ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bielke  (läst 2053 gånger)

2011-06-12, 15:21
läst 2053 gånger

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com
Är någon intresserad av att läsa om Landshövding Carl Gustaf Bielke 1683-1754
så kan ni göra det här!
 
http://www.gavledraget.se/A2/Livet_pa_Gefleborg_del2/Carl_Gustaf_Bielke.htm
 
http://gavledraget.se/
 
Vänliga hälsningar,  
Lisse-Lotte Danielson

2011-06-12, 19:13
Svar #1

Utloggad Ebba von Sparr

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-06-04, 14:00
    • Visa profil
Tack Lisse-Lotte - jättekul att läsa! Han var bror till min fffffffm Ulrika Ebba Bielke.
Hälsningar
Ebba

2011-06-18, 05:11
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Mycket intressant, roligt och välgjort Lisse-Lotte!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-10-23, 00:33
Svar #3

Utloggad Marianne Silfverlåås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:25
    • Visa profil
Hejsan!  
 
Jag undrar hur man ska tänka ang. namnet för adliga ätten Bielke. På www.adelsvapen.com står det BIELKE AF ÅKERÖ nr 8 och här endast Bielke.  
De personer som föddes innan ätten introducerades 1625 skall man alltid skriva adliga namnet inom parentes då tex Ture Turesson(Bielke) eller (Bielke af Åkerö)?  
 
Jag har också en fråga om en direkt förfader(14 generationer)till mig; Ture Turesson; det står att han Erhöll 1457 Kalmar län och slott i förläning samt återinträdde i rådet och utnämndes till marsk och hövidsman på Stockholms slott.  
 
Vad menas, fick han Kalmar län och slott i lön? Han bodde alltså inte där eftersom han verkade befinna sig på Stockholms slott samtidigt?
 
Källa: http://www.adelsvapen.com/genealogi/Bielke_af_%C3%85ker%C3%B6_nr_8
 
Tacksamt  
Marianne
Med vänliga hälsningar
Marianne Silfverlåås

2013-10-23, 02:29
Svar #4

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Ätten introducerades sedermera under namnet Bielke af Åkerö, med nummer 8. Det är väl en smaksak hur man skriver. Själv skriver jag (Bielke af Åkerö, N:o 8) för de personer som Elgenstierna räknar till denna ätt, innan de själva började använda själva namnet.
 
Förläning betyder väl att han innehade länet och slottet på livstid, och uppbar skatt/räntor därifrån?

2013-10-23, 02:30
Svar #5

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rl%C3%A4ning
 
Adeln hade ensamrätt till högre ämbeten i statens tjänst och belönades genom skattebefrielser (frälse) och förläningar av gods och gårdar, i stället för att som nutida statstjänstemän erhålla en fastställd lön i pengar.

2013-10-23, 14:35
Svar #6

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Den rika frälsemannen Ture Turesson (Bielke) tillhörde det senmedeltida svenska högfrälset. Han var en av de mäktigaste personerna i Sverige under 1400-talet. Ture Turesson (Bielke) skrev sig tidvis som herre till sätesgården Kråkerum i Mönsterås socken i Småland och som herre till gården Rävelsta i Uppland. Ture Turesson (Bielke) föddes år 1425. Han var högt värderad av sin svåger Konung Karl Knutsson av Sverige (1448-1457)+(1464-1465)+(1467-1470). Ture Turesson (Bielke) blev dubbad till riddare vid Konung Karl Knutsson av Sverige kröning den 29 juni 1448 och förekommer som riksråd senast år 1450. Ture Turesson (Bielke) omnämns som hövitsman på den kungliga borgen Axevall i Skärvs socken i Västergötland år 1451. Det här var den starkaste borgen i västra Sverige vid den här tiden. Under kriget mellan Sverige och Danmark år 1452 upptäcktes att Ture Turesson (Bielke) hade varit positivt inställd till Kalmarunionen och brevväxlat med den danske fienden. Brevväxlingen hade bland annat innehållit hemlig svensk krigsinformation. Ture Turesson (Bielke) blev avsatt från ämbetet som hövitsman på Axevall och fängslad. Han satt bara en kort tid i fångenskap innan han rymde från det svenska fängelset till Danmark under hösten 1452.
 
År 1457 blev den danske kungen kung i Sverige som Konung Kristian I av Sverige (1457-1464). Efter det att han hade uppstigit på Sveriges tron kunde Ture Turesson (Bielke) återkomma till Sverige. Han fick Kalmar slott och län i förläning, blev åter riksråd samt utnämndes till marsk och hövitsman på Stockholms slott. Ture Turesson (Bielke) var tvungen att avstå från ämbetet som hövitsman på Stockholms slott och från hela slottet år 1465. Ture Turesson (Bielke) deltog på den danska sidan i slaget på Brunkeberg den 10 oktober 1471 och blev under slaget tillfångatagen av den svenska riksföreståndaren Sten Sture den äldre trupper. Ture Turesson (Bielke) försonades med riksföreståndaren Sten Sture den äldre den 30 mars 1472. Sten Sture den äldre fick då Kalmar slott och län medan Ture Turesson (Bielke) blev åter riksråd.
 
Ture Turesson (Bielke) avled någon gång mellan den 1 augusti 1489 och den 1 mars 1490. Han hade varit en av grundarna av Kronobäcks johanniterkloster i närheten av sätesgården Kråkerum i Mönsterås socken i Småland och begravdes här. Från Ture Turesson (Bielke) härstammar bland annat Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-).

2013-10-24, 00:18
Svar #7

Utloggad Marianne Silfverlåås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:25
    • Visa profil
Tack Johan!  
 
Då förstår jag svaret om hur det ligger till med namnet. Resten var ungefär så mycket jag förstod själv, men tack ändå ;)
Marianne
Med vänliga hälsningar
Marianne Silfverlåås

2013-10-24, 00:22
Svar #8

Utloggad Marianne Silfverlåås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:25
    • Visa profil
Tack Ralf för det mycket utförliga svaret!
Intressant! Nu förstår jag mer av historien kring Ture Turesson (Bielke)!  
 
Marianne
Med vänliga hälsningar
Marianne Silfverlåås

2013-10-24, 07:17
Svar #9

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Ture Turesson (Bielke) använde aldrig själv efternamnet Bielke. Han skrev själv endast Ture Turesson. Frälsenamnen började vanligtvis användas i Sverige först under tidigmodern tid. Före det under medeltiden var det ovanligt att använda frälsenamn. Då släktnamnet inte förekommer i bevarade källor skrivs släktnamnet antingen inom parentes eller lämnas helt bort. Således kan man skriva Ture Turesson eller Ture Turesson (Bielke).
 
Det är kutym att skriva (Bielke) och inte (Bielke af Åkerö) om den frälsesläkt som under 1500-talet själva började använda frälsenamnet Bielke. Det är därför som professionella forskare inom bland annat historia och genealogi enligt konvention nuförtiden skriver (Bielke) och inte (Bielke af Åkerö). Det är därför som jag skriver Ture Turesson (Bielke) och inte Ture Turesson (Bielke af Åkerö).

2013-10-24, 13:40
Svar #10

Utloggad Marianne Silfverlåås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:25
    • Visa profil
Tack igen Ralf för förtydligandet!  
Bra att veta och naturligtvis ska namnet vara korrekt skrivet enligt kutym, därför är det så bra för oss som noviser att kunna fråga här om sådana saker  
 
Vet du vilka inom den ätten som var först med att skriva Bielke af Åkerö och när började de skriva det så?
 
Marianne
 
(Meddelandet ändrat av skogsjenta 2013-10-24 17:09)
Med vänliga hälsningar
Marianne Silfverlåås

2013-10-25, 10:36
Svar #11

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Kutymen är diskutabel. Det finns inte något facitsvar på frågan. Att skriva (Bielke af Åkerö, N:o 8) markerar tydligare att Ture Turesson tillhörde den ätt, som senare introducerades under namnet Bielke af Åkerö och N:o 8.
 
Professionella forskare kan ta fel, de också, hur många universitetspoäng och hur stort ego de än har.
 
(Meddelandet ändrat av sukulainen 2013-10-25 10:45)

2013-10-25, 11:02
Svar #12

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
När kom Åkerö till släkten? Är det inte först med Nils Pedersson (död 1550) och hans hustru Anna Hogenskild (d. 1591) och via hennes fars sida? Det anges iaf att deras barn kallade sig Bjelke. Före de generationerna skulle nog jag enbart skriva (Bielke).

2013-10-25, 13:29
Svar #13

Utloggad Marianne Silfverlåås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:25
    • Visa profil
Johan och Leif; bra att detta diskuteras, då de är intressanta frågeställningar!  
Jag lär mig mycket, tack!  
 
Marianne
Med vänliga hälsningar
Marianne Silfverlåås

2013-10-25, 19:11
Svar #14

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Kutym = vi gör så här för att vi gör så här. Kutym är i många fall ett auktoritetsargument, och som sådan ogiltigt. Det är också kutym att påstå att en viss Charles är Prins av Wales, när han i själva verket borde kallas Furste av Wales på svenska.
 
Leif Perssons argument äger större giltighet, jag utgår dock från ättenamnet, om det handlar om en ätt som blivit introducerad på Riddarhuset. För mig handlar det om konsekvens. Om ätten inte introducerats, utgår jag från vad ätten kallas i Äldre svenska frälsesläkter, om ätten finns med där. Annars från vapnet, eller från vedertaget namn, vilket sistnämnda givetvis kan ändra sig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna