ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekenberg  (läst 917 gånger)

2007-02-08, 19:57
läst 917 gånger

Utloggad Anders Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2011-06-21, 23:01
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har nyligen börjat att intressera mig för den introducerade adelssläkten Ekenberg. I synnerhet ryttmästare Lorentz Ekenberg (1680-1749). Sitt ryttmästarboställe hade han i Leksbergs sn i Västergötland. Uppgifter om honom ges i verket Karl XII:s officerare och naturligtvis i Elgenstiernas standardverk. Som så många av oss som sysslat med adliga introducerade släkter i Sverige så känner jag till Elgenstiernas brister och luckor då han han i hög grad bygger sina genealogier på riddarhusstamtavlorna. Min arbets hypotes är för närvarande att det skulle kunna finnas ytterligare ett barn till ovan nämnde Lorentz Ekenberg som inte finns uppförd hos Elgenstierna, en Margareta Ekenberg född i omkr 1720 och gift med en sergeant Gabriel Sundberg. Finns det kanske någon uppdaterad genealogi över den adliga familjen Ekenberg? Jag är tacksam för alla uppslag.
 
Mvh
 
Anders

2013-10-22, 06:41
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Ytterligare en fråga som kanske också blir obesvarad:
Lorentz har en bror Carl f 1678 om vilket det står i Elgenstierna född 1678 tjänte vid amiralitetet dog vid yngre år. Om inte detta sista något diffusa skulle ha stått skulle han ha passat bra som far till systrarna Elisabeth f 1702 g m målaren i Köping Hans Judéen och Anna Maria f 1710 g m länsmannen i Nora (Y) Nils Sondell. Eftersom det sistnämnda parets andra son heter Carl är detta Anna Marias fars troliga namn.

2013-10-22, 21:40
Svar #2

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Om uppgiften om Carl Ekengrens marina karriär är korrekt så är det förmodligen mest sannolikt att han tjänstgjorde som konstapel eller arklimästare (även kallade konstapel(s)mat), i synnerhet som det var den väg hans far hade gått. Man kan hitta enstaka unga adelsmän bland skepparna och styrmän, men artillerivägen var vanligare. Till officersrang nådde Ekengren i varje fall inte. Var han född 1678 kan han nog börja dyka upp i rullorna ca 1694-95.

2020-05-14, 18:21
Svar #3

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Anno 1720 den 18 Novembris
Secret:n Skutenhielm föredrog Tullnär Ekebergz ansökning, att gifwa sig i ofrälse gifte med en Preus.
Dhet fans godt att dhet bewillia"

Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen Prot:1720:1 (1720) Bild 1440 (AID: v655186.b1440, NAD: SE/RA/1311)


EÄ tab. 3
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Ekenberg_nr_476

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna