ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-15  (läst 2793 gånger)

2003-10-04, 17:33
läst 2793 gånger

De la Grange-forskare

Jag forskar om de två första generationerna av den svenska grenen av släkten De la Grange som kom till Sverige med Paul De la Grange år 1611. Därför undrar jag vad man vet om denna del av släkten De la Grange. Jag är intresserad av all tänkbar information. Dock kanske speciellt om tiden 1611 fram till att Paul omkring 1630 bosatte sig i Odensvi. Jag kollade nyligen i Stockholms tankeböcker mellan 1611-1620, men hittade tyvärr inget. Kan det vara så att han bodde i någon annan stad då han undervisade kungens dotter?  
 
Var han bara gift en gång och det med Carin Larsdotter?
Vet man något om hans släkt i Frankrike?  
 
Tacksam för alla tänkbara upplysningar.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-01-06, 22:23
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Lorentz de la Grange f. 14/2 1635, d. 1/2 1708 på Kyrkeby i Fliseryd (H). Kapten vid Kalmar regemente. Son till Jägmästaren Paul de la Grange och karin Larsdotter.
Gift 1677 med Margareta Stråle af Ekna.
Mer info i Rudelius, Kalmer regementes personhistoria.

2004-01-07, 11:54
Svar #2

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Maria de la Grange född 1631 i Näringe, Odensvi och död 1702 12 30 i Tingetorp, Gärdserum (E). Kan det vara en dotter till Paul de la Grange?

2004-08-23, 21:43
Svar #3

P-A L.

Carin Larsdotter hette även Bröms i efter namn. Någon som vet mer om detta?
 
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-08-23, 22:14
Svar #4

Utloggad Jonas Hjelm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 10:57
    • Visa profil
Enligt rättelserna på Stamtavlor på CD-Rom finns yttterligare  
en son till Paul de la Grange.
Catharina Bröms. ?Var då hon gifte sig helt ung och oförståndig,  
vid pass 15 år?.  Gift 1:o med löjtnanten Aron de la Grange, som  
stupade i polska kriget, broder till Lorentz de la Grange, adlad  
de la Grange, nr 917. Gift 2:o med en ofrälse.

2004-08-23, 22:19
Svar #5

Utloggad Jonas Hjelm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 10:57
    • Visa profil
en sak till,
 
Enligt riksarkivets brevsamlingar skriver jägmästare i Småland  
Paul de la Grange ett brev till Gabriel Gabrielsson Oxenstierna  
af Korsholm och Wasa daterat 1651 Vimmerby.

2004-08-24, 12:54
Svar #6

Utloggad Ann-Kristin Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vilken Brömssläkt tillhör Catharina?
mvh
Ann-Kristin

2004-08-24, 14:30
Svar #7

Utloggad Peter Wernqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1192
  • Senast inloggad: 2018-03-27, 12:27
    • Visa profil
    • www.peterwernqvist.se/
Till Gullan Olsson. Ja det är en älsta dotter till till Paul De la Grange.
 
Till Jonas Hjelm. När var Aron född och vad hette modern?
Jag är intresserad av var jag kan få tag i denna CD skiva om släkten De la Grange eftersom dom till hör mina anfäder genom Elisabeth De la Grange och giftemål med Nils Trybom.
Mvh Peter

2004-08-26, 17:06
Svar #8

Utloggad Jonas Hjelm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 10:57
    • Visa profil
Hej,
 
CD-skivan kan man beställa från riddarhuset. (Elgen CD)  
 
Enligt samma rättelse står det att:
 
Aron var son till Paul de la Grange (och eftersom det inte står  
någonting om modern antar jag att det är Karin Larsdotter).  
 
Arons hustru Catharina Bröms var dotter till Anders Bröms och  
Brita Bock af Näs, dotter av Esbjörn Svensson Rock af Näs och  
hans 1:a fru Catharina Bengtsdotter (Lilliestielke).  
 
Angående Aron de la Grange så nämns en dotter nämligen  
Margareta som gifter sig 1671 i Hjorted med Garbriel  
Tornerefelt (begraven 1697).

2004-08-26, 19:19
Svar #9

Per Larsson

Jag har, som nämnts ovan, också sett att Aron var gift med en Bröms. Som jag skrev innan så skulle också fadern Paul vara gift med en Chatarina Bröms. Det känns som ett väldigt sammanträffande. Eller?
 
Kan det vara så att man helt enkelt blandat ihop personerna så det bara finns en C Bröms, vilken är gift med Aron?
 
Uppgifterna om att Paul skulle vara gift med en Bröms kommer från en tidskrift från 1950-talet och jag tror denna info var avsedd som tillägg till Elgenstierna.
 
Brevet som Paul har skrivit 1651. VAr kan man få tag i det? Finns det återgivet i någon bok?
 
Finns det någon mer info i form av rättelser eller tillägg på denna CD?
 
Trevligt med denna information som dykt upp!

2004-08-29, 15:09
Svar #10

Utloggad Peter Wernqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1192
  • Senast inloggad: 2018-03-27, 12:27
    • Visa profil
    • www.peterwernqvist.se/
Jag har hittat på (Family Group Sheet) tänkbara föräldrar till Paul De la Grange fadern skulle då vara Crispin De la Grange född 1555 i Flander Frakrike Död 1632 och gift 1585 med Agnes De la Grange född 1564 och död 1613. Det finns då en syster Esther Hester född 1592 Avesnes, Flandern Frakrike som gifte sig 1611 08 12 i Leyden, Zuid Holland med Gerard De Forest.
Kan någon bekräfta eller avvisa detta.
Mvh Peter

2004-08-30, 09:36
Svar #11

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Flander Frakrike? Är det Flandern eller Frankrike som avses? Det förra; väl? (Det står ju faktiskt Flandern en rad längre ner). Men Leyden, där dottern gifter sig, ligger ju i Holland.
 
Det är väl svårt att vare sig bekräfta eller avvisa uppgifterna; p.g.a. bristfälligt eller otillräckligt källmaterial, men ett argument mot hypotesen skulle kanske vara att det på Pauls egenhändiga namnteckning ingalunda står de la Grange, utan de la Grantzie eller Delagrantzie.

2004-08-30, 20:08
Svar #12

Utloggad Peter Wernqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1192
  • Senast inloggad: 2018-03-27, 12:27
    • Visa profil
    • www.peterwernqvist.se/
Ursäkta för stavningen, men det är givetvis Flandern i Frankrike och Holland där systern gifte sig.Kan det vara så att man ändrat stavningen även i andra länder och använder den modernare stavningen som med mitt eget efternamn.
Wern,Waern,Wecheren, Wehrn, Wärn, Wernquist.
Mvh Peter

2004-08-30, 21:37
Svar #13

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Peter,
I Släkt o hävd 1985 s.270 fotnot 34 står en del om Margareta de la Grange, Gabriel Tornerefeldt och Nils Ulfsax. Enl fotnoten var Paul de la Grange Margaretas far och hans far hette tydligen Jean, eftersom Pauls namn iband försvenskades till Påvel Johansson.

2004-09-03, 21:00
Svar #14

Utloggad Peter Wernqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1192
  • Senast inloggad: 2018-03-27, 12:27
    • Visa profil
    • www.peterwernqvist.se/
Det finns tydligen olika stavningar om man nu skall man forska på De la Grange Det finns både med och utan De,La Grancie,Grandje,Grangie,Granse,Granje,Granz.  Grange is a French world meaning barn, and in monastic times was applied to homestead of outlying manor belonging to an abbey or priory. According to Agnew's French Protestants Exiles, De La Grange is a name found among French titled persons, and listed among refugeees during the regim of Louis XIV. Wich goes back to Jean De La Grange who lived 1442.Kan någon hjälpa mig att översätta till svenska? Kan det bero på att holländare var protestanter och puritianer vid den tiden och att flera av släkten De la Grange gifte sig med holländare ? Paul De la grange/Granzie flyttade till det protestantiska Sverige ? De la Grange verkar mer Italienskt och flera heter De La i Italien kan det vara ursprungslandet för släkten ? Ursäkta ibland min stavning eftersom jag har en släng av dyslexi.
Diskussionen pågår och detta är mitt bidrag.
Mvh Peter

2004-09-07, 10:53
Svar #15

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Enligt boken Broddebo - historien om en by sidan 350 och  
boken Gård och släkt - Tryserum-Hannäs årsbok 1997 sidan: 117  
så hette Pauls far Jean De La Grange.
 
Följande står också: Han skrev själv sitt namn Pauell De Lagrantzie, bl.a. under brev i Tjust häradsrätt.
Även nämnd som Påvel Johansson (försvenskat).
 
Och även detta: Förekommer i ett stort antal mål i Tjust härad på tjänstens vägnar som jägmästare. Lät 1644 den 20/21 Juni uppbjuda Ryssberga Ödegård första gången.  
 
1647 den 9 eller 10 Mars beviljades Paul de la Grange fastebrev på Nössberga Skattehemman, Hellingebo socken.  
 
Hade 8 söner och 2 döttrar. Gift två gånger, ena hustrun hette Karin Larsdotter.
 
Sköld: En ryttare med ena armen [hållande ett svärd] lyftad till hugg.  
Hjälmprydnad: Tre strutsplymer.
Två söner adlades med bibehållet namn, 1676 respektive 1692, varvid den senare adlade, Erik, bibehöll märket som hjälmprydnad i sitt vapen.
 
Allt detta har jag hittat på olika ställen som jag sedan skrivit ner, bla, då från de 2 böckerna jag nämnde ovanför.
 
Är det någon som vet när han skall ha avlidit?
Jag har även uppgiften 27 feb. 1659 i Näringe i Odensvi socken.... stämmer det?
 
mvh Nina

2004-09-07, 18:20
Svar #16

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Erik de la Grange (som i EÄ med viss tvekan anges som son till Paul) anses numera vara son till Aron, och således sonson till Paul. Lorentz de la Grange var däremot bevisligen son till Paul.

2004-09-07, 20:01
Svar #17

Utloggad Peter Wernqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1192
  • Senast inloggad: 2018-03-27, 12:27
    • Visa profil
    • www.peterwernqvist.se/
Vem var då Aron son till, när var han född ? Var var han född ? och vem var den andra hustrun. Är det någon som vet.
Mvh Peter

2004-09-18, 14:29
Svar #18

Per Larsson

Det sägs att Aron ska ha omkommit i de Polska krigen

2004-09-26, 21:25
Svar #19

Andreas Andersson

I Samzelius supplement till Jägeristaten kan man läsa följande.
 
Korpralen Påwell Hansson erhöll 1627-09-29 förläning på byn Galterby (?Gallerby?) i Finland
 
Samzelius anser att detta borde vara Paul de la Grange precis som han i någon annan bok, om jag kommer ihåg rätt, har skrivit om att Påfvel Hansson ska ha ridit under Mannersköld.
 
Vad anser ni om detta. Är detta Paul d l G.? Han andra källor säger ju att han under några år ska ha varit militär.
 
Har ni något annat att bidra med ar jag givetvis intresserad av det med.

2004-09-26, 23:17
Svar #20

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Det kan mycket väl vara han, även om man måste vara mycket försikting med en definitiv identifiering med så få indicier.  
 
Enligt vad som ovan konstaterats hade Pauls far förnamnet Jean och han har själv nämnts som Påvel Johansson. Då kan han mycket väl också ha benämnts Påwell Hansson, eftersom man inte alltid skiljde mellan olika former av samma namn, i detta fall Johannes (som ju gett upphov till såväl Jean som Johan och Hans).

2004-09-27, 09:48
Svar #21

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hur säker är egentligen identifieringen av Paul de la Grange med Påvel Johansson ? Hur ser bevisen för identifieringen egentligen ut ? Kan någon göra en närmre redovisning.  
Ovan den 7 september 2004 skriver Nina Ringbom bl a :
 
Han skrev själv sitt namn Pauell De Lagrantzie, bl.a. under brev i Tjust häradsrätt.  
Även nämnd som Påvel Johansson (försvenskat).
 
Vilka eventuella domboksmål är detta i så fall? Misstänker att det kan vara en felidentifiering av två olika personer till en. Den Jean De La Grange som nämns vara fader till Paul i Broddebo - historien om en by (sidan 350) och Gård och släkt - Tryserum-Hannäs årsbok 1997 (sidan 117) är säkerligen en ren konstruktion av släktforskare som helt gått på Samzelius osäkra uppgift. Dylika konstruktioner bör man akta sig att göra.

2004-09-27, 14:42
Svar #22

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Paul de la Grange kallar sig de la Grantij i Sevede härads domböcker , även Påvel Johansson, då han var jägmästare o förekommer i flera mål i sin ämbetsutövning i Sevede härad. I Sevede härads dombok 1634 13/6 kallas han jägmästare Påvel Johansson, då han anklagar bönderna Måns i Björkesnäs o Sven i Hallersrum, Djursdala sn för olaga huggning av ek. 1637 7/3 anklagade Påfvel dela Grant? Sven i Fiefall (Pelarne sn)  för en skjuten hjort.( I handskriven stamtavla på Riddarhuset står att Paul blev underjägmästare i Småland 1624, från 1636 i Småland + Östergötland) Kvar att utforska är om Pauls far hette Jean (Hans, Johan).
 Paul de la GRANGE nämns f ö som nyligen avliden  i Sevede härad 1659 13/6, då ett mål var uppe om hans skuld till biskop Enander , till vilken han satt i pant Perstorp hus o gård, Vimmerby socken. Sägs att  i brev daterat Göteborg 1658 9/4 contenderats lösen, så Enander beviljades fasta på Perstorp.I en kvittens av Göteborg 1658 25/5  av kamrer Johan Forssman (1664 adlad Örnecrantz; samme  man som även 1657 förpantades Paul dlG:s gård Näringe i Odensvi enl. Frälsegodsen IV band 3) omnämns annan skuld då Paul gått förlustig  gård i Vennebjörke, Södra Vi sn . . Exekution hade skett redan 1656 2/2 hos underjägmästare Paul de la GRANGE. (Sevede härads dombok 1660  7/11) I Sevede härads dombok 1673 30/10 besvärar sig om samma gård i Vennebjörke en uppbördsman Mickel Påvelsson om  12 dr smt som resterar i betalning.. Har någon stött på en uppbördsman Mickel Påvelsson? I EÄ står att Paul hade 8 söner, 2 döttrar, även i Riddarhusets handskrivna stamtavla (har jag i kopia; tydligen förlaga till EÄ). Alla barn inte identifierade o det fanns minst 3 döttrar  till vuxen ålder,  förutom Maria o Margareta även Sara (ej med på stamtavlan men nämnd i Frälsegodsen under Näringe)..Identifierade söner Lorentz, Aron, Johan f 1642, Gustaf o Salomon tvillingar födda 1645 (de 3 sistnämnda senare införda på stamtavlan återfinns i Odensvi dopböcker)..
 Barbro Behrendtz i Broddebo historien om en by (2004) anger Paul de la Granges begravningsdatum i Odensvi 1659 27/2.  
 
När dog Aron de la Grange? Sista gången jag sett honom nämnd är i Vimmerby stads dombok 1652 20!11 då han med broder Lars+ Johan Axelsson+Gulbrand Årrhane deltagit i upplopp på Vimmerby marken.
 Här några andra datum i familjen: Arons hustru Carin (Catarina) Andersdotter Bröms, som gifte om sig ofrälse,  fick avstå frälsegods till släkt i säljebrev undertecknat Saxemåla (Lönneberga sn)så sent som 1666 20/2 (Göta hovrätt). Hennes mor Brita Esbjörnsdotter Bock af Näs var ännu obegraven 1658 enligt Vimmerby stads dombok 1658 6/9. Då hade dottern Kerstin Andersdotter Bröms  i sin man Gullbrand Hermansson Årrhanes frånvaro i Polen fött uä barn 1655 med  ogifte borgmästarsonen Nils Håkansson i Vimmerby, som 1656 1/10 vistades i Polen under rytteriet. (nämns löjtnant i Vimmerby stads dombok 1680 19/4 då han med syskon säljer salig fadern Håkan Anderssons gård). Då adel var inblandad hade ärendet remitterats till Göta hovrätt.

2004-09-28, 11:57
Svar #23

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Rättelser till mitt inlägg om de la Grange  av 27/9 2004 ovan:
Påvel de Grantij nämns i mål om rådjur 1673 7/3 i Fiefall, RUMSKULLA sn (Sevede härad).
 
Sara Paulsdotter de la Grange nämns i Frälsegodsen Småland IV band 1 s. 162 not 105 under FRÖ ¼  mtl skattetorp , Odensvi sn,  där hon ägt del som  pantsatts 1659 av hustru Catharina Andersdotter Bröms (gift 1:o med Aron de la Grange). till Beata (Johansdotter) Eketrä, som hade utlöst SARA PAULSDOTTER DE LA GRANGES andel 1660 15/1 med 2 tunnor råg + 2 tunnor korn. ”Brodern Lorens de la Grange död 1708 klandrade 1664 dessa överlåtelser”.(Frö hade tillhört Arvid (Nilsson) Bröms under 1600-talets början o lytt tidvis under Locknevi o Lidhem - denne var barnlös och bror till Nils Nilsson Bröms, Beata Eketräs morfar och Catarina Andersdotter Bröms farfar.(köpare o säljare av Frö 1660 alltså kusiner
 
Enligt Frälsegodsen IV band 3 sid 1425 hade Paul de la Grange köpt Näringe av förutvarande skattebonde och fått fasta 1642 13/5. Bodde Paul dlG verkligen där före 1642? Det sägs att de la Granges arvingar behöll jorden även sedan dåv. landsbokhållare Johan Forsman, död 1665, förpantades räntan till Näringe 1657. Gården skuldsatt och gick ur släkten de la Grange.
Elgenstierna innehåller som bekant många fel, både om Bröms o de la Grange. Även den skrift från 1950-talet, som Niclas Rosenbalck? hänvisat till tidigare inlägg, vilket han också påpekat. Skriften är Genealogisk tidskrift 3/1958,  Frälse och ofrälse. Rättelser och tillägg s. 162. Felläst där är Tjust härads dombok 1664 3/11, som jag inte nu har tillgänglig.
.
.

2004-09-29, 10:54
Svar #24

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Margareta Aronsdotter de la Grange ska det vara. Se Nils Hård af Segerstad i SoH 1995/1 s. 297. G 1:o 1671 Gabriel Tornerefelt  bgr 1679 G 2:o Nils Persson Ulfsax d 1697  Hon bodde på Flenshult o var dotterdotter till Anders Nilsson Bröms på Flenshult+ Brita Bock (Frälsegodsen Småland IV band 1 s. 200). Detta samband var redan infört efteråt på Riddarhusets stamtavla över Paul de la Grange liksom på flera ställen i litteraturen.. Så Paul har bara 2 döttrar identifierade, Maria+Sara. Men 8 söner??? (Ledsen att jag trasslar till det. Tar upp för mycket)

2004-09-30, 19:39
Svar #25

Andreas Andersson

B Sjögren.
Tack för mycket intressant info. (det är ingen fara du tar ej upp för mkt)
 
Ang. aron så finns det en aron i Näringe nämnd i odensvi kyrkliga räkenskaper ett antal gånger omkring 1656-59 eller så om jag kommer ihåg rätt. Det kan ju vara dlG.
 
Alla dessa domb. protokoll. Finns de avskrivna någon stans eller får kan kolla vidare i orginalkällan?
 
Om man försöker följa Paul dlG:s bana så finns det ett antal mer eller mindre kända datum. Finns det kanske någon som kan fylla i luckorna?
 
Han ska väl ha kommit till Sveriga och börjat med undervisningen 1611. (hur gick för övrigt en sådan inkallelse till?
 
När slutade han?
 
Efter det ska han ha varit page. Årtal?
 
Sedan ska han varit korpral och varit med kungen några resor i Ryssland, men hans kropp ska ha farit mycket illa enligt vad han själv säger enligt Samzelius.
 
Efter ca 10 år vilka är lite osäkra får vi återigen ett fast årtal. 1623-06-04 blir nämligen L. Ribbing beordrad att tillsätta Paul som underjägmästare i Östergötland samt inrymma honom en gård.  
På vems order?
 
Den Påvel Hansson som får förläningen på Galterby erhåller den 1627. Känns inte det lite sent om han skulle slutat som militär senast 1623 eller kunde man få en förläning flera år efter sin verksamma tid?
 
Den kommande tiden för vidare befodran som jägmästare är ju ganska väl daterad och klar får man väl anse.

2004-09-30, 22:14
Svar #26

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Domboksnotiser om Paul de la Grange får man leta i original. Jag har noteringar från Sevede härad (renoverade domböcker) men han finns säkert nämnd även i Tjust härad och i Östergötland. Se inlägg av Nina Ringbom 7/9 2004. Vimmerby stads rådstuprotokoll finns i Björkman,  Personregister med kortare anteckningar till Wimmerby stads dombok 1614-1725 (1957). Boken svår att komma över- stulen i Kalmar länsbibliotek men finns t ex i ValA o UUB.
Ätten adlades ju först 1676 och de hemman Paul de la Grange hade avkastning från kan inte alltid återfinnas i  Almqvist, Frälsegodsen som ju koncentreras på de gårdar där adel var inblandad. I Frälsegodsen Småland band III nämns bara Näringe och i Frälsegodsen Östergötland band II Högsäter, Vreta sn, Gullbergs härad, som Påvel Johansson sålde 1632 till Stellan Mörner. Det var ju inte bara adelsmän som förlänades (eller köpte) gårdar!
Det skulle vara intressant att veta var Paul de la Grange BODDE före 1642 då han fastade Näringe. Barnen Aron, Lorenz, Maria och Sara var troligen inte födda där.
Jag vet inget annat än det som står i  Samzelius om hans militära bana. Finns i Krigsarkivet men lika svårfångat som domboksnotiser. Han var tydligen korpral och i KrA är bara officerare katalogiserade .

2004-10-03, 13:35
Svar #27

Anderas Andersson

Ett tillägg
 
Aron d l G nämns i odensvi kyrkoräkenskaper 1648-10 och en aron i näringe nämns 1655-03-18. Det är frågan om det är samma, men det är väl ej helt otroligt. De Andra datumen som nämndes är fel.
 
enligt family search gifter sig paul d l G med Katarina/Karin Larsdotter 1634 i kyrkeby/Fliseryd. Hur det är med detta vet jag ej.

2004-10-30, 19:55
Svar #28

Per Larsson

Lite intressant information:
 
1639 avslöjades ett av Paul de la Grange inlett förhållande med Johannes Claudii Wagnerus hustru, Anna. Wagnerus var kyrkoherde i Rystads socken. Förhållandet utspelade sig medan Paul bodde hos Carl Mörner på Tuna.
 
Skulle vara intressant om någon visste mer om detta

2004-12-15, 10:59
Svar #29

Göran Kratz

Maria de la Grange, är en av min mors stammödrar.  Hon är dotter av Paul,som är son av Jaen född o 1560. Ätten går tillbaka till 1300-talet. För info Göra Kratz Albrektsv.73,60350 Norrköping

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna