ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ehrensten  (läst 1385 gånger)

2004-10-29, 16:32
läst 1385 gånger

Utloggad Karin Weilow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2016-06-07, 20:17
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker släktingar till Ulrika Eleonora Ehrensten, född 23/3 1761, Gryta sn, Uppland.
 
Död 23/6 1831 Blomsterbygget, Vångstens ägor, Östergötland.
 
Gift med Anders Nyström, född 28/3 1759 Vreta kloster - 22/7 1831 Blomsterbygget, Vångstens ägor.
 
Någon som vet vem hennes föräldrar, mor- farföräldrar var?
 
Hälsningar
Karin

2004-10-29, 18:39
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Karin!
 
Jag forskar på adliga ätten Ehrensteen, men jag kan tyvärr konstatera att Ulrika Eleonora inte kan tillhöra ätten, eftersom den dog ut på svärdsidan 1711 17/8 med kaptenen Edvard Ehrensteen (son till kungl.rådet och hovkanslern Edvard Philipsson, 1657 adlad Ehrensteen), och på spinnsidan 1721 i mars med systern Margareta Ehrensteen, gift med kungl. rådet Nils Gyldenstolpe.  
 
Edvard d.ä. hade en halvbror, överstelöjtnanten Gustaf Philipsson, som också adlades Ehrensteen (1674), men som aldrig tog introduktion på riddarhuset. Han dog för övrigt ogift och barnlös 1677, och hans ättegren dog således ut med honom själv.
 
Jag har inte sett att några andra släktingar har upptagit namnet Ehrensteen.
 
Det du kan gå på är ju födelseuppgiften, som sannolikt inte är så så svår att finna, eftersom du har både födelseort, -år och -datum. Jag vet inte om man har lagt in Uppland på Genline, ännu (jag tror dock inte det), så om det inte är någon annan forskare som kan lösa problemet, återstår ju att besöka Landsarkivet i Uppsala, eller beställa mikroficher från SVAR.

2004-11-02, 17:47
Svar #2

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Hej Karin och Carl-Fredik!
 
Jag har slagit upp Ulrica Eleonora i Gryta sockens födelsebok (C:1) för 1761 och där står: Född 23 döpt 27 Feb. Hr. Inspector Ernstens och Mad. Froms barn Ulrica Eleonora Örsunda, d.v.s. fadern verkar inte heta Erensten eller liknande utan har en stavelse mindre i sitt namn. I husförhörslängden (Gryta AI:2) på s. 97 finns Örsunda Rusthåll och där framgår föräldrarnas fullständiga namn: Inspector Olof Ernsten f. 1712-08-01 och Madame Maria Elis. From f. 1722-08-23.
 
Hoppas detta kan vara till någon vägledning.
 
Mvh Lars-Erik Gustavsson

2004-11-11, 16:22
Svar #3

Utloggad Karin Weilow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2016-06-07, 20:17
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik och Lars-Erik!
 
Tack för er hjälp, det löste några av mina funderingar!
Jag har fått uppgifterna om Ulrika Eleonora från min släkt och inte hittat ett sätt att verifiera - nu har jag något att gå vidare med!
 
Karin

2004-11-12, 08:23
Svar #4

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Jag har hjälpt en tysk forskare att hitta
sina anor med namnet Ehrensten i Stockholm
Han hamnade i Kiel-området som Klempner så
småningom
Hör av dig  
Gustaf    www.g-gruppen.net

2005-07-25, 09:11
Svar #5

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
hej!
för en tid sedan upptäckte jag efternamnet på en av mina anmödrar och därför hittade jag ovanstående, här på Anbytarforum.
 
Hon var säkert inte adlig, eftersom hon var gift med en dragare i Kristinehamn.
 
Hon dog 1743 och hette Rebecca Erensten/Ensten, enligt de 2 notiser med efternamn jag hittills hittat i kyrkböckerna.
 
(mina egna funderingar går väl mest i banorna kring någon tysk?ättad smed eller soldat, som hennes far/förfader)
 
Jag vore tacksam ifall ngn av er, med Ehrensten/Ernsten-kunskaper, skulle kunna ge mig litet tips/råd om HUR jag skulle kunna leta vidare.
 
Med vänlig hälsning
Kjell Cederlind

2005-07-25, 19:28
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Kjell!
 
Jag kan tyvärr inte besvara din fråga om var du ska leta, men jag kan åtminstone ge dig helt rätt i din förmodan att Rebecca inte har något med adliga ätten Ehrensteen att göra.
 
Ätten Ehrensteen dog ut på svärdsidan 1711 och på spinnsidan 1721 (se mera detaljerat i mitt inlägg här ovan /den 29 okt 2004/). Någon ofrälse gren existerar inte (åtminstone inte med namnet Ehrensteen).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna