ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kugelhielm  (läst 1598 gånger)

2009-09-10, 12:44
läst 1598 gånger

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 13:03
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Claes Bengtsson Bruzaeus lär vara född den 24 augusti 1602 i Hagebyhöga församling och ska ha dött den 26 februari 1681. Han lär vara begravd i Motala kyrka. Enligt Riddarhuset adlades Claes den 16 mars 1646 till Kugelheim och introducerades 1649 under nummer 351. Ätten dog ut den 9 december 1703
 
Kan någon förklara varför släktnamnet Kugelhielm florerar på nätet och disbyt?
 
Stämmer de uppgifter som står ovan om Claes?
I vilken församling dog han? Jag hittar inte honom i Motala församlings dödbok.
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2009-09-10, 17:53
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Elgenstiernas ättartavlor(EÄ) anges:
Claes Bengtsson Bruzaeus, adlad Kugelhielm, till Karlshult i Motala socken, Kvissberg i Vinnerstads socken, båda i Östergötlands län, samt Jonsered (Jonsjö) och Struxered (Struxsjö), båda i Veddige socken, Hallands län. Född 1602 24/8 i Hagebyhöga prästgård.
Det är väl förklaringen till att namnet florerar  
Som i alla sådana här frågor kan det löna sig att studera EÄ och att då inte missa komplementbanden ... (som jag inte kollar nu)
Död 1681 26/1 och begr s å ...... i egen grav i Motala kyrka, vars kor han låtit bygga och varest hans vapen uppsattes. (EÄ)
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-09-10, 19:30
Svar #2

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 13:03
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Hej Olle!
Som vanligt från dig ett informativt och fint svar. Jag vet inte om jag klivit in i något som jag inte borde ha gjort. När det visade sig att jag har en ana som på långt håll är släkt med en Kugelhielm, enligt underlag på Disbyt, brukar jag alltid försöka verifiera detta själv. Jag skrev därför en fråga per E-post till Riddarhusets Genealogiska avdelning och fick svaret att Claes adlades till Kugelheim. De hänvisade mig också till Elgenstierna om jag ville få mer information. Så nu är frågan, Kugelhielm eller Kugelheim? Jag återkommer efter att att jag varit i kontakt med Riddarhuset igen.
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2009-09-10, 20:47
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anders,
Du kan vara helt säker om det gäller Claes Bengtsson Bruzaeus född enligt ovan i Hagebyhöga prästgård; Han adlades Kugelhielm 1646 16/3 och ätten introducerades 1649 under nr 351 på riddarhuset. Ätten utdog 1703 9/12.
Det har aldrig funnits någon introducerad ätt med namnet Kugelheim - det måste vara ett misstag. Skulle Riddarhuset mot all förmodan ha andra uppgifter, vore det intressant att ta del av dem här ...
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-09-10 22:23)
Vänligen,
Olle Elm

2009-09-11, 14:47
Svar #4

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 13:03
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Hej Olle!
Du hade så rätt så. Riddarhusets Genealogiska avdelning beklagade idag i ett mejl till mig att stavningen blivit fel i deras svar till mig. Det ska vara Kugelhielm och inget annat. Jag har också fått veta av andra forskare att så står det också i Komplementet.  
 
Nu ska jag bara försöka få någon Moderator att ändra rubriken från Kugelheim till Kugenhielm så att inte andra blir frågande och undrande. Jag har ju stökat till det tillräckligt tycker jag.
 
Hälsningar!
 
Anders
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2019-01-04, 14:48
Svar #5

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Datum Kongsör 20 Februarius 1682
Leigde för Petter Gustaff Kugelhielm
Wij Carl. Göre witterligit, att såsom hos Oss Petter Gustaf Kugelhielm en underdånig ansökning giort om Wår leigde, till att kunna Sistera åk för rätta förklara sig öfwer det olyckelige dråp, som han uppå Länsmannen Nils Månsson Rauchman begått hafwer, föregifwandes han i undedånighet sådant endast med wåde skett warar, altså åk på det att sielfwa sanningen så mycket bättre i dagsliuset må förekomma; Ty hafwe Wij till be:te hans underdånige anhållande samtykt, åk bewilje, samt efterlåte fördenskull här med i kraft af detta Wårt öpne bref honom Petter Kugelhielm Wår öpne leigde till att kunna säkert framkomma, sin sak uti åfwanber:de mål utan uppehåld at utföra åk förklara; jämwäl sedan efter domens Publication i saken niuta den termin åk säkerhet, som lagen i slike mål föreskrifwer, till at åter kunna begifwa sig på fri foot. Wij befalle fördenskull här med alle wederbörande, at de skulle sig detta till hörsam efterrättelse, icke tillfogandes honom emot detta Wårt Leigdebref något men i någon måtto. Till yttermera wisso .p.
CAROLUS."

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0038963_00304

Källa: Riksregistraturet, Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/468 (1682)


EÄ: "Peter Gustaf Kugelhielm, till Frösvik i Oppeby socken, Östergötlands län. Student i Uppsala 1656-10-25. Var löjtnant vid Östgöta infanteriregemente 1669–1670. Kapten. Död 1691-01-22 på Frösvik och begraven i Linköpings domkyrka.

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Kugelhielm_nr_351


Se även "Registerkort över namn i rullorna" (1620-1723): https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0300113_00135
Rulla över hemförlovade 4/10 1670 - se: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0053877_00214

2020-03-04, 20:37
Svar #6

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Stoormächtigste Konung
Allernådigste Herre

In för Eders Kongl: Maÿ:tz Nådes Throon nedhlägger iag olyckelige i dhenne min oförmodelige påkomna bedröfwelse till Eders Kongl: Maÿ:tz sätter min Allerunderdånigste Supplication, böönfallandes, at såsom iag Gudh bättre i dhen olyckan Råkatt, igenom ett olÿckeligitt doch aldeeless genom wådhe och oförseandes skull, afhändt En för dhetta gammal LänsMan Nils Månsson Rauchman benemdh, lijfwett, dhen dher i dhet aldra ringaste hwarken emoott mig eller iag emoott honom någon weederligheett hafwa hafft, hwilkett mig så mycket mehra till sinnes går, således uthan all tancka huug och willie att waritt dhen till skada som elliest iag alt gått Undt hadhe, och såsom iag dherföre mig intett uthan Eders Kongl: Maÿ:tz Kongelige Mildheett och Nådhe understår säkert att wara wedh mitt ringa boo och Egendom, mindre dhenne wådeliga olyckan j person lagligen att gifwa tilkänna, dhet Eders Kongl. Maÿ:tt som en Nådig Konung mig medh des Kongl: Säkerheet och Legdh AllerNådigst benåda tächtes till en säker återkomst saaksens uthförande och en Nådig Legds Egenskaps åthniutande, hwar under iag då näst Gudz hielp förmodar, Ehuru Olyckelig iag i dhet öfriga waritt, hoss Gudh, Eders Kongl: Maÿ:tt och MåhlsÄganden denne wådhelige händelsen att försona, förwäntandes här öfwer i dhetta mitt bedröfwelige tilståndh en Nådig böönhörelse, förblifwer iag in till min dödzstundh
Eder Kongl. Maÿtz
AllerUnderdånigste och Trooplichtskÿldigste
Tienare
Petter Gustaff Kugellhielm"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0069790_00219
Källa: Riksarkivets ämnessamlingar. Personhistoria, , SE/RA/756/756.1/K/I/K 18 a

2021-05-15, 12:12
Svar #7

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Rulla uppå dee Fördubblingz-officerare sampt Trummaslagare wijdh Kongl: May:tz Östgiöta Infanterie Regemente, som afgått sedan sidsta General Munstring I Dam d. 26 Junij 1702 innan dee kommit at Transporteras Till dee stendiga Compagnierne, eller Regementet Till 8 Compagnierne redresserades Nembl:n wijd
/.../
2:dra Fördubblingz Compagniet
Capitien Hr Carl Kugelhielm. 1 död I Guldenfelt d:n 9 Decembr 1703."

Generalmönsterrullor - Östgöta regemente (E) 234 (1707-1710) Bild 11 (AID: v65371.b11, NAD: SE/KrA/0023)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna