ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hylteen, von  (läst 774 gånger)

2014-05-29, 12:47
läst 774 gånger

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Min farfars farmors morfars morfars morfar var borgmästaren och preses i justitiekollegium Anders Hylthén, adlad von Hylteen. Han föddes år 1669 i Stockholm som son av Lars Andersson Hylthén och dennes hustru Anna Hammarin. Är det känt var han föddes? Antagligen i Klara församling eftersom han hade kontakter dit på moderns sida. Anders Hylthén gifte sig i Heliga Trefaldighets kyrka vid Järntorget i Arboga den 10 februari 1701 med min farfars farmors morfars morfars mormor Regina Petre. Vad jag har förstått så tillhörde den här familjen Adliga ätten, von Hylteen, nr 1482 inte Skeppsbroadeln. Anders Hylthén, adlad von Hylteen var i stället en ämbetsman och politiker som bodde på sin egendom Glömsta i Huddinge socken i Stockholms län. Han avled i november 1721.

2016-03-10, 11:09
Svar #1

Utloggad Markus Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2016-03-10, 11:09
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att tolka adelsvapnet för Friherrliga ätten von Hylteen nr 152 ?. Det finns väl en beskrivning av vapnets utseende? Men det som jag främst undrar över är de båda fåglarna som flankerar själva vapenskölden. Vilken art kan de tänkas tillhöra?
 

2018-08-06, 17:14
Svar #2

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"1702 den 3 Decemb: Ordin: Consist: /.../
3. Förekommo 5 st horor som enkelt hoor bedrifwit hafwa, warandes genom wacht brachte till Constitorium, hwilkas remissial uplästes, men aldenstund ingen hoorkarls nampn war antecknadt altså förwijstes Notarien till Rådstugun sådant att tillkiänna gifwa, hwilket ochså skedde.
/.../
Margreta Henrichsd:r bekiände att RiddarhuusFiscalen Anders Hulteen är henne lägersman, men föregaf att han eij skall den tijd warit gift, tå han henne häfdade.
/.../
Resol. så snart remissorial skeer informa skola de få stå deras Kyrkoplicht hwar på sin orth,"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0065101_00098


Källa: Stockholms domkapitel, Protokoll, huvudserien, SE/SSA/0148/A I/56 (1702-1703)


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Hylteen_nr_1482

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna