ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2010  (läst 3587 gånger)

2006-05-12, 00:59
läst 3587 gånger

Ian Hamilton

Hej Ulf
 
Beklagar, föreningens böcker är helt slut och knappast tillgängliga antikvariskt. Bibliotek är enda möjligheten.
 
Ian

2006-05-12, 12:33
Svar #1

Lennart Johansson

Boken: Segerstråle, Nils
Hamiltonska slott och gårdar i Sverige
Hamiltonska släktföreningen 1975
finns för tillfället i 5 ex på antikvariat.net och 4 ex på bokborsen.se.
Priserna varierar mellan 200 och 400 kronor.
 
Mvh
Lennart Johansson

2006-05-15, 02:13
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tack Ian och Lennart för tipset! Skall börja med biblioteket.
 
Vänligen.
 
Ulf.

2006-05-15, 03:15
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Ian! Jo, jag har nu varit inne på eran hemsida och läst lite (tack för länken Anders Berg!). Där står det att släkten Hamlilton tros komma från Normandie långt tillbaks. Gå gärna in och se vad jag skrivit angående den danska adelssläkten Gagge (som jag kommer från), att den också tros härstamma från Normandie (Gagle) och att en gren, Gage, hamnade i England (följde med Vilhelm erövraren). Med mycket stor sannolikhet är Gage och Hamiltons ihopgifta där i England! Se slottet: Firle Place i Sussex!
 
Vänligen.
 
Ulf.

2006-07-26, 19:04
Svar #4

magnus

Finns det några slott eller herrgårdar kvar i släkten Hamilton?

2006-07-26, 21:48
Svar #5

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Skicka mailadress kan du få nu levande ägare !

2006-07-27, 09:30
Svar #6

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning

2006-10-24, 23:04
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jo, så var det denna släkttradition....  
 
Sedan länge har jag känt till en skröna i familjen att min ana Ola Carlsson (1797-1862) i Riseberga (Skåne) skulle vara son till en greve Hamilton på Barsebäck med en guvernant Schreiber från Bavaria. Något som helst bevis för det har jag aldrig påträffat.
 
Härom veckan när jag läste i de stora genealogiska samlingarna som Ragnar Odhnoff efterlämnat (finns att köpa från DigiArkiv) ramlade jag på det här:


 
 
Detta var lite nyheter. Denne man Sofus Winther kände jag inte till, och här namnges modern Schreiber. Dessutom påstås att hon skulle ha ännu en oäkta son. Lysande, äntligen något att efterforska! Sagt och gjort, sonen Jacob visade sig existera och fick till och med ärva sin mor trots att han var född utom äktenskap (se annan ). Dock nämns inget om en son Ola i hennes bouppteckning. Det hela kan vara en fabrikation av Sofus Winther, som hittat en tidsmässigt lämplig Schreiber och gissat att hon även var mor till Ola.
 
Men den gode forskaren Odhnoff har faktiskt skrivit till ytterligare lite uppgifter. Var han fått dessa ifrån vet jag inte. Han har efter den första vaga maskinskrivna angivelsen (Carl?) Hamilton, lagt till för hand ett fullständigt namn och levnadstid! Se denna detalj:


 
 
Min fråga är nu om det existerat en Carl Adolf Hamilton, född 1774, död 1812, i sinnevärlden, någonstans på jordklotet? För det är väl så det står?
 
Jag kan tillägga att jag har rett ut alla ättlingar till Ola Carlsson, med baktanken att det kunde finnas några på den raka manslinjen. Tyvärr finns det inte det, så idén att göra ett DNA-test för att kontrollera om Ola Carlsson var en Hamilton faller. Jag har diskuterat detta med Ian H, som berättat att det pågår studier för att kartlägga de olika Hamiltongrenarna med hjälp av denna teknik.

2006-10-25, 15:36
Svar #8

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Det är intressanta studier som du idkar. Hoppas du kommer fram till att du är släkt med Hamilton. Själv har jag inte grevarna Hamilton med i min släktforskning men nog den Friherrliga ätten, Hamilton af Hageby, nr 99.  Den är i sin tur utgrenad i grevliga släkten Hamilton. Så om du släktforskar mer så kanske du kommer fram till att även vi är släkt med varandra.

2006-11-15, 08:22
Svar #9

Mattias Engdahl

Hej allihopa.
 
Jag är själv intresserad av släkten Hamilton enligt samma orsaker som Anders Berg härovan, fast vi har en annan släkttradition, nämligen det att det skulle funnits en Greve Hamilton som hade fem döttrar (inga söner) varav en skulle gift sig utanför adeln och sålunda strykts ur släktböckerna.  Nu vet jag ju inte alls om detta är sant eller inte men om någon annan hört talas om liknande skrönor vore det ju roligt att få kontakt (tidsmässigt skulle detta vara runt slutet av 1700- och början av 1800-talet).
 
 
- M.

2006-11-15, 15:30
Svar #10

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej Mattias!
 
Du borde nog ta och kolla i Gustaf Elgenstiernas Den introducerade svenska Adelns ättartavlor. I detta genealogiska standardverk finns de friherrliga och grevliga ätterna Hamilton beskrivna. Även kvinnor som är födda inom adeln finns med i detta verk. Fröknar som gift sig borgerligt borde nog också finnas med. Så varför inte kolla där?

2006-11-15, 15:45
Svar #11

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Anders, det synes inte ha funnits någon Carl Adolf Hamilton, som levde 1774-1812; åtminstone inte enligt Elgenstierna. Och det förefaller inte heller finnas någon annan Hamilton i lämplig ålder, som direkt kan misstänkas ha med saken (och Ola Carlsson) att göra.  
 
Frågan är väl, om det hela är en skröna (paralleller finns ju...) eller om det kan finnas ett korn av sanning i det hela, som i så fall måste ha förvanskats (paralleller till det finns också...).
 
Rent hypotetiskt (men här är jag ute på mycket svag is, det medger jag) skulle man ju kunna tänka sig utomäktenskapliga söner i två led, t.ex. att Carl Adolf Hamilton, född 1774 (om han överhuvudtaget existerat...) skulle kunna ha varit en son till Hugo Vilhelm Hamilton (1741-1800), fideikommissarie till Barsebäck (han gifte sig 1777), eller till dennes yngre bror Adolf (sic!) Ludvig Hamilton (1747-1802), den bekante memoarförfattaren och satirikern (han gifte sig 1782).  
 
I så fall är det ju tänkbart att Carl Adolf i och för sig varit erkänd, men självfallet inte tillerkänts grevlig värdighet och blivit intagen på riddarhusstamtavlorna (och därmed heller inte registrerats av Anrep resp. Elgenstierna).
 
Eller... (också hypotetiskt) om vi tänker bort det påstådda mellanledet CAH; att någon av bröderna själva skulle ha kunnat vara far till Ola Carlsson. Ingen av dem var ju urgammal 1797. Men å andra sidan: Varför i så fall Carlsson?
 
För båda dessa tänkta hypoteser gäller ju dessutom: Detta är naturligtvis mycket svårt (eller omöjligt) att bevisa...

2006-11-15, 23:09
Svar #12

Mattias Engdahl

Ralf,
 
Tack för tipset - Elgenstierna sitter på bokhyllan hemma och är nästan utsliten   Eftersom det som berättats för mig av min mormors kusin (som för den delen skulle ta Hamilton till mellannamn, eftersom det tydligen skulle vara tillåtet i kvinnoled, men avbröts i sina planer på grund av sin mans död) som tydligen forskat fram det jag berättat ovan så letade jag i EÄ efter en Hamilton med FYRA döttrar och det fanns bara en - Gustav H. af Hageby, f. 1778, d. 1854, g.  1807 m. Fredrika Bonde af Björnö.  EÄ rapporterar i det äktenskapet döttrarna Charlotta Fredrika, Hedvig Sofia, Vivika Augusta, och Johanna Margareta.  Alla dessa var ju sedermera gifta adligt om jag inte missminner mig.
 
Det är då frågan om denne Hamilton haft en femte dotter antingen inom eller utom äktenskapet (eller kanske t.o.m. före äktenskapet). Det där med att min anmoder, vem hon nu är, skulle vara äkta född men struken ur familjen på grund av hennes giftermål med en borgerlig eller en bonde får väl tas med en nypa salt.  Om hon nu ens existerat.
 
Och så undrar jag då vem i mitt eget stamträd som skulle kunna passa in på denna beskrivning.  Slutsatsen där är att på min mormors sida (som detta gäller) finns mestadels 'vanligt folk'.  En av dessa, Johan Gustaf Swensson, f. 1835 i Falköping var gift med en Magdalena Magnidotter, f. 1838 i Kinnared i Halland (det berättades av min mormor att Gubben Swensson skulle varit rätt rik och ägt en del fastigheter på Första Långgatan i Göteborg tillsammans med sin bror?  Han var dessutom min mormors mormorsfar).  Det är just denna som utpekas som dotterdotter till vår hittills 'oidentifierade' Hamilton.  Men vem som var hennes moder och om denna skulle vara dotter till Hamilton är just det som är 10,000:- frågan.
 
Själv bor jag i Australien så det är lite svårt att komma till div. landsarkiv (och de få tillfällen jag är hemma är jag i Göteborg, vilket inte hjälper så mycket när man letar efter Hallänningar).
 
Hur som helst, om det finns någon som snokat runt i den Hamiltonska släkten och hittat något om en eller flera av dessa personer så uppskattas ju naturligtvis all information.  Själv måste jag erkänna att det känns lite pinsamt som släktforskare att erkänna att det finns en 'släktlegend' som denna - jag har ju inga som helst bevis och inget egentligt att gå efter utom vad som berättats...  *rodnar*
 
 
/ Mattias
Sydney

2006-11-15, 23:26
Svar #13

Eivor Andersson (Ema)

Hej Mattias,
 
Jag tittade på CD:n sv.befolkn. 1890 och där står att Magdalena var född i Kinneved, Skaraborg.
Maken står som månadskarl och de bodde 1890 14:e roten 20 i Gbg.s Domkyrkofsml. där 2 barn var födda.
 
På CD:n  1900 för Gbg och Bohuslän finns dom i 14:e roten nr. 98 Gbg.s Gustavi.
 
Jag tror inte att 1:a Långgatan tillhörde Gustavi?
 
Hälsn. Eivor

2006-11-16, 00:51
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Alla Hamilton-intresserade!
 
Carl-Fredrik, liknande tankegångar har jag också varit inne på. Innan jag fick vetskap om Sofus Winthers uppgifter så har jag lurat på om namnet Carlsson kunde vara en dimridå, och om möjligen greve Axel Hamilton (1755-1817), född på Barsebäck, sedan boende på Kronovall (Fågeltofta) och Huseby (Skatelöv) kunde misstänkas... Skälet är att namnet Axel dyker upp på två söner till Ola Carlssons son Carl. Denne Carl borde alltså vara namngiven efter sin farfar, men om det inte gick kanske kan ville kompensera det med att ge sin son det namn han själv borde ha fått! Att spekulera är fritt!  Se också mina funderingar under Mormoner...
 
Intressant att höra om andra skrönor. Mattias, du borde kunna komma en bit genom att undersöka Magdalena (med Genline kan man forska på distans). Faktum är att det finns ytterligare en liknande historia om Hamilton. I ett tidigt skede av Rötter kom denna efterlysning in:
 
#591. (26 mars 1997) Jag söker upplysningar om min morfars farmors mormor Fredrica Ågren,  
född 1796 i Ystad. Estrid Ancker skriver: Hon kom till Huseby för att passa greveparet Axel  
Hamiltons och Beata von Essen af Zellies dotter Hedvig år 1812. Hon avancerade till  
hushållerska på det stora Huseby. Hon äktade sedemera en trädgårdsmästare på egendomen  
och flyttade med honom och parets två barn tillbaka till Ystad. Några år före hennes giftermål,  
nämligen 1817, i maj månad, hade det ordnats en långresa för Fredrika ända upp till Örebro  
där hon nedkom med en dotter. Kyrkböckerna i hennes småländska mantalsskrivningsort  
förtiger detta barn. Däremot finner man följande anteckning i kyrkboken i Örebro: Född 24  
Maji 1817 Hilda Carolina o.ä.. En av de unga sönerna på Huseby, Jacob Essen Hamilton,  
skall ha varit flickebarnets far. Vad hände när hon kom tillbaka till Ystad, vilka var hennes  
föräldrar? Henrik Sundqvist.
 
Jag har misslyckats med att få kontakt med Henrik Sundqvist, när jag försökte för några år sedan. Känner någon till hans historia?

2006-11-17, 02:55
Svar #15

Mattias Engdahl

Eivor / Anders!
 
Eivor - Tack så jättemycket för det uppslaget - då har vi i alla fall lärt oss skillnaden på Kinnared och Kinneved   Får försöka gräva där i stället nu då!
 
Anders:  Ja det finns nog tusentals avkomlingar till överheten (och underheten...) som inte är särskilt väl kända.  Det gäller garanterat fam. Hamilton som alla andra!
 
Och så finns det säkerligen ett liknande antal berättelser om 'fin' härkomst.  Jag tror att det också finns forskningsuppslag här för de akademiskt intresserade som vill undersöka likheter i dylika berättelser!  Men det är ju roligt att fler har liknande historier så berätta gärna mer - skulle ju vara lysande om någon passar in på samma historia som min Magdalena (möjligen).
 
Nu har jag fått blodad tand i alla fall - jag skall nog ha tag i kärringa' Magnidotter och se hur hon kom till världen!
 
 
Tack igen!
 
- M.

2006-12-10, 16:38
Svar #16

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jag är nyfiken på vart greve Gustaf David Hamilton (1699-1788) bodde/vistades någonstans innan han kom till Barsebäck.  
 
Jag har en ana, Anna Catharina Giöthberg, som är herrgårdspiga hos Hamilton när hon gifter sig där 1754. Hon verkar inte komma från Skåne, så min teori är att hon kom från det ställe som Hamilton bodde på innan Barsebäck, och hade följt med grevefamiljen när de flyttat därifrån.
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-03-09, 17:10
Svar #17

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Har någon några ytterligare uppgifter om följande familj?:
 
Alexander Hamilton, kapten vid Västmanlands regemente, skotte.
G.m. Anna Speiser, tyska.
Barn:
1. Maria. G.m. Gustav Drommel, ryttmästare (*1636 22/6, +1699 25/4 i Torstuna sn).
 
Uppgifterna kommer från Elgenstiernas Svenska adelns ättartavlor.  
 
Såvitt jag kan se tillhörde denne Alexander Hamilton inte den svenska adliga ätten Hamilton. Därför ställs frågan under denna avdelning.
 
MVH
 
Erik Kuoksu
 
Inlägget flyttat 2009-04-02 från Ointroducerad adel. / mvh Anders Berg, Moderator Släkter

2007-04-17, 22:24
Svar #18

Agneta Widén

Hej! En släktings farmor Ulla Pettersson var jungfru i familjerna Hamilton/Sandels på Täckstaholm i Sörmland någon gång under 1860-1870-talet enligt en tidningsintervju med Ulla på ålderns höst. Har förgäves sökt Täckstaholms läge utan resultat.Har godset bytt namn?? Någon som vet? Hälsningar Agneta Widén o Monica Heder-Brandt

2007-04-18, 00:28
Svar #19

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Agneta (och Monica)!
 
Jag letade lite i Riddarhusets Stamtavlor på grevliga släkten Hamilton, och hittade militären greve Gustaf Axel Hamilton (1833-1902) och hans hustru Mariana Vilhelmina Ulrika (Marianne), f. Lewenhaupt (1841-1896). Det står att paret ägde Täckhammar i Bärbo socken, Södermanlands län till 1873 och Yxtaholm i Lilla Mellösa socken, Södermanlands län 1875-1884. Jag har lite snabbt gått igenom greveparets tjänstefolk på Täckhammar 1866-1870 samt på Yxtaholm 1871-1880, och det närmaste jag kom var en piga Augusta Pettersson som tjänade på Täckhammar 1868-70.
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-10-10, 20:22
Svar #20

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Angående min fråga från den 10 dec 2006 - greve Gustaf David Hamilton med familj bodde i Finland innan de kom till Barsebäck. Där föddes några av greveparets barn i Hamiltonska regementet (Hamiltonin rykmentti) i Finland (se Hiski):
 
Jonij Julius (1745 6/3, dpt 9/3).
Adolf Ludvig (1747 1/6, dpt 2/6).
Gustaf Otto (1748 31/12, dpt 1749 1/1).
Florentina Henriette (1750 4/10, dpt 6/10).
 
Är uppgiften om dessa fyra barns födelseort kända av Elgenstierna/Riddarhusets Stamtavlor?
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-10-10, 21:43
Svar #21

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Marcus,
 
På Riddarhusets stamtavlor nämns ingen födelseort för barnen du räknat upp.
 
Mvh / Benny

2007-10-11, 07:15
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Greve Gustaf David Hamiltons familj bodde knappast i Finland innan Barsebäck. Hamiltons regemente var stationerat vid garnisonen i Malmö. Kyrkboken har hamnat i Helsingfors  senare, 1753, då regementet förflyttades till Sveaborg i Finland. Se vidare under  
 
mvh
Niclas

2007-10-14, 12:08
Svar #23

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
 
Jag söker föräldrarna till Viveka Augusta Hamilton, död 1887. Gift med Sten Malte Ramel, död 1884.
 
Källa: 1923 års adelskalender sidan 925.

2007-10-15, 07:05
Svar #24

Anita Karlsson

Hej Göran!
 
Har skickat dig en adress, på din mejl, på en person som lagt in Viveka Augusta Hamilton på disbyt. Kontakta henne ifall hon har uppgifter på föräldrar.
 
MVH. Anita Karlsson.

2007-10-15, 09:33
Svar #25

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Disbyt?? Jo, finns uppgifterna där är det väl bra. Men är det inte att gå en omväg eller att gå över ån efter vatten? Varför inte standardverket Elgenstierna, Gustaf: Svenska adelns ättartavlor? (9 band; finns på varje välsorterad biblioteksinstitution).
 
Där framgår för övrigt att Stig Ramels farfars mors föräldrar (=de efterlysta personerna) var hovmarskalken, greve Gustaf Hamilton och grevinnan Fredrika Bonde af Björnö...

2010-02-15, 16:15
Svar #26

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Baronen och majoren Malcolm Hamilton (1755-1794) som i början av 1790-talet bodde på Forsa säteri, Hjortsberga sn (Kronobergs län) har i sitt den 8 dec. 1792 upprättade testamente (se Göta hovrätt Adelnsbouppteckningar EXIA:26 nr 1952) till sin hushållerskan på Forsa Christina Lindqvist och hennes två barn årligen utfäst att de av hans arvingar (dvs Malcolms syskon Jonne Hugo Hamilton och Hedda (Hedvig Margareta) Hamilton då han var ogift) ska ha 100 riksdaler riksgäldsmynt. I husförhörslängden för Forsa säteri i början av 1790-talet dyker Baronen Hamilton upp följd av Madam Stina Lindqvist (Hjortsberga AI:2 hfl s 194). Inga barn noteras däri till hushållerskan (troligen för att de var minderåriga och ej kunde ta nattvard). Då testamentet är så riktad till hushållerskan och hennes barn är misstanken mycket stor att dessa var Malcolm Hamiltons egna illegitima barn.  
Se även bouppteckningen efter Malcolm Hamilton i Göta Hovrätts arkiv - Adelnsbouppteckningar EXIBA:67 nr 18.
 
Går det att få fram mer om Christina (Stina) Lindqvist och hennes barns öden ?
Var tar hon vägen efter Malcolm Hamiltons död ?
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-02-15 16:23)

2010-02-15, 18:40
Svar #27

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Var någonstans har baronen Malcolm Hamilton bott innan han kommer till Forsa säteri i Hjortsberga sn? Han bor på Forsa åtminstone 1794. Systern fröken Hedda (Hedvig Margareta) Hamilton övertar säteriet efter broderns död 1794. I mantalslängden 1792 (troligen upprättad i slutet av 1791) finns Malcolm Hamilton ej upptagen på Forsa (då bebos säteriet av välborne majorskan Gyllenskiöld med tjänstefolk). Hans sammanlevnad med hushållerskan Christina Lindqvist måste alltså ha skett på någon annan gård - där förhoppningsvis hushållerskans barn är upptagna i kyrkböckerna. Christina Lindqvist synes ha lämnat Forsa starx efter att Malcolm avlidit, eftersom hon ej upptas där på de senare husförhörslängderna eller i mantalslängderna (1795 + 1797).

2010-04-10, 19:07
Svar #28

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
jag undrar finns det någon som vet om det fanns någon Hamilton i närheten av Fallvik Kättilstad omkring 1800-1820.
 
Mvh
Anita

2010-04-11, 17:48
Svar #29

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Niclas; Ang. Hamilton. Majoren Malcolm Hamilton af Hageby (1755-1794) ägde Mälby säteri från år 1782. Arvingarna sålde gården 1804. Mälby ligger i nuvarande Flens kommun i Sörmland.  
Källa: Gods och gårdar under 350 år av CHM John Hamilton. Huset Hamilton i Sverige - familjernas gods och gårdar under 350 år. Utgiven av Hamiltonska Släktföreningen 2010.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna