ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var biskopen sonson till Karl XV?  (läst 1794 gånger)

1999-08-10, 22:50
läst 1794 gånger

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
För en tid sedan läste jag komminister Carl-Erik Sahlbergs biografi över biskop Nils Bolander. Boken heter Nils Bolander - diktare och predikant och utgavs 1995 av KM-Förlaget. Bolander var biskop i Lunds stift åren 1958-59 efter att 1950-58 ha varit domprost i staden.
Boken är mycket läsvärd och den ger ett gediget och vederhäftigt intryck, men det är en uppgift som förvånar mig.
På sidan 11 berättar Sahlberg, att biskopens far, domkyrkoorganisten Carl Johan Bolander i Västerås skulle ha varit en utomäktenskaplig son till kung Karl XV. Kungahuset erkände släktskapet och bekostade Carl Johans musikaliska studier och en tid fungerade han som pianolärare åt den unge Gustav V.
Onekligen låter detta som den gamla skrönan om kungaättlingar, som tidigare förekommit i detta Forum. Ett typiskt drag är ju berättelsen om det ekonomiska underhållet. Jag menar inte, att denna historia skulle vara mera trolig än någon annan, men det vore intressant att höra om någon känner till historien, och om någon verkligen har utforskat Nils Bolanders anor.  
Någon födelsenotis om att Fader till barnet angafs vara H. M. Konungen lär det i varje fall inte finnas ;-)

2006-10-31, 20:18
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Men det här var ju intressant...helt nytt för mig! Jag har själv läst Nils Bolanders dikter med stor behållning...och han skulle alltså ha varit en Bernadotte! Ja världen är full av överraskningar!
 
Tycker sedan att detta med att: Carl Johan Bolander skulle ha fått sina musikaliska studier betalda av kungahuset är en intressant sak. Jag misstänker nämligen själv att min mormors morfar: operasångaren Rudolf Walin också kan ha fått sina dyrbara musikstudier betalda av betydligt rikare personer än hans officiella föräldrar! Han studerade ju bl. a. något år i Paris för den kände Garcia - som också hade undervisat världsartisten Jenny Lind.
 
Hälsningar från ett snöstormsdrabbat medelpad!
 
Ulf Sawert

2006-10-31, 20:24
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, kanske det var därför som Nils Bolander var så stridbar och hade ett så hett temperament?
 
Ulf

2008-07-06, 23:19
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Gammal diskussion, men Carl Johan Bolander var född i Barkeryd 4/2 1854. Födelseboken är förkommen, men i hfl är han son till Anders Magnus Petersson Bolander och Anna Greta Petersdotter Lindqvist. De har varit gifta sedan 1849 och han är andra barnet.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna