ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olika kungasläkter, furstesläkter och kejsarsläkter  (läst 2848 gånger)

2003-01-17, 18:39
läst 2848 gånger

Jesper Ekbäck

Hej!
Jag behöver information om kungahus, mfl. till ett skolpprojekt. Gärna även om utdöda kungasläkter, härskarsläkter i länder som inte längre finns.
Till exempel;
Serbien  
Montenegro
Indiska stater
Italienska stater
Tyska stater
Malajiska stater
Siam
Burma
Kambodja
Vietnam
Söderhavsöar
Sydamerika (efter kolonisationen)

2003-01-18, 08:57
Svar #1

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
Konstaterar bara att du har rätt mycket material att gå igenom. Serbien och Montenegro går nog rätt snabbt, men sen blir det mycket värre. Du kan dock andas ut på Sydamerika.

2003-01-18, 10:55
Svar #2

Yvonne Korn (Yvonnek)

Hej Jesper! Varför inte gå till närmsta bibliotek och använda deras uppslagsverk till att börja med, där brukar finnas en hel del information både om statsskick och kungahus. Där finns säkert fler böcker om kungliga familjer och ätter från olika länder - fråga bibliotekarien. Sedan kan du ju använda en sökmotor på Internet och börja utforska, det finns hur mycket material som helst, men var försiktig, för mycket på Internet är faktiskt fel. Lycka till!

2003-01-18, 11:27
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ursäkta en nyfiken fråga Jesper, men vad är det för forskning du ska göra? Inom vilket ämne? Såg att du även ställde frågor om talen 1-10 på olika finsk-ugriska språk. Hör frågorna ihop?
mvh Mycke Nyfiken
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-01-18, 12:44
Svar #4

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Jesper,
 
Det finns en bok du skall akta dig för, och det är Åke Ohlmarks bok Stamträd över Europas furstehus, den är så full av fel att den bara duger att elda med.
 
Om furstehus finns det några olika verk, ett standardverk är Europäische Stammtafeln (ES), men det är inte det lättaste att få tag på, då det inte finns på vanliga stadsbibliotek (kopior kan givetvis beställas, ES finns på Kungliga Biblioteket i Stockholm, men det blir dyrt i längden), ett annat verk, som inte är lika utförligt som ES är Brigitte Sokops Stammtafeln Europäische Herrschäuser. Sedan finnes givetvis verk om enskilda furstehus, eller enskilda furstar och deras ättlingar, t. ex. Ted Rosvalls Bernadotteättlingar, Marlene A. Eilers Queen Victoria?s descendants eller Brenners Nachkommen Gorms des Alten (ättlingar till Gorm den gamle av Danmark).
 
Lycka till!

2003-01-21, 13:47
Svar #5

Martin Mattsson

Hej Jesper!
När det gäller de utom-europeiska kungahusen finns det en web-site som heter
www.almanach.be
Där hittar du massor av information om de flesta kungahus som regerar/har regerat i världen, förutom Europa.
När det gäller de Europeiska kungahusen kanske ditt bibliotek kan hjälpa dig att fjärrlåna Almanach de Gotha, eller Genealogisches Handbuch des Adels - F?rstliche Hauser. I dem kan du läsa allt om de Europeiska furstliga familjerna.
Du får gärna maila mig om du vill ha mera hjälp.
Lycka till
Martin

2003-01-27, 18:29
Svar #6

Jesper Ekbäck

Tack för all fina infromationen utav er alla!
Jag skulle bara vilja skriva - först och främst - att jag av den främsta anledningen ställde denna fårga var för att jag är så osäker över infromationen i böcker, eftersom det står olika i så många..., främst om fjärran östern.
Apropå de fins-ugriska språken hör det inte riktigt ihop, men det är jag som ställt frågprna..., eftersom det är ett annat projekt.
Apropå detta med bibliotek har vi inte ett så stort bibliotek här i Bro (där jag bor), och det skulle vara lätt att få skriven, enkel och inte alltför avskiljande infromation.
 
Tack, tack, återigen alla vänliga människor!

2003-02-02, 15:35
Svar #7

Martin Mattsson

Hej igen Jesper!
En anledning till att informationen om kungahusen i orienten är så osäker, är att man där inte har samma effektiva folkbokföring som vi har i Sverige. Då blir uppgifterna tyvärr väldigt osäkra. Man fäster i vissa länder inte alls samma vikt vid exakthet som vi gör. I Saudiarabien till exempel sägs kungafamiljen idag bestå av ca 6000 personer. Det beror ju också på att muslimerna tillåter männen att ha flera fruar och ett harem av älskarinnor dessutom. Då blir det många prinsar och prinsessor... Men det är endast de som står närmast tronen som anses viktiga att ha med i listorna. I Kina vill jag minnas att kejsarfamiljen bestod av närmare 12 000 personer i början av 1900-talet. Där hade ju kejsarna ännu större harem.  
Apropå biblioteket i Bro så ska de kunna fjärrlåna böcker åt dig. Det innebär att de i sin tur lånar böcker som de inte har från ett större bibliotek. Det är en service som jag tycker att du ska KRÄVA, om de inte erbjuder den själva!
Lycka till!
Martin

2003-02-02, 15:54
Svar #8

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Nåja, inte heller Europa har väl haft folkbokföring lika länge som det har upprättats furstegenealogier här?
 
Furstehusen brukar ju, generellt sett, gå att följa längre bakåt än bondesläkter.

2003-02-02, 19:12
Svar #9

Jesper Ekbäck


2003-02-02, 20:47
Svar #10

Leif Andersson

Jesper!
 
Här är ett tips på en site som har uppgifter om olika utomeuropeiska kungahus.
 
Hälsningar
 
Leif

2003-02-02, 20:48
Svar #11

Leif Andersson


2003-02-03, 15:51
Svar #12

Per Anderzon


2003-02-03, 16:30
Svar #13

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Även genealogiska hemsidor bör man vara försiktig med. Även om många av de innehåller huvudsakligen korrekt information, finns det andra som inte gör det, och det kan, i synnerhet för en nybörjare på furstegenealogins område, vara svårt att avgöra vad man skall och inte skall lita på.
 
Detta är inte ett nedvärderande av någon som forskare, jag trodde själv på Ohlmarks stamtavlor som nybörjare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna