ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyllenpalm  (läst 1745 gånger)

2012-07-07, 20:46
läst 1745 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Ok, jag ger upp (för tillfället).
 
Är det någon som vet var jag kan hitta dödnotisen för (min mormors farmors mormor) Carolina Sophia Fredrica Anckarheim, född 1778-08-05 och enligt på nätet cirkulerande uppgifter död i Stockholm 1868-04-28. Hon var änka efter Gustaf Wilhelm Gyllenpalm (1780-12-02 - 1829-05-25) och cirkulerar i mantalsregistren i Stockholm under 1800-talet (verkar varit bosatt i Katarina församling till slutet av 1840-talet och därefter i Maria församling). Jag kan dock inte hitta henne i mantalsregistren senare än 1855 (då i Maria) och hon finns inte (såvitt jag kan hitta) i dödregistren för Maria eller Katarina 1868. Det finns naturligtvis mer att göra, men om någon redan vet var jag kan hitta henne skulle jag uppskatta det.

2012-07-10, 22:21
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hon anges - under ätten Anckarheim - i Elgenstierna: Död 1868 28/4 i Stockholm.  
Inga särskilda källor anges.
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2012-07-10 22:21)
Vänligen,
Olle Elm

2012-07-10, 23:20
Svar #2

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Tack!
 
Jag letade så noga jag kunde och konstaterade att hon bodde hos en dotter och hennes man i Maria. Jag hittade dem i husförhörsböckerna till 1858 varefter de flyttade vidare till en annan del av Maria församling, där hennes svärson verkar ha dött runt 1860. 1869 så flyttar hennes dotter ut ur Maria församling till Ladugårdsland (Hedvig Eleonora). Jag tycker det mesta tyder på att hon verkligen bodde i Maria församling när hon dog, men hon finns inte i dödboken. Finns det någon annan dödbok hon kan tänkas hamna i boendes där? Maria sjukhus verkar inte vara aktuell förrän några år senare och hon verkar inte finns i någon regementesdödbok som jag kan tänka mig. Jag antar att jag får försöka spåra familjen vidare i husförhörsböckerna runt 1860 och sedan ta mig in till stadsarkivet och se om jag kan hitta en bouppteckning...

2013-07-13, 22:05
Svar #3

Utloggad Håkan Dackman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 17:58
    • Visa profil
Fröken Charlotta Sophie Elisabeth Gyllenpalm (född 1837 21/12 Furuby som dotter till fanjunkaren Johan Rutger Gustav Gyllenpalm) födde 1865 15/6 en utomäktenskaplig dotter i Tibble i Vassunda socken. Enligt födelseboken “tillkallade [hon] icke barnmorska utan förlöste sig själv instängd i sitt rum”.  
Barnet döptes till Hilma Charlotta och fick redan vid födelsen efternamnet Falkenberg. Fadern bör därför ha hetat Falkenberg. Eftersom det inte finns någon notering om faderskapet i kyrkoböckerna har han väl troligen erkänt det i ett privat avtal med modern.
I sept 1864 (9 månader före nedkomsten) var hon hushållerska på Rastaborg i Ekerö. Där finns ingen
Falkenberg.
En möjlig förbindelse är att en kusin på mödernet till Sophie Gyllenpalm, Georgina Ulrika Ekermann 1859 gifte sig med Axel Henrik Arvid Falkenberg (frih ätten Falkenberg af Trystorp tab 48 i EÄ). Han hade fyra bröder som alla dog ogifta. Det skulle kunna vara någon av dem.
Med vänlig hälsning
Håkan Dackman

2016-07-18, 23:17
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Lunds Weckoblad Nytt och Gammalt, N:o 53, 1815 5/7:


»Åter ett nödrop ifrån den lidande mänskligheten! Herr Secreter Gyllenpalm har med Fru och 4 Barn bott i Wirestads Församling af Kronobergs Län nära twänne år. Genom en rik Slägtings wälgörande bidrag tillbringade denna talrika Famille någorlunda drägligt det första året; men under det nu warande har den warit blottställd för den yttersta brist. Till råga på fattigdomsbördan, i öfrigt nog tryckande för ett Ståndspersons Hushåll, blef ett af barnen, en flicka, 10 år gammal, i slutet af Julii förlidet år, angripet af en swår wärk i det ena benet. Rysliga hafwa detta Barnets plågor warit; den ena benskärfwan efter den andra är med största smärta utfallen, och är ej troligt, att det någonsin kommer att gå på fötterne, om icke med tillhjelp af twänne kryckor. Ännu mer: för 7 weckor sedan insjuknade Modren och den Äldre af Döttrarne i froßan. Fadren och Älsta Dottren äro således de ende, som dageligen tryckte af fattigdom och bekymmer, måste wårda alla deße plågade warelser. Denna teckning, ehuru förfärlig, är ordagrannt sann.


Ömme Menniskowänner! Lycklige Makar! Friske Barn! wore det möjeligt för Eder att med egna ögon se denna dygdiga, men wanlottade Familles högst beklaganswärda tillstånd; wisserligen skullen I skänka den Edra medlidsamhetstårar och några Riksdaler till Deß lifsbärgning. Snar hjelp behöfwes, så wida icke mißtröstan och elände skola göra allt biträde fruktlöst. – Den som ömmar för deße Medsyskons nöd, samt eger tillfälle att lindra den, torde benägit adressera sina gåfwor på Wexiö och Wirestad Prästegård till undertecknad, som samwetsgrannt skall till den utblottade Famillens förmån anwända, hwad som inflyter. Wirestad den 22 Junii 1815.


N. S. Colliander, Secreter.


Sannfärdigheten af ofwanskrifne berättelse kan undertecknad till alla delar wittsorda, samt önskar och anhåller, att några Christmilda Människor wille behjerta denna Familles olyckliga belägenhet. Wirestad den 22 Junii 1815.


Peter Tiliander.


Theol. Doctor, Pr. & P. L.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2018-07-05, 20:16
Svar #5

Utloggad Emma Reichert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-07-05, 17:32
    • Visa profil
Vilket bra fynd! Jag forskar om en syskonskara von Schantz, och jag tror att artikeln handlar om Johan Gustaf Gyllenpalm (1769-1816) och hans fru Fredrika Adriana von Schantz (1767-1846) och om några av deras döttrar. Jag vet inte vad som fick dem på obestånd ännu (någon som vet?), men de verkar ha bott en kortare tid på Virestadnäs Säteri i Virestad socken (vem var den rika släktingen?). Därefter flyttade de till Stubbalycke i samma socken som nog var ett torp eller en backstuga. Den 10-åriga flickan med värk i benet är dottern Aurora Margareta Gyllenpalm född i december 1804. I husförhörslängden står det att hon är "sjuklig och värkbruten". Modern och "den äldre" av döttrarna klarade sig från frossan, men fadern dog ett år senare på Stubbalycke i vattusot.

2019-01-11, 13:01
Svar #6

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Undertecknad Johannes August Friedrich Gyllenpalm, född den 7 April 1864 i Reval förklarar härmed, att jag, med åberopande af § 7 af lagen om förvärfvande och förlust af medborgarerätt af den 1 Oktober 1894, gör förbehåll om bibehållande af min svenska medborgarerätt. Till stöd för denna förklaring lemnas nedanstående uppgifter, hvilka jag på tro och heder förklarar vara med sanningen öfverensstämmande.
Jag utflyttade från Sverige i Maj 1885 och har sedan dess haft min hemvist härstädes
/.../
Riga den 27 November 1901
Johannes August Friedrich Gyllenpalm"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/90002728_00039
Se även år 1914: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/90002728_00128

Källa: Insända, godkända förklaringar om förbehåll om bibehållande av svenskt medborgarskap från konsuln i Riga 1896-1918; Utrikesdepartementet med föregångare, Godkända svenska medborgarrättsförklaringar, SE/RA/221/2210.02/61/H/10.III (1896-1918)


EÄ, tab. 13
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Gyllenpalm_nr_1023

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna