ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oklara årsangivelser...  (läst 1148 gånger)

2005-08-22, 07:24
läst 1148 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag trodde att Gustav II Adolf blev mer än 20 år?
Det var väl så att kungarna regerade mellan de år du nämner Ralf?
Din ovana att inte markera att du enbart talar om regeringstider inom dina paranteser är mycket tröttsam. Om man nu är av den uppfattningen att en persons regeringstid är mer väsentlig än dess liv så skriver man (r 1611-32). Ty konventionen på släktforskarsidor är att datum inom parantes, utan vidare markering betyder livstid. Till exempel (1594-1632). Om man endast känner till att en person är belagd vissa år kan man skriva (n 1611-1632).
 
Ty Anbytarforum är till för släktforskning primärt, inte kungastudier. Alltså ligger fokus på hela personernas liv.
 
I övrigt så skall väl källan anges? Den är väl Elgenstierna?

2005-08-22, 10:51
Svar #1

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Anders
 
Att använda regeringsåren inom parentes är enligt mig ingen ovana utan ett fenomen som används av forskare. Som ett exempel kan nämnas att även medeltidshistorikern Professor Anders Winroth använder sig av denna ovana. Om konventionen på släktforskarsidor är att datum inom parantes, utan vidare markering betyder livstid så har medeltidshistorikern Professor Anders Winroth enligt dig gjort fel i sin bokrecension Genealogiskt önsketänkande i släktforskningsboken Släktforskarnas Årsbok år 1999. Artikeln finns även på Anbytarforum så du kan läsa texten på släktforskningssidan Rötter.
 
Anders Winroth skriver här kung Knut den helige av Danmark (1080-1086). Denna medeltida kung regerade mellan åren 1080 och 1086. Således är det inte frågan om levnadsår utan regeringsår utan ditt (r. ...) inom parentesen. Knut den helige föddes år 1040 och avled den 10 juli 1086. Systemet att skriva regeringsåren är inte en ovana av endast mig utan då även av andra forskare.

2005-08-22, 11:23
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Genom att rycka citat ur sitt sammanhang kan man bevisa vad som helst, Ralf. Så här skriver Anders i sin helhet:
Settipanis utgångspunkt är kung Henrik I av Frankrike, som regerade 1031-1060. Många europ?er kan leda sin härstamning till honom eller till någon av hans nära släktingar. Hans systers sondotter Adela var gift med kung Knut den helige av Danmark (1080-1086)
 
Det vill säga han berättar vad det är frågan om för typ av årtal... Dessutom. Även om du lyckas påträffa någon auktoritet med vackra titlar som skriver på detta sätt så är det normala i detta sammanhang att skriva före årtal vad de gäller, om det inte rör levnadsår. (För att ingen skall missförstå mig så känner jag inte Anders som en person som fäster så väldig vikt vid titulatur...)
 
Sedan är det ju intressant att du läst den artikeln nu eftersom du tidigare talat om denna anlinje som fullt möjlig...
 
Och för övrigt. Som historiestudent måste du väl ha fått lära dig vikten av källhänvisningar. Nå?

2005-08-22, 17:39
Svar #3

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag brukar inte lägga stor vikt på titlar. Undantaget är som du säkert märkt ifall personen tillhör högadeln eller kungliga. Deras titlar skriver jag med stort som du märkt. Däremot skriver jag i en text inte icke adliga eller icke kungliga titlar med stort. Förövrigt har jag själv poängterat att man skall tänka själv och dra sina egna slutsatser och inte blint tro på vad auktoriteter säger och påstår.
 
Exakt vad har jag skrivit på Anbytarforum som skulle bekräfta att jag verkligen har ansett denna anlinje som fullt möjlig?
 
Jag har använt Elgenstierna.

2005-08-22, 18:03
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Från http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=6108&postdays=0&postorder=asc&highlight=settipani&start=45
En annan härstamningslinje går tillbaka till sagornas och legendernas värld borttom Bysans och in i de kaukasiska bergen och det område som idag utgör Georgien. Om man skall tro Charles Settipani och hans verk Nos ancetres de l'Antiquite (1991) så är det möjligt att via den ortodoxa världens äldsta dynasti Bagration nå ända till antiken och ännu längre tillbaka i tiden...
Var och en får själv läsa vad du skriver där...
 
(Och kan även notera att du inte ännu kunnat bevisa att denna rakaste härstamningslinje inte skulle stämma fram till mig. vilket, som ju kommenteras, är ett mycket ovetenskapligt förhållningssätt, då det är den som påstår något som skall lägga fram bevis för att det är rätt, inte tvärtom. Men jag har visst predikat detta för dig förr, utan resultat...)
 
Och om titlar är oviktiga, varför två gånger titulera Anders W Professor med stort P?
 
Ett förslag slutligen: Ange källor direkt i framtiden. (Jag ser för övrigt fram emot den dag då du anger en samtida, otryckt källa...)

2005-08-22, 19:33
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag skrev om man skall tro på Settipani, det är väl inte samma sak som att jag tror på vad han skriver?!
 
Jag vet att det är ovetenskapligt att skriva inte ännu kunnat bevisa att denna rakaste härstamningslinje inte skulle stämma fram till mig men hur mycket kan vi egentligen bevisa om det förflutna som inte ändå inom kort bevisas vara felaktigt. Den som påstår något som skall lägga fram bevis för att det är rätt, inte tvärtom är visserligen korrekt men om en forskare påstår någonting den ena stunden så bevisar en annan forskare i morgon, om 10 år eller om hundra år... att det man forskat inte heller stämmer. Med andra ord kan vi ju inte egentligen bevisa någonting utan i stället framföra synpunkter att jag anser så här och du anser så här. All forskning är på så sätt bara en viss tid bevisat som korrekt fast det ändå kan vara hur fel som helst utan att vi vet om det då forskningen görs.

2005-08-22, 19:43
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Postmodernistisk argumentation är ett vanligt sätt att dölja dåligt utfört arbete... Om man inte med rimlig säkerhet kan visa att ett visst släktskap föreligger skall man dra ett streck och säga jag vet inte. Inte gömma sig bakom dimridåer om att olika sanningar råder vid olika tid. För övrigt stämmer inte ditt påstående om att forskares syn på reela sakförhållanden ändras över tiden. I allmänhet så är det så att när en fråga väl blivit vetenskapligt studerad så står sig de slutsatser som man då kan dras, även om de kompletteras efter hand om nya fakta blir kända.
 
Jag hoppas verkligen att de åsikter du framför inte är i överensstämelse med den finska undervisningen i vetenskapsteori. I så fall är det mycket allvarligt.

2005-08-22, 22:31
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag blev nog lite frustrerad av din ständiga kritik. Självfallet är det ju så att Den som påstår något skall lägga fram bevis för att det är rätt det är ett av de mest kännetäckande elementen för all vetenskaplig forskning.

2005-08-24, 11:42
Svar #8

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Samtliga ovanstående inlägg är överflyttade från diskussionen Släkter: Introducerad adel: Cruus af Edeby, på begäran av Anders Ryberg, då de passar betydligt bättre under egen rubrik.
 
Jag har också fått ett antal kommentarer om att tonen kanske varit något hård i diskussionen, men låter ändå inläggen finnas kvar i denna nya diskussionstråd i stället, då jag är övertygad om att båda kombattanterna kan svara för sig.
 
Slutligen vill jag ändå be er om att ni respekterar varandras åsikter och försöker hålla ev. fortsatt diskussion på en anständig nivå.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna