ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyllencreutz  (läst 2709 gånger)

2002-12-05, 16:17
läst 2709 gånger

Marica Gustavsson

Söker Anna Cajsa Gyllencreutz f 1809 i Hjulsjö.
Kan inte hitta henne över födda det året .
Mvh Marica

2002-12-05, 16:32
Svar #1

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Gyllencreutz är en adlig ätt, se:
 
http://www.riddarhuset.se/jsp/index.jsp?id=553
 
Därför bör denna fråga ställas under Introducerad adel: Gyllencreutz.
 
Jag är medveten om att detta inte besvarar din fråga. Är din uppgift hämtad ur Gustaf Elgenstiernas verk Den introducerade svenska adelns ättartavlor, eller kommer den någon annanstans ifrån?

2002-12-05, 17:13
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Lite fler fakta (Gift m Eric Ersson född 1797 Ljusnarsberg. Bodde i Vasslasjön. Har hittat familjen på A1:8 16631 10/11 fol. 325) framgår av en fråga rörande samma dam under Västmanland: Socknar: Hjulsjö..
Kan vid en snabbtitt inte se att hon finns med som dotter till någon under de introducerade Gyllencreutz.. - misstänker att det finns även andra förkomster av namnet kanske..?

2002-12-05, 17:36
Svar #3

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Det är förstås inte omöjligt, det vore dock intressant att få reda på om hon har någonting med ätten Gyllencreutz att göra. Det behöver naturligtvis inte vara så, men generellt sett brukade ju inte allmogen uppta adelsnamn. Det finns två smedsläkter med samma namn som adliga ätter, Stålhandske och Stålhammar (!), men bönder brukade inte använda samma namn som adelsätter, vad jag kunnat se.

2002-12-05, 18:10
Svar #4

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Vad värde det nu kan ha:
Då jag sökte en annan person, minst tio år  
sedan,  
stötte jag på namnet Gyllencreuts i  
Fellingsbro  
Hfl. Det bör ha varit 1800-talets början.
Jag reagerade därför att en skolkamrat i Sthlm  
bar det namnet.
 
Som sagt: Vad värde det nu har...
 
Mvh
 
Rolf L

2002-12-05, 21:57
Svar #5

Marica Gustavsson

Hej  
Nu fick jag lära mig något nytt .Är ganska ny när det gäller att forska.Tyckte att jag kollade så noga att inlägget skulle hamna rätt ,men då visste jag förstås inte att namnet var adligt.
Den andra damen som gjort ett inlägg under Hjulsjö har nog gjort ett försök att hjälpa mig ,för ett tag sen så efterlyste jag Anna Cajsa Gyllencreutz på Hellefors släktfosrkar sida och där hjälpte hon mig med en del andra uppgifter .Något annat på Anna Cajsa har jag inte ,hon var gift med Erik Ersson 1797 Ljusnarsberg och mor till Maria Katrina Ersdotter 1833-07-26 Hjulsjö.

2002-12-05, 22:56
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Marica och andra Gyllencreutz-intresserade,
Som Johan påpekar ovan har det funnits andra än adelsmän som burit adelsklingande namn. Det vore mycket intressant att få reda på vem som var denna Anna Cajsa Gyllencreutz föräldrar. Även jag har gått igenom Elgenstierna inkl rättelser och tillägg, men kan inte finna något samband. Finns det någon möjlighet att söka Anna Cajsa bakåt i källorna?
Vänligen,
Olle Elm
PS. Man får nog tänka sig lite olika stavningar på detta namn, ex vis Gyllenkreutz, kanske också Gyllenkrötz. DS.
Vänligen,
Olle Elm

2002-12-06, 21:50
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ang stavningar så menar jag givetvis Gyllenkröjtz och Gyllenkröjts - inte Gyllenkrötz.
Vänligen,
Olle Elm

2002-12-07, 02:40
Svar #8

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 04:36
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Johan!
 
Det finns åtskilliga smedsläkter med samma namn som adelssläkter. Ett par andra exempel är Oljeqvist och Bonde...
Ulf Berggren

2002-12-07, 02:45
Svar #9

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Ulf,
 
Intressant, jag har inte koll på vilka smedsläkter som använt samma namn som diverse adelsätter, men vad jag förstått så var det vanligare att smedsläkter använde samma namn som adeln, än att bönder gjorde det. Måhända berodde det på att smederna flyttade mer än bönderna...

2002-12-08, 11:28
Svar #10

Marica Gustavsson

Hej  
Det här blev besvärligare än jag trodde :-)
Är ju som sagt ganska ny med släktforskning och har inte stött på några direkta stopp förut ,men helt plötsligt så ploppar det in flera st både här och där ,tex så fann jag nyss en liten flicka där både mor och far var okända.Om jag vill undersöka fallet Gyllencreutz lite mer tex att söka bakåt i källorna ,kan ni ge mig lite tips om hur jag ska gå till väga .Det blir ju genast lite besvärligare när man måste skicka efter kort till allt man vill kolla ,men det får det nog vara värt för jag tror jag har svårt att släppa det här .

2002-12-08, 12:42
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Marica,
Om Du är ganska ny med släktforskning förstår jag att problemen frustrerar. Man vill ju komma bakåt och det genast ;o) Som Du säkert redan tänkt finns inga genvägar om det skall bli rätt anor man forskar på. Till tips:
 
1) Undersök husförhörslängden för Hjulsjö åren runt 1809 och kolla om Du hittar Anna Cajsa Gyllencreutz familj.
2) Undersök födelseuppgiften och gå därefter bakåt-framåt på sedvanligt sätt (Jmfr boken Släktforska steg för steg, Clemensson). Obs! Detta för att veta att den Anna Cajsa Du ev finner omkring 1809 är densamma som Din Anna Cajsa.
3) Om Du inte finner henne på enl punkt 1 och 2; Börja där Du tidigast påträffar henne och försök att följa henne bakåt.
4) Om Du stöter på svårigheter på punkt 3, följ henne framåt, anteckna allt Du ser med anknytning till henne (glöm inte anteckna källan!)- allt kan komma till användning längre fram och föra Dig bakåt.
5) Samtidigt - Skriv frågor i Anbytarforum och be om hjälp om Du kör fast. Ingen fråga är dum eller okunnig - bara till för att besvaras.
 
Hoppas Du återkommer här och ger oss rapport!
Lycka till,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-12-10, 09:28
Svar #12

Marica Gustavsson

Hej  
Jag ska försöka att leta rätt på Anna Cajsa G och kommer säkert att ha frågor att ställa här.Har gått en kurs 15 ggr och har då haft hjälp av vår ledare att läsa ,för det är det som är det svåra tycker jag ,men jag får försöka .Ska ta mig till biblioteket nån dag och leta rätt på vilka kort jag kan behöva beställa hem.
Hör av mig om jag hittar något av intresse för er som var intresserade av namnet Gyllencreutz .
Tack för er hjälp !
Mvh Marica

2003-04-14, 21:01
Svar #13

Utloggad Ulrika Henriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag känner till denna Anna-Cajsa genom min egen forskning, min teori är att hon är oäkta dotter till Alf Gyllencreutz som under en kort tid bodde på Västersätter i Fellingsbro. Jag har inga belägg för påståendet, men möjligheten finnes. Om inte annat är hennes levnadsöde intressant.
Hör av dig så kan vi nog lösa en eller annan besvärlighet!
MVH Ulrika H

2003-09-02, 16:54
Svar #14

Marica Gustavsson

Hej Ulrika  
Jag har fått reda på Anna Cajsas mor och att hon var född i Fellingsbro ,dock inte någon fader .
Jag har skrivit till dig så får vi se vad vi kan komma fram till !
Mvh Marica

2009-03-10, 23:07
Svar #15

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Diskussionen flyttad från Övriga Släkter till Introducerad adel, eftersom misstanke finns att Anna Cajsa Gyllencreutz är född utom äktenskap av en medlem av ätten Gyllencreutz.
 
Mvh
Anders Berg
Moderator Släkter

2009-12-14, 11:14
Svar #16

Utloggad Anna-Karin Johansson Brikell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2021-08-02, 14:35
    • Visa profil
Anna Cajsas mamma hette Anna Carlsdotter och kom från Hjulsjö. Hon bodde i Väster Sätter, Fellingsbro samtidigt som Alf Gyllencreutz då dottern blev till och föddes 10/1 1809. I födelseboken är hon upptagen utan att fadern anges. Men senare i Hjulsjö skrivs hennes efternamn som Gyllencreutz. Anna Cajsa var min mm ff mm och jag tar gärna emot mer uppgifter om denne Alf Gyllencreutz som bara verkar dyka upp under åren 1805-1815 i Fellingsbro.
 
Anna Cajsa gifte sig sedan med Erik Ersson Marcus från Fellingsbro och hon är upptagen som 'fattighjon' i Hjulsjö efter makens död 1872.

2009-12-14, 12:07
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Den överstelöjtnant Alf Gyllencreutz som återfinns i Fellingsbro AI:16b sid 167 bodde enligt Elgenstiernas ättartavlor där med sin andra hustru Brita Christina Le Moine, född 1770, död i barnsäng 1806 17/7 på Västersäter i Fellingsbro socken. Hon var dotter av tullförvaltaren vid stora sjötullen i Stockholm Johan Le Moine och Anna Brita Hasselberg. Hustrun Brita Christina Le Moine dog alltså i barnsäng, men det kan noteras att dottern efterlevde och själv blev gift.  
Alf Gyllencreutz  var född 1754 8/12 på Tomtaholm i Drothems socken, Östergötland. Han var son till Carl Gustaf Gyllencreutz till Viby i Östra Ryds socken, och Tomtaholm i Drothems socken, Östergötlands länvilken var född 1723 25/11. Även denne var militär och slutade sin bana som kapten i armén 1756. Han dog 1775 8/9 på Viby. Gift 1749 11/5 med Beata Magdalena Leijonancker, född 1724 22/9 och död 1791 25/5 i Stockholm. Hon var dotter av vice amiralen Gustaf Fredrik Leijonancker, nr 778, och hans 1:a fru Maria Elisabet Wernfelt, nr 1147.
Fler uppgifter bakåt finner Du i Elgenstiernas ättartavlor samt även i min uppsats om släkten Watz i Släktforskarnas årsbok 1998.
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-12-14 12:16)
Vänligen,
Olle Elm

2009-12-14, 12:52
Svar #18

Utloggad Anna-Karin Johansson Brikell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2021-08-02, 14:35
    • Visa profil
Tack Olle,
Det var intressanta uppgifter. Jag måste dock rätta mig själv i inlägget ovan! Ersson Marcus kom inte från Fellingsbro utan från Ljusnarsberg! (Skall försöka ändra i själva inlägget...)
 
Vänligen
Anna-Karin

2009-12-15, 09:54
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Eftersom Anna Kajsa så tydligt använder namnet Gyllencreutz kanske det vore av värde att kontrollera domboken för den här perioden. Även om jag inte är så kunnig på den här tiden, tror jag mig minnas att det fortfarande var olagligt med uä-barn 1809. Lägger in en bild från Hjulsjö AI:8 sid 325 där det tydligt framgår att hon skriver sig med namnet, vilket ju också framgått av ovanstående.

Vilken häradsrätt kan det handla om?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-11, 09:13
Svar #20

Utloggad Anna-Karin Johansson Brikell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2021-08-02, 14:35
    • Visa profil
Här kommer en länk som är till stor nytta för den som vill hitta Gyllencreutzättlingar.  
 
http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~corpusnobiliorum/gylcreuz.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna