ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sigrid Storråda  (läst 2378 gånger)

2005-11-18, 22:15
läst 2378 gånger

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jag har ett antal anfäder på spinnsidan i ätten (Ulv) vilket en del av Sveriges befolkning säkert har.
 
En går via Birger Magnusson  Jarl  oäkta son Gregers,som får sonen Magnus Gregersson.
Moder till Gregers okänd.
 
En annan går via Ulf Karlsson (Ulv) (gifte okänt)och hans  son Philippus Ulfsson (Ulv) (gifte okänt) hans son Ulf Phillippuson (Ulv) gifte N Staffansdotter (Staffansönernas ätt)
 
Tredje går via,Ulf Karlsson (Ulv) dotter Ingeborg Ulfsdotter (Ulv) gift med Knut Matssson (Lejonbjälke).

2005-11-18, 22:56
Svar #1

Leif Persson

Hej Benny!
Vi kanske inte behöver gå igenom hela ditt träd här utan hålla oss till Sigrid?
 
Det du nämner om Bengt snivil så är det väl hans hustru som är okänd och inte hans mor Ingegärd Knutsdotter (har du läst artiklarna om folkungaätten i SBL)? Hon är ju sedan sondotter till Sven Estridsen, som i sin tur var dotterson till Sven och Sigrid enligt de gamla uppgifterna. Jag tycker nog du kan sätta in henne igen... men ta också med att det finns olika uppgifter om den saken.

2005-11-18, 23:47
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Leif,
 
Du har helt rätt,jag blandade ihop en del.
 
I min antavla finns Folke den tjocke som far och Ingegerd Knutsdotter som mor till Bengt Snivil.
 
Har dock inte sökt mig så långt bak ännu i min släktforskning,(för ev rättelser) men det är på gång snart.
 
Angående min antavla till släkten (Ulv) så ville jag bara se om det kommit någon ny information om giften till Ulf Karlsson (Ulv) och Philippus Ulfsson (Ulv).

2005-11-19, 00:09
Svar #3

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Leif,
 
I min antavla som jag rensar från nutid och bakåt så är jag nu ungefär i medeltid,även om jag gör språng hit och dit eller går igenom vissa släkten/ätter.
 
Min antavla som EJ är granskad så långt bak uppger som far till Ingegerd, Knut IV den helige av Danmark och mor Adele Adela av Flandern
 
Redan där saknas nog källor,som i dag skulle hålla.
 
Mor och far till Knut IV anges Sven II den knivsamme Estridsson och Raunveig Torsdotter.
 
Far till Adele uppges Robert I Friesen,dock ingen mor till hon i min antavla.
 
Nu har jag inte kommit så långt bak och betraktar det mesta som outforskat för mig,men utan källor som tål en kritisk granskning så lär allt efter Bengt Snivils mor o far raderas.

2005-11-19, 11:55
Svar #4

Leif Persson

Det som är osäkert med Adele är väl inte hennes mor (Gertrud av Sachsen, död 1113-08-04 och gift med Robert I av Flandern som var svåger med Wilhelm erövraren genom sin syster Mathilde) vad jag vet, utan att hon kanske inte är mor till Knuts döttrar Ingegärd och Cecilia. Du kan läsa mer om detta svåra fall här i rötter, Adele har en egen diskussion, där finns det både för och emot ett sånt antagande.
 
Ang. Sigrid igen så läste jag också (G Carlsson i PHT 1957) att det jordearv Sigridslev kanske ändå inte är från den Sigrid storråda som antas utan en helt annan med samma namn... Det skulle enligt den artikeln kunna vara via någon med släktkoppling till Erik (den helige) Jedvardssons drottning Kristina Björnsdotter, som var ättling till Inge d.ä. En sån koppling har ju även Waldemar av Danmark (hans mor Ingeborg av Kievs morfar) men närmare är väl att Kristinas far Björn järnsida var kusin med honom? Någon mer som har några funderingar i ämnet?

2005-11-19, 14:13
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Bengt Snivel var bevisligen son av den historiskt belagde svenske stormannen Folke den tjocke och dennes hustru Ingegerd af Danmark. Att Bengt Snivel var son av Folke den tjocke och dennes hustru Ingegerd af Danmark nämns nämligen av den tämligen samtida danske historieskrivaren och krönikören Saxo Grammaticus (död 1220). För ytterligare information så rekommenderar jag att du själv studerar Svenskt biografiskt lexikon och där anförda källor och litteratur om Bengt Snivel.
 
Från bevarade samtida brev från slutet av 1100-talet (DS 70) och från omkring år 1200 (DS 116) är det för oss släktforskare möjligt att observera att den historiskt belagde svenske stormannen och jarlen i Sverige Birger Brosa hade två bröder. En av dessa bröder var Magnus Minnisköld. Den andra brodern var med största sannolikhet den svenske jarlen Karl Döve. Dessa är alltså bevisligen bröder med varandra. För ytterligare information om dessa rekommenderar jag återigen att du verkligen studerar det som står skrivet om dessa personer i Svenskt biografiskt lexikon och där refererade källor och litteratur.

2005-11-19, 14:57
Svar #6

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Så här ser förövrigt en av mina härstamningar från Folke den tjocke ut i några generationer:
 
Folke den tjocke
 
Bengt Snivel
 
Karl Döve
Stupade i Estland 1220.
Jarl i Sverige
 
Karl Karlsson (Ulv)
Född 1220 / 1221.
Död efter 1253.
 
Ulf Karlsson (Ulv)
Född 1247 / 1248.
Död 1281.
Begraven i Skänninge.
Riddare
 
Filip Ulfsson (Ulv)
Känd 1296-1333.
 
Härifrån fortsätter sedan min härstamning genom den svenska medeltida världsliga frälsesläkten som vanligtvis kallas Ulvätten i genealogisk litteratur.

2005-11-20, 13:13
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Har du Benny några kommentarer på mina inlägg ovan?

2005-11-20, 13:41
Svar #8

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ralf,
 
Nej,jag har inget att invända.
 
Har just nu bara tillgång till ÄSF,och där uppges kort o gott Bengt Snivil,som son av Folke den tjocke. ÄSF 1:1 s.39.  
 
Folke den tjocke gift med Konung Knut den heliges dotter Ingegärd. ÄSF 1:1 s.39.
 
Har beställt SBL på cd,så den är på väg.
 
Nu är det väl bäst att den här disskusionen får övergå till Sigrid Storråda igen.  : )

2005-11-20, 17:07
Svar #9

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Var kan man beställa SBL på CD?

2005-11-20, 19:05
Svar #10

Leif Persson

Du kan ju alltid testa deras hemsida, Ralf:  www.sblexikon.se Men det går endast till band 31 och det sista namnet där är Segerstedt (så Sigrid är inte med på den...). Deras häften (4 st. efter CD-skivan) är annars utgivna till och med namnet Sohm och de går ju också att köpa, enligt hemsidan.

2005-11-20, 19:44
Svar #11

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil

2020-02-10, 03:19
Svar #12

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 17:10
    • Visa profil
    • www.eklof.st
Jag sammanförde lite vad som finns i Svenskt Biografiskt Lexikon angående Sigrid storråda, Gunhild och Swietoslawa. Vad gäller innehållet och värdet på dessa källor låter jag vara osagt då jag är amatör på området.

Thietmar av Merseburg (975-1018), tysk biskop, uppger i sin mellan 1012-1018 nedtecknade krönika ”Chronicon Thietmari” att Sven tveskäggs hustru (ej namngiven), mor till hans söner Harald och Knut, var dtr till den 992 avlidne polske fursten "Miceco" (Mieszko) och syster till kung Boleslaw Chrobry. Den polska furstinnan säges senare ha blivit förskjuten av Sven. [H Gillingstam: Gunhild, SBL XVII/418]

Nn, uppger i sin, trol. i England strax efter 1035, författade "Gesta Cnutonis Regis" (Encomium Emmae Reginae), att snart efter Sven tveskäggs död (1014) begav sig sönerna Harald och Knut till "Sclauoniam" och hämtade deras (ej namngivna) mor. [H Gillingstam: Gunhild, SBL XVII/418]

Adam av Bremen (d 1081/85), tysk klerk, uppger i sin på 1070-t författade ”Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificum” att Knuts mor (ej namngiven) före sitt äktenskap med Sven tveskägg varit g m svenske kungen "Hericus" (Erik segersäll), med vilken hon hade sonen Olof. En marginalanteckning hos Adam uppger, att Erik i samband med sin erövring av Danmark ingått förbund med kung Boleslaw av Polen och fått dennes dtr eller syster till hustru. [H Gillingstam: Gunhild, SBL XVII/418]

Oddr Snorrason (trol.), isländsk munk, uppger i den på 1190-t författade ”Ingvar den vittfarnes saga” (Yngvars saga viðförla) att Aud (el. Öda) Hakonsdotter, dtr till norske ladejarlen Hakon Sigurdsson, var g m Erik segersäll. Förutom sagan om Ingvar vittfarne säges Oddr också ha författat ”Olafs saga Tryggvasonar”, som Snorri Sturluson senare använde sig av i sitt verk Heimskringla. Oddr själv använde sig av äldre verk författade av Sämundr frode och Ari Torgilsson samt även av Acta sanctorum in Selio. [Wikipedia]

Saxo Grammaticus (ca 1150/60-1206-), dansk klerk, uppger i sin på ca 1200-t författade krönika ”Gesta Danorum” att Sven tveskägg gift om sig med Erik segersälls änka "Syritha" (möjl. latinisering av Sigrid), och att Olof och Knut, var hennes söner och alltså halvbröder. [B Fritz: Sigrid storråda, SBL XXXII/185]

Snorri Sturluson (ca 1179-1241), isländsk lagman, uppger i sin på 1220-t författade ”Heimskringla” (Kringla heimsins) att Sven tveskägg först var g m Gunhild, dtr till den vendiske kungen Burislav. Efter hennes död säges Sven blivit omgift med den svenske stormannen Skoglar-Tostes dtr Sigrid storråda, vilken tidigare varit g m Erik segersäll och med honom haft sonen Olof och troligen även en Emund. Vidare nämner Snorri på ett ställe att Estrid (Sven Estridssons mor) var syster till Knut på farssidan och hade samma mor som Olof (skötkonung) - dvs Sigrid storråda, men på ett annat ställe att Sven tveskägg hade sönerna Harald och Knut med Gunhild från Vendernas land. [H Gillingstam: Gunhild, SBL XVII/418; B Fritz: Sigrid storråda, SBL XXXII/185]

Lauritz Weibull (1873-1960), historieprofessor, anser att Sigrid storråda är ohistorisk (även Bolin m fl), och i traditionen övertagit den polska (ej namngivna) furstendotterns plats, dtr till furst Miezsko av Polen. [B Fritz: Sigrid storråda, SBL XXXII/185]

Sture Bolin (1900-1963), historiker, anser att Sigrid storråda är ohistorisk (även Weibull m fl) och att ett indicium för att den polska furstinnan i Norden kallats Gunhild är att sonen Knuts dtr, som blev g m kejsar Henrik III, bar detta namn, som hon således kan ha fått efter sin farmor. Bolin förmodar, att namnet Sigrid vilar på missuppfattning av Gunhilds slaviska (okända) namn. [H Gillingstam: Gunhild, SBL XVII/418]

Herman Lindqvist (1943-), historiker, anser att Gunhild, Sigrid och Swietoslawa kan ha varit en och samma person. Att namnet Sigrid var en folklig försvenskning av Swietoslawa och att Gunhild var det officiella drottningnamnet. [Aftonbladet 2015-07-18]

Birgitta Fritz (1935-), historiker, skriver i SBL att andra förslag är att Sigrid och Gunhild varit två skilda kvinnor som sammanblandats. Sigrid antas ha varit Erik segersälls första hustru, medan Gunhild skall ha varit hans andra. Gunhild ska senare ha gift om sig med Sven tveskägg och blivit mor till Knut (G Carlsson, S Carlsson), om hon nu inte, såsom sägs i en av sagorna, faktiskt varit den danske kungens första gemål (Bolin 1953). Som skäl för uppfattningen att Sigrid trots allt existerat har anförts att hon i sagolitteraturen sägs vara född i Sverige, och hennes i sagorna namngivne far har tom identifierats som en på en runsten i Uppland nämnd vikingahövding Toste (Wessén o Jansson), på runstenen dock ej kallad Skoglar-Toste. Enligt samma uppfattning bör det finnas någon kärna av historisk sanning bakom berättelserna om sagodrottningen Sigrid, eftersom hon ägnats så stort intresse i den norröna litteraturen och att dåtidens islänningar dessutom är kända som goda genealoger (S Carlsson). [B Fritz: Sigrid storråda, SBL XXXII/185]

Wikipedia nämner att namnet Swietoslawa är en ren rekonstruktion som främst grundar sig på en text i "Liber vitae: Register and Martyrology of New Minster and Hyde Abbey, Winchester" om att en syster till sonen Knut skulle ha hetat "Santslaue" (texten lyder: "Santslaue soror CNVTI regis nostri"), och antagandet att denna, Knuts syster, skulle vara döpt efter sin mor. [Wikipedia]

2021-08-22, 15:48
Svar #13

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 17:10
    • Visa profil
    • www.eklof.st
En hypotes som möjligen skulle kunna bringa lite ljus kring omständigheterna angående Erik segersälls och Sven tveskäggs äktenskap. Min gissning är att tokigheterna börjar då Adam av Bremen missförstår sin danska källa, Sven Estridsson, angående begreppen "mor" och "styvmor". Felet går sedan igen hos både Saxo och Snorre som väl hämtat uppgifterna från Adam. Min gissning är att Erik aldrig var gift med den polska furstinnan (Gunhild) utan endast med Sigrid, men att Sven var gift med båda - först Gunhild och sedan Sigrid.


Angående texterna, se inlägget ovan.

Thietmar av Merseburg. Texten syftar på den polska furstinnan (i norden kallad Gunhild).

Nn (i England). Texten syftar på den polska furstinnan.

Adam av Bremen. Första meningen syftar på Sigrid storråda, men att "Knuts mor" i stället skulle ha skrivits "Knuts styvmor". Andra meningen, marginalanteckningen, förlorar då sin innebörd.

Saxo Grammaticus. Texten syftar på Sigrid storråda, men blir fel då Saxo hämtat uppgiften (att Olof och Knut hade samma mor) från Adam.

Snorre Sturlason. Första och andra meningarna är riktiga (med reservation för Emund). Tredje meningen ("Vidare nämner Snorre på ett ställe...."), att Estrid och Knut hade samma mor som Olof, blir fel då Snorre hämtat uppgiften från Adam eller Saxo.

Detta är ju endast spekulationer och gissningar men vad tror ni, vad finns för invändningar?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna