ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kagg  (läst 3395 gånger)

2001-11-22, 12:05
läst 3395 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Är det någon som vet mer om den rättegång som hölls om att Lars Håkansson Dufva i Västergötland (d 1647) pantsatt sitt gods till överste Nils Kagg (d 1653) till Källstorp i Örlösa (R)?
Anders Ryberg

2005-09-17, 17:29
Svar #1

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Har Karin Ragvalsdotter Kagg med adliga ätten Kagg att göra,hons far uppges vara Ragvald Mattsson Kagge.
 
Hon skall ha varit gift med Lars Tomasson(Ulvstand)
 
Hon uppges enligt Elgenstierna vara född omkring 1466 och Lars Tomasson omkring 1430( Låter som att något inte stämmer där)i och för sig är väl mannen ofta äldre men i detta fall verkar det vara en skillnad på omkring 30 år.
 
Lars ska ju ha varit gift tidigare se nedan.
 
Gift i första äktenskapet omkring 1460 med Birgitta Nilsdotter som tidigare varit gift med Karl Bengtsson Färla,sannolikt var äktenskapet kortvarigt och barnlöst.
 
I sitt äktenskap med Karin Ragvaldsdotter Kagg föddes fyra barn Barbro och Per (Peder)  som båda i sinom tid fick anknytning till Årby.Ragvald som blev kyrkoherde i Börstil och Matts häradshövding i Hagunda.
 
Under en kort tid var han riksråd.Det var 1486 under Sten Stures regeringsperiod då han var tillfälligt förordnad som lagman i Uppland,en post som automatiskt gav han denna utmärkelse. Källa: Det medeltida Sverige 1:3
 
 
Så rättelser från dom som vet och har några källor vore bra.

2005-11-19, 15:22
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Mattias Kagge
Var död år 1473, då arvskifte hölls efter honom.
 
Enligt Elgenstierna skall han ha varit gift med:
 
Birgitta Germundsdotter (Lilja)
Gjorde 1463 sitt testamente och då skänkte till Julita kloster, där hon valde sin lägerstad, sitt gods Styrista och två torp i Lännäs' socken i Närke. Var död 28.07.1484.
 
Hon var dotter av häradshövdingen i Österrekarne Germund Larsson (Lilja) och dennes hustru Ingeborg. Vad vet man om släkten Lilja?

2006-01-31, 10:39
Svar #3

Peder Andersson Kalix BD

Hej!
 
 
Benny, Ralf, m. fl. intresserade....
 
 
MATTIAS KAGGE till Rossvik (Rödsvik), Husby-Rekarne socken, Österrekarne härad, Södermanlands län. Död före 1473. Känd 1446-1470. Väpnare, häradshövding (1453-1469) i Oppunda härad, Södermanland. Son till väpnaren och häradshövdingen Erland Matsson Kagge (levde 1462) och hans hustru Elin Kettilbjörnsdotter (tre strömmar, stora Wånga-släkten [Elgenstierna]) (d. före 1454).
 
Mattias Kagge till Rossvik (Rödsvik), Husby-Rekarne socken, Österrekarne härad, Södermanland. Död före 1473. Gjorde 1446 jämte fadern jordabyte med St:a Klara kloster. Var väpnare 27 september 1459. Häradshövding i Oppunda härad i Södermanland 27 januari 1453 och ännu 1 juli 1469. Bosatt på Rossvik 22 juli 1463, då han köpte jord i Årby, Husby-Rekarne socken och Berga, Husby-Rekarne socken m. fl. ställen i socknen av väpnaren Peder Jonsson. Erhöll Oppunda härads intyg 17 februari 1470, att han förhållit sig troget mot herr Sten Sture. Var död år 1473 då arvskifte hölls efter honom [jfr EÄ 4, s. 80ff, Raneke, s. 68, Riddarhusets stamtavlor, Adliga ätten Kagg, nr 68].
 
I SBL uppges, att MATS KAGGE dog 1472 eller 1473; enl. Sjögren resp. Liedgren, på Rossvik i Husby-Rekarne, Södermanland, var häradshövding i Oppunda härad, Södermanland, åtminstone 1453-1469. I februari 1470 intygade bönderna där och i Österrekarne härad, att de förmått honom att fara till upprorsledaren Erik Karlsson (Vasa) för underhandlingar, men att han var utan skuld till att de måst hylla denne. Skyddsbrev för honom av Sten Sture (d. ä.) föreligger från 22 januari och 10 mars s. å. Hans hustru var halv-syster till biskop Bengt Knutsson i Västerås, systerdotter till ärkebiskop Nicolaus Ragvaldi och kusin till biskop Erik Birgersson (SBL bd 14) i Strängnäs [jfr SBL 20, Kagg (Kagge), släkt, s. 561 a].
 
Mattias Kagge var gift med
 
BIRGITTA GERMUNDSDOTTER (lilja), som var död 1484 28/7. Dotter till landshövdingen i Öster Rekarne Germund Larsson (lilja) till Fjällskäfte och hans hustru Ingeborg N.N. Birgitta Germundsdotter gjorde sitt testamente och då skänkte till Julita kloster, där hon valde sin lägerstad, sitt gods Styrista och två torp i Lännes socken i Närke, samt var död 1484 28/7 [Riddarhusets stamtavlor, Adliga ätten Kagg, nr 68].
 
I SBL 20, s. 561 a uppges, som tidigare nämnts, att Mats Kagges' hustru var halvsyster till biskop Bengt Knutsson i Västerås, systerdotter till ärkebiskop Nicolaus Ragvald och kusin till biskop Erik Birgersson i Strängnäs.
 
 
Mattias Kagges och Birgitta Germundsdotters (lilja) barn:
 
     1) Erik Mattsson Kagge, död kort efter 1516 13/8, då han donerade åtskilliga gårdar till Strängnäs domkyrka. Erhöll vid arvsskiftet efter fadern 1473 fyra gårdar i Lydinge i Stav-by socken, Uppsala län samt Rossvik som mödernearv. Var 1481 Kanik i Strängnäs. Domprost i Strängnäs 1501 27/8 (Riddarhusets stamtavlor, Adliga ätten Kagg, nr 68).
 
     2) Erland Mattsson Kagge (d.y.) till Rossvik (Rödsvik) i Husby Rekarne socken, Södermanlands län. Död före 1500. Kallas år 1487 välbyrdig Sven och Hövidsman på Stäke-borg, då han uppgav detsamma till riksföreståndaren Sten Sture den äldre. Gift med Karin Axelsdotter (Båt), född efter 1472, död före 1518, dotter till Axel Pedersson (Båt) på Näs, och hans hustru Kerstin Mårtensdotter (Svan). Karin Axelsdotter ärvde efter ende sonen Bengt Kagge till Rossviks död 1515 26/10 (död ogift) egendomen Rossvik, vilken efter henne övergick till hennes syskonbarn på mödernet, riksrådet Knut Lindormsson (Vinge) (Riddarhusets stamtavlor, Adliga ätten Kagg, nr 68)
 
     3) Nils Mattsson Kagge till Fjällskäfte i Floda socken, i Oppunda härad i Södermanlands län, levde 1511 4/6. Gift med Anna Pedersdotter (Örnflycht).
 
     4) Germund Mattsson Kagge på Styrestad, till Lydinge, levde 1484. Abbot i Julita kloster. 'Blev blind och gjorde då löfte, att om han fick sin syn igen, skulle han giva sitt spann svarta hästar till de fattiga, men då sådant inträffade, höll han ej sitt löfte, varför han åter och för alltid förlorade synen' (Riddarhusets stamtavlor, Adliga ätten Kagg, nr 68).
 
     5) Ragnvald Mattsson Kagge. Ovisst torde vara om han någonsin existerat, han näm-nes hos Utter, men kan icke dokumenteras. Måste varit död före 1484, då han icke nämnes bland bröderna vid arvsskiftet efter modern (Riddarhusets stamtavlor, Adliga ätten Kagg, nr 68).
 
 
Mvh
 
//Peder

2006-01-31, 19:35
Svar #4

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ragvald Mattsson Kagge kan man läsa om här

2006-10-01, 12:44
Svar #5

Utloggad Rolf Wenngren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2015-09-28, 14:34
    • Visa profil
Elin Eriksdotter Kagg (ca 1555-1615). var dotter till befallningsmannen på Älvsborgs fästning Erik Mattsson Kagg  och dennes hustru Beata Andersdotter (Ekeblad). Elin ligger begravd i ett gravmonument utanför Ytterselö kyrka tillsammans med sin andre make - riksrådet och ståthållaren Hans Åkesson Soop. Paret hade minst 11 barn tillsammans.
 
Enligt Elgenstierna var hon gift tidigare med fogden Bengt Nilsson som hon fick 3 barn med. En son - Nils Bengtsson Silfverbielke - introducerade ätten Silfverbielke på Riddarhuset 1625.
 
Elin Kagg gifte om sig ca 1580 med Hans Åkesson Soop men då levde Bengt Nilsson enligt Elgenstierna. Han var fogde Valle hd 1583-1589 och i Vadsbo hd 1590-1604 och Elin Kagg bör alltså ha varit skild från honom.  
 
Jag har funderat över dom här uppgifterna. Dels för att det var ovanligt med skilsmässor på den här tiden och dels för att jag har påträffat en uppgift på Internet som gör gällande att Elin Kaggs förste make -  Bengt Nilsson som var fältskär åt Johan III - blev halshuggen för att han slagit ihjäl kung Johan III:s hund. Hunden hade kommit in i Bengts kammare på slottet och stjälpt ikull en vagga med hans barn.
 
Jag har dock inte hittat någon källangivelse till denna uppgift. Vet någon?
Detta skulle ju kunna vara en rimlig förklaring till att Elin Kagg gifte om sig.
 
Problemet är som sagt att Bengt Nilsson levde så sent som 1604 enligt Elgenstierna.  
Kung Johan III avled redan 1592 så det stämmer inte riktigt.  
 
Var Elin Eriksson Kagg skild eller var hon änka när hon ingick sitt andra äktenskap?
Fanns det möjligen flera Bengt Nilsson som blivit förväxlade?  
Det fanns flera Elin Kagg vid den här tiden. Bl.a. en faster till Elin Eriksdotter Kagg
som hette Elin Matsdotter Kagg.
 
Finns det någon som har uppgifter som kan bringa klarhet i detta?

2007-06-14, 21:56
Svar #6

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Jag har den Elin Eriksdotter Kagg som Rolf nämner, som ana.Men är hennes far Erik Mattsson Kagg densamme som Peder Andersson nämner i sitt inlägg 31 jan 2006? Årtalen stämmer ju inte alls, då Peder anger sin Erik Mattsson som död 1516? Är familjerna i de två inläggen överhuvud taget besläktade?
Mvh
Leif Hedberg

2007-06-15, 17:03
Svar #7

Annika Johansson

Hej Leif
 
Jag var in i Svenska adelns ättertavlor och kikade. Elin Kagg nr 68 Eriksdotter gift med Hans Soop nr 10 Åkesson.  
Hennes far är Erik Kagg nr 68 Mattiasson. När han är född vet jag inte men det går säkert att ta reda på men han är död 1592-07-29. Han Skulle egentligen ha avrättats den 1564-01-06. Men blev benådad av konungen  Erik den VIX.
Hennes moder är Beata Andersdotter Ekeblad nr35.
Jag finner ingenstans att Elin skulle var gift två gånger har dels tittat på Kagg men även på Soop och det står inget om att hon var gift två gånger. Om du hör av dig till mig så ska jag se om jag kan hjälpa dig.
 
Med Vänliga hälsningar  
Annika Johansson Skellefteå

2007-06-16, 01:14
Svar #8

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Tack Annika
Om nu inte Elin Kagg var gift två gånger, vem är då far till hennes antagna son Nils Bengtsson Silfverbielke (d.1640)?
Mvh
Leif

2007-06-16, 09:58
Svar #9

Annika Johansson

Hej Igen
 
Var, i vilken familj står det att Elin var gift två gånger. Det står inget om det i Svenska Adelns Ättartavlor. Kagg nr 68 och inte heller i Soop nr 10. Men jag kan ju ha en upplaga som är förgammal. Efterson jag själv har henne son släkting så blir jag väldigt nyficken. Jag tror att jag skall ta kontakt med Soop och se om de har någon antekning.
 
MVH Annika Johansson Skellefteå

2007-07-03, 15:10
Svar #10

Utloggad Rolf Wenngren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2015-09-28, 14:34
    • Visa profil
Det var ett tag sedan jag skrev mitt förra inlägg ovan om Elin Kagg, men jag har ännu inte lyckats bena ut  
de - som jag tycker - motstridiga uppgifterna. Det känns otillfredsställande eftersom hon är en viktig länk i en lång antavla.
 
Tittar man i ”Svenska adelns ättartavlor” av Gustaf Elgenstierna  (Faksimilupplagan 1998) under ätten Kagg, finns vad det gäller Elin Kagg, endast hennes gifte med Hans Åkesson Soop noterat.
 
I band VII på sid 154 under ätten Silfverbielke (nr 101) framgår däremot följande:
”Tab 1. Bengt Nilsson; fogde i Valle härad 1583-1589 och i Vadsbo härad 1590-1604; död 1604. Han ägde Trilleholms säteri i Ullervad sn (Skarab.) ”Berättas hava varit konung Johan III:s fältskär samt blivit halshuggen för det han ihjälslog konungens stora hund, vilken inkommit i Bengts kammare på slottet och stjälpt omkull vaggan med ett hans barn”
G.m. Elin Kagg i hennes 1:a gifte ( g. 2:o m. riksrådet och ståthållaren Hans Åkesson (Soop nr 10) f. 1552, död 1619).
Död 1615 och begr. i Ytterselö kyrka (Söd.), dotter av slottsbefallningsmannen Erik Kagg (nr 68) och Beata Andersdotter (Ekeblad nr 35)”
 
Elin Kagg och Bengt Nilsson hade 3 söner:
Nils Bengtsson Silfverbielke, (introducerad 1625 på ättens vägnar), ståthållare, död 1640.
Helge Bengtsson Silfverbielke. Avrättad.
Peder Bengtsson Silfverbielke, ryttmästare.
 
Kommentar: Kanske Elin Kagg och Bengt Nilsson avbröt sitt äktenskap (hon fick ju minst 11 barn med sin andre make åren 1584-1603) och kanske historien med hunden handlar om någon annan (kung Johan III levde 1537-1592), eller kanske fanns det flera Bengt Nilsson och Elin Kagg vid den här tiden som har blivit förväxlade??

2007-07-12, 12:06
Svar #11

Annika Johansson

Hej Igen  
Nu har jag dels varit i kontakt med Soop men även med riddarhuset. Och Soop svarade att de såg inget som tyder på att Elin Kagg skulle vara gift två gånger svaret från Riddarhuset är att de inte har tid att rätta till fel i Elgenstierna. Utan lägger uppgiften på kö för utredning. Frågan är vad det står i stamtavlor eller i andra längder som man kan titta i. Jag är inte alls bra på vilka längder man kan titta i hur någon var släkt eller gift med varandra. Men frågan är  väldigt intressant tycker jag. Som ättling till både Soop och Kagg men även släkt till släkten på Silfverbielke.
 
MVH Annika Johansson Skellefteå

2010-06-18, 17:07
Svar #12

Utloggad Sven Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2016-03-01, 17:09
    • Visa profil
Enligt tidningen Expressen härstammar Daniel bland annat från släkten Svinhuvud. I artikeln står det även att släkten Kagg härstammar från släkten Svinhuvud.  
Är det senare  något nytt?  Står det i Elgenstierna eller ÄSF?

2015-09-28, 14:34
Svar #13

Utloggad Rolf Wenngren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2015-09-28, 14:34
    • Visa profil
Var Elin Kagg gift med fogden Bengt Nilsson i Vadsbo hd?  
 
På nästan alla släktforskarsidor på nätet, där anor från släkten Silfverbielke  
förekommer, hävdas detta.
Förklaringen är troligen att uppgiften finns i Elgenstiernas
Den introducerade svenska adelns ättartavlor.
 
I en uppsats om amiralen Söfrin Jönsson av släktforskaren Fredrik Beerståhl,
i Släkt och Hävd 1990 nr 1 (utgiven av Genealogiska Föreningen)
framkommer uppgifter som motsäger detta.
 
Beerståhl hävdar bl.a. att fogden Bengt Nilsson i Vadsbo var gift två gånger.
 
Första gången med en kvinna vid namn Helgesdotter (förnamn okänt).
Hon var dotter till skytten Helge Arvidsson på Trastena och dennes hustru  
Brita Eriksdotter Stake.
Med Helgesdotter fick han sönerna Nils, Helge och Peter som introducerades 1625
på Riddarhuset med namnet Silfverbielke.
 
Innan 1600 avled hustrun av allt att döma och Bengt Nilsson ingick  
nytt äktenskap med Cecilia Karlsdotter Lake. Han avled 1604 och förekom  
med någon av sina makar på en gravsten i Mariestads kyrka  
(förstörd vid kyrkans brand 1693, men avbild finns). Cecilia Lake levde ända tills  
omkring 1639 men hade innan dess gift om sig med Erik Åkesson Soop  
till Salaholm som avled 1638.
 
I Beerståhls uppsats finns väl underbyggda teorier och många övertygande  
källanvisningar m.m.  
 
Enligt författaren tycks inte det påstådda giftermålet med Elin Kagg vara verifierat  
i bevarade källor.
 
Nej. Elin Kagg var nog inte hustru till fogden Bengt Nilsson i Vadsbo.

2019-11-22, 22:50
Svar #14

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Den 22 Martii [1682] höltz Ordinarium Consistorium /.../
/.../
Tatinghof och dess dotter tilspordes om dhe äro af Adell, der på dhe swarade Nej.
/.../
Resolutio
Ehuruwähl Wälb, Hr ÖfwerstLeutnanten Bengt Kagge söckt att bestrijda den trolofning, som Fru Hillegonda Tatinghof påstådt wara emellan hans Sahl. Broder Majoren Wälb. Hr Georg Kagge i Utrecht åhr 1675 och hennes dotter J. Catharina von Holstein Uprättat; dock lijkwähl, såsom dhe af honom producerade skiähl eij pröfwas wara af den wicht, att dhe kunna bem:te trolofningzhandell improbera och Uphäfwa, som efter den der i Landet brukelige sedwänio förmedelst itt der öfwer oprättat notariel Instrument j Witnens närwaru giord är, hwilken ben:d Hr Georgen Kagge lofwat efter förrättat resa till Tysslandh medelst Copulation at fulborda, som af itt dess egenhendige bref är at förnimma; altså finner Consistoriu skäligt meerbem:te trolofning her medh at confirmera och för Giltig hålla, men hwadh dee öfrige praetentioner anbelangar, som ofwansagde Fru Tatinghof emot Wälb. Hr Bengt Kagge gör. will Consistorium hafwa dem hermed till Forum Competens remitterade och henwijste."


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0065082_00050
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0065082_00051
Källa: Stockholms domkapitel, Protokoll, huvudserien, SE/SSA/0148/A I/37 (1682)


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Kagg_nr_68 [se barn tab. 10]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna