ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Son till Oskar II?  (läst 4815 gånger)

2000-08-04, 19:21
läst 4815 gånger

Monika Gustafsson

vet någon någonting om en viss Karl Gustav Gösta Tidlund Meijerhielm, F 1869 6/3 i Uppsala eller Adolf Fredrik församling? ev son till ogifta Sofia Larsson.
 
 
 
Apropå denna fråga så finns denne man numera tämligen väl utforskad under Gamla bilder: Bildgåtan: Byggnader och miljöer: Örtensborg - byggd av Gösta Tidlund. //Anbytarvärden

2001-01-07, 12:23
Svar #1

Elsebeth Vienberg

Søn nr 2 af Kung Oscar I (Joseph Franqois Iscar 1799-1859)var Gustaf(Kung Oscar II)Oscar Frederik 1827-1907 som giftede sig i 1857 med Sofia af Nassaua. I 1854 var han 27 år gammel og skulle ifølge min famile have fået en datter med en kvinde dør efter sigende skulle hedde Oscare,muligvis af slægten Gyldenstolpe. Denne datter blev døbt Anna Marie Petterson eller Persson født den 02/10-1854 i Råå, Sverige, og er min oldemor.
Hun blev gift med teglv?rksarbejder Bengt Nilsson Winberg født 18/01-1854 Örebro Län, som er min oldefar. De indvandrede til Danmark i 1878 og jeg søger efter data dør kan bekr?fte denne historie.

2001-02-02, 19:44
Svar #2

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Det föreligger en sammanblanding, Oscar (I) hade en romans, med sin adjutants hustru som hette som ogift Gyldenstolpe och hon döpte sin dotter till Oscaria.

2002-07-30, 20:02
Svar #3

Utloggad Johan Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Hej!
 
KAn nån hjälpa mej med info om MArie Fribergs 2 söner med Oscar II?
 
MVH/J.a.

2004-10-11, 16:07
Svar #4

Nathalie Andersson

Hej!
 
Jo nu är det såhär att jag har en sak jag har grubblat över....
 
Det sägs att Oskar II hade en son, Johan, som växte upp på ett barnhem i stockholm. Jag skulle bli glad om jag fick lite information h?m honom snarast möjligt.

2004-10-11, 17:00
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Alltså, det är aningen klurigt att ge information om en pojke om vilken man endast vet att han hette Johan och växte upp på ett barnhem i Stockholm någon gång under 1800-talets andra hälft. Det var trots allt ett par Johan som visstades på barnhem där vid denna tid.
 
Dessutom. Vilka källor finns till att denne Johan var son till Oskar? Hur har traditionen förmedlats?

2004-10-12, 16:02
Svar #6

Nathalie Andersson

Ander Rydberg, du undrar hur denna tradition har förmedlas, det kan jag faktiskt svara på!
Istället för att ställe frågor har jag fått en att svara på!
Jo, nu råkade de vara att i skolan för några år sedan så skulle vi göra ett släktträd, jaga gjorde ett litet ett, farmor farfar mormor morfar. Nu några år senare (sjuan) har vi fått uppgiften att göra om detta. Jag har därför sökt mig igenom släktträd på både min mor och min fars sida. Men när jag kommer till min farmors fars föräldrar tar det stopp!
Han hette Johan som sagt. Jag frågade min far och alla andra släktingar på denna sidan, min farmor bla. Hon berättade att alla(barnhemsföreståndare etc.) var säkra på att denna Johan var Oskar II son.
 
Varför jag frågar detta är att min kompis/allihopa faktiskt) kan spåra sina generationer långt bak, till stormaktstidens början ungefär. JAg vill veta lite mer om min släkt, som dessutom är mina rötter.

2004-10-12, 16:51
Svar #7

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
Om Du vet när Johan var född och vad han hette i efternamn kan Du kanske spåra barnhemmet. Om deras räkenskaper finns i behåll kan man möjligtvis se om det har betalats in pengar för Johans del och vem som har betalat.
Det kan möjligtvis ge ett indicium även om det inte är något bevis.
Sedan kan Du naturligtvis försöka få fram uppgifter om var han var född och moderns namn.
 
Karl Vilhelm Kronen

2004-10-12, 21:07
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kan bara hålla med Karl Vilhelm. Ta reda på så mycket du kan om Johan, när han är född och så vidare. Ibland kan det i kyrkoböcker finnas uppgifter om vem som utpekats som far till ett barn också.

2006-09-14, 16:07
Svar #9

Inga-Britt Danielsson

Car-Fredrik Andersson född 1852-05-21.
Hans mor var Anna-Maria Andersdotter ogift hon var endast 24 år när hon fick sin son hon kom från Wedeby i Ösmo socken.
Fadern var okänd ( ryktet går att det skulle vara en kung som var far).Jag söker mina rötter.
MVH
Inga-Britt Danielsson

2006-09-14, 18:12
Svar #10

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Inga-britt,
 
Jag har kontrollerat Ösmos födelsebok för den aktuella tidpunkten och han verkar inte vara född där och då. För att kunna komma vidare behövs mer uppgifter. Vet du var Carl-Fredrik var född? Varifrån kommer de uppgifter du har om honom?
//Michael Lundholm

2006-09-14, 19:46
Svar #11

Inga-Britt Danielsson

Carl Fredrik Andersson var född 1852-05-21 i Domkyrkoförsamlingen Stockholm. I allmänna BB:s födelsebok finns han, enl. uppgifter jag har fått.Flyttade till Skå 1885-11-14.1886-11-06 flyttade han och hustrun Sofia Kristina Karlsdotter från Skå till Stockholm Östgötagatan 8 . Sofia Kristina Karlsdotter född 1854-08-25 i Norra Möckleby Kalmar län.Söker min mormors farmor Anna-Maria Andersdotter från Wedeby i Ösmo socken. Vem var far till hennes son ( enligt uppgifter är det en kung som är far till  
hennes son).Vem var han?  
MVH
Inga-Britt Danielsson

2006-09-14, 21:04
Svar #12

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Han finns inte i Storkyrkoförsamlingen, men Allmänna BB har jag inte tillgång till så där kan jag inte hjälpa dig.
//Michael Lundholm

2006-09-14, 22:15
Svar #13

Inga-Britt Danielsson

Tack för hjälpen Michael.
Var ska jag söka vidare för hjälp om Carl Fredrik Andersson, jag har helt enkelt kört fast här.
MVH
Inga-Britt Danielsson

2006-09-14, 22:24
Svar #14

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag skulle rekommendera att du studerar diskussionen Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Fader okänd som innehåller många inlägg. Rötter innehåller också en artikel med tips: Hur hitta föräldrar till ”oäkta” barn?. Jag tror att du där kan hitta tips på olika källor som kan vara lämpliga att kontrollera.
//Michael Lundholm

2006-09-15, 11:08
Svar #15

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Inga-Britt,
 
Jag har hittat Carl Fredrik som född i Barnhusförsamlingen, där han står med i dopboken år 1852:
 

 
Bilden är något otydlig, men din Carl Fredrik är det nedersta barnet.  
Jag tror att du kan läsa ut att han är född den 21:a och döpt 24:e maj.  
Nästa kolumn, löpande räkn. nr: 3939, misstänker jag är det nummer du ska använda när du söker barnet i Allmänna barnhusets Rullor över späda barn.  
Noteringen under hans namn får jag till: Modren uppgifves wara ogifta Anna Maria Andersdotter från Wedeby i Ösmo socken.
 
I Allmänna barnhusets arkiv, som finns på Stockholms stadsarkiv, finns bl a:
Rullor över späda barn
Rullor över äldre barn
Rullor över utlämnade barn
Rullor över understödsbarn
 
Mitt förslag är att du, om du har möjlighet, försöker besöka Stockholms stadsarkiv, för att titta i rullorna och på så sätt kanske du kan få fram flera uppgifter om barnet.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson

2006-09-15, 15:47
Svar #16

Inga-Britt Danielsson

Tack för all hjälp jag har fått av Er ( Michael och Yvonne ).
MVH
Inga-Britt Danielsson

2006-09-17, 20:13
Svar #17

Inga-Britt Danielsson

Jag har ingen möjlighet att besöka Stockholm och kolla på Stockholms stadsarkiv i rullarna.
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?
Det gäller Anna-Maria Andersdotters son Carl Fredrik Anderssons far ( som troligen är en kung ) Carl-fredrik är född 1852-05-21 i Domkyrkoföramling Stockholm.
Carl-fredrik är far till min mormor.
Jag släktforskar på grund av att jag vet inget om min far och min mor.Jag är ett barn utan någon vetskap om mitt förflytande.  
MVH  
Inga-Britt

2006-09-21, 21:46
Svar #18

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Inga-Britt
 
Jag har idag haft orsak att besöka SSA och tog mig då tid att titta närmare på ditt problem. Följande framkom.
 
1. Jag tror inte det är så att barnen som föddes på Allmänna barnbördshuset med nödvändighet hamnade på Allmänna barnhuset. I vart fall är de två institutionerna inte identiska.
 
2. Vad gäller Carl Fredrik Anton hamnade han dock där. Notera dock att nummret 3938 bara är ett löpnummer i födelseboken. Såvitt jag förstår ger det ingen ingång till Allmänna barnhuset arkiv (enligt uppgift från personalen).
 
3. För att hitta Carl Fredrik Anton på Allmänna banrhuset behövde man dock inte besöka SSA. Uppgifterna finns på SSA:s hemsida www.ssa.stockholm.se och följ länkarna Register och databaser => Visa bilder från Barnhusets rulla, D 2 JA. Du kommer direkt dit genom att klicka här. Man kommer då till ett sökformulär. Sökning på årtalet 1852 och Anton ger då fyra träffar varav en är Carl Fredrik Anton.
 
Klicka på den lilla bilden till vänster och följande bild blir tillgänglig.
 
Den ger vid handen att han utplacerades två gånger inom loppet av perioden 1852-1856, senast till brukaren Emanuel Pettersson i Knagebo, Burseryds församling. Det finns också en anteckning om att en fråga ställts om vilka som var hans föräldrar och att något slags svar getts till hans son Enok Jansson i september 1941.
 
4. Vilket svar Enok Jansson förfrågan fick framgår inte av notisen ovan. Allmänna barnhusets arkiv är dock ganska omfattande och bla finns B2:51 Intendentens utgående skrivelser (som omfattar 1941) som skulle kunna innehålla ett svar. Problemet är dock att Allmänna barnhuset, som är en stiftelse, lagt 70 års sekretess på sina handlingar. Yngre matrial måste man ha tillstånd till. Är man anhörig skulle jag gissa att man har vissa möjligheter att få se svaret om det finns.
 
5. Det finns bilagor till dopboken (HIII:1 1835-1935). Dessa förvaras dock inte på SSA på Kungsklippan utan i Frihamnen. Möjligen kan den serien ge ytterligare information. På Kungsklippan fanns dock inte ens arkivförteckningen kvar så man  vet inte mycket om vad volymen kan innehålla.  
 
6. Observera också att han placerades på barnhuset enligt Poliskammarens missiv. Möjligen finns detta både hos i barnhusets arkiv och i Poliskammarens arkiv. Jag har dock inte hittat Poliskammarens i Stockholm arkiv i NAD. I vart fall är det ledtrådar att undersöka och personalen på SSA kan kanske ge ytterligare information om detta arkiv.
//Michael Lundholm

2006-09-22, 16:30
Svar #19

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Så här skrev jag under Landskap: Stockholm: Församlingar: Stockholm (okänd församling) den 27 augusti 2006 kl. 12.00:  
 
Inga-Britt,  
om du har uppgiften om hans födelseförsamling från Söderskivan så är den inte att lita på - om det i källan (rotemansarkivet) står endast Stockholm som födelseort finns på skivan alltid parentesen med Stockholms Domkyrko efter, varför begriper jag inte. I Katarina inflyttningslängd 6/11 1886 (då han inflyttade från Skå, Uppland, Stockholms län) anges hans födelseort bara som Stockholm. Så även i lysningsboken (1887:68). Gift 26/5 1887 med Sofia Kristina Carlsdotter, även hon inflyttad från Skå men 28/5 1886.  
 
I Allmänna BB:s födelsebok finns en Carl Fredrik född 21/5 1852. Modren uppgifves vara ogifta Anna Maria Andersdotter från Wedeby i Össmo Socken. Moderns ålder 24 år.  
(Ösmo ligger i Södermanland, Stockholms län.)  
 
Omöjligt att säga om detta är rätt Carl Fredrik. Du får söka honom i Skå 1886 och följa honom bakåt för att utreda saken.
 
Efter detta mitt svar har du, Inga-Britt, under flera rubriker ställt nya frågor om din Carl Fredrik Andersson och då presenterat som ett faktum att han är identisk med den Carl Fredrik som jag gav dig tips om.  
 
Det kan ha fötts flera Carl Fredrik 21/5 1852 i Stockholm! Alltså - än en gång: du måste följa Carl Fredrik Andersson bakåt i tiden för att få säkra uppgifter om hans föräldrar. Du skriver att han flyttade till Skå 14/11 1885 - varifrån?
 
Allmänna barnbördshuset (BB) ska inte förväxlas med Allmänna barnhuset.
 
Michael, du har hittat Carl Fredrik Anton Jansson i Allmänna barnhusets rulla. Det är gossen med födelsenotisen ovanför Inga-Britts eventuella ana (Carl Fredrik) i Allmänna BB:s födelsebok.
Hälsar vänligen
Maud

2006-09-22, 17:02
Svar #20

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Maude. Ja du har rätt; Jag har tagit fel Carl Fredrik. Mitt misstag, jag var inte tillräckligt noggrann. Och den rätte, eller snarare den andre i födelseboksnotisen ovan, hittar jag inte i Allmänna Barnhusets register på nätet. Tack för korrigeringen.
 
Inga-Britt. Ställ inte samma fråga på flera ställen. Det innebär ju att vi som försöker svara på dina frågor och hjälpa till dels riskerar att få felaktiga förutsättningar dels att samma fråga besvaras flera gånger eftersom man inte känner att frågan ställts på andra platser.
//Michael Lundholm

2006-09-28, 12:09
Svar #21

Inga-Britt Danielsson

Tack Michael,Yvonne och Maud för all hjälp.
Är man nybörjare blir det ibland fel,jag får be om ursäkt.
 
Inga-Britt Danielsson

2006-09-28, 20:40
Svar #22

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Inga-Britt,
 
Som då såg ovan så gör vi alla misstag; det går nog inte att förhindra. Det viktiga är att vi lär oss att se det och lär oss av dem.
//Michael Lundholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna