ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gedda  (läst 6121 gånger)

2000-08-13, 19:05
läst 6121 gånger

Glenn Andersson

Jag söker Födelse ort och förälldrar samt syskon till Niclas Gedda eller Gädda.Född 1784 död 1829 13/7 Lyrestad.
 
Han jobbade som skeppare och lots i Garnisions församlingen i Göteborg.
Där han och hans hustru maria Ch. Svanberg fick  dottern maria Sofia 1811 och sonen Johan August 1817.
 
Flyttar sedan till Lyrestad dör dom får sonen Hans Georg och dottern Johanna henrietta.
 
Hustrun maria Ch. Svanberg född 1778 el.1779 död 1830 9/1 i Lyrestad.
 
Mvh.
Glenn

2000-08-14, 14:00
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Gädda (norska Gjedde) är en gammal välkänd släkt i norra Bohuslän, med bl a minst sju generationer präster i Kville och Naverstad. I Axel Emanuel Holmbergs Bohusläns historia och beskrifning kan man hitta följande Gäddor:
 
1) Gude Axelsson Gjedde. Av gammal norsk adel, men fadern förlorade sina privilegier när han gifte sig med en ofrälse. Gude blev utnämnd till Kvilles förste protestantiske präst 1534. Son: 2.
 
2) Jöns Gudesson Gjedde. Son till 1. Efterträdde fadern som pastor i Kville 1573. Död 1624. Söner: 3 och 4.
 
3) Johan Lucianus Jönsson Gjedde. Son till 2. Efterträdde fadern som pastor i Kville. Död 1662.
 
4) Peder Jönsson Gjedde. Son till 2. Pastor i Naverstad. Död 1645, 90 år gammal. Son: 5.
 
5) Gude Persson Gjedde. Son till 4. Efterträdde fadern som pastor i Naverstad. Död 1658. Son: 6.
 
6) Peder Gudesson Gjedde. Son till 5. Först komminister i Foss, efterträdde sedan styvfadern Jörgen Jönsson Naver som pastor i Naverstad. Förflyttad till Vårdnäs i Linköpings stift, där han dog 1728. Son: 7.
 
7) Gude Persson Gädda Son till 6. Blev pastor i Naverstad 1720. Död 1751, 75 år gammal. Son: 8.
 
8) Hans Georg Gudesson Gädda. Son till 7. Blev pastor i Naverstad 1787. Död 1815, 83 år gammal.
 
Så långt Holmberg.
 
Den sist nämnde Hans Georg blev alltså pastor i Naverstad när den efterlyste Niklas var tre år gammal. Niklas har själv en son som heter just Hans Georg. Och Niklas dotter är piga hos en Gädda som är född i Naverstad prästgård (Se fråga under Garnisonsförsamlingen i Göteborg den 13/8 18.51). Nog verkar det misstänkt!
 
En närmare titt på Naverstad-pastorn Hans Georg Gäddas familj kan rekommenderas. (Han hade nitton [19!] barn - i alla fall enligt Holmberg.) Kanske blir det napp!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-08-15, 04:30
Svar #2

Glenn Andersson

Jag tackar så hemst mycket för denna fina information.
 
jag har facktiskt tittat i husförhörs längderna i nafverstad tidigare idag och där hittat jag en Nicklas Gädda hos en Kyrkoherde H.Georg Gädda.
Jag hittade honom tack vare Wagnmakaren Leonard Wigelius Gädda som Niclas dotter Johanna jobbade piga hos.Födelse datumet stämde på Niclas men det är väll bäst att kolla upp i födelse boken först antar jag.
 
Det verkar som att Pastorn H.Georg Gädda har gift om sig minst en gång ev.två gånger.
 
Niclas mor hette Maria men efter namnet gick ej att läsa i husförhörs längden.Men jag får det väll i födelse boken.
 
Det vore jätteroligt om det vore på detta vis.Så att man kommer så långt tillbaka i tiden.
 
Går det att låna denna bok av Holmberg på Biblioteket?
 
Jag tackar dig för detta Jörgen,jätte kul.
 
Mvh.
Glenn

2000-08-16, 00:40
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om Niklas är son till Hans Georg Gädda så hittar du honom troligen inte Naverstads födelsebok, eftersom Hans Georg inte blev pastor där förrän 1787, och Niklas föddes 1784. Var Hans Georg tjänstgjorde före Naverstad finner du i Göteborgs stifts herdaminne, och där finner du också uppgifter om övriga präster i släkten Gädda.
 
Det finns en bouppteckning efter Hans Georg Gädda från 1815. Jag har inte tillgång till själva bouppteckningen här, bara personregistret till bouppteckningarna. Bouppteckningen finns på landsarkivet i Göteborg, i Tanums, Bullarens m fl häradsrätt FII:36 sid 687. Det finns också bouppteckningar efter två hustrur till Hans Georg. Först från 1791 efter Maria Kristina Grefling, FII:21 sid 565, och sedan från 1793 efter Maria Sörensson, FII:22 sid 589. Jag ska till landsarkivet nästa vecka. Om du inte själv har vägarna förbi där innan dess, så kan jag ta en titt på bouppteckningarna då.
 
Axel Emanuels Holmbergs Bohusläns historia och beskrifning utkom första gången 1842-45. Efter Holmbergs död kom den i en ny upplaga (1867) med ändringar och tillägg av Gustaf Brusewitz. Brusewitz-upplagan kom i nytryck (faksimil) 1979, där man också lagt in många av Brusewitz teckningar från 1800-talets Bohuslän. Den är i tre delar och ska gå att låna på biblioteket. Jag har också sett att någon bokhandel fortfarande hade kvar den helt nyligen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-08-20, 21:24
Svar #4

Glenn Andersson

Hej Jörgen!
Jag tackar dig ännu en gång.
jag är tacksam om du har lust att ta en titt på bouppteckningarna.
Jag får ligga lite lågt med släktforskningen några dagar för min mor har genomgått en stor operation.
Så jag får lägga lite tid och kraft hos henne nu.
 
Är du också släkt med dessa Gedda och i så fall hur?

2000-08-26, 15:49
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Napp! Nog verkar det som att vi med säkerhet kan fastslå att din Niklas är son till Hans Georg Gädda, kyrkoherde i Naverstad, och hans hustru Maria Kristina Grefling.
 
Jag hade lite ont om tid när jag var på landsarkivet senast, så jag hann inte titta i alla nödvändiga originalkällor. Men en del blev det, plus några personregister till kyrkoböcker. Men dessa register är ju upprättade i modern tid, så uppgifterna måste naturligtvis kontrolleras i originalböckerna.
 
För att ta det hela i tur och ordning:
 
De uppgifter du har lämnat här (och under Garnisonsförsamlingen) är att Niklas Gädda var född 1784 och gift med Maria Ch Svanberg född 1778 eller 1779. I Göteborgs Garnisonsförsamling föddes deras barn Maria Sofia 1811 och Johan August 1817. Familjen flyttade sedan till Lyrestad.
 
Detta har jag hittat:
 
I landsarkivets personregister till personalförteckningar/husförhörslängder för Garnisonsförsamlingens civila avdelning finns en  Nicol Agathon Giedda, sjöm, f 1784 och en Nicolaus Agathon Gieadda, styrman, f 1784. De finns i olika volymer, och båda två alltid på samma sida som Maria Christina Svanberg, h, f 1778. Det är alltså samma Gädda. Någon annan Niklas Gädda (oavsett stavning eller form på namnet) finns inte i personregistret (som omfattar perioden 1801-1897).
 
Om vi ser i själva personalförteckningen [som under en period användes i stället för husförhörslängder i Göteborgs-församlingarna], närmare bestämt den sista volymen av dem som Niklas Agaton Gädda finns med i enligt personregistret, så hittar vi följande:
 
Volym AIb:6 (perioden 1820-46) (SVAR-kort 2/4) (personerna står i bokstavsordning, d v s varje begynnelsebokstav har sina sidor, detta är sidan 2 under G):
 
1808 1784 Gjädda Nicolaus Agathon, styrman     affl Lyrestad d. [oläsligt datum]  
1778        Hustru Maria Christina Svanberg  
1811 Sep 15 Dotter Maria Sophia  
1817 Aug 11 Son Johan August  
 
Det är alltså ingen tvekan om att den ende Niklas Gädda som enligt personregistret förekommer i Garnisonsförsamlingen under den här perioden är din Niklas med familj. Att det står 1808 i marginalen betyder förmodligen att han har flyttat in då. Och bland inflyttningattesterna i Garnisonsförsamlingen återfinns följande:
 
Volym HII:8 (perioden 1806-1808) (SVAR-kort 8/10), nr 447:
 
Sjömannen Nicolas Agaton Giedda befinnes wara född i Götheborg d. 6 December 1784 blef här i Nafwerstad Kyrka wid Confirmationen 1802, efter undergånget förhör wederbörligen Confirmerad och admitterad til Den Heliga Nattwarden och har därefter ständigt idkat Sjöfarten
intygar
Nafwerstad, d. 26 Junii 1808
                 H. G. Gädda
 
Det står alltså inte vilka som var hans föräldrar eller var i Naverstad han bodde. Men det finns ännu en attest, i volym HII:9 (perioden 1809-1810) (SVAR-kort 8/10), nr 433:
 
Att numera Styrmannen Nicolas Agaton Gädda då han wid 17 års ålder begynte sina Sjöresor och gick utur mitt hus war ledig från all mig weterlig Egtenskapsförbindelse såsom född 178. [sista siffran svårtydd], men warit admitterad till den Hel. Nattwarden, warder härmedelst intygat af
[ingen ort eller datum]     H. G. Gädda
                            Kyrkoherde
 
Av innehållet att döma var detta en attest inför en lysning. Och i personregistret till Garnisonsförsamlingens vigselböcker hittar vi:
 
22/7 1810 Koff.sjöman Niklas Agaton Giedda
          Jfru Maria Christina Svanberg
 
I den andra attesten skriver alltså H G Gädda att Niklas Agaton gick utur mitt hus. Kan det med säkerhet tolkas som att Niklas var hans son? Enligt den första attesten var Niklas Agaton Gädda född i Göteborg den 6/12 1784. Och i personregistret till Domkyrkoförsamlingens födelseböcker återfinns:
 
6/12 1784 Nikolaus Agaton
          Far: Hans Georg Gedda, apol. mag.
          Mor: Maria Christina Grefling
 
Och i den i mitt förra inlägg nämnda bouppteckningen från 1791 efter Maria Christina Grefling, hustru till Naverstads kyrkoherde H G Gädda, återfinns en son Niklas Agaton född den 6 december 1784.
 
Nu har jag som sagt inte gått igenom alla originalkäller, och personregistren måste också jämföras med originalen. Följande originalkällor är aktuella:
 
Domkyrkoförsamlingen: Födelsebok C:3.
Naverstad: Husförhörslängd AI:2-3, utflyttningslängd AI:3.
Garnisonsförsamlingen: Inflyttningslängd B:2, bilagor till flyttningslängd HII:8-9, personalförteckningar AIb:1-2,5-6, vigselbok EI:1.
Tanums, Bullarens m fl häradsrätt: Bouppteckningar FII:21 sid 565 (Maria Christina Grefling 1791) och FII:36 sid 687 (H G Gädda 1815).
 
Svaret på din fråga senast är: Nej jag är inte släkt med Gädda. Inte vad jag vet i alla fall. Men eftersom jag har 1/4 av mina rötter i Kville härad, så kan det ju inte uteslutas att det långt bak utom synhåll finns någon Gammel-Gädda.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-09-03, 08:46
Svar #6

Glenn Andersson

Jag har nu börjat läsa Torsten Geddas bok.Den var verkligen en höjdare.Som sagt,Nicklas med andra ord Nicolaus Agaton Gedda är son till nämda Hans Georg gedda.
 
Hör av dig om du hittar något mer roligt om mina Geddor.
 
Vi hörs.
Mvh.
Glenn

2000-09-14, 07:56
Svar #7

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Denne slekten Gädda har vi diskutert tidligere i sommer under flere socken i Bohuslän. Jeg kom i kontakt med flere Gädda-ættlinger på Strömstad bibliotek i begynnelsen av juli, og fikk der tilgang til Torsten Geddas bok oim slekten fra 1953.
 
Dette med at slekten skal ha vært av gammel norsk adel må foreløpig tas med stor klype salt. Dette bygger på opplysninger fra 1700-tallet, som er nedskrevet etter en muntlig tradisjon. Det finnes ikke (hittil) noe samtidig dokument som kan vise til at det har vært noen norsk adelig slekt Gädda, som våre prester (kyrckoherder) er etterkommere av.   
 
Dog er stamfaren Gude Axelsson en meget spennende person. Navnet Gude er forøvrig synonymt med fornavnet Gaute, som i eldre kilder ofte er skriftfestet Gude. Axel-navnet, som man kan utlede av Gudes patronymikon, er interessant med tanke på en mulig forbindelse til den 1400-talls slekt Gädda som holdt til i Sverige. Her bør det forskes videre med tanke på en mulig forbindelse, da en av 1400-talls Gädd'ene ble gift synes å bli gift med en datter av Axel Brahe (gitt at jeg husker riktig med hensyn til opplysningene jeg fikk fra Riddarhuset).
 
Jeg har undersøkt litt rundt den glasraderingen som greve Georg von Rosén skal ha gjort på Gude Axelssons strabasiøse ferd gjennom Bohuslän for å gjennomføre reformasjonen.
 
Glasraderingen er gjengitt i Torsten Geddas bok, men det ikke oppgitt hvor raderingen befinner seg. Jeg var i kontakt med Nationalmusueet i Stockholm, og Michal Ernstell som arbeidet denne type kunst var ikke kjent med dette angitte arbeid av von Rosén.
 
Jeg tror det det er på høy tid med en ny gjennomgang av mange av primørkildene til vår kunnskap om slekten Gädda, da boken til Torsten Gedda, som forøvrig er et godt utgangspunkt, ikke har viet noe særlig oppmerksomhet til alle de inngiftede kvinneledd.
 
En ny gjennomgang vil også kunne gi oss en bedre plassering av denne ætten. Om skulle vise seg å være vansklig å finne ut av Gude Axelssons påståtte norske opphav, så vil man i hvert fall kunne fremskaffe mer nøyaktig viten om hvilke kilder som ligger til grunn for det som fremkommer blant annet i Torsten Geddas bok.
 
Takket være bidrag fra bl.a. Jörgen Tollesson, Ulla Jansson, Sture Berg og Lars-Åke Björkman, kan jeg konstatere at Gude Axelssons etterslekt finner giftermål bl.a. mange spennende presteslekter i Bohuslän, og borgerslekter i Marstrand og Kungälv.
 
Kanksje burde vi gå sammen om en egen nettside som kan presentere mye av dette materialet?

2000-12-02, 15:20
Svar #8

Boris Örnhäll

Jag hittade följande i Johan Oedmans Bahus-Läns Beskrifning från 1746 på s. 87:
 
Underättelse om Bahus-Läns Commendanter har jag fådt från Lands-Cantzeliet, genom  
Gymnasii Bokhållaren och Ränte-Mästaren Hr Johan Otto Scharps oförtrutna Beswär, alt ifrån  
år 1447. Then 1ste war Hr Jörgen Laursson Riddare som regerade från 1447 til 1451 ock altså  
i 4 år ... m.m.(forts. på s.88)
9de (1492) Hr Gude Giädda til 1499 i 7år.
 
Fråga är om det går att koppla ihop honom med den bohuslänska släkten Giädda. Den äldsta, för mig,  kända Gude Giädda lär ha dött ca 1590.  
Commendanten Gude Giädda kan isåfall ha varit farfar eller farfars bror till prästen i Kville, Gude Giädda.
Prästens far, Axel Giädda's patronymikon känner jag inte till, är det någon som känner till det?
 
mvh
Boris Örnhäll

2003-03-12, 09:26
Svar #9

Karl-Axel Ågren

Glenn Andersson
Av en tillfällighet hittade jag Din fråga om Nikolaus Agaton Gedda. Han var min mf mm f.
Min ana är dottern Johanna Henrietta.
Torsten Gedda nämner henne i sin bok, men vet inte vilka öden hon gick till mötes. Om Du är intresserad, kan jag per mail sända Dig till dags datum aktuell information om henne och hennes ättlingar.
Mvh
Karl-Axel Ågren

2006-01-07, 18:19
Svar #10

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Jag skulle gärna vilja veta om Jöns Gjedde i Kville var gift 2 gånger. Enligt Johan Oedman så hade han 3 söner som blev präster. Den äldste sonen är dock född 45 år före den yngste!
 
1) Gude Axelsson Gjedde. ca 1500-1585 Gude blev utnämnd till Kvilles förste protestantiske präst 1534. Son: 2.  
 
2) Jöns Gudesson Gjedde. ca 1530-1624 Efterträdde fadern som pastor i Kville 1573. Söner: 3, 4 och 5.  
 
3) Peder Jönsson Gjedde. 1555-1645 Pastor i Naverstad 1595.
 
4) Hans Jönsson Gjedde. 1600-1670 Pastor i Uddevalla 1649.
 
5) Johan Lucianus Jönsson Gjedde. 1600-1662 Efterträdde fadern som pastor i Kville 1624.
 
Mina förfäder kommer från Härmanö och har gift in sig i Gjeddesläkten från Kville vid flera tillfällen.  
Det första ingiftet var troligtvis Elisabet Jönsdotter Gjedde som gifte sig 1600 med bonden och skepparen Anders Tollesson på Härm.

2008-06-23, 15:16
Svar #11

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Ang. Gude Giedde. Jsg hittade i Johan Oedmans bok : Bohusläns beskrifning en Gude Giedde som var commendant på Bohus Slott på 1490-talet och funderade på om han kan ha varit far till Axel och farfar till den mera kände Gude, han som var präst i Kville. Sedan läste jag att frågan redan varit uppe här för 8 år sedan, men inte fått något svar. Är det någon som vet?
En fråga till: Jag var i Fjällbacka nyss och tänkte fota Gudmundsskäret i hamnen, det skär som den siste katolske prästen i Kville seglade på och som orsakade hans drunkning. Jag hittade ett par små öar, men är inte säker på vilken det är. Är det den med dom små röda husen på?. Skäret borde ju ha blivit såpass stort nu efter nästan 500 år. Hälsn. Astrid.

2009-01-08, 18:28
Svar #12

Utloggad Roland Erikson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 14:46
    • Visa profil
Jag fann följande om Axel Gädda.
 
Ätten är gammal och härleder sig i äldre tider från Herr Niclis Gedda, Riddare och Swea
Rikets Råd under Konung Albrechts Regering; han levde ännu år 1371, och var gift med
Kerstin, Måns Ingevaldssons dotter. Densamma har sedan kringspridit sig i Sverige, Danmark
och Norige; Axel Nilsson Gedda, Bohuslänska ? erkände Stamfader, en Sonson Son
af nysnämnde Riddaren och Riksrådet, Niclis Gedda, lefde ännu år 1510; förlorade efter den
tidens lagar sina adliga och frälse rättigheter, då han inged giftermål med en köpmansdotter,
Margaretha Persdotter från Trondheim i Norige, som var ofrälse, hvilke Sonen Gude  
Axelsson likväl tänkte återvinna genom krigsförtjänster, då han bragt sig upp till Lieutenant;men blev sedermera, emedan han varit Doctor Lutheri Discipel och under honom studerat i Wittenberg,af Konung CHRISTIAN III. vid reformationens början förordnad till Pastor i Qwille Pastorat i Bohus Län och Prost över ?, hvarest så väl som i  Niafverstads Pastorat, dess efterkommande,Son efter Son i femte led varit Pastorer, och härledde sig ? och Riddaren Georg Gedda uti sjunde led ifrån ofvannämnde Axel Nilsson Gedda.
 
(Matrikel över dem av Svea Rikets Ridderskap och Adel.Utgiven av Carl Fredric Rothlieb
tryckt 1807.sid 146)
 
Om det är så bör ju Axels far hetat Nils, och Axels farfar bör då ha hetat Niclisson.
Det som för mig ligger närmast i tanken är en Väpnare till Joreds gods i Kville Nils Ragvaldsson, som överfölls och dödades av Otto Rud 1504 Olofsborg i Bullaren.
Hans far i sin tur hette just Ragvald Niclisson.
 
När det gäller Niclis Gedda så bodde en sådan på Geddeholm, nu heter det Tureholm,väster om
Trosa. Han var häradshövding.År 1455 blev det jordskifte efter honom och Staffan Gedda.
Det är osäkert om det är rätt Niclis,det är för långt fram från 1371 då han var Riddare.
 
Det skulle vara trevligt att få fram några källor på Nils Ragvaldsson och Ragvald Niclisson.
Är det någon som har några?
 
Mvh
Roland Erikson

2009-01-10, 15:44
Svar #13

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Hej Roland. Jag forskar också på den här släkten. Jag gör en liten uppställning här, så det är lite lättare att få en bild,om det nu skulle visa sej att det är rätt personer.
 
                               Måns Ingevaldsson
                                        /
                                       /
      Niclis Giedda         Kerstin Ingevaldsdotter
                `               /          
                 `             /    
               Ragvald Niclisson
                /
               /
      Nils Ragvaldsson
             /
            /    
Axel Nilsson/Giedde Margaretha Persdotter        
                    eller Pedersdotter
             
          `             /
           `           /
        Gude Axelsson/Giedde
 
Det skulle verkligen vara kul om någon har mera information. Hälsn. Astrid.

2009-01-10, 20:52
Svar #14

Utloggad Roland Erikson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 14:46
    • Visa profil
Har en Gädda till som skulle kunna vara son till Niclis.
Lägger in en bild på honom här.
 

Stockholmisches Magazin Av Carl Ernst Klein År 1754.
 
För övrigt innehåller boken 20 sidor av antavlor av släkten Bielke, från 1200-talet
till 1700-talet.Frågan är hur mycket tilltro man kan sätta till den?
Någon som vet?
 
Mvh
Roland Erikson

2009-03-17, 12:37
Svar #15

Utloggad Rose-Marie Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-03-17, 12:37
    • Visa profil
Mycket intressant information! Jag forskar också i släkten Gädda! Är släkt i rakt nedstigande led. Hade kommit som längst till Axel Nilsson Gedda! Så detta var mycket intressant!
Tackar o bugar!  
MVH / Rose-Marie

2009-03-21, 16:17
Svar #16

Utloggad Roland Erikson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 14:46
    • Visa profil
Jag får nog revidera mina tankar om Ragvald Niclisson och Nils Ragvaldsson då jag fann en annan källa.
 
Svenskt Biografiskt Lexikon
Fjerde bandet  F-G, tryckt i Örebro 1861-62 på N.M. Lindhs Boktryckeri. sid 216-219
 
Där står att Gude Axelsson Gjädde var son av en Axel Nilsson och sonson av en Nils Erngislesson d.y.
som i sin tur var son av Erngisle Carlsson, vidare son av Carl Nilsson, son av Nils Gedda.
 
Erngisle Carlsson var gift med Britta Erngisledotter dotter till Erngisle Nilsson (Natt o Dag).
Efter hennes död gifter Erngisle Carlsson sig med Bengta Simonsdotter Körning.
 
Det är en ganska utförlig text som är för lång att helt återge här, men för den som vill se hela texten
kan gå in på den här länken.
 
http://books.google.com/books?id=gZAuAAAAYAAJ&pg=PR6&dq=lars+uddesson&lr=lang_sv &as_drrb_is=q&as_minm_is=1&as_miny_is=2009&as_maxm_is=12&as_maxy_is=2009&as_brr= 3&as_pt=ALLTYPES&hl=sv#PPA216,M1
 
 
För övrigt härstammade Carl Nilssons hustru från släkten Bielke samt Natt o Dag.
 
MVH/ Roland Erikson

2009-06-15, 12:50
Svar #17

Magnus Olsson

Måste vara Svenskt Biografiskt Lexikon som Ragnar Kvillmark använde som källa i Fyra gårdar, fyra släkter där också nämner att Nils Erngislessons syster är en Iliana Gädda som i sin tur var gift med Svante Sture.

2009-06-25, 10:21
Svar #18

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
I det nya supplementet till Elgenstieras ättartavlor (2008) har Axel Giedda från början av 1500-talet helt tagits bort. Anmärkningen är tydligen att sonen Gude inte belagts med patronymikonet Axelsson, eller att ens namnet Gedda användes förräns i slutet av 1600-talet (?).  
 
För övrigt kan nämnas att den adliga släkten Geddas (nr 2168) oadliga grenar omnämns även i Sv släktkalendern (1962) sid 222-225, men utgår också ifrån den bok av Torsten Gedda från 1953 som nämns. Där är inte Axel borttagen, men med tveksamt ursprung (norskt, danskt eller svenskt).
 
Så antagligen är kopplingen med de medeltida Gäddorna troligen fel ställe att diskutera i den här rubriken under övriga släkter, när det finns en egen avdelningen för medeltida släkter...

2009-12-07, 16:17
Svar #19

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Hej. Har det möjligen kommit fram något nytt om Gude Giedde och hans anor?
Hälsn. Astrid.

2013-07-10, 11:56
Svar #20

Utloggad Ove Renger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 23:45
    • Visa profil
    • www.renger.se
Kan någon hjälpa mig med far och mor till Kappseglaren Per* Olof Harald Gedda f1914-08-28 Västra Frölunda +2005-07-04 Saltsjöbaden

2013-07-10, 19:33
Svar #21

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Enl.scb-utdraget för V.Frölunda var Per Olof Harald, f.28/8 1914 son till direktören Harald Gedda, f.1868 o.h.h.
Hilda Maria Wallerius f.1876.  
 
Mvh
Solvig

2013-07-10, 19:51
Svar #22

Utloggad Ove Renger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 23:45
    • Visa profil
    • www.renger.se
Tack snälla Solvig!
//Ove

2015-01-07, 15:18
Svar #23

Utloggad Peter Kristensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2018-10-08, 11:55
    • Visa profil
Jag håller på att släktforska på mim morfars sida efter som han var en Gedda och härstammar från Gude Axelsen Giedde född omkring 1510. Några påstår att den ätten från Bohuslän är besläktad med den Småländska ätten Gedda. Några påstår att det inte finns ngn koppling vad ska man tro egenrligen ? Läste på en sida på nätet att båda ätterna verkat i samma område och med samma släktvapen. Är det ngn som har kunskap i detta ? tacksam för all information.
Mvh Peter.

2016-08-26, 23:45
Svar #24

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd:

Den 21 oktober 1708 corporalen Didrik Giedda vid Hr överste Rothliebs rege: och capt: Streithamels Comp: att resa upåt Sverrig på werfning.

Skånska Guvernementet Vol 47 - 50 Bild 28

2019-01-02, 12:08
Svar #25

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hejsan!
Det förekommer lite olika uppgifter på hur många gånger apologisten/kyrkoherden Hans Georg Gedda var gift.

Enligt Torsten Geddas bok var han gift fyra gånger:
1. Brigitta Maria Heinrici (1746-1769)
2. Maria Christina Grefling (1755-1790)
3. Maria Sörensen (1757-1793)
4. Ulrica Qvist (1766-1842)

I Olga Dahls anteckningar finns två olika uppgifter:
"En tredje dotter till Carl Fredrik Heinrici, född i hans första äktenskap ej nämnd här ovan var Brigitta Maria, gift med apologisten Hans Georg Gädda."
(källa: http://www.gbgtomter.se/Rote_4/4.32.pdf)

".. tillsammans med den 1765 till kyrkoherden i Romeled utnämnde kateketmagistern och fattighusprästen Hans Georg Giädda d.y. ha övertagit gården 2.14. Giädda tvistade 1770 och 1772 med sin förre svärfader amiralitetsfältskären Carl Friedrich Heinrici om Hans Georg Giäddas avlidna hustru Brigitta Maria Heinricis arv efter..."
(källa: http://www.gbgtomter.se/Rote_2/2.14.pdf)

Är det någon som har koll på hur det hänger ihop?

Med vänlig hälsning
Anna

2019-01-13, 22:05
Svar #26

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hej igen!


Jag svarar på mitt eget inlägg från 2019-01-02.
Efter att ha läst igenom vigsel-, födelse och dödnotiser känner jag mig säker på att Brigitta Maria Henrici var gift med apologisten (senare kyrkoherden i Naverstad) Hans Georg Gedda.

MVH

Anna

2024-01-29, 22:33
Svar #27

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg, skulle namnet på Hans Georg Geddas tredje hustru (enligt Torsten Geddas bok) vara Maria Sörensen / Sörensson .


Men nu när jag går in i husförhörslängden och läser så tyder jag hennes namn till Maria JÖRANsson.
Någon mer som håller med om detta?


Källor:
Naverstad (O) AI:3 (1792-1815) Bild 20 / s18
Naverstad (O) C:4 (1778-1826) Bild 66 / s121

2024-01-29, 22:46
Svar #28

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Nej, håller inte med.

Översta bilden står Sörensson.
Nedre bilden står Söransson.

/Paul

2024-01-29, 23:58
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jämför S i Söner (och även i Sara mitt på sidan, utanför bild här) och J i Johan på bilden från husförhörslängden. Sörensson alltså.

Se också Marias bouppteckning (Tanums, Bullarens m.fl. HR FII:22, s. 589; AID v65840.b297.s589).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna