ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips ang. oäkta barn till tidiga Bernadotter  (läst 1112 gånger)

2010-05-04, 11:19
läst 1112 gånger

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
I en annan tråd hade jag ett inlägg, som fick en del uppmärksamhet, eftersom jag fick mail från tre personer om det!
 
Det finns ett sätt att få reda på annars ganska svåråtkomlig information om de tidiga Bernadotterna. Det gäller den s.k. kamarillen. Karl XIV satte upp en kunglig propaganda och spioncentral vars chef fick titeln Kgl Operachef också. Historikern Sven Eriksson utredde detta på 30-talet i en bok om Krimkriget och en om Karl XV. Svens arkiv finns på KB. Det är MYCKET RÖRIGT men intressant.
 
Fram till 1856 var Knut Bonde kamarillens chef, BEVISLIGEN. De bevisen har jag själv sett. Men mest har jag studerat efterträdaren Gunnar Olof Hyltén Cavallius och harald Wieselgrens arkiv. Det finns på KB. Där finns koncepten för en hemlig dialog mellan Napoleon 3 och oskar 1 som skedde med Napoleons kusin å ena sidan, och Hyltén Cavallius å andra. Mellanled mellan dem var Harald Wieselgren som var nere i Paris 1857 (om jag minns rätt).
 
Brevväxlingen finns bevarad. Den är ibland svårtydd eftersom kodspråk användes. Farfar är Karl XIV, far är Oskar 1 (om jag minns rätt). Men den är intressant eftersom antydningar om de respektive kungahusens snedsprång finns i vissa av breven, som bara var tänkta att läsas mellan kollegorna och vännerna Harald och Gunnar Olof!
 
Formellt sett tror jag Harald var nere i Paris för att välja nya operor som Stockholmsoperan skulle sätta upp. En täckmantel!!
 
Men som sagt. De talar inte klarspråk om något. Det var käsnliga saker. Källkritik är av nöden! Är man inte källkritisk kan man tolka in vad för något som helst i dessa dokumenten.
 
/Torbjörn

2010-05-04, 18:53
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Torbjörn! När det gäller Napoleon III så var min släkting greve Nils Barck djupt involverad! Han var även (hemlig) kurir mellan Oscar I och Napoleon III. Han var även med om att smuggla in den blivande Kejsaren in i Frankrike och Paris. Som tack fick Nils hand om renhållningen av Paris gator...en uppgift han dock inte gick i land med. Denne Nils Barck hade även en romans med den så kände teateraktrisen: Lola Montez, men stadgade sig sedan med en fransk bankirdotter.
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna