ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyllenschruf  (läst 810 gånger)

2012-05-12, 15:56
läst 810 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Aldenstund min sahl. k: Faders för detta Ryttmästaren Isbrand Schruuffs Cousin Schoutbynacten Wällborne Hr Nils Gyllenschruuff, uppå min trägna bön och anmodan behagat åtaga sig den mödan, att å wederbörig hög ort, uthsöka Liqvidation  öfwer benämbde min Sahl. Faders till goda hafwande, och ännu innestående löhner, för giord tiänst i de förflutne krigzåhren, dy har iag och här igenom, som enda och rätta bröstarfwingen, effter förbem:te min sal. Fader, welat befullmächtiga förenämbde Schoutbynacten Hr Nils Gyllenschruuff, at här utinnan effter all giörlighet, å mina wägnar, och till mitt bästa giöra och låta som han det för mig i stort armod effterlembnade barn best och förswarl:n kan finna, hwilket till wisso, jämte närstående Hr Pastors witne om all richtighet, med hand och Signete bekräfftas.
Gransätra i Harbo d: 2 Febr: 1727
Henrick Isbransson Skruf
 
At ofwanskrefne fullmachts underskrifware, Hindrich Isbrandsson Schruuff benämbd, är framledne Ryttmästarens Isbrand Schruuffs naturlige ächta sohn och rätta bröstarfwinge, warder här med, uppå begiäran verificerat och bewittnat af ./  
Johannes Kempe
Past. Harboens
 
Källa: Likvidationer: Stora nordiska kriget, Likvidationer uppgjorda inom kammarkollegi 2:dra avräkningskontor, SE/KrA/0090/II/91, bildid: A0065357_00142
 
Enligt Karl XII:s officerare:
Skruuf, Isbrand, f.c 1678 i Uppland, ..., död 1726 9/7 och begravd i Harbo kyrka.

2017-02-21, 21:44
Svar #1

Utloggad Örjan Werkström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-02-29, 21:54
    • Visa profil
Adliga ätten Gyllenschruf, nr 1516, utslocknade på svärdssidan 1811 22/7, då förre amiralitetskaptenen Lago Gyllenschruf (f. 1747 26/1) avled på Malmö hospital.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna