ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brummer  (läst 7283 gånger)

1999-09-24, 20:20
läst 7283 gånger

Ann-Marie Andersson Dannbring

Min forskning rör adliga ätten Brummer nr 1855. Enligt Elgenstierna avskrevs ätten på riddarhuset såsom utgången.Mina problem har gällt min anfader, Carl Fredrik Brummer född 1747 27/3 på Säteriet Bråthe i Segerstads församling, Värmlands län, och att knyta honom till den övriga släkten. Efter flera års letande fann jag hans föräldrar, löjtnanten Johan Christian f.1710 och Dorothea Elisabeth Roos af Hjelmsäter f. 1719.
Carl Fredrik Brummer var furir vid Västgöta Dals regemente ca 1768 men fram till ca 1780 vet jag inget om hans sysselsättning. Omkring 1780 var han vikarierande överjägmästare under sin farbroders, Magnus Henrik Brummer, ledighet, i Hallands län. Kanske vistades han i Värmland, By sn,Kila sn? Eller i Älvsborgs län, Algutstorp där hans farbroder lär ha bott? Stöter någon på Carl Fredriks namn någonstans, är jag mycket tacksam för flera uppgifter, gällande åren 1768 till 1780 då han gifter sig första gången med Lovisa Ulrika Löwenhielm.

1999-12-01, 19:30
Svar #1

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hej Carina!
 
På riddarhuset finns diverse antavlor gällande de båda adl. ätterna Brummer. På en av dessa som jag har avkopierad hittade jag följande, jag citerar: Tab 4, Af Adeliga ätten Brummer nr. 1855 finnes nedanstående å Conceptegenealogien antecknad såsom ej ägande någon bestämd ätteledning. Otto Reinhold Brummer. Född i Lifland 1686 Blef 1700 volontaire,... 1711 d 13 oct Capitaine af Westgötha Tremänningsregemente till fots, 1719 d. 30 sept. afsked, död 1734 d. 6 april. Gift 1708 den 14 juni på Redvägsborg(svårt att läsa, jag är inte säker det står så?)i Timmele sn med Maria Magdalena Silfverswärd, död 1773 den 8 juli(Fler uppgifter om mil.avancemang finns).
Detta måste väl vara den Otto Reinhold du avser!?
I en annan sådan antavla stod också min anfader Carl Fredrik Brummer,(se föreg. inlägg) såsom utan känd ätteledning. I samma antavla, som kallas tab. 3 hittade jag Otto Johan Brummer född 1772, död 1839 d.22 april, gift 1810 m. enkan Lovisa Ulrica Tengwall. 1797 corporal vid Wästgötha cavalleri 1799 afsked, hemmansägare i Westergöthland. Men detta är ju inte den Otto Johan som var son till Otto Reinhold ovan,  han var ju född 1712! Men det har tydligen funnits flera av  släkten Brummer också i Västergötland inte bara i Värmland! Dessutom verkar du få samma problem som jag vad gäller att hitta fortsättningen då otto Reinhold verkar vara utan ätteledning. Dessutom enl. det jag hittade skulle han ju tillhöra adl. ätten nr 1855 och inte nr 1772, som du har uppgifter om!
Brummer-släkterna är dåligt utredda, det är i alla fall ett som är sannt!
MVH Ann-Marie

1999-12-01, 22:45
Svar #2

Boris Örnhäll

Hej Ann-Marie!
Den ovan nämnda Otto Johan Brummer var född i Upphärad, Västergötland. Han var son till fältväbeln Otto Reinhold Brummer som gifte sig 1769-10-15 i Upphärad med Hanna Johanna Forsman (hennes 2:dra gifte), f1731-03-26 i Upphärad och dotter till kornetten Anders Forsman och Elsa Helena Utfall.
Vart Otto Reinhold Brummer kom ifrån vet jag inte.
Källa: Födelse- vigselböcker för Upphärad.
Har du något mer om Otto Johan Brummer?
mvh Boris

1999-12-02, 17:04
Svar #3

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Det är under flera seklar många adelsläkter med efternamnet Brummer.  Särskilt finns dom i norra Tyskland och Baltisk länderna, särskilt i Ingermanland, Livland, och Finland. Någon finns i adelsättartavlar av Tore Carpelan (1942,1954)och Oscar Wasastierna (1879)i Finland, och adelsättartavlorna av Gabriel Anrep (1858-64), och Gustaf Elgenstierna (1925-36)i Sverige.
 
Har någon hittat uppgifter eller antavlor om  annan knapadel släkt Brummer, från Lande Kehdingen i Bremen stift i Tyskland?  
 
Jag forskar efter föräldrar om Maria Brummer, f. ca 1600 och d. 1656 i Sveriges östsjö besittning, Narva, i Estland.  Det sades i Atten Grotenfelt (1917), av N. Karl Grotenfelt, Erik Grotenfelt, och  Kustavi Grotenfelt, att henne kom från Bremen och var möjligt af samma släkt Brummer, som hade egendomar i Ingermanland.
 
Maria Brummer var g. m. löjtnant Bertold von Göben
(von Göebe), junker, adelsman, och arvherre till Doese i Lande Kehdingen i Bremen stift.  Bertold kom i Svensk tjänst i 1627 när han flyttade till Ingermanland och bodde på hans förläning, lantgodset Gorodno i Jästerby sn i Jäma län.  Bertold kom senare bli en kapten och fått också gården Grebova i Ingermanland. Bertold levde ännu 1656, men d. före 1664.  Hans sonssöner, Carl och Bernhard, var adlad i Sverige 1722.
 
Enl. Elgenstierna, Bertold von Göbens farsmor också härstämmade fran en släkt Brummer.  Bertolds farmor var Bergitta Brummer, som uppgives vara dottern till Nicolas Ottosson Brummer och Lucia Johansdotter Brummer.  Troligen bodde de också i Kehdingen i Bremen stift.  
 
Jag vore mycket tacksam att få uppgifter på Maria Brummers anor, och biografisk uppgifter på släkten Brummer i Lande Kehdingen i Bremen stift i Tyuskland.  Eller tipps till en bibliotek, forskarförening, eller arkiv i Lande Kehdingen i Bremens område skulle passera mycket bra.
 
John Winblad von Walter
United States

1999-12-02, 18:36
Svar #4

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hej Boris!
Vad roligt att du hade uppgifter om Otto Johan Brummer, tyvärr har jag inte mycket mer än vad jag skrev ovan. Lite kompletteringar dock: Otto Johan född  1772 den 27 maj, Volontär 1797 28/3, 1797 13/4 Corporal vid Wästgötha Cavalleri, 1799 d.20 sept. afsked. Gift 1810 den 10 juli med änkan Lovisa Ulrica Tengwall, död 1839 d.22 april.
Möjligen hade de en dotter Anna Helena f.1811 d.18 juni (av min kopia kan jag inte utläsa säkert om Anna Helena är dotter till de ovanstående eller ngn. annan). Detta är allt jag har, tyvärr. Nyfiken som jag är kan jag inte låta bli att fråga vilken anknytning du har till Otto Johan?
MVH Ann-Marie

1999-12-02, 18:59
Svar #5

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hallo John!
Så intressant att det finns människor på andra sidan Atlanten som intresserar sig för släkten/släkterna Brummer! Det verkar av din text ovan, att du redan läst Genealogisches handbuch der Baltischen Ritterschaften av A. von Transehe-Roseneck (tryckt 1929).Om du inte läst denna så rekommenderar jag den varmt. I denna bok finns mycket att läsa om Brummersläkternas ursprung; de så kallade Kehdingerjunkrarna som troligtvis kom från Niedersachsen och kanske på 1300-talet flyttade, möjligen med Tyska orden till de baltiska staterna. Dessutom finns flera antavlor och många noter, ganska svårlästa dock, men mycket intressanta. De andra böcker du nämner, Elgenstierna, Wasastierna och Tor Carpelans bok om finsk adel är tyvärr inte på något vis fullständiga, särskilt inte vad gäller anteckningar om döttrar! Tor Carpelan hänvisar dessutom till Genealogisches handbuch der Baltischen Ritterschaft.
Något om Maria Brummer vet jag dock inte, kanske någon annan kan ge dig upplysningar.
Hälsningar fr. Ann-Marie

1999-12-02, 22:42
Svar #6

Boris Örnhäll

Hej igen Ann-Marie!
Tack för uppgifterna. Vilka källor har du använt dig av?
Släktskapet med Brummarna är lite invecklat.
Otto Johans far, Otto Reinhold, gifte sig med Hanna Johanna Forsman.
Hon var dotter till Anders Forsman och Elsa Helena Utfall.
Elsa Helena var dotter till Joachim Utfall och Britta Lundgren.
Britta var dotter till Anders Anundsson och Ella Efvensdotter.
Dessa två, Anders och Ella, är mina anfädrar.
Är du släkt med mina Brummar?
mvh
Boris

1999-12-03, 20:17
Svar #7

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hej Boris!
Mitt inlägg ovan var avsett till en annan som emellertid är släkt med Otto Johan och Otto Reinhold. Om jag är släkt med dem vet jag ej ännu eftersom det inte är jag som släktforskat kring just dem. Däremot har jag forskat ganska mycket kring mina egna Brummrar. De källor jag använt mig av är antavlor som finns på Riddarhuset angående adl. ätten Brummer nr. 1772 och 1855. På dessa antavlor har jag hittat Otto Johan och Otto Reinhold upptagna som utan bestämd ätteledning men enligt den antavlan tillhörande ätten 1855 (och det är min gren!) men Carina (som jag eg. riktat mitt inlägg till) har andra uppgifter där de säges tillhöra nr. 1855! jag antar att du kollat vad som står i Elgenstierna, men av egen erfarenhet vet jag att många uppgifter saknas, särskilt då gällande min gren nr. 1855.
MVH Ann-Marie

1999-12-04, 15:02
Svar #8

Utloggad Carina Hagström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2018-09-05, 15:14
    • Visa profil
Hej Ann-Marie, Boris och Marita Persson.
 
Jag har hittat en sammankoppling mellan min Otto Johan Brummer och Boris Otto Johan.
Varför hade de alla likadana namn, kunde dom inte variera sig lite !!!
Min Otto Johan var gift med Anna Maria Holtz de hade 7 barn, där fanns Ulrika f 1749 27/8 g.m Magnus TENGVALL.Det måste vara samma Ulrika som gifte sig med (Boris) Otto Johan, enkan Ulrika Tengvall?
Jag försöker hitta kopplingarna mellen grenarna fast det är ju inte lätt när de heter likadant nästan alla.
 Vad tror Ni om det sambandet?
Då är ju vi lite släkt Boris?
  Hälsn. Carina

1999-12-10, 00:34
Svar #9

Utloggad Renée Rössberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 10:14
    • Visa profil
Hejsan alla Brummar!
Även jag tillhör en av dessa. Min anmoder är Adriana Kristina Brummer f.1751 på Korsdalen  i St Mellby, dotter till Otto Johan Brummer  f.1712 och  Maria Holtz f.1718, dotter till löjtnant Anders Holtz och Kristina Grotte.
Enligt  Stig Gardtmans  Släktanteckningar över NÅGRA VÄSTGÖTASLÄKTER   år 1969  som jag  fått av min morfar så  kan man läsa att:
Otto Johan Brummer , son till Otto Reinhold Brummer  f 1686 i Livland  d.1734 i Härstad i Västra Tunhem ,gift 1708 14/6 med Maria Magdalena Silverswärd, hade en son till  som hette Gustaf Adolf Brummer f. 1718 4/4 död 1780 i Rågvid i Upphärad. Han var gift 1744 22/7 med Anna Helena Giellerstedt i hennes andra gifte.
Gustav Adolf hade en son som hette  Otto Reinhold f. 1745 19/6  på Hede i Färgelanda död 1814 24/4 på Ödeby i Upphärad , gift 1:a 1769 15/10 m Hanna Johanna Forsman f 1731 26/3. g 2:a m Kristina Maria Herzman f 1747
Denne Otto  Reinhold hade en son  Otto Johan f. 1772 24/5 i Upphärad  död 1839 9/3 på Björn  Skulegården, Bragnum i Flo gift med Lovisa Ulrika Tengvall f 1778 16/8 . Enl mina anteckningar hade de en dotter  Anna Helena f. 1811 18/6  på Bragnum i Flo död där 1863 26/6  gift 1835 4/1 m Johan Freiholtz f 1807 1/8 i Tengene, en tid kronojägare på Hunneberg. Barn : Reinhold Alexander f 1835 4/5 flyttade 1865 till Stockholm , Laura Kristina Teresia f 1837 25/6 flyttade 1861 till Vänersbog., dessutom 5 barn till.
Hoppas det fanns något matnyttigt. Jag har lite bakåt i tiden som jag får skriva om en annan dag om det finns intresse.

1999-12-13, 18:17
Svar #10

Utloggad Carina Hagström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2018-09-05, 15:14
    • Visa profil
Hej Renée
 
Vad roligt att Du skrev om dina Brummrar.
Adrianas syster Anna Maria Kristina gifte sig med Herman Fischerström och är därmed anmoder till mig.
Vet Du var Otto Reinhold 1686 från lifland härstammade från?
Det enda jag vet är att han tillhörde adl. ätten 1772, kan han vara son till Hans Henrik?
Du skrev att Du hade uppgifter bakåt i tiden, kan Du möjligen veta detta?
     Hälsn. Carina Hagström

1999-12-17, 13:26
Svar #11

Utloggad Renée Rössberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 10:14
    • Visa profil
Hejsan Carina
Kul att vi är släkt, ganska nära om man ser utifrån de andra Brummarna i Anforum.
Jag skall ge dig det jag har om Brummer bakåt. Detta  material har jag fått via  
som jag nämnde förrut. Stig Gardtman  ” Några kända Väsgötasläkter”
 
Han skriver:
Släkten Brummer härstammar ursprungligen från Kehdingen nära Stade i norra Tyskland där den sedan urminnes tider satt på fria gårdar. Släkten utgjorde att slags bondeadel och dess talrika medlemmar spreds över hela norra Tyskland samt de baltiska provinserna.
 
från Livland stammar de i Sverige, Finland och Ryssland bosatta släktmedlemmarna. I Livland finns släkten annu representerad.
 
Släktnamnet har växlat och skrevs( skrivs Bruemmer, Breummer, Brümmer eller Brummer.
 
Den förste Brummer jag har är:
 
1. Werner Brummer, arvsherre till Gross- och Kleinkammer, levde omkr 1450, g m Anna Anrep
2.Jakob Brummer, son till Werner, arvsherre till Gross- och Kleinkammer, g m Margareta von Asserin.
3. Henrik Brummer, son till Jacob, arvsherre till Gross- och Kleinkammer, g m Katarina Mecks.
4. Wolmar Brummer , son till Henrik, arvsherre till Gross- och Kleinkammer, levde 1529 d före 1545, g m   Katarina nieroth.
5. Wolmar Brummer , son till Wolmar, arvsherre till Tamkas (Tammik), d 1581 g m Magdalena Taube.
6. Hans Brummer , son till Wolmar (5) d 1641, , arvsherre till Tamkas (Tammik), g 1600 Magdalena von Fersen.
7.Hans Brummer, son till Hans, (6) f 1609 d 1667, , arvsherre till Tamkas (Tammik), g 1:o1630 m Agneta von Bremen d 1633, 2:o 1634 m Anna Paykull d 1649,
3:o 1652 m Dorotea Yxkull d 1655, 4:o 1656 m Anna Sofia Vietinghoff d 1657, 5:o 1658 m Magda Schulmann. Enligt uppgift skulle han ha haft sexton barn, varav tio söner.
Barn :
Otto Reinhold g m Helena Fock
Wolmar (8)
Hans Henrik d 1710 som svensk kapten, g m Gertrude Fock
Henrik ,svensk löjtnant  g m N N von Nieroth
8. Wolmar Brummer, son till Hans (7) , arvsherre till Restfer och Gassinorm i Livland, stupade som svensk ryttmästare vid Warschau1705, g 1.o m N N von Sass, dotter till Philipp von Sass, d 1687, 2:o  m Gertrud Margareta Wrangel f 1674  d 1712.
Barn:  
Philipp Johan d 1728 som svensk kapten,  g 3:o 1711 m Sofia Helena Wrangel d 1775
Otto Reinhold  f 1686  i Livland
 
 
Hälsn. Renee Rössberg

1999-12-18, 11:17
Svar #12

Utloggad Carina Hagström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2018-09-05, 15:14
    • Visa profil
Tack Renee
Nu har jag fått ihop Brummrarna med varann.
Årtal kan variera på något år men så är det ju, det var ju ändå ett par hundra år sedan det hände.
T.o.m Elgenstierna skriver olika årtal.
Vad man kan missa på är ju att alla barn inte finns nedskrivna, då blir det ju inte så lätt att få ihop det.
Jag har nu satt ihop Brummers släktträd.
Tack Renee än en gång
 
     Vänligen Carina Hagström

1999-12-22, 09:23
Svar #13

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hej Renee!
Trevligt att du också kommit in i diskussionen!
Jag undrar lite över den källa du nämner:Stig Gardtman:Några (kända) Västgötasläkter. Är det ett tryckt arbete? Jag arbetar nämligen på Lunds universitetsbibliotek och jag försökte kolla om vi hade detta arbete men så verkar inte fallet. Min mans släkt, på hans mors sida, kommer också från samma trakter i Västergötland, så jag är mycket intresserad av detta. Finns det möjlighet att få tillgång till dessa anteckningar, även om det inte är tryckt material?
MVH Ann-Marie

2000-01-04, 21:34
Svar #14

Utloggad Renée Rössberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 10:14
    • Visa profil
Hejsan Ann-Marie
Ledsen att jag ej svarat förrän nu men jag har funderat hur jag skall lösa problemet med det tryckta material jag har som består av c:a hundra sidor.
Jag skall försöka få tid att kopiera dessa så du kan få dem.
Du kan väl maila din adress till mig så jag kan skicka dem till Dig.
MVH Renée

2000-01-05, 13:24
Svar #15

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej John
du frågar efter föreningar i Tyskland.
Du kan börja t ex med http://www.hinterpommern.de
 
för att därifrån hitta det du behöver.
 
Gå gärna också in på Verlag Degener
http://www.degener-verlag.de
 
hälsning Gustaf SSGFs G-grupp

2000-01-11, 22:10
Svar #16

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hej Renée och alla andra!
 
Till Renée vill jag först säga att jag försökt skicka e-mail till dig angående Stig Gardtmans bok, tyvärr gick mitt mail inte fram så jag får svara här - om du kan ge mig den exakta titeln, författarnamn, tryckår, tryckort även sidantal och format, så borde jag kunna få fram skriften via mitt jobb!
 
Så till min gren av släkten Brummer som jag gärna
delger alla intresserade. Mina källor har varit, Elgenstierna - Svenska adelns ättartavlor, Tor Carpelans - Finska adelns ättartavlor, A. von Transehe-Roseneck - Genealogisches handbuch der Baltischen Ritterschaften och ett antal oräkneliga husförhörslängder, födde, döda och vigselböcker.
Till en början överenstämmer det mesta med Renées uppställning, därför så kortfattad text.
 
1.Verner B - Anna Anrep (ca 1450)
2.Jakob B - Margaretha von Asserin
3.Henrik B - Catharina Mecks
4.Vollmar B (död före 1545) - Catharina von Nieroth
5.Vollmar B - Magdalena Taube
6.Hans B (död 1641?) - Magdalena (Maye)von Fersen
7.Otto Reinhold B (bror: Hans Henrik 1609-1667) - Helena Fock  
8.Otto Johan, major död 1713 - Anna Margareta Dücker
9.Berndt Wilhelm B, överstelöjtnant, död 1746 (bröder: otto Fredrik greve, överhovmarskalk, död 1752 ogift; Johan Vollmar, major 1698-1758, major) - Cecilia Christina Morman, Maria Catharina von Nackreij
10.Johan Christian B, löjtn. 1710-1780 (Syskon: Theodora isabella,Berndt Wilhelm, Henrik Wilhelm, Cecilia Elisabeth, Magnus Henrik) - Dorothea Elisabeth Roos af Hjelmsäter
11.Carl Fredrik B. överjägmästare, 1747-1807 (Syskon:Dorothea Elisabeth, Berndt Magnus, Adolf Christian, Christina Maria, Maria Eleonora, Johanna Catharina) - Lovisa Ulrika Löwenhielm 1746-89, Anna Stina Larsdotter 1775 - 1844
12.Johan Magnus B (Carlsson) 1805-77 - Britta Helena Bengtsdotter.
 
Johan Magnus Brummer (Carlsson) är således min anfader, ytterligare 6 generationer finns. Tyvärr försvann namnet Brummer, troligen pga Carl Fredrik B:s ofrälse gifte år 1804, dock bar sonen Johan Magnus namnet fram till ca 1840 (åtminstone skrevs han Brummer i kyrkoböckerna!).
 
Carl Fredriks syster Christina Maria, gifte sig med sergeanten Nils Orup, mer om dessa kan sökas under detta namn(Orup).
 
Nyligen har mina efterforskningar angående Carl Fredriks släktskap med övriga Brummrar blivit godkänt på Riddarhuset och ätten skall återupptas!
 
Hälsn. Ann-Marie

2000-02-15, 10:41
Svar #17

Utloggad Tryggve Gestrin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En källa som kanske kunde intressera er som forskar i familjer med grenar i Finland, är Jully Ramsays Frälset i Finland före Stora Ofreden. Exakt titel kommer jag inte ihåg, men ovanstående torde vara nära den riktiga. J. Ramsays verk är av grundläggande betydelse för forskningen i äldre frälsesläkter i Finland, och eftersom många ägde gårdar i både det nuvarande Finland och det nuvarande Sverige, kan där finnas beröringspunkter av intresse.

2000-12-07, 01:21
Svar #18

Utloggad Kerstin Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2011-06-16, 09:08
    • Visa profil
Hej,
 
En fråga till alla Brummer forskare:
 
I Tådene C:3 1754 - 1810 kort 4/4 sid 305 hittade jag följande
 
1775-07-22 Conrad Wilhelm Brummer herr majorns vid ? Carl Magnus Brummer ? ? son på Orrevalla, död af colique och invärtes slag. Begravd 1775-07-26. Conrad Wilhelm blev 9 år 11 månader och 14 dagar.
 
Ingår denna Carl Magnus Brummer i denna diskussions Brummer-släkt?
 
Själv har jag ingen anknytning men jag har sett namnet eftersom jag håller på att kartlägga Upphärad med omnejd.
 
M.v.H.
 
En nyfiken Kerstin

2000-12-07, 17:53
Svar #19

Boris Örnhäll

Hej Kerstin!
 
På vilket sätt håller du på att kartlägga Upphärad? Jag har en hel del rötter där och blev lite nyfiken när jag fick syn på ditt inlägg.
 
mvh
Boris Örnhäll

2000-12-07, 19:21
Svar #20

Utloggad Kerstin Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2011-06-16, 09:08
    • Visa profil
Hej Boris,
 
Min mf mm kommer ursprungligen ifrån Upphärad och tack vare alla problem jag hade med henne så började jag registrera alla innevånare i Upphärad.  
 
Även äldre anor i hennes gren vållar mig stora problem och jag hoppas komma på nya ideer om var och hur jag ska leta under registrerandets gång.
 
Tanken är att registrera alla familjer med källhänvisningar och även registrera faddrar i den mån jag kan tyda vad prästen skrivit.
 
Som hjälp använder jag de registeravskrifter som finns på Släktdata samt inköpta mikrokort från SVAR.
 
M.v.H.
 
Kerstin Jonsson

2000-12-07, 21:44
Svar #21

Boris Örnhäll

Kerstin!
 
Jag skickar ett mail till dig eftersom denna diskussion inte hör till detta ämne.
 
mvh
Boris

2004-07-24, 00:13
Svar #22

Pia Afzelius

Hej
Jeg har set disse indlæg om slægten Brummer, om end de er af af ældre dato. Også jeg har Brummer-aner. Min den første hed Didrich (kan vist 
staves på mange måder) Brummer og kom muligvis fra Bramsted. Han 
skulle være blevet gift med en Catharina Staeckers. I Bramsted skulle 
deres søn ligeledes Diderich Brummer være født 11 Okt 1696. Han blev gift 
med Beecke Rungen. Sønnesønnen, ligeledes Diderich Brummer er også 
født i Bramsted 18 Jan 1739 og blev gift i København med en anden af 
mine aner Charlotta Maria Sveistrup.
Kender nogen mon noget til disse Brummere?
Mvh
Pia

2005-10-16, 19:32
Svar #23

Ammi Lindbergh (Ammi)

I min forskning har jag hittat en Brummer som jag inte vet någonting om. Han hette Per och dog i Bastuträsk (Västerbotten) han var gift med Kierstin Zackrisdotter och han dog 1765 enl uppgifter jag hittat på Internet.
Någon som känner till honom? Har han med ovanstående att göra, eller.....?

2005-10-25, 10:10
Svar #24

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hej Ammi!
 
Det finns en efterlysning på en soldat Anders Nilsson Brummer om du söker på namnet Brummer här i Rötter, han kom/eller bodde i Burträsk, Västerbotten enligt uppgifterna! Kanske har din Per något samband med denne, men jag tror inte han tillhör mina Brummrar. I detta fallet tror jag Brummer är ett soldatnamn!

2006-10-06, 18:42
Svar #25

Caroline Höglund

Hej!
Jag har hittat en Brummer bland mina anfäder som jag inte kommer vidare med. Hon heter Brita Magdalena Brummer f.1759-05-14 d.1812-11-17 i Ale-Skövde (GID: 1876.12.2800). Det enda barnet jag har lyckats hitta är sonen Johan Magnus Bergius. Tillhör Brita Magdalena den här Brummerdiskussionen? Jag vet inte var hon är född eller vad hennes föräldrar heter. Om någon vet något mer om Brita Magdalena vore jag väldigt tacksam om jag fick ta del av det!
MVH
Caroline Höglund

2006-10-06, 21:49
Svar #26

Utloggad Thom Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 22:05
    • Visa profil
Hej!Det finns Brummers här i Skåne också!Jag har en gren som jag precis har börjat leta i om det
finns ett samband med öviga i denna diskussion.
Det är Johan Emil Vilhelm Brummer f:1880-11-29
i Lunds-förs (M)Död 1959-01-24 i Lund.
Hans fru Annette f:Bornevie 1881-02-08 Helsingborg
Gifta,1901-12-29 det är här det börjar bli svårt.
1900 talets första hälft där har jag inget att  
gå på,någon som har ett råd?
Mvh,Thom

2006-10-06, 22:18
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Finner en Brita Madalena Brumer, dotter till Otto Johan Brumer och Maria Holtz, född 1755-03-11 i Stora Mellby sn. (GID 608.22.11700)
Se också uppgifter som Ren?e Rössberg lämnat ovan - fredag den 10 dec 1999. Självklart behöver dessa kontrolleras mot källorna. En början kan vara att kolla en vigsel i Timmele (GID 1951.10.78600)
Det förefaller som om man i den här forskningen behöver vara källkritisk, som alltid.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-10-07, 11:28
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Efter att ha läst igenom ovanstående material mer grundligt, har jag några frågor som - om det finns  svar på dem - möjligen kan göra materialet mer trovärdigt/användbart;
 
Var finns källan till  
- att ovanstående i Stora Mellby funne Otto Johan Brum[me?]r är född 1712?
- att han är född i Timmele?
- att han är son till den i Elgenstierna (EÄ) under ätten Silfverswärd nämnde kaptenen vid Västgöta tremänningsinfanteriregemente Otto Reinhold Brummer, född 1686 i Livland, död 1734 i april, gift 1708 14/6 på Redvägsborg i Timmele socken, Älvsborgs län med Maria Magdalena Silfverswärd, död  1773 8/7. (NB allt enligt EÄ)
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-10-07, 15:39
Svar #29

Utloggad Thom Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 22:05
    • Visa profil
Hej Olle!Brummer ifrån Skåne har jag som svägerska
fast nu är hon död(1996)Har inte forskat på djupet
ännu,men den lilla bit som finns kvar vet inget
om bakgrundshistorian,skall bli intressant och se var det började någonstans.För tillfället finns det inte mer att gå på.
MVH,Thom

2006-10-07, 16:30
Svar #30

Caroline Höglund

Hej Olle! Tack för det snabba svaret! Jag ska kolla uppgifterna och se om det kan vara den Brita Magdalena jag söker.  
MVH
Caroline Höglund

2007-01-06, 07:26
Svar #31

Utloggad Thom Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 22:05
    • Visa profil
Hej!Fortfarande har inget nytt framkommit om Brummer-anorna i Lund!
Bibliotekarien,August Brummer f:1809 där finns det ingen anteckning var han flyttat från.
Lärarinnan,Maria Elisabeth Brummer f:1810 i Nyköping har Capitian Carl Johan Brummer och Ingrid Lemon som förälrar.Dopvittnen: Majoren C.WBrummeroch Friherinnan Charlotta Fleetvood, Rådman Söderström, Fru Lundgren,Fabrikör Löfvenius,Fröken Carolina Brummer som dopvittnen
när yngste sonen Carl Johan döpes 1814 i Nyköpings Östra enl GID.2143.46.6200 På GID 2143.13.23300 finnes hela familjen med.Guldsmeds-gesällen Emil Fredrik Brummer f:1858-07-06 i Köpenhamn är också spårlös.Om han hör till släkten?
Finns det någon som känner bättre till förhållanden för fam.Brummers tidigare förhavanden!
MVH/Thom i Höganäs.

2007-01-06, 21:07
Svar #32

Utloggad Thom Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 22:05
    • Visa profil
Hej!Vi kan nu avsluta Brummer sökningen,efter att ha letat igenom alla husförhör gällande Lund har jag nu konstaterat att det är frågan om ett namnbyte som har gjorts här i Lund.Orginalnamnet är Brunnerus och har ändrats av något skäl!
Ursprungligen är namnet spårat till Borås och Calmar står det på GID: 584.17.101400 Genline.
MVH/ Thom i Höganäs.

2007-01-15, 21:27
Svar #33

Utloggad Lisbeth Fritze

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2011-11-19, 19:08
    • Visa profil
Hej!
Olle du undrar över hur sann Brummers släkt är
jag har sjäjv kommit fram som säkert många andra  
till Brummer död 1734 V.Tunhemn(P) och jag är säker på att det finns fler som har kommit längre.Du behöver nog inte tvivla på dem.
 
Mvh Lisbeth Fritze

2010-11-04, 11:35
Svar #34

Utloggad Håkan Dackman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 17:58
    • Visa profil
Jag vill anknyta till en fråga som Olle Elm ställde här 2006-10-07 och som jag inte tycker att han fick något riktigt bra svar på. Jag är inte säker på att Otto Johan Brummer föddes i Timmele, han finns inte i födelseboken där men den är kanske inte fullständig. Men det är inte tvekan om att han och brodern Gustaf Adolf var söner till Otto Reinhold Brummer och Maria Magdalena Silfverswärd. Det framgår av hennes bouppteckning i Göta Hovrätts arkiv (EXIBA:42 nr 15).  
Där nämns två ytterligare två barn som inte omtalats tidigare: Maria Sofia Brummer gift med en rådsfiskal med otydligt namn (Johan Granpre?) och löjtnanten Wollmar Lorentz Brummer.  
I samma arkiv finns två testamenten efter den senare (EXIA:1 nr 77 och EXIA:20 nr 1579). Det första är ett inbördes testamente med hustrun Inga Christina Wångberg upprättat 1758 7/8 och inlämnat 31/10 samma år. Hon bör därför ha avlidit i mellantiden. Det senare inlämnades efter Wollmar Lorentz´ död av svärsonen Lars Hansson i Grubbbetorp, Brålanda. Han undertecknade det i Grubbetorp 1777 25/2 och avled dagen efter. Han hade två barn: Christina, gift med nämnde Lars Hansson och Johan Gustaf som var omyndig med kusinen Otto Reinhold Brummer i Rågkvi som förmyndare. Christina Brummer begravdes 1818 18/1 i Brålanda och var då omgift med korpralen Anders Edsling. Enligt husförhörslängderna var hon född 1758.
En tolkning baserad på dessa ofullständiga uppgifter är att Christina var dotter till Inga Christina Wångberg, att modern avled i samband med hennes födelse och att  Johan Gustaf var son i ett senare gifte eftersom har var omyndig 1777.  
Jag har tillräckliga uppgifter om Christina Brummers familj, men vill gärna veta om någon vet mer om de andra nämnda personerna.
Håkan Dackman

2011-08-23, 16:44
Svar #35

Niklas Kant

Överstelöjtnant Carl Magnus Brummer, död 1784 i Varberg. Gift 9/10 1741 i Lindberg socken i Halland med Hedvig Eleonora Törnevall.
 
Elgenstierna nämner inget om hennes föräldrar. Vid en dopnotis 11/3 1728 i Västervik, framgår det att att Barbara Christina Klintenhielm är hustru till inspektor Törnvall, inspektorn vid stora sjötullen i Västervik Peter Törnvall dör senare, 23/5 1729 i Västervik.  
Innan Peter Törnevall kom till Västervik skall han varit tullförvaltare i Varberg och gift sig med Barbara Christina 9/6 1708. Familjen återfinns i Västervik AI:1 sid 193, här har hustrun fått namnet Ulrika Christina men det är ju fel vilket visats tidigare. Här finns också två döttrar, Catharina Elisabet och Hedvig Eleonora.
 
Barabara Christina Klintenhielm gifte om sig med kaptenen Hans Dahl, vilket datum divergerar i Elgenstierna, Lindberg C:1, Varbergs stadsförsamling CI:2. Men året är iallafall 1735.
 
I mantalslängden 1760 för Stockholm framgår det att Barbara Christina Klintenhielm är svärmoder till skeppsklarerare Didrik Frisk, Didrik Frisk var gift med Catharina Elisabet Törnevall och när deras första barn Petter Frisk döps 20/3 1732 i S:t Nikolai så framgår det att att jungfru Hedvig Eleonora Törnevall vistas i Varberg då någon annan är i hennes ställe, sen är hon dopvittne till Carl Gustaf Frisk, döpt 19/10 1738 i S:t Nikolai.
 
Det låter osannolikt att det skulle finnas två Hedvig Eleonora Törnevall som dessutom har en koppling till både Lindberg socken och Varberg.
 
Vet någon var hon dog? Hon verkar inte ha dött i Varberg.

2011-08-23, 18:33
Svar #36

Niklas Kant

Hmm. Det står nog inte fel namn i AI:1, Ulrika Christina Törnevall kan nog vara ytterligare en dotter, gift 28/1 1731 i Varberg med befallningsmannen Lindberg, samma dag som skeppsklarare Didrik Frisk gifter sig med Catharina Elisabet Törnevall.

2012-02-26, 08:19
Svar #37

Utloggad Åsa Erlfeldt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2012-07-22, 20:46
    • Visa profil
Hej,
Jag vill mest skicka en hälsning och tack till alla som har delat med sig av information här. Jag är Brummer ättling (via Anna-Helena Brummer f 1811 (gift med Johan Freiholtz f 1807, dotter till Otto Johan Brummer f 1772 och Hanna Johanna Forsman f 1731). Jag har kunnat pussla ihop ett led i familjeträdet tack vare info på sidan.
   Jag har letat information på nätet och har bl.a. hittat denna levnadsbeskrivning: http://christer.colliander.se/Telia3/Memoarer/Kapitel1kathie.pdf
   Det är en privatperson som skrivit ner en släktings levnadsminnen och är intressant läsning. På sida 4 finns lite information om Brummers tyska ursprung.
   Vet ni om det alls finns någon information om alla dessa människor i släktleden som individer? Det vore väldigt intressant att få veta mer om hur de levde, var och hur deras levnadsöde såg ut.
Mvh,
Åsa Erlfeldt

2017-07-04, 12:50
Svar #38

Utloggad Anette Thillberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 12:34
    • Visa profil
Hej alla Brummer
Kanske lite sent att "hoppa in" i ett inlägg/fråga som är från 2007.
Då jag själv har anor med Maria Elisabet Brummers bror så upptäckte jag lite fel avseende Maria.
Maria Elisabet (Elise) ör född 22/5 1810 i Nyköping. Fadern heter Carl Isaak Brummer f 1758 Fröllinge. Moderns namn är rätt. Maria Elisabet bodde i Lund under många år (ogift) dog i Lund 19/1 1892.
(Det finns alltså Brummer i Lund. Framgår av hfl Lund..)





2018-02-23, 23:32
Svar #39

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
”A:o 1707 den 23 Septemb:
 Ehrenberg, General Majoren ock Landzhöfdingens Georg Lybeckers skrifwelse af d: 22 Julii innewarande åhr, med General Krigzrättens uti WIjborg därwid fogade betänkande, angående Lieutenanten [Matthias Henrich] Brummer, som sielf gift, lägrat sin hustrus broders ogifte dotter, hemställandes underdånigst, med hwad straff han därföre beläggias skall.
 Resol: Gifwes till swars, at Lieutenanten Brummer plichtar med twenne gånger Ottatijo dal. Silfwermynts böter för lägersmåhlet uti nähra skyldskap, ock för enklas horet Ottatijo dal. Silfwermynt, undergåendes däruppå wanlig Kyrkioplicht; hwilket General Majorens ock Landzhöfdingen Gen: Krigzrätten låter wetta, på det därefter des dom fattas ock afsäijas må, hwilcken sedan till skyndsam execution befordres”
 
Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1706:1 (1706-1707) Bild 8790 / sid 867 (AID: v655144.b8790.s867, NAD: SE/RA/1311); se även: v655144.b10210.s1009
 
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Brummer_nr_1855
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Brummer_nr_1772

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna