ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vladimir Monomakh  (läst 1061 gånger)

2010-12-30, 19:02
läst 1061 gånger

Utloggad Kenneth Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:58
    • Visa profil
Hej!
Vladimir Monomakh, storfurste av Kiev 1113-1125, var son till Vsevolod I av Kiev, men vem var Vladimirs mor? Jag har sett uppgifter (Europeische stammtafeln) att hon hette Irene, dotter till den bysantinske kejsaren Konstantin VIII. Andra källor anger Anastasia av Bysans, dotter till Konstantin IX. Någon av er som har några teorier kring detta?
Mvh Kenneth

2010-12-30, 21:39
Svar #1

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Det är inte otänkbart att bägge uppgifterna är rätt.  
Säg hustru nr 1 avled, och han gifter (givetvis) om sig - med nästa furstedotter. Förnyar alliansen på köpet.
Nån gång kunde det förekomma, att om fadern kanske störtades nesligt, eller om förbindelsen blev obekväm av vilken anledning som helst, så hittades en förevändning att förskjuta hustrun (och låta henne gå i kloster) - och så förnyades alliansen med den nye starke mannen...
 
Slikt var ganska vanligt i Europeiska furstehus. Tänk bara Henrik den VIII.

2010-12-30, 22:01
Svar #2

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Kejsar Konstantin IX har ju även tillnamnet Monomachos (vilket inte föregångaren Konstantin VIII hade, se även engelska wikipeida http://en.wikipedia.org/wiki/Constantine_IX_Monomachos) som även Vladimir fått, så jag håller en liten slant på att han är morfadern iaf.

2010-12-30, 22:25
Svar #3

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Opps, liiten errata. Frågan gällde inte hustrun, utan modern. Och det kan bara vara EN moder...  Jag håller med Leif, att Konstantin 9 och hans dotter är huvudkandidater...
 
Däremot min hypotes att Vsevolod 1 varit gift med bägge döttrarna i tur och ordning, kan få stå kvar. Och därav de vilseledande uppgifterna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna