ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 april, 2012  (läst 4666 gånger)

1999-07-19, 11:03
läst 4666 gånger

Utloggad Roger Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2012-08-16, 17:17
    • Visa profil
    • westervik.com
Jag undrar om det är någon som forskar på Erik Dahlberg Jönssons släkt (1625-1703).
 
Han har skrivit Svecia antiqua et hodierna.

1999-09-06, 11:14
Svar #1

Lars Öhman

Denna fråga borde kanske ha ställts under introducerad adel eftersom Erik Dahlberg adlades.
 
Thord Bylund på Landsarkivet i Härnösand vet mycket om Erik Dahlbergs mödernesläkt. Jag rekommenderar att Du kontaktar honom för närmare uppgifter.
 
Har Du läst Peter Englunds bok Ofredsår. Den har Erik Dahlberg som huvudperson och på sid 58 redogör Peter Englund summariskt för hans ursprung. Jag citerar.
Hans ursprung var enkelt. Farfar var bonde eller möjligen bergsman. Modern kom från södra Norrland och tillhörde en släkt av storbönder. Mormorsfarfar var kyrkoherde i södra Ångermanland. Mormorsfar var en storbonde, handelsman och åttabarnsfar vid namn Evert Hindersson - han var en flitig karl som bland annat hann med att verka som underlagman i de norska landskapen Jämtland och Härjedalen när de under ett par år på 1560-talet var under svensk ockupation. Morfar var bonde i Härnösandstrakten.
Eriks far hette Jöns Eriksson och hans mors namn var Dorotea Matsdotter. Jöns ägde ett skattehemman, Hanevad, som låg undangömt i en skogig bygd intill Sagaån i det sydöstra hörnet av Västmanland. Faderns titel var landsbokhållare, vilket betydde att han var en tjänsteman i den lokala förvaltningen i rang strax någonstans över fogde. Hans uppgift var att hjälpa till med att kräva ut och räkna de skatter som folket betalade, samt hålla god ordning på alla de luntor, brev, memorialer, kvittenser och andra dammiga akter som den kungliga ståthållaren i hans del av landet lät gå under händer. Jöns hade sedan århundradets tidiga år sitt värv i Västmanland, Värmland och Dalarna och lydde under den ståthållare som satt på Västerås slott.
 
mvh
 
Lars Öhman

2002-03-19, 22:16
Svar #2

Thomas Sundell

Jag undrar lite grann om Erik Dahlbergs (1625-1703)mor. Då hans far dog så gifte hon om sig. Men med vem och fick hon några mer barn? efter erik. Finns det någon anteckningar om deras barn och efterlevande. Snälla hjälp mig. Jag har nämligen kört fast där. Skulle vara kul om jag kunde komma vidare och slå fast min tes eller omkullkasta den.

2002-12-01, 16:51
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Du kanske redan har svaret efter så lång tid, (frågorna här har hittills legat under Övriga släkter: Dahlberg)
-Del av svaret ges under adliga ätten Svanfelt, nr 294 där föräldrarna står omnämnda [Elgenstierna, Bd VIII, s.51]
 
Eriks mor Dordi Mattsdotter (död 1636 12/4, dr till Matts Jakobsson och Sara Evertsdotter) gifte sig 2:o 1632 10/5 med kaptenen vid Västmanlands regemente Peder Gråå. (Eriks far Jöns Eriksson Dahlberg dog 1629)
Huruvida dom hann med att få några barn mellan 1632 och 1636 framgår inte av denna källa..

2003-08-13, 23:18
Svar #4

Carl Lindgren

En syster till Erik Dahlbergh blev gift Leuchovius
samt med tiden en av anmödrarna till ätten
Ehrengranat.

2004-02-05, 20:45
Svar #5

Utloggad Sandra Dahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-10-17, 10:36
    • Visa profil
    • medlem.spray.se/stenhusettumba/
Hejsan!
 
JAg är ganska ny inom släktforskandet dvs mer på allvar. Det är så att jag är vad jag vet i rakt nedstigande led ättling till Erik Dahlberghs bror...Är det någon som har namn etc som kan hjälpa mig jag har tyvärr inte så mycket att gå på. Har en gång tidigare börjat och kommit ganska långt men tyvärr av någon anledning har dessa papper gått upp i rök. Någon somm vill hjälpa mig? MAila gärna till mig på Krg768s@tninet.se

2004-02-05, 23:28
Svar #6

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! I Elgenstiernas Adelns ättartavlor omtalas endast Erik Dahlbergh som son till landskamreren Jöns Eriksson Dahlbergh, död 1629. Jöns bror och Erik Dahlbergs farbror Erik Eriksson adlades under namnet Svanfelt men denna släktgren dog ut med sönerna till Erik Eriksson. Erik Dahlberg hade många barn men inga söner gifte sig. Två döttrar gifte sig och var de enda barnen som överlevde fadern. Men missar och misstag förekommer ju i Elgenstierna. I riksarkivet lär finnas den Dahlbergska samlingen, kanske kan här finnas ytterligare information. Du kan ju även höra med Riddarhuset, om man där har kännedom om någon bror till Erik Dahlbergh. Lycka till!
Mvh! Håkan

2004-02-05, 23:39
Svar #7

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
PS! Ser nu av tidigare inlägg under denna rubrik att Erik Dahlbergh åtminstone hade ett syskon, systern Sara. Möjligheten finns ju också att Erik Dahlbergs mor hade barn även i sitt andra gifte, i så fall halvsyskon till Erik D. Ds

2004-02-06, 11:15
Svar #8

Utloggad Sandra Dahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-10-17, 10:36
    • Visa profil
    • medlem.spray.se/stenhusettumba/
Jag har uppgitfer om att det ska finnas en bror son till Erik Dahlberg, en Alexander Magnus Dahlberg. För i flera böcker och texter hittar återkomemr han som brorson till Erik Dahlbergh. Där av är det ju troligt att antingen så har Eriks mor fått ett barn i andra giftet eller så finsdet en icke omtalad bror till Erik.
Tack så jätte mycekt för hjälpen och är det någon som har något emr så får ni gärna höra av er.  
Det skall också sägas att Alexander M Dahlbergh f1685 dog 1772 blev militär och slutade som Stadsmajor i Malmö och riddare av Svärdorden.
 
Av en händelse lyckades jag hitta detta genom en som sökte efter rötter till en viss Alexander MAgnus Forell som skall vara uppkallad efeter sin moster Anna Margareta Holst man Alexander Magnus Dahlbergh brorson till den välkände Erik Dahlbergh
Åter igen tack så mycket för hjälpen!

2004-02-06, 15:48
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Adam Lewenhaupts Karl XII:s officerare, s. 130, så var Alexander Magnus Dahlberg mycket riktigt brorson till Erik Dahlberg. Alexander Magnus (vilket betyder Alexander den store) föddes 1685 på Stora Ryby i Bohuslän, och dog 1772 5/3 i Karlshamn. Hans dagbok är tryckt 1911 under namn En karolins levnadslopp.
 
En del av detta finns att läsa här.

2004-02-06, 19:24
Svar #10

Bengt Nilsson

Det finns möjligen skäl att betvivla släktskapen mellan Alexander Magnus Dahlberg och Erik D. Den förstnämnde är, precis som Erik D., biograferad i Svenskt biografiskt lexikon och där sägs: den ofta mötande uppgiften, att D. skulle ha varit brorson till Erik Dahlbergh, är oriktig; något släktskap mellan D. och denne har icke kunnat påvisas.

2004-02-12, 12:11
Svar #11

Utloggad Sandra Dahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-10-17, 10:36
    • Visa profil
    • medlem.spray.se/stenhusettumba/
Tack så mycket för hjälpen är det någon mer som vet någon ting om dessa två gentlemän Erik Dahlberg och Alexander M Dahlberg är släkt eller inte? Känns lite förvirrande...Jag vet att det kan väl vara så att han inte har någon bror men samtidigt kan amn undra här ahr vi två som svarar och båda har olika uppgifter hur vet jag vilken som är riktig?
Täls att undersökas!
Nå väl är det någon som vet något mer om Eriks syster eller något som man kan gå på mer från detta hållet?
Tack på förhand

2004-02-12, 14:32
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sandra, jag tror nog att du ska tro på Bengts uppgifter ur Svenskt biografiskt lexikon, som dels är nyare än Lewenhaupt,och dels brukar ha mycket tillförlitliga artiklar.
 
Du kan ju börja med att se om du kan hitta något om Alexander Magnus födelse? Jag vet inte var stället, Stora Ryby (där han ska ha fötts) ligger, men om du frågar under Bohuslän, så kanske någon vet något.

2004-02-13, 10:01
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Något Ryby har jag inte lyckats finna i Båhuslän - varken stort eller litet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-02-13, 10:10
Svar #14

Utloggad Sandra Dahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-10-17, 10:36
    • Visa profil
    • medlem.spray.se/stenhusettumba/
Tack så mycket för hjälpen! Är det någon som vet något mer om Erics syster då? Eller några andra intressanta uppgifter som man kan gå vidare med?

2004-02-13, 11:25
Svar #15

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
I boken En karolins lefnadslopp står följande om Alexander Magnus Dahlberg:
Anno 1685. Christi himmelfärds-dag blef jag född uti Bohus lähn på Inneland uti Holta sockn, och Stora Ryby gård, lieutenants boställe vid då varande Hennes Maj:ts Enkje-Drottningens Lif-Regemente til Häst, som då commenderades af Hans Excellens fältmarschalken högvälborne grefve Aschenberg.
Min sal. k. fader, var den tiden lieutenant vid samma regemente, men sedermera corporal vid högst salige Hans Kongl: Maj:sts Konung Carl den 12:tes Lif-Drabant Corps i Polen, herr Arvid Dahlberg och min moder var fru Anna Kagg, som dödde år 1725.
 
Längre fram anges ...at jag 1704 gick med recr?terna af gen.major Buckvalds Dragon-Regemente [Skånska Ståndsdragonerna] til armeen, därest jag som corporal blef interims antagen, men vid framkomsten till regementet måste hålla till godo at bli dragon.  
 
I rullan (KrA) över rekryter/befäl som gick ut till regementet år 1704 finns dock ingen Alexander Magnus Dahlberg med!
 
Bästa hälsningar
Magnus Lindskog

2004-02-13, 13:43
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då måste det vara Stora Risby, som mycket riktigt är ett gammalt löjtnantsboställe i Holta socken. Det stavades Rijsby på den tiden; och 'ij' kan ju lätt misstolkas som 'y', och sedan har det väl försvunnit ett s på vägen.
 
Holta födelsebok för 1685 ingår i Solberga C:1.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-02-13, 22:47
Svar #17

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
I Elgenstierna gäll släkten Gyllengahm nämns ytterligare en Alexander Magnus Dahlberg (1718-63), löjtnant vid Västmanlands reg. och 1757 gift med Helena Elisabet Gyllengahm, tillhörig en släkt från Värmland. Uppgifterna kanske kan ge uppslag till forskning bakåt i tiden, eftersom det med hänsyn till namnlikheten finns anledning att misstänka släktskap.
Mvh! Håkan

2004-02-13, 23:39
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Magnus Lindskogs inlägg ovan nämns att Alexander Magnus far skulle heta Arvid Dahlberg.
 
Hos Lewenhaupt finns en Arvid Olofsson Dahlberg, som kanske är denne. Här står löjtn. vid Enkedrottningens livreg. till häst 1677 2/1; kapten vid Vestgöta tremän. inf-reg 1700 10/8; avsked 1703 15/2; livdrabant 1705 29/3.
 
Om hans patronymikon är riktigt kan han inte gärna vara bror till Erik Jönsson Dahlberg.

2004-02-14, 08:00
Svar #19

Jonas Kuschner

Uppgiften om Alexander Magnus Dahlbergs eventuella släktskap med greve Erik D är av det slaget att den skulle lämpa sig som skolexempel i genealogisk källkritik. Den bygger på ett ställe i AMD:s minnen (nu publicerade på nätet) där han för läsaren återberättar hur han vid ett tillfälle under sin fångenskap i Ryssland uppgav för en ämbetsman som stod i något slags tacksamhetsskuld till Erik Dahlberg att han var brorson till denne, för att på så sätt få hjälp att ta sig hem till Sverige.  
 
I boken är det inte så tydligt formulerat att man som läsare blir klar över om han verkligen var brorson till greven eller om det bara var något han påstod, och detta är kanske en avsiktlig tvetydighet från Alexander Magnus D:s sida. Många senare läsare har uppenbarligen uppfattat saken som att han verkligen var brorson till Erik D, och uppgiften har spridit sig i litteraturen.
 
Som andra har påpekat hette fadern Arvid Olofsson Dahlberg och det visar att han åtmnstone inte kan vara helbror till Erik Jönsson Dahlberg. Teoretiskt skulle de kunna vara halvsyskon på mödernet, men det finns väl ingenting som tyder på det. Enklast tycks i det läget vara att anta att saken förhåller sig som jag angav ovan, d.v.s. att det hela bygger på en i memoarerna återberättad lögn som Alexander Magnus D slog i en rysk ämbetsman när han trodde att han därigenom skulle ha en chans att komma hem.

2004-02-14, 10:20
Svar #20

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Som redan Peter skrivit ovan i december 2002, så gifte sig Erik Dahlbergs mor Dordi Matsdotter för andra gången med kaptenen Peder Gråå,och det blir det inte heller någon Olofsson av.
 
Så Jonas har nog rätt om att Alexander Magnus uttnyttjade namnlikheten vid ett kritiskt tillfälle.

2004-02-15, 21:37
Svar #21

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Jag har kontrollerat i Militiekontorets avlöningslistor om Alexander Magnus Dahlbergs uppgifter stämmer vad gäller hans karriär vid Västerbottens regemente.
I En karolins lefnadslopp står (s.15): ...avangerade jag omsidor till förare vid Kongl. Västerbottens Regemente och herr capitain Blomströms compagnie;...
 
I avlöningslistorna för 1708 vid Västerbottens regemente står under Capitaine Lorens von Blomströms kompani: förare Anders Trast d. 27 junij 1708 död och niuter här sin löhn till d:n 1 Julij. I stället second föraren Alexander Magnus Dahlberg, hwilken d. 29 Aug. 1708 avancerat till second sergiant under 1:a Comp:t.
 
På sidan 70 (En karolins lefnadslopp) står: Omsider sade jag: min herr secretair, under förbehåll at det inte blir kundbart hos ryssarne, vil jag då tilstå, at jag haft en farbror som varit general gouverneur här i Riga vid namn grefve Erich Dahlberg; på tilfrågan om jag ock voro grefve, svarade jag nej, ty min fader var allenast adelsman och corporal vid Drabanterne

2004-02-16, 12:03
Svar #22

Bengt Nilsson

F.ö torde väl enbart Arvid Olofsson Dahlberghs utnämning till livdrabant så sent som 1705 kasta ett visst tvivel över hans lämplighet som bror till Erik Dahlbergh, som ju var född 1625. Om Arvid D. skulle varit född senast 1636 för att ens komma på fråga som halvbror, andra hinder att förtiga, skulle han vid sin utnämning ha varit nästan 70 år gammal. Alexander Magnus antyder att fadern dessutom varit livdrabant hos Karl XII under kriget i Polen, dvs att han verkligen tjänstgjort ute i fält. Det låter inte särskilt sannolikt att en man på 70 år, som fått avsked ett par år tidigare, skulle blivit placerad i aktiv tjänst vid den svenska arm?ns främsta förband.

2004-02-25, 18:52
Svar #23

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Enligt boken Carl XII:s drabantkår (1700-21) av Tor Schreber von Schreeb så dog Arvid Dahlberg 1706 5/5. Blev drabant 1705 29/3 (förut kapten vid Västgöta 3-männingsregemente till fot).

2004-05-13, 07:53
Svar #24

Utloggad Fredrik Rothstein

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-07-01, 03:02
    • Visa profil
Greve Dahlbergh hade en bror som, även han, tjänstgjorde under fälttåg på kontinenten. I ögonblicket kommer jag inte ihåg bror Dahlbergs namn men han borde enligt tradition ha hetat Jöns Eriksson Dahlberg, som Erik Dahlberghs far gjorde. Vad han hetat månde så dog han i Polen där Erik lät begrava honom. Erik hade atminstonde en halvsyster som bodde på Ströppsta gård i Turinge, Södermanland (Södertälje). Jag återkommer med exakt information när jag har den tillhanda. Jag är avkomma i tionde, direk nedstigande, led med Erik som första och jag själv som sista. Med all säkerhet kan jag meddela att ätten Dahlbergh/Dahlberg dog ut med hans två överlevand döttrar. De tvenne systrarna gifte sig Adlerberg respektive Beier. En lustighet i det Dahlberghska arvet, jag tror inte det är särskillt väl kännt. Som guvernör i Svenska Livland hindrade Dahlbergh Peter den Store, han reste sedvanligt inkognito som greve det-ena-eller-andra, från att rekognosera Rigas fortifikationer. Snare använde tidigarenämnda Tsar denna händelse för att förklara krig mot Karl XII. Lustigheten kommer sig av att Tsar Nicholas II hade en av Erik Dahlberghs efterkommande, vid namn Adlerberg och varandes rysk greve, som sin personliga minister. I korrespondense mellan Tsar Nicholas och hans Tsarevna omnämns greve Adlerberg som Dudel, i kärvänlig ton.
 
I Barkaby kyrka, Järfälla, ligger en av Dahlberghs efterkommande begravd i vad som sägs vara Sveriges enda pyramidformade mausoleum (Alerberg gift med Gyllenborg).
 
Vill du besöka Dahlbergh med familj ligger de begravda i Turinge kyrka.
 
Jag svarar gärna på frågor i vad mån jag kan.
 
MVH, Fredrik.

2004-09-02, 19:22
Svar #25

Anne Karina Telle

Hei
Er det noen som kjenner til et slektskap mellom en Hedberg familien og Erik Jönsson Dahlberg?

2007-04-21, 16:33
Svar #26

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Ur: Kungl. Bohusläns Regemente 1661-1920 utgiven av Zetterberg & Uddgren, 1922
Dahlberg, Arfwed. Volontär vid Västgöta kavalleriregemente 1658-1660 till fredsslutet; var (sedan) icke i chronans tjenst före än 1668, då han blef reformerad korpral vid samma regemente; korpral 1671; expektant vid lifdrabantkåren 1673 (5 mån.); kvartermästare vid Riksenkedrottningens lifregemente till häst 1674 vid regementets första uppsättande; löjtnant 1677 2/1 (7/2); afgången ur regementet 1699 (1700).
Deltog i krigen mot Danmark 1658-1660 och 1675-1679 samt bevistade därvid belägringen af Malmö (1677) och fälttåget i Bohuslän 1678-1679
 
Mvh
Magnus

2011-04-10, 20:58
Svar #27

Utloggad Gunilla Grundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-04-10, 20:59
    • Visa profil
Att säga sig vara släkt med någon så långt som 10 led bakåt i tiden blir ytterst osäkert. En expert på området menade att högst 4 led bakåt kan vara något att lita på vad gäller biologisk släktskap. Faderskapen är allför osäkra,
tom personer födda på 1900 talet kan avlida i tron att deras far var en annan än han i verkligheten är. Som vetande om det gäller att ta fram faktiska förhållanden är släktforskning inte att lita på men det kan vara en trevlig sysselsättning.

2011-04-11, 09:34
Svar #28

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Gunilla,
 
Vad heter experten på området? Utan att ha satt mig in i ämnet ordentligt så förefaller det fel att uttrycka att 10 led bakåt är ytterst osäkert Många av våra antavlor är då ganska ointressanta Jag antar att du menar att under tio generationer är det en större chans att ett snedsteg begåtts än fyra. Jag skulle då spontant tycka att de senaste fyra generationerna är de som har störst fall av avvikelser. De övriga sex hade jag litat mer på.
 
BAS

2012-04-05, 23:24
Svar #29

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Alexander Magnus Dahlbergs lönelikvidation återfinns i Likvidationer: Stora nordiska kriget, Likvidationer uppgjorda inom kammarkollegi 2:dra avräkningskontor, SE/KrA/0090/II/126 [Nr 2960 - med start på bild 118 hos SVAR].
 
Denna ger möjlighet att kontrollera en del av hans uppgifter i boken En karolins lefnadslopp. T.ex står på sidan 34: ..hvarest jag den 2 februarii [1709] med mycken glädie fick emottaga min fändricks fullmackt
 
Enligt attestbilaga till hans lönelikvidation:
...fullmakten för honom warit färdig ock underskrefwen, men för infallande Battallien wid Pultava [1709 28/6] eij komitt att utlefwereras och han utj actionen förrättadt Fendrickz tienst, sådant warder af mig härmedelst attesteratt. Stockholm d: 29 october 1731.
Anders Lagercrona

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna