ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Körning  (läst 5153 gånger)

2003-03-16, 23:54
läst 5153 gånger

Utloggad Agneta Allernäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2011-03-29, 01:07
    • Visa profil
KÖRNING, Agneta Matsdotter d. 1622 Holm Stora Tuna, (g.m. Nils Ottosson Hästhuvud)  
fader  
KÖRNING, Mats Simonsson, (g.m. Britta Eriksdotter Kuse)  
fader  
KÖRNING,Simon Ragnvaldsson f 1491 d 1501, (g.m. Christina Ingemundsdotter)  
fader  
KÖRNING, Ragnvald d 1460  
 
Är det någon som har fler uppgifter om dessa?  
Agneta Körning är min mf mm mm fm mf mm mor. Puh!Mvh  
Agneta

2003-03-16, 23:56
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Detta sista gäller Introducerad adel och bör därför efterfrågas under den avdelningen - du hittar mycket information om dessa personer på sidorna 393-394 i band IV av Gustaf Elgenstiernas, Svenska Adelns Ättartavlor.
Årtalen på Ragvald och Simon kan du nog plocka bort också; Simon är belagd dessa år (levde väl inte i bara 10 år..? :-) och Ragvald levde åtminstone 1460-1470 enligt Elgenstierna.
(Jag flyttar dit detta på en gång nu istället..)

2003-03-22, 08:28
Svar #2

Utloggad Agneta Allernäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2011-03-29, 01:07
    • Visa profil
Vilken fantastisk möjlighet Rötter är när man är nybörjare. Tusen tack Peter
Agneta

2004-02-04, 10:22
Svar #3

Katy Hedman Brännland

Söker närmare uppgifter om Harald Eriksson Körning till Wällinge och Edeby, af gammal adel.
Vem var hans far Erik Körning? Harald Eriksson var gift med Märta Pedersdotter Luthe, de hade bl.a. dottern Ingeborg, som gifte sig med Erik XIV:s lärare mm Dionius Beureus, död 1567.

2004-02-04, 11:20
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Mig veterligen så finns det utförligaste om Harald i Vällinge i en artikel i Släkt och Hävd Nr.1 1963, sid. 247-250.
Enligt den artikeln är det väl tveksamt om hans fadersnamn var Eriksson över huvud taget, Olufson/Olson verkar mer troligt.. Märta Pedersdotter (Luth) var hans första hustru, andra gifte (cirka 1550) med Margareta (Margeta); efternamn okänt..
Men vill man veta närmare om framförallt barn osv. så rekommenderas artikeln, men han ursprung nämns bara som Han skall ha varit av frälsesläkten Körning...
 
-Har något annat framkommit på de senaste 40 åren så tar även jag gärna emot uppgifter därom då jag 'har honom' långt där bak i prästerskapsrötterna någonstans..

2004-02-05, 13:29
Svar #5

Katy Hedman Brännland

Tack, Peter. Skall ta mig en titt på S o H nr 1 för 1963. Otroligt men sant är, att jag har min släktlinje klar fram till Harald i Vällinge genom hans dotter Ingeborg. Vet du ev. något mer om Märta Pedersdotter Luth?

2004-02-05, 23:41
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Nej, minns jag rätt så här dags så 'hör' jag till hustrun Margareta utan efternamn.. (annars hade det väl luthat åt att jag också undrat över namnet Luth.. :-)

2004-02-07, 14:39
Svar #7

Katy Hedman Brännland

Till Peter! Jag tycker att förfädren var ganska så slarviga med att lämna ordentliga besked efter sig! Dom ägnade inte oss efterkommande en enda tanke! Ha det bra/Katy

2004-02-07, 16:30
Svar #8

Katy Hedman Brännland

Till Peter, en gång till.
Enl. S.Biogr.Lex. innehade Harald Körnings svärson, Dionysius Beureus, Vällinge från 1549. Detta bör väl tolkas så, att Harald var död då, eller hur?

2005-02-14, 21:59
Svar #9

Magnus Olsson

Hej!
 
Söker uppgifter om en Bengta Körning, gift med Erengisle Carlsson Giedda, riksråd 1457-66 (han var även gift med Britta Natt och Dag). Detta är allt jag har, något som har mer att berätta?
 
mvh
Magnus Olsson, Uddevalla

2005-02-15, 11:40
Svar #10

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Hej Magnus!
Först ska jag bara säga att Erengisle (Karlsson) Gädda var riksråd ännu 1474 (Lundholm, Sten Sture, s. 234) och att hans första maka Birgitta Erengisladotter tillhörde Hammerstaätten (se ÄSF 1:3 s. 238).
 
Bengta Simonsdotter blev senast 1466-07-06 Erengisle Gäddas andra maka. Hon innehade jord i Jönåkers hd, Södermanland, dog något av åren 1491-1504, var dotter till riddaren och riksrådet Simon Körning och Beata Albrechtsdotter (Bydelsbach) samt gifte om sig något av åren 1476-1486 med riksrådet Jöran Åkesson (Tott). Erengisle Gädda dog 1475 och Jöran Åkesson tidigast 1486. Bengtas sätesgård var ännu 1491-05-31 Gäddeholm (nu Tureholm) i Trosa sn, Hölebo hd, Södermanland.
 
Källor: ÄSF 2:1 s. 45 och ÄSF 1:3 s. 284.
 
MvH/Tomas Karlsson

2005-02-18, 11:54
Svar #11

Magnus Olsson

Tomas,
 
Jag får tacka så mycket för all information. Det är uppskattat när man får lite kött på benen där man tidigare saknat uppgifter. Vet du möjligen om Erengisles barn Nils Gädda (Erengielsson) och Iliana Gädda (Erengielsdotter) är barn till Bengta eller Birgitta?
 
mvh
Magnus Olsson

2005-02-18, 18:54
Svar #12

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Bengta var mor till Nils, men faktum är att Erengisle hade två döttrar vid namn Iliana. Den äldre av dessa, Birgittas dotter, dog ogift i pesten, medan den yngre Iliana, Bengtas dotter, gifte sig med Svante Nilsson (Sture). Källa: ÄSF 2:1 s. 46.

2005-04-04, 23:12
Svar #13

Christoffer Hornborg

Hej!
Jag är förbryllad angående föräldrarna till Estrid Knutsdotter (som äktade Olof Jönsson Stenbock). Man får kanske skylla sig själv när man surfar omkring på nätet i jakt efter information men hursomhelst...
En uppgift är att hon skulle ha varit dotter till Peter Körning och Bengta Mattsdotter.
En annan är att hon skulle ha varit dotter till Knut Simonsson Körning och Estrid Mattsdotter Stjärna.
Kan någon klargöra detta?
 
Christoffer

2005-04-04, 23:18
Svar #14

Michaël Lehman (Philippos)

Hennes patronymikon kan vara en ledtråd. En Knutsdotter kan ju inte vara dotter till en Peter...

2005-04-04, 23:36
Svar #15

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Utan att känna till sakförhållandena skulle man väl kunna tänka sig möjligheten att Bengta Mattsdotter är Estrids moster, och Peter Körning hennes ingifta morbror (eller mosterman, som det ibland uttryckes). Både Peter Körnings och Knut Simonsson Körnings hustrur heter ju Mattsdotter. Är för övrigt Peter Körnings patronymikon känt? Det kan möjligen inte också tänkas vara Simonsson? I så fall kan vi ju tänka oss att det är två bröder, som gift sig med två systrar; s.k. syskonbyte.

2005-04-05, 07:46
Svar #16

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En titt i Äldre svenska frälsesläkter del I:3 (ISBN 91-7970-898-6; Stockholm 1989), s 256, vari äldre ätten Stenbock redogörs, vore kanske mer värt än att spekulera....   . Kvinnan ifråga kallas i ÄSF för Sestrid Knutsdotter, men av biskop Hans Brask i hans släktbok för Estrid, dotter av riddaren Knut Erengislesson (av den s.k. ätten Barun; han kallades även för Knut April enligt biskop Hans Brasks släktbok - en dotterson som var kanik i Uppsala o Linköping, sedan kh i Stockholm, kallade sig även Knut April, mycket troligt efter sin morfader) och Bengta Matsdotter (vapen: stjärna).  
Internet som källa är inget bra alternativ om man släktforskar...  men om man stöter på medeltidsuppgifter som man finner intressanta är en regel bra att ha i åtankarna att om det inte finns källor till de genealogiska påståenden så är uppgifterna oftast belamrade med mycket stora fel och rena spekulation. En id? är alltid också att skriva till hemsidans författare och fråga ifrån vilken tryckt litteratur uppgifterna kommer.  
 
I Hans Gillingstams trevliga verk Ätterna Vasa och Oxenstierna under medeltiden (Sthlm, 1952) , s 525, not 201, nämns att Simon Körnings fader (RA perg. 19 jan. 1430; jfr Elgenstierna 3, s. 153) Peder Körnings hustru Bengta Matsdotter (stjärna) enl. SD 2540 var syster till Finvid Laurenssons farmor (E. Nordström i PHT 1941-1942, s. 20, not 7, och s. 23, not 17) Sestrid Matsdotter.  
Således rekommenderas den hugade läsaren att på sitt närmsta bibliotek beställa Personhistorisk tidskrift 1941-1942 för vidare undersökning av sakens rätta natur.

2005-04-07, 12:11
Svar #17

Christoffer Hornborg

Niclas
 
Jag är fullt införstådd med vikten av källkritik. Som regel brukar jag dock ända kolla upp alla uppgifter jag får för att se om det ligger något värde i dem.

2006-01-06, 11:19
Svar #18

Britt-Louise Karlsson

Finns det någon släktforskare i Finland, somforskat på släkten Körning, Kiörningh, m fl stavningar. Intresserad om dess förgreningar till Sverige.

2006-01-20, 10:40
Svar #19

Utloggad Johan Bilén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2017-08-22, 16:46
    • Visa profil
Enligt Elgenstierna så introducerades ätten Körning 1625 och dog ut före 1750. Eftersom slottsloven Erik Mattsson Körning levde mellan ca. 1540-1599 så bör det förmodligen vara någon av hans barn som sökte introduktion på Riddarhuset. Någon som vet vem?

2007-03-29, 10:17
Svar #20

M.Sjöström

As far as I have understood, that Estrid Knutsdotter actually was not descended from any Körning/ Kyrning family. Instead, she seems to have been stepdaughter of a Körning/ Kyrning, i.e stepdaughter of knight Peder Kyrning, being daughter of Peder's wife Bengta Matsdotter [Stjärna] and her first husband knight Knut, nicknamed April, who was of the family genealogically known as the Barun, and whose own mother was a Porse.
 
Estrid Knutsdotter, sometimes also called Sestrid Knutsdotter, before her own Stenbock marriage presumably lived in her stepfather's household, and may have in some occasions been called Körning as were also her half-brothers who were sons of Peder Kyrning. (I would like to see proper references of where, in contemporary documents, Estrid actually was called Körning or Kyrning.)
 
In other words, her possible appellation as Körning is an early event of the today rather common phenomenon of stepchildren's surnames being changed to the name of their mother's current, i.e later spouse, = name of stepfather of such children.

2009-06-16, 21:05
Svar #21

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Jag har en Kerstin Körning i mitt släktträd.
Född cirka 1530 i Bolmsö (G)
Dotter till fogden Gabriel Körning och Märta Jeppesdotter.
Vad mer vet man om den familjen?
Jag har ingen mer information.  
All information är värdefull.

2009-06-17, 07:37
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Fredrik, hon hette Kerstin Gabrielsdotter (finns inga belägg att hon skrivit sig Kerstin Körning; släktnamn bland adeln var ej vanliga under 1500-talet utan kom först i början av 1600-talet, då oftast utifrån vapenbilderna). Att hon skulle varit född Född cirka 1530 i Bolmsö (G) måste vara ett påhitt av någon amatörsläktforskare. Hon var gift 1: o. m. Måns Olsson, häradshövding i Konga härad, 2: o. m. Lindorm Persson (Ulfsax) [stupade 1565 i slaget vid Axtorna i Halland] , 3: o. m. Jöns Nilsson [Årydssläkten (obs! ej Rosenqvist)]  
Fadern Gabriel Kyrning (~Körning) var först häradsfogde och sedan häradshövding i Uppvidinge härad. Han omnämns i Gustaf I:s registratur 1529 s 291 och 1530 s 189 [finns tryckta!]. Gabriel Kyrning fick olika förläningar av kronan i Kronobergs län och han var gift med Märta, som av Elgenstierna (del 8 s 496) kallas Jakobsdotter och utifrån detta har släktforskare konstruerat Jeppesdotter eftersom hennes mor Sestrid Gudmundsdotter varit gift dels 1: o. med Jesper Nilsson och 2: o. m. Mickel Nilsson. Familjen höll till på Osaby i Tofta socken (sedermera uppgick denna socken i Tävelsås), Kinnevalds härad. Fadern till Sestrid Gudmundsdotter är väpnaren Gudmund Grönalöf (känd 1476-1500) vars son Jöns (Johannis/Johan) Grönalöf var dekan i Växjö. Släkten tillhör lågfrälset och Gabriel Kyrnings ursprung är ej känt, och frågan är väl ifall han tillhörde frälset ifrån början eller genom giftermålet avancerade socialt?  Tillnamnet Körning/Kyrning förekommer även bland bondesläkter.
Uppgifterna i stort jag meddelat finns att läsa i Det medeltida Värend  av Lars-Olof Larsson.
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2009-06-17 07:39)

2009-06-17, 10:36
Svar #23

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack Niclas!
Jag ska rätta till felen i mitt träd.
Och skriva in informationen.
Då kanske även Lindorm Perssons födelse är fel?
Jag har att han föddes omkring 1527 i Bolmsö (G)
 
 
(Meddelandet ändrat av Fredrik_S 2009-06-17 10:44)

2009-06-17, 12:16
Svar #24

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ja, det finns ingen gravsten eller andra uppgifter som ger födelseåret för Lindorm Persson (Ulfsax) [d.ä.] så även den uppgiften är baserad på någons uträkning, dvs. fria fantasi. En parentes i sammanhanget, men nog så viktigt, är att Lindorms möderne är fel angivet i Elgenstierna - modern var Per Jönsson (Ulfsax) hustru Kristina (Kerstin) Knutsdotter [Ribbing] och namnet Lindorm har ärvts via Ribbingfamiljen - Estrid Drake ska alltså utgå.  
 
Gabriel Kyrning/Körning är en intressant person. Förnamnet Gabriel kanske kan ge en antydan om hans bakgrund? Hur pass vanligt var detta namn under 1500-talets första hälft och bland vilka sociala skikt kan det beläggas?
 
mvh
Niclas

2009-06-17, 12:25
Svar #25

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack igen Niclas!
Jag har nu ändrat det i mitt släktträd.
Vet man vem Estrid Drake var gift med?  Nu när det inte var Per Jönsson?

2009-06-17, 13:51
Svar #26

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Nej, hon är troligen ihopdiktad och hur hon avfärdades ur Ulfsaxstamtavlan ska finnas omnämnt i någon artikel, tror det var i Personhistorisk tidskrift. Kolla rättelsebandet (under ätten Ulfsax) till Elgenstierna av Carl Szabad så borde referens till aktuell litteratur finnas. Förslagsvis fortsättes eventuell diskussion i detta sidoämne under Introducerad adel: Ulfsax.  
 
mvh
Niclas

2010-07-14, 11:11
Svar #27

Utloggad Marianne Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-07-21, 22:42
    • Visa profil
Hej! Jag söker fler uppgifter om Britta Pärsdottet Körning i Nättraby. Hon blev halshuggen och bränd i Listerby, Blekinge för hon förgav sin man, Christoper Blom, med förgiftn (GID 1770.10.50200). Christopher Blom, som jag är släkt i släkt med, dog den 3 augusti 1734.  
Finns det uppgifter om varför hon tog detta drastiska steg? Söker även mer information om henne och hennes förfäder. Tusen tack!  
Kära hälsningar  
Marianne

2010-07-15, 07:05
Svar #28

Björn-Åke Petersson

Här lite om Brita Körning
 
taget från Extra ting den 15/8 1734 i Medelstad härad, Blekinge
 
denna dag hölls extra ordinarie ting med rannsakning av giftmörderskan Brita Kiörning i Nättraby som med mercurium av daga tagit sin man Christopher Blom. De hade varit gifta i några få år, men Brita och hennes man levde i stor osämja med slagsmål till följd av dryckenskap, det hade straxt innan mordet varit i landskansliet att förhöras om sin osämja och då enats, men hade redan vid pingsttiden Brita Kiörning inköpt lite mercurium (arsenik) för att blanda lite med brännvin, och därmed göra mannen så sjuk att han avhöll sig från brännvinet. fredagen den 2 augusti hade hon blandat lite mercurium i ett glas tillsammans med brännvin och givit sin man, av detta dog han vid midnatt. Husfolket upptäckte på morgonen att glaset stod i fönstret och kring det och på bordet och golvet låg en mängd döda flugor, man fattade då misstankar att det var gift i glaset. Mercurium var den tidens insektmedel. Av Brita Kiörnings berättelse framgick att hon med många naturmedel sökt stävja sin makes alkoholbegär, slem från ålar, döda ormar och hon till slut mjölkat 9 droppar från en sugga och blandat med brännvin och givit mannen. Enligt ett vittne hade hon även tidigare givit mannen en vit dryck i glaset. Hon dömdes till döden att å båle brännas på avrättningsplatsen vid Listerby.
 
Brita Kiörning omnämns första gången i domböckerna 1716 som gästgiverska i Listerby och 1717 finns hon i Hasselstad där hon köpt en gård till gästgiveri, men denna blev hon av med genom bördsklander. 1719 förestår hon gästgivveriet i Ronneby och 1720 gifter hon sig med gästgivaren i Nättraby Hindrich Hambn han dör i början av 1730-talet varför hon gifter om sig med denne fd underofficeren.
 
Björn-Åke Petersson

2010-07-16, 09:35
Svar #29

Utloggad Marianne Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-07-21, 22:42
    • Visa profil
Tusen tack!!
vilket drama!!  
 
 
Kära hälsningar och stort TACK!!
Marianne

2012-02-13, 14:51
Svar #30

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Jag kommer gärna i kontakt med personer som härstammar från introducerade adliga ätten Körning.

2014-01-08, 14:15
Svar #31

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Kerstin Gabrielsdotter (Kyrning), g.m. Lindorm Persson (Ulfsax), var dotter till Gabriel Kyrning och Märta Jakobsdotter. Märta Jakobsdotters mor var Sestrid Gudmundsdotter (Grönalöv), och hon var enligt Niclas Rosenbalcks inlägg 17 juni 2009 gift 1:o med Jesper Nilsson och 2:o med Mickel Nilsson, varav släktforskare har konstruerat namnet Jeppesdotter åt Gabriel Kyrnings hustru Märta.
 
Min fråga: Är det säkerställt att Märta var dotter till Jesper Nilsson och Sestrid Gudmundsdotter, borde hon inte hetat Jespersdotter då? Eller var Jesper och Jakob samma namn på denna tiden? Kan hon ha varit dotter till Sestrid Gudmundsdotter i ett okänt gifte med en Jakob?
 
MVH Andreas

2014-01-08, 19:54
Svar #32

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Andreas, det är Lars-Olof Larsson i Det medeltida Värend som normaliserat Jeppe till Jesper. Det är i hans bok jag funnit Jesper-namnet. Jeppe är dock en smeknamnsform i södra Småland för Jakob.

2014-01-08, 20:00
Svar #33

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vidare vad gäller Grönalöf. Jag har varit inne på tanken att ovannämnde Jöns (Johannis/Johan) Grönalöf skulle kunna vara den Johan som var Margareta Håkansdotters i Dädesjö förste make och far till dennes barn, bla kh Per Johansson i Tolg - släktmedlemmar för nämligen ett med korslagda pilar genomstunget blad (~sjöblad) i vapnet, som av Owe Wennerholm tolkats som ett genomstunget,upp- och nedvänt, hjärta. Dessa vapenbilder finns redovisade i ett äldre nummer av KGF-Nytt.

2014-01-26, 14:17
Svar #34

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
En liten pusselbit. Kerstin Gabrielsdotter förde en sexuddig stjärna i sitt vapen. Källor: 1) Sven Ribbings huvudbaner i Bottnaryds kyrka. 2) Frälse- och Rusttjänstlängd för Småland 1562, där hustru Kerstin i Håringe till Rataryd (stjärna), änka efter Lindorm Persson Ulfsax förekommer. Uppgiften att hon var änka efter Lindorm 1562 är uppenbarligen fel, då han levde till 1565...

2014-08-15, 23:37
Svar #35

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Kopia av Carl Körnings skriftliga morgongåva den 12/4 1657 till Elizabeth Kruusbiörn återfinns bland Krigskollegii Brevböcker år 1706. Bl.a ...skiänker och gifwer, wälbem:te min k: hustru Elizabeth Kruusbiörn till heders och morgongåfwa min sätesgårdh Lindö, uthi Nyland och Tenala sochen belägen, med dee under behörige Jordegodz, såsom och till een kiärleekz förbättring ettusende Richsdal:r.
 
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/70 (1706), bildid: A0065984_00869 ff

2019-11-23, 13:03
Svar #36

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Den 16 Augustj [1682] höltz Ordinarium Consistorium /.../
13. Daniel Ranzoch hafwer förlofwat sig medh AdelsJungfrun Ebba Körning, /:medh hwilken han och barn äger:/ hwar till hennes föräldrar samtycke gifwit, hafwandes Fadren j Lijftijden warit hoos hans Ehrwä:t M: Bergium, som han berättade, och begärt Copulation, och Modren som ännu lefwer j Nyland, kallar honom sin Son i sine bref. Dess hafwa sökt wixel j Rasbo Sockn, men Consistorium Upl. efter 1 lysning Uppå Pastoris Loci Hr Henrich Bÿrelij förfrågan sig icke undertsodh at uthan Kongl. permission tillåta dem wixlen, som äre och olijka ståndh: söckt det samma her j Stockholm och af Sahl. Hr ErchiEbiskopen, men fått i lijka Måtto afslag, han begär enteligen at detta Consistorium wille gifwa dem lof at wijas, men Consistorium, ehuruwähl det kunde Upräckna några exempel af dem, som af olijka Ståndh obehindrade bygt Echtenskap tilhopa, dock hölt det betänckeligit att emot Consistorij upsaliensis her om utlåtne tanckar dem till Copulation förlofwa, utan inrådde dem hoos H:s Kongl. May:t der om Underdånigste ansökning göra"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0065082_00120 ff
Källa: Stockholms domkapitel, Protokoll, huvudserien, SE/SSA/0148/A I/37 (1682)


https://www.adelsvapen.com/genealogi/K%C3%B6rning_nr_67

2022-03-14, 15:18
Svar #37

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"In för det Höghwördige DomCapitlet fördrijstar iag migh inkomma med denne min Ödmiuka böneskrift beklagandes min Olyckeliga händelse, i det iag Gudh bättre hafwer blifwit berychtat för en Pijga, hwilcket iag icke heller kan aldeles förneka, och som iagh nu dömbd är wijd Frössåkers ting som skiedded. 5 Junij sistleden för min Brått att både böta och stå Laglig Kyrkioplicht. Altderföhre Nödgas iag Anhålla hoos det Höghwördige DomCapitlet, dee täcktes HöghGunstigast unna mig den fromheet, att få stå min plicht uti Wahlö kyrkia, Emedan den Kyrkian ligger mig Närmast än Börstill. Beklagandes iag dess utom, att iag fattige Man har warit en Änkling öfwer femb Åhr. Män Aldrig Råkat uti sådan frästelse eller slijk Olyklig händelse, Oansedt detta är skiedt igenom en Annars tilskyndande; Altderföre synes migh wara för swårt sådandt utstå: I medler tijdh beder iagh det Högwördige DomCapitlet tächtes Pardonera migh att stå min plicht uti Börstills Kyrkia: utan låta fordra mig till Wahlö försambling. Emot en så Christ- och faderlig befordring förblifwer iag in till min dödh
Dett Höghwördige DomCapitletz
Barckö d. 15 Junij 1712 /:
Ödmiuka tienare
Andreas Kiörningh"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0025444_00382
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0025444_00009

Källa: Uppsala domkapitel, Handlingar ordnade efter pastorat t.o.m. 1900, SE/ULA/11630/1/E 5 A/47 (1638-1800). Börstil


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna