ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyllenstråle  (läst 2904 gånger)

2002-04-27, 22:58
läst 2904 gånger

Fredrik Norberg

Jag, som ättling av ätten Gyllenstråhle, undrar om det finns någon levande med det namnet idag. Jag har hört att släkten är utdöd och funderar därför över att ta tillbaka namnet. Eftersom jag är ättling, har jag ju rätten på min sida. Men om någon heter Gyllenstråhle går planerna i stöpen!

2002-04-27, 23:29
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Adliga ätten Gyllenstråle (Obs utan 'h'), nr 256 antecknas som utdöd, troligen 1658 i Elgenstiernas Ättartal.. Gula sidorna ( http://privatpersoner.gulasidorna.se/) visar inte på någon förekomst av namnet idag.
Men detta får du väl ta reda på lite mer kring gissar jag.. Nog har jag för mig att man måste ha haft ett släktnamn mycket närmare i tiden för att sådant skall gå för sig.

2002-04-28, 00:03
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Eventuell diskussion kring detta med att anta namn efter en utdöd ätt har en egen diskussion under: Anbytarforum: Övriga ämnen: Adel:  Antagande av utdöda ätters namn.

2002-04-28, 16:31
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
”För att få ta ett gammalt släktnamn ska det ha funnits i rakt nedstigande led i den sökandes släkt i minst två generationer inom de senaste 100 åren.”
Patent- och registreringsverket
www.prv.se
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-04-28, 21:57
Svar #4

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Nej, inte finns det någon som heter Gyllenstråle eller Gyllenstråhle idag. Det är i alla fall lätt att konstatera. Om man får eller inte får ta namnet är väl däremot en annan fråga.
 
SCBs namnsök

2002-04-29, 20:29
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Det finns en Gyllenstråhle, åtminstone enligt denna sida:
http://sta.henrik.com/pages/VisaNyhet.asp?ID=263
 
Och SCB:s namnsök säger att det finns ingen eller högst fyra personer som har efternamnet Gyllenstråhle. Den skrivningen förklarar dom med:
Av sekretesskäl publiceras ingen statistik där man kan se både förnamn och efternamn tillsammans. Av samma skäl finns bara efternamn som bärs av fler än fyra personer med i namnsökningen.
 
Mvh//
Lotta

2002-04-29, 22:44
Svar #6

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Du har helt rätt i ditt påpekande. Ett förbiseende från min sida.

2002-04-30, 05:00
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Någon Gyllenstråhle - med den stavningen - finns för närvarande inte folkbokförd i Sverige. Det finns däremot tre personer som heter Gyllenstråle, vilket knappast kan vara sekretessbelagt.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-05-05, 22:20
Svar #8

Fredrik Norberg

Här är fortsättningen på debatten om Gyllenstråhle från debatten om Örneklou;
 
Som jag skrivit i tidigare inlägg - enligt Riddarhuset stavas namnet med ”h”, och för mig är det ganska så avgörande, eftersom det ju är ”adelns näste”. Om en författare som dog tre hundra år senare än den sista ”gyllenstråhlaren”, skriver något annat, anser jag att den äldre versionen är den riktiga.

2002-05-05, 23:30
Svar #9

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Nej, Fredrik. Den stavning som du återger är inte Riddarhusets officiella stavning. I den aktuella riddarhusstamtavlan på Riddarhuset stavas namnet, som Elgenstierna återger det, d v s Gyllenstråle. Teckningen av vapnet med vidhängande 1700/1800-talsstavning av släktnamnet, som du låtit publicera på din hemsida, kommer sannolikt från Carlskiölds vapenbok, som utkom i många upplagor mellan 1764 och 1872 (meddelat av heraldikern Magnus Bäckmark).  
 
Under diskussionen Örneklou skriver du om ätten Gyllenstråles stamfader: När Peder Nilsson adlades och när ätten dog ut stavades namnet med 'h'. Om andra fortlevande ätter har bytt stavning genom tiden, är ofrånkomligt. Men nu är det ju faktiskt så att Gyllenstråhle dog ut under den tid namnet fortfarande stavades med bokstaven 'h'.  
 
Här finns åtminstone ett oriktigt påstående: Peder Nilsson adlades 1577 och använde själv i likhet med den stora majoriteten av den svenska 1500-talsadeln veterligen aldrig något släktnamn. Den svenska adeln började generellt sett inte anta släktnamn förrän under första halvan av 1600-talet, i samband med Riddarhusets tillkomst (se vidare Hans Gillingstams uppsats Den svenska adelns antagande av släktnamn i Historisk tidskrift 1964:1, s. 35ff). Den som antog släktnamnet var Peder Nilssons sonson kornetten Peder Gyllenstråle, död 1658, som antagligen lade sig till med släktnamnet i samband med att han  lät sig introduceras på Riddarhuset 1638. Denne Peder slöt troligen själv sin ätt, i alla fall på svärdssidan (se vidare Elgenstierna, band 3, s. 376). Hur han stavade sitt efternamn, om han någonsin själv skrev det, vet jag inte. Har du funnit hans namnteckning i någon källa?  
 
Din tanke att det skulle finnas en 'äldsta version' av ett namn, som kan uppfattas som den 'riktiga', bygger på ett anakronistiskt tänkande. Stavningen av ett namn som Gyllenstråle var högst vacklande under 1600-talet beroende på avsaknaden av generella stavningsnormer i svenska språket och beroende på att det inte fanns något Patent- och registreringsverk som godkände nya släktnamn och fastslog deras stavning. Hur namnet Gyllenstråle stavades i Riddarhusets protokoll och i andra sammanhang, t ex regementsräkenskaper, militära rullor etc, var helt beroende av den individuella skrivarens sätt att hantera svenska språket i skrift och hur denne ansåg att namnet skulle stavas. Det har alltså inget att göra med om den ena stavningen var 'riktigare' än någon annan. Men som kuriosa kan det ju förstås vara intressant att se hur namnet stavats på släktens målade vapensköld som du lär kunna beskåda i Riddarhuset.

2002-05-06, 10:11
Svar #10

Fredrik Norberg

Enligt mina källor, vilka jag aldrig själv sett förutom min faders kusins släkforskning, säger att fogde Peder Nilsson, fadern till Gunilla Gyllenstrå(h)le, adlades med Hammar som förläning. Men min faders kusin har väl antagligen skrivit fel, och det är ju egentligen inte mitt problem.

2002-05-07, 11:16
Svar #11

Fredrik Norberg

Ur Adelskalender;
 
Adliga ätten GYLLENSTRÅLE, nr 256 + [utdöd].
 
Adlad 1577 10/10, introd. 1638; utdöd troligen 1658.
 
Gammal frälsesläkt av samma stam som adliga ätterna Gyllengrip, nr 80, Stråle af Ekna, nr 87, och Stråle af Sjöared, nr 223.
 
TAB. 1.
 
   Peder Nilsson, adlad Gyllenstråle (son av Nils Olofsson, se adl. ätten Stråle af Ekna, Tab. 4), Peder Skrivare kallad, till Hammar i Brom sn (Värml.); fogde i Västersysslet i Värmland 1555 5/4 - 1570; krigsöverste för värmlänningarna; erhöll Hammar i förläning på livstid 1574 17/2; ånyo adlad 1577 10/10 (sonsonen introd. 1638 under nr 256); var 1587 underlagman i Värmland. - G. m. Bengta Månsdotter, dotter av befallningsmannen på Örebro Måns Knutsson (Roos af Hjelmsäter, nr 51) och hans 2:a fru Margareta Botvidsdotter (Anckar, nr 108).
 
BARN:
 
   Carl Pedersson. Tab 2.
   Gunilla G. m. kyrkoherden i Tådene pastorat av Skara stift Laurentius Petri, + [=död] 1608, stamfader för adl. och frih. ätterna Örneklou, nris 327 och 83.
 
TAB 2.
 
   Carl Pedersson (son av Peder Nilsson, adlad Gyllenstråle, Tab. 1), till Hammar, på vilken gård han 1614 8/3 fick änkedrottning Christinas konfirmation och 1623 26/10 konung Gustaf II Adolfs öppna brev; levde 1638 i Värmland; \var då blind och kallas en gammal krigsman, som länge tjänt i fält?; var + 1649. - G. m. Botilla Larsdotter, som efterlevde 1666.
 
Barn:
 
   Peder, till Hammar; var löjtnant vid Närke och Värmnlands reg. 1633 och ännu 1638; kornet vid adelsfanan 1641; bevistade 1644 kriget mot Danmark samt hade då varit i kronans tjänst i nio år i Preussen; + 1658 (levde 1657 8/1 men dog halvtannat år därefter och var + 1658 23/8). Han fick prolongation på Hammar 1639 16/3 och konfirmation därpå i sin och hustruns livstid 1647 20/3 samt fick 1653 20/8 drottning Christinas konfirmation på evärdligt frälse på nämnda egendom - G, före 1644 m. Ingrid Svensdotter i hennes 2:a gifte, som levde 1666 men var + 1673 (g. 1:o m. kaptenen vid Närkes och Värmlands reg. Markus Davidsson, + omkr. 1636). Hon erhöll 1665 21/6 konung Carl XI:s cessionsbrev på Hammar för henne och hennes döttrar med Davidsson och deras äkta manliga bröstarvingar under Norrköpings besluts villkor, mot avträdande till kronan av Grimsbol i Älgå sn (Värml.).
   En son; kapten; stupade 1636 i slaget vid Wittstock.
   Margareta. G. före 1666 m. Nils Nilsson i Berga i Glava sn (Värml.).
   Ingrid. G. m. Erik Joensson

2002-05-07, 22:11
Svar #12

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Fredrik!
 
Dina uppgifter här ovan kommer inte från Adelskalender, utan ur Gustaf Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, band 3, Stockholm 1927, s. 376.
 
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med att lägga ut dessa uppgifter ur Elgenstierna, och inte heller vad du åsyftar i föregående inlägg där du skriver att din faders kusin har väl antagligen skrivit fel.  
 
Vad jag tidigare framhöll som ett orikigt påstående från dig är att namnet skulle ha stavats Gyllenstråhle när Peder Nilsson adlades 1577. Vid denna tid (1500-talet) använde de allra flesta av den svenska adelns medlemmar ännu inga släktnamn, och de bevarade adelsbreven/sköldebreven från denna tid brukar inte heller ange något släktnamn utan endast den adlades förnamn och patronymikon. Som jag tidigare skrev är det troligen först i samband med introduktionen på 1600-talet som namnet Gyllenstråle kommer i bruk. Att Elgenstierna skriver Peder Nilsson, adlad Gyllenstråle är ett standarduttryck som för den aktuella tiden endast betyder att han adlades som stamfader för den sedermera introducerade ätten som på Riddarhuset kom att kallas Gyllenstråle. Inte att Peder Nilsson fick namnet Gyllenstråle när han adlades.

2002-05-08, 10:11
Svar #13

Fredrik Norberg

Hej, Torsten.
 
Jag har gett upp mitt krav på hur namnet skall stavas. Detta efter att ha sett denna stavning utan h, på de flesta ställen.
 
Det verkar som om ni tror att jag är fullkomligt tjurig och vägrar ändra mig. Jag motsätter mig bara nya påståenden om de aggressivt tvingas på mig. Du själv har ju varit någorlunda trevlig i ditt bemötande, men att nu aggressivt attackera mig som om jag motsätter mig nya fakta, det är i alla fall så jag uppfattar det; mycket tråkigt!
 
Jag har inte själv sett dessa böcker; det jag gjorde var att strängt citera några kopierade blad, som jag av en händelse hittade i en mapp märkt Ur Adelskalender hemma. Om det är så att det inte är fallet så ber jag om ursäkt. Klumpigt av mig!
 
Jag citerade dessa sidor för att bara visa fakta om ätten Gyllenstråle; jag var/är inte ute för att bevisa att någon har fel! Men om du vill tolka detta på ett annat sätt så får du väl göra det då; det är inte mitt problem och jag är inte heller butter för detta.
 
Om någon skriver Peder Nilsson, adlad Gyllenståle då är det ju lätt att man misstolkar detta för som att någon är adlad till Gyllenstråle såsom t.ex. Carl Lin?us blev adlad till Carl von Linn?. Ursäkta, ursäkta. Som sagt; jag har inte motsatt mig dessa uppgifter från din sida!
 
Vänligen;
 
Fredrik Norberg

2002-05-08, 14:41
Svar #14

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Fredrik!
 
När du får hjälp med adekvata litteraturhänvisningar och påpekanden om direkta missuppfattningar av tidens namnskick etc, så bemöter du mig med beskyllningar om att aggressivt ha attackerat dig. Detta är minst sagt absurt. Jag inser att det var föga klokt att ödsla tid på att försöka hjälpa dig.

2002-05-08, 15:03
Svar #15

Fredrik Norberg

Hej.
 
Herre Gud, när du skriver Fredrik! i början av ett meddelande; hur skall jag då tolka detta? Om du var vänlig i ditt inlägg så, får jag väl be dig om ursäkt då! När man hela tiden tjatar om att jag har fel; hur skall jag reagera?
 
/Fredrik

2002-05-08, 16:12
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det vore nog bra om du studerade forumet en period så skulle du se att det inte är något ovanligt med att man inleder ett inlägg med namnet följt av ett utropstecken.. Det är ganska vanligt då man vill påpeka något av vikt, eller då man kanske har skäl att vara en smula irriterad/bestämd. Men framförallt använder jag det förfarandet då jag vill påpeka/upplysa/svara om något i största allmänhet till en person vars inlägg t.ex. redan hamnat en liten bit upp i diskussionen. Det handlar helt enkelt om att påkalla lite uppmärksamhet, ett förfarande som du väl själv inte kan vara helt obekant med som använder utropstecknet så flitigt.. (Särskilt under 'Örneklou')
-Du om någon borde alltså veta att ett utropstecken i sig inte innebär aggressivitet, annars måste du ju anse dina egna inlägg också vara aggressiva..
 
Gå nu helst inte i svaromål även på denna välmenande upplysning; jag tror du tjänar på att inte alltid försöka få sista ordet i varje diskussion. Ett bra exempel är väl ditt inlägg under 'Örneklou' den 5 maj 22.15 där du svarade alla som sagt något, en efter en, utan att smälta lite vad folk gett dig för information.

2002-05-08, 18:46
Svar #17

Fredrik Norberg

Tack för all hjälp från alla; även om jag kanske själv varit otrevlig, men jag har ju inte alla gånger själv blivit så väl bemött. Vilket är glömt och förlåtet!  
 
Eftersom diskussionen inte behövs, eller verkar, komma längre så tackar jag för mig. Man behöver ju inte ta upp all tid i världen på mig!  
Jag har skickat förfrågan till både Riddarhuset och Patent- & Registreringsverket vad de anser om mitt namnbyte.
Skall även börja forska djupare och korrigera (ev.) fel i min antavla.  
 
Tack, för all information. Utan er kritik och fakta hade jag ännu levt i en förljugen bild av min släkthistoria
 
Vänligen;
 
Fredrik Norberg
 
PS. Jag hoppas att inte anbytarvärd Peter Karlsson tar illa upp för att jag tar farväl; jag får ju trots allt sista ordet - Gud förbjude!  
 
PS. 2) De som vill fortsätta denna debatt eller vänligt vill komma med några nya uppgifter om ätterna Örneklou och Gyllenstråle eller någon av de nämnda kungarna, gemål samt familjer; kan gärna kontakta mig per e-mail på:
 
fredrik_n85@hotmail.com
 
eller;
 
fredrikn@gymnasiet.alvsbyn.se
 
PS. 3) En liten lista på saker jag lärt mig;
 
1. Gyllestråle är den rätta stavningen.
 
2. Det finns stora tveksamheter i mina anor till Olof Skötkonung.
 
3. Åke Ohlmarks är en lurig j-vel.  
 
4. Det är svårt att ta tillbaka namn.
 
m.m. m.m. m.m. DS.

2002-05-08, 20:55
Svar #18

Anna Berg


2002-05-08, 21:09
Svar #19

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 15:35
    • Visa profil
Märkligt vad man attackerar unge herr Norberg, han har då i alla fall mitt stöd!

2002-05-08, 22:09
Svar #20

Anna Mattsson

Mitt stöd också, det är fantastiskt vad lätt det är att väcka känslor här på forumet, jag följer, de gånger jag tittar in, med visst intresse de otroliga debatterna, personangreppen och de bitska kommentarerna. Jag anser att flera av dem som gått emot Fredrik verkar väldigt omogna själva. Inte pga de synpunkter som lagts fram utan mer tonfallet och personangreppen. Anna Berg skriver ovan och omogen. Ja, hennes inlägg talar för sig självt, kanske. OCh visst, jag var omogen när jag var 17 år. Säkert alla ni andra också. Så Fredrik, fortsätt forska du!

2002-05-08, 22:37
Svar #21

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
Jag vill instämma med dem som skriver om sitt stöd för Fredrik. Han verkar inte alls omogen. Däremot är han nybörjare på släktforskning,men vi startar alla som nybörjare.  
Jag hoppas han står på sig och fortsätter !

2002-05-09, 00:44
Svar #22

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nej, vi kan väl låta detta (just nu i alla fall) få sluta med Fredriks positiva slutkläm, som ju visar att vi kommit fram till en hel del bra saker trots allt..
-Så nu slutar vi hacka och mala om detta; jag vill inte behöva stänga diskussioner under avdelningen 'Släkter' - dessa namnrubriker skall ju kunna diskuteras även i fortsättningen..

2002-05-10, 00:13
Svar #23

Fredrik Norberg

Jag som inte hade tänkt skriva något mer i denna debatt, måste nu skriva en liten, men ack så viktig rättelse!
- nämligen ett väldigt pinsamt stavfel;
 
På punkt 1. skall det naturligtvis stå Gyllenstråle och inte Gyllestråle. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta pinsamma stavfel!
 
Nåväl; tack så mycket alla, speciellt till er som gett nya fakta och som gett mig sitt stöd!
 
Med (pinsamma &) vänliga hälsningar;
 
Fredrik Norberg
 
PS. Skall följa debatten i fortsättningen; när jag sökt mig djupare i släktforskningsträsket och kommit fram till nya uppgifter kommer jag att kontakta forumet!DS.

2002-05-10, 01:56
Svar #24

Utloggad Stefan Wennberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-08, 13:04
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna