ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grönfelt  (läst 1621 gånger)

2005-08-06, 18:32
läst 1621 gånger

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Har en anfader i mitt släktträd som jag skulle vilja veta lite mer om.
 
Bertil Mattson Grönfelt Borgare i Helsingfors. Död före 1555. Gift med Margareta Eriksdotter som jämte sina syskon gav
Svartå gods i Karis socken och Brockvik i Helsinge socken till konung Gustaf I 1555 mot åkerland i Borgå socken.
 
Grönfelt adlig släkt nr 219. Gift med Margareta Eriksdotter (far Erik Larsson Ekelöf adlig släkt nr 217.

2007-09-21, 17:06
Svar #1

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Benny!
 
Det är länge sedan du skrev inlägget ovan. Bertil Mattsson var varken adlig eller tillhörde den introducerade Adliga ätten, Grönfelt, nr 219. Således hette han inte heller Grönfelt i efternamn. Han var i stället en helt vanlig man av folket. Till yrket var han borgare i Helsingfors på 1500-talet. Död före 1555.
 
Bertil Mattsson var mycket riktigt gift med Margareta Eriksdotter. Hon var inte heller adlig utan en helt vanlig kvinna av folket som inte tillhörde den introducerade Adliga ätten, Ekelöf, nr 217. Däremot är det känt att hon var änka då hon med sina syskon avstod arvgodset Svartå (kan det vara en tidig variant av Svartå slott?) i Karis socken till Konung GUSTAV I av Sverige (06.06.1523-29.09.1560) år 1555. Tydligen ger de även Brockvik i Helsinge socken till ovannämnde Gustav Vasa mot åkerland i Borgå socken.
 
Nu har jag några frågor som jag undrar över. Helsingfors grundas av Gustav Vasa den 12 juni 1550. Enligt den svenska Wikipedia:
 
Helsingfors grundades den 12 juni 1550 av Gustav Vasa för att fungera som en rival till hansastaden Tallinn. Staden grundades i dåvarande Helsinge socken vid en fors nära utloppet av Vanda å längst in i Gammelstadsviken. Borgare från Borgå, Ekenäs, Raumo och Ulvsby beordrades att flytta till den nygrundade staden. Staden växte dock inte i önskad takt och kungens order ändrade inte på handelstraditioner och -rutter etablerarade sedan medeltiden. Sverige erövrade norra Estland och Tallinn år 1561, vilket ytterligare minskade Helsingfors betydelse. Det är i det här sammanhanget som Bertil Mattsson med familj levde. Tyvärr är det vad jag vet inte känt var Bertil med familj bodde eller verkade då Helsingfors var nyligen grundad. Vet du någonting mer?
 
Då Brockvik tydligen var en gård i Helsinge socken betyder det att gården (var det en gård?) låg någonstans utanför dagens Helsingfors centrum i det område som nuförtiden utgör förort till Helsingfors eller i Vanda. Med andra ord i närheten av Helsingfors. Mig veterligen finns inget nutida område med namnet Brockvik i närheten av Helsingfors så jag undrar om någon vet om det kan finnas gamla kartor över Helsingfors från 1550-talet eller listor över gårdar som låg i Helsingfors området på 1500-talet. Om inte så undrar jag om någon vet hur man kan få mer information om var gården Brockvik kan ha lägat i fall att Brockvik nu var en gård och inte ett område.

2007-09-21, 21:22
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Ralf,
 
Ja det är något år sen jag skrev det inlägget.
Bertil Mattsson nämns på Riddarhusets stamtavlor under adliga ätten Grönfelt,nr 219. Det är väl hans barnbarn Lydik Mattsson som adlas Grönfelt.
 
Han står dock som medtagen under adliga ätten Grönfeldt på Riddarhusets stamtavlor,  varför jag tog upp han här som lämpligaste plats med tanke på barnbarnets adlande till Grönfelt.
 
Margaretha Henriksdotter ska enligt riddarhusets stamtavlor vara dotter av Erik Larsson ( Ekelöf, nr 217 ) och Marietta Henriksdotter av adliga Dönsbysläkten.
 
Nu vet jag att Riddarhusets stamtavlor ej är felfria och har ännu inte hunnit kolla upp historien bakom nämnda personer ovan något nogrannare.
 
Det här inlägget skrev jag i början när jag precis börjat släktforska på allvar 2005.
 
Mvh / Benny

2008-09-17, 10:43
Svar #3

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ang ätten Grönfelt så har det visats i Genos 70 (1999) att släktens tidiga ursprung är felaktigt, och har varit så sedan Ramsays Frälsesläkter i början av 1900-talet. Det är två olika Mats Bertilsson som avses, den ena borgmästare i Helsingfors utan närmare känt urpsrung och den andra en skeppare Mats Bertilsson i Hummelsund som var gift med Karin Lydiksdotter, där deras son Lydik Matsson adlades 1613 till namnet Grönfelt.
 
Lydik Grönfelt är dessutom född den 6 februari 1585 enligt systerdottern Elisabeth Lichtons (1666-1678) släktanteckningar, som går att läsa om i newurl{http://www.genealogia.fi/genos/63/63_64.htm,Genos 63 (1992)}, en uppgift som dittills varit okänd. Däri framgår även att han hade en (tidigare okänd) syster Anna född 30 juli 1588 på Hummelsund, samt andra uppgifter som skiljer sig från eller tillför Sv adelns ättartavlor (EÄ).  
 
Artikeln hänvisar till en av Riksarkivets samlingar Handlingar efter Örnberg, volym 3 (vilket inte är samma som Örnbergs samling som numera finns inskannat på SVAR). Inte heller såg jag att det är upptaget i nya supplementet till Elgenstierna, vilket möjligen skulle kunna bli ytterligare en artikel om rättelser till SGT..?
 
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 17 september, 2008)

2011-12-20, 16:54
Svar #4

Utloggad Patrik Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 20:12
    • Visa profil
    • Patriks släkt och kultursidor
Hej Ralf
 
Undrar över vilka källor du har använt för dina uppgifter om borgaren Bertil Mattsson med hustru Margareta Eriksdotter. Hur vet du att de inte har frälse bakgrund? Om hon inte var av frälset så bör hon rimlige haft det bra ställt för att kunna avstå ett till för mig till storleken och platsen okänt gods
 
Mvh
 
Patrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna