ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-01  (läst 3520 gånger)

2003-11-07, 22:59
läst 3520 gånger

Bo Olsson

Dum fråga kanske, men frågar man inte får man inget veta. Segerstad i Hård af Segerstad, har det något med Segerstad på Öland att göra?
 
MVH
 
Bo Olsson

2003-11-07, 23:32
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nej, det är en herrgård, numera lantbruksskola, i Reftele socken i Småland.

2003-11-08, 10:12
Svar #2

Utloggad Gert W. Bruse

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2019-12-21, 20:00
    • Visa profil
Hej Erik Hård,
 
Maria Elisabet Soop var min fmmmfmmmm. Släktrelationen går via dottern Anna Christina Hård i M. E. Soops första gifte. Detta är bakgrunden till mitt intresse för de två första icke namngivna sönerna. De uppgifter jag har härstammar från Elgenstierna, artiklar i SoH av Kurt G. Trägård samt vissa kyrkböcker från Lindärva (R). För att gå vidare är jag intresserad av all annan referenslittertur, där uppgifter i ärendet ifråga kan finnas. Kan du ge mig noggrannare referenser på släktböckerna om Hård så att jag kan läsa på via KB.
 
Tack för information!
 
Gert W. Bruse

2003-11-08, 20:09
Svar #3

Eric Hård

Hej Gert!
Tack. Det var roligt att du tyckte den information
jag gav det var av intresse.
Ang. din fråga så har jag bl.a. två böcker vilket den ena (Hårdska Släktkrönikan) som jag har fått
av en vän och fd anställd på Riddarhuset.Den tror jag inte du kan få tag i. Men det finns en bok som
man kan beställa hem ifrån Umeå universitetsbibliotek, det heter Hårdska släktboken(1972) utgiven av Erik Hård af Segerstad
den kan du beställa hem igenom ditt bibliotek sk
fjärrlån (tror jag att det heter). Denna bok skulle jag vilja rekomendera alla som är intresserad av denna släkt.Tillkomsten av boken började med att Släktföreningen(Hård af Segerstad
gr.1949) hade behov att att som det heter lämplig översikt över släktens grenar. Enligt gamla uppslagsböcker står det skrivit ang. släkten att det är en vitt utgrenad frälsesläkt ifrån Småland. Bl.a vet man inte idag om den Grevliga grenen verkligen är utdöd sedan 1929(i USA)även om det står det i den nya Adelskalendern.  adelsfamiljer hade ju förr i tiden många av dom egna i armen (officerare) och just Hårdarna hade många Karoliner (Karl Xl o Karl Xlls tid). Om jag inte minns fel så har man hittat en del adliga Hårdar verksamma i Ryssland under karolintiden.Många svenskar kom ju i fångenskap och försvann ur släktens grenar. Bl.a kan man läsa det ur sk Hårdabladet ( som gavs ut av släktföreningen Hård af Segerstad)i ett nummer ifrån 1986 kan man just läsa om försvunna Hårdar.
Jag kan ta kopia på detta nummer om du är intresseradoch skicka till dig om du vill min mail står ju lite längre upp på denna sida ang. din adress.

2004-01-28, 22:00
Svar #4

Eric Hård

Vill ni beställa Släktens Vapensköld ( Hård af Segerstad)och hänga på vägen ?. Då ska ni ta kontakt med Riddarhuset som har numret till
Karl Henrik Stiernspetz som tillverkar dom för
ca 300 kr. Att ha vapensköld av sin släkt hemma på vägen är väldigt populärt bland
Adelssläkter idag.
Ps Och nya Adelskalender (2004) är ute nu pris ca 800 kr men medlemmar av Riddarhuset får den billigare. Jag och Nils Hård af Segerstad( släktföreningen Hård af Segerstad )ska upp
till Riddarhuset i mars ang. en del fråger om den grevliga grenen av släkten, Jag återkommer om detta senare i vår.

2004-01-29, 22:30
Svar #5

Eric Hård

Det är inte alltid lätt att vara en Hård af Segerstadare... - Författaren Bengt Liljegren har
skrivit en bok om Karl XII. På sidan 64 finnd det
en berättelse om en Carl Hindrich Hård, en ung kavalleriofficer av adlig börd. Som hade blivit kär i den fattiga torpardottern Elin. De hade velat gifta sig men inte tillåtits göra detta eftersom Hårds föräldrar hade vägrat att ge sitt samtycke, vilket krävdes enligt kyrkoordningen.
Denna olyckliga historien nåde Kung Karl på slottet i Stockholm och efter flera turer så bestämnde Kungen att Hård var sin egen karl och att föräldrarna inte kunde neka honom att taga sig den hustru som honom behagade. Det är kanske inte så konstigt att idag finns många ofrälse människor i Sverige som härstammar ifrån Hård af Segerstad. Enligt Riddarhuset så är Hård af Segerstad bland dom 10 största adelssläkter i Sverige. Störst är Uggla ( nr 100).

2004-02-23, 22:16
Svar #6

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej Erik!
Jag hittade ditt inlägg från 07 nov.2003 angående Johan Fredrik Hård af Segerstad när jag sökte efter släkten Borgenstierna. (En Fru Borgenstierna var dopvittne hos någon jag letade efter i Väne-Ryr. Titta dit, om du är intresserad!) Här vill jag bara ställa frågan, hur det gick till att Elisabeth Soop fick tre barn med Johan F. Hård, när de gifte sig 1705-10-25 och han dog redan 1706-10-13. :-) Kan det inte vara så, att Johan och Elisabeth hade bara 1 barn, nämligen dottern Anna Christina, vilken sedermera i Uddevalla blev modern till mina prästfruar Borgenstierna och 7 andra barn? Och var kanske de försvunna sönerna Ryttmästare Trägårdhs barn i Elisabeths 2:o gifte och kunde under hans namn kanske hittas också i böckerna?
 
Å andra sidan: Vet du eller dina böcker kanske, om major Gabriel Stiernberg/Borgenstierna var gift en gång innan sitt äktenskap med Anna Christina Hård? I KB Uddevalla finns det en Fredrik Borgenstierna, född omkring 1719, begr 1742-07-30 med 23 år, och en Regina Borgenstierna, som gifte sig 1735 -03-11 med gymnasieinspektör Peter Fehman. Det skulla passa bra, om de båda vore också major Gabriels barn. Dessutom skulle jag för fullständighetens skull gärna veta, när och var Gabriel B. dog. Att Anna Christina dog 1765-02-03 skrev du ju redan, men var?.
 
Tack i förväg!
 
Walter

2004-02-24, 00:01
Svar #7

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Förlåt mig, Erik! Jag förbisåg, att jag har ju redan Gabriel Borgenstiernas död: 1748-10-07, begr. 1748-10-26 i Uddevalla enligt KB Uddevalla index Död s.45
 
Walter

2004-02-28, 16:46
Svar #8

Eric Hård

Hej Walter  
Kan du vara snäll att skriva exakt vad du vill veta. Kan jag inte svara så tar jag med frågan till Riddarhusgenealog Nordenvall som jag träffar i slutet av mars.
/ Eric

2004-03-05, 19:08
Svar #9

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej !
 
Snällt att Du vill bry dig om mina frågor! För att precisera min frågeställning:
1) Var Anna Christina Hård Gabriel Borgenstiernas första maka eller var han kanske gift en gång förut? Vem var eventuellt Gabriels förra fru? När blev Gabriel Borgenstierna adlad?
2) Kan Fredrik Borgenstrierna, född omkring 1719, och Regina Borgenstierna, gift 1735, vara Gabriel Borgenstiernas barn ur en tidigare äktenskap? Fanns eventuellt flera syskon, som inte flyttade med fadern till Uddevalla?
3) Var dog Anna Christina Hård?
Gör dig inte för mycket arbete med det här! Familjen Borgenstierna tillhör ju inte mina skläktingar; det var bara iögonfallande för mig, när jag påträffade tre fruar med namnet Borgenstierna som dopvittne i en smedfamilj i Väne-Ryr socken omkring 1760, och eftersom jag hade just då utlånat Uddevallas mikrokort, började jag att titta efter informationer till familjen. Du känner väl till hur brukar gå. Men kanske är det ju intressant för Dig också!

2004-03-05, 20:46
Svar #10

Utloggad Gert W. Bruse

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2019-12-21, 20:00
    • Visa profil
Bäste Walter,
 
Jag kan hjälpa dig en bit på vägen.  
Gabriel Stjernberg adlades 1719 med namnet Borgenstierna, efter det att han återkommit från fångenskap efter Tönningen. Majors avsked. Gift 1:o med rådmansdottern Margareta Hammar. De fick 13 barn, däribland Fredrik (född 1720-12-19) och Regina (född 1709-06-01). Anna Christina Hård dör 1765-02-13 i Mellomgården Näs (R).
 
Med vänlig hälsning
 
Gert W. Bruse

2004-03-17, 21:42
Svar #11

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej Gert!
 
Det är ju det som är svårast att lära sig i ett främmande språk: skämt, ironi o.d. som man förstår inte när man bara förstår det som står i ordboken. Att tilltalas alltså med Bäste Walter av någon som har en högvälboren Maria Elisabeth Soop till fmmmfmmmm känns ju mycket bra, men …? 
 
Tack skall Du ha för Dina fina informationer, som jag får ta som bekräftelse för min teori, att Gabriel Borgenstierna hade varit gift en gång för innan han gifte sig med Din anmoder. Näs socken är väl den som ligger i Falköping kn? Bruksprästen Gabriel Carlbom, som var gift med Borgenstiernadottern Anna Margareta flyttade ju också till denna trakt när han lämnade Kollerö bruk.
 
Och nu en fråga till: Vid arbetet i Vassända-Naglums kyrkoböckerna från början av 1700-talet stötte jag några gånger på en Herre Captejn Åke Soop, förmodligen släkt med Dig han också. Jag hittade honom inte i födelse- eller vigselboken utan i sockenstämmaprotokollena. Han bodde nog i församlingen, -vet Du var?-, hade nog rätt att besittia en exponerad plats i kyrkan, lät allt ibland genom prästerna tillbringa sina önskemål in i sockenstämman, men, om jag förstod det riktigt, så var han som några andra av herrskapsfolket uthsocknes. Kan Du förklara mig, vad som står bakom? Och om det var bara själva herrskapet som var utsocknad eller även deras betientere.d.? Och om de tillhörde då en annan församling, t.ex. en militärförsamling i Vänersborg.  
 
Eller är det en fråga som inte tillhör det här ämnet?
 
Med vördnadsfulla hälsningar
 
Walter

2004-03-21, 16:36
Svar #12

Eric Hård

Hej Walter !
Intressant fråga men du har rätt den frågan tillhör inte hit. Eftersom vi diskuterar släkten Hård af Segerstad. Men jag hoppas att du får svar, för frågan är ju väldigt intreesant.
Adliga hälsningar E. Hård

2004-06-08, 07:59
Svar #13

Eric Hård

I den nya adelskalendern som kommer ut 2006. kommer den gamla texten, som ej varit med i 2001 och 2004 års adelskalendrar dvs textraden Medlemmar av ätten skriver sig Hård, Pga att en hel del medlemmar väljer att skriva och kallar sig endast Hård i efternamn.

2004-06-10, 06:39
Svar #14

Eric Hård

Jag och Nils Hård af Segerstad kommer att träffa Riddarhuset i augusti ang. fortsatt samtal om den grevliga grenen av släkten Hård af Segerstad.
Frågan som vi bla kommer att ta upp  är om den dog ut på manslinjen 1929 i USA.

2004-06-17, 12:09
Svar #15

Eric Hård

Under sommaren är det inte helt fel att göra små utflykter. Ett förslag ifrån min sida är att besöka Strömsholms slott (utanför Västerås).
den ägdes av bl.a. Hovstallmästare Gustaf Hård af Segerstad - Karl XII?s ridlärare och det var bl.a. Hård som under kunges kröning framförde kröningshästen.

2004-06-17, 12:50
Svar #16

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har i mitt släktträd en
 
Lars Hierta, som stupade 1565 vid Varbergs intagande av svenskarna. Han var gift med Elin Hård, dotter av Carl Hård. Är det någon som vet till vilken Hård ätt de tillhörde?
 
Sedan har jag en Beata Hård som var gift med häradshövdingen Botvid Larsson den yngre Anckar (död 1645). Då Elgenstierna har frågetecken och inte vet vem Beata Hårds föräldrar var lämnar vi henne för man kommer tydligen inte längre där.
 
Däremot är jag bevisligen släkt med alla som hör till ätten Hård af Segerstad, således även med dig Eric Hård. Detta eftersom jag är en ättling till krigsöversten Lars Pedersson Hård (död 1563). Genom dottern Brita Hård.
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-17, 15:24
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ang den efterfrågade Carl Hård anges han av EÄ till Ölmanäs och Lunnagården av vilka åtminstone Ölmanäs låg i Ölmevalla sn, Hallands län, vilket möjligen kan vara till ledning.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-06-18, 12:38
Svar #18

Eric Hård

Hej Ralph !
 
Ang. kvinnliga medlemmar av släkten Hård af Segerstad - så är det svårt att följa dom bakåt i tiden eftersom många försvunnet t.ex. dom gifter sig med någon ofrälse och man dokumenterade inte adelskvinnor eftersom det är endast män som räknas som adliga. Man kan få hjälp av landsarkivet om dom har försvunnet i adelskalendrarna dvs som icke adliga släkter gör eftersom ingen dokumenterade ofrälseätter förr. Jag vill också påminna om att Hård af Segerstad är en stor släkt och vitt urgrenad släkt. Skulle man dokumentera alla medlemmar som har försvunnet under 1600 - 1700 talet så har man nog en hel del att jobba med.
mvh Eric Hård

2004-06-18, 12:45
Svar #19

Eric Hård

Till Ralf
Ps ursäkta stavningen på ditt förnamn. Du stavar ditt namn som det låter och inget annat. Förlåt.
 Adliga hälsningar Eric H.

2004-06-18, 13:30
Svar #20

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Eric
 
Den enda kvinnan som jag har av ätten Hård af Segerstad är Brita Hård. Hon var gift med hertig Carls kammarjunkare Nils Mattsson Kagg (adliga ätten Kagg, nr 68). Deras son Nils Kagg upphöjdes till friherre Kagg och var gift med Friherrinnan Margareta Bonde. Med andra ord inga ofrälse!!!
 
Brita Hård var dotter av översten för artilleriet och för hela krigsfolket i Västergötland Lars Pedersson Hård och hans hustru Brita Ribbing. De nämns i TAB. 6. i Elgenstierna. Så inga problem inom ätten Hård af Segerstad!
 
Däremot kommer problemen upp inom ätten Hård af Torestorp. Där finns en kvinna Brita Hård. Man kommer inte bakåt i tiden p.g.a. att man inte vet med säkerhet vem hennes föräldrar var. Kanske hon var dotter av ståthållaren Knut Bengtsson Hård (TAB. 2. Hård af Torestorp). Det är inte ett lika stort problem som min första fråga ovan:
 
Lars Hierta, som stupade 1565 vid Varbergs intagande av svenskarna, var gift med Elin Hård. Hon var dotter av Carl Hård. Är det någon som vet till vilken Hård ätt de tillhörde?
 
Eric, du säger dessutom, att kvinnor inte anses som adliga. Som historiker anser jag, att ditt påstående inte har någon grund. Kvinnorna hade adelstitlar såsom friherrinna och grevinna. Det kan jag bevisa åt dig i olika primära och otryckta källor. Kvinnorna var definitivt adelsfröknar om deras far var av det adliga ståndet (adel, friherre, greve). Däremot kunde inte kvinnor föra vidare den adliga värdigheten till sina barn. Det är endast män som kan föra den adliga värdigheten vidare till nästa generation.
 
Det andra jag inte heller kan hålla med dig om är, att ofrälse släkter inte dokumenterades förr i genealogisk litteratur. Min egen släkt finns t.ex. redovisad i genealogisk litteratur sedan början av förra århundradet. Nära släktingars släkter finns dokumenterade i böcker från 1800-talet och vissa ofrälsesläkter som jag är nära släkt med är t.o.m. redovisade i genealogisk litteratur sedan frihetstiden (1700-talet). De var definitivt inte adliga! Så därför har vi olika åsikter även på den här punkten. Jag kan bevisa att rika brukspatrons och borgerliga släkter äro redovisade liksom adliga ätter i tidigare genealogisk litteratur. Som exempel kan nämnas H?lpers ättartavlor från 1700-talet etc.
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-18, 22:06
Svar #21

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Eric!
Johan Svensson Windruf, av den kända boråssläkten, gifte sig 21 jan 1651 med Barbro Hårdens dotter. Hon dog den 6 sept 1663.
I boken Boråsbor av Gunnar Håkansson står följande:
Det är icke känt om hon tillhörde någon av de adliga ätterna Hård. Hon upptages icke i Elgenstiernas Ättartavlor.
Har du någon aning om vem denna kvinna är?
 
MVH  Barbro

2004-06-21, 15:26
Svar #22

Eric Hård

Tack Ralf för dina åsikter. Jag tar med dina åsikter till Riddarhuset.
/ Eric H.

2004-06-21, 15:34
Svar #23

Eric Hård

Hej Barbro !
 
Som jag har skrivit flera gånger tidigare så är det omöjligt att säga något om en Barbro Hård.
pga Hård af Segerstad är så vitt utgrenad släkt.
Men namnet låter inte bekant om jag tittar över kvinnliga medlemmar under 1600 - talet. dvs hon är inte dokumenterad men det betyder ju inte att hon inte härstammar ifrån dom adliga ätterna Hård.
mvh Eric Hård

2004-06-21, 18:39
Svar #24

Eric Hård

Ps barbro.
Jag kan ta med din fråga till min vän N. Hård af Segerstad som jag träffar på Riddarhuset i Augusti. Personligen tror jag att det kommer bli svårt att forska vidare i. Men som jag skrev i förra insändaren som verkar hon vara adlig. men du får gärna höra av dig till mig på tel: 0586/33593 och berätta mer så lovar jag att jag ska ta upp det med Riddarhuset i augusti. så hör gärna av dig om du är inresserad av denna Barbro Hård.
mvh  Eric Hård

2004-06-22, 08:34
Svar #25

Eric Hård

Bra att veta:
Släkföreningen Hård af Segerstad har det varit tyst om dom senaste åren pga dåligt intresse ifrån släktmedlemmar. Jag kommer ta upp med Riddarhuset om man kan få bidrag för att trycka upp Hårdabladet igen. ( Hårdabladet var en tidning som tog upp frågor och fakta rörade släkten Hård af Segerstad). Det borde ju vara Riddarhusets inresse att adliga släktföreningar hålls vid liv.
mvh Eric Hård

2004-06-22, 17:46
Svar #26

Eric Hård

Hej Ralf !
En fråga. Hur är du släkt med Hård af Segerstad.
För jag hittar ingen ofrälst(icke adlig släkt) Palmgren som härstammar ifrån Hård af Segerstad.
Eller vilken släktefternamn binder du till Hårdarna om ej ofrälsesläkten Palmgren ?.
mvh Eric Hård

2004-06-28, 00:45
Svar #27

Magnus Blom

Hejsan Erik Hård!  
Jag har fått anvisningar till Hård af Segerstad Nils. Jag släktforskar på Karin Gummesdotter f. 1694. Har du information till mig så går det bra att höra av sig till mig 39blom@telia.com
Var finner jag tidskriften nr171 Anor från Västra härad, Svenska Antavlor 5/1992?
Hård af Segerstad Nils, Ett underhållande fall av underhåll 1997:5 s.17?

2004-06-29, 12:34
Svar #28

Eric Hård

OBS....
 
En snäll herre vid namn Bengt O Nilsson i Vadstena, har dokumenterat hela släkten på cd. Med bilder på Kyrkor med släktvapnet på m.m.
Beställ den nu...
Adress: Bengt O Nilsson
        johan III:s väg 17F
        592 32 Vadstena
        telefon 0143-31545
Ps. missa inte detta.

2004-07-01, 14:22
Svar #29

Eric Hård

Hej Ralf !
Hur kan man få kontakt med dig ?
Jag har mailat dig, men mailet kommer bara tillbaka.
mvh Eric Hård

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna