ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lenck  (läst 1039 gånger)

2003-04-06, 01:09
läst 1039 gånger

Johan Nordström

Hejsan!
 
Jag söker ättlingar, anfäder eller andra släktingar till Gustaf Lenck (Ryttmästare?) g.m. Magdalena Stake(?). Kan ha haft en son (Harald Gustafsson Lenck).
Jag är intresserad av det mesta som rör den adliga ätten Lenck nr:448.

2003-04-06, 17:19
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Då bör du på välsorterat bibliotek söka upp band IV av Gustaf Elgenstiernas Svenska adelns ättartavlor - där på sidorna 591-593 finns nog det mesta som du söker rörande denna ätt.. Vidare hittar du anor till denne Gustaf Lenck även under andra ätter; till att börja med under Hård af Segerstad i band III samt Frankelin i band II ser det ut som vid en hastig titt..

2003-04-10, 23:05
Svar #2

Johan Nordström

Tack så mycket Peter för den precisa informationen!
 
MvH Johan

2003-09-23, 23:23
Svar #3

Johan Nordström

Någon som vet något om denna släkts invandring till sverige ifrån skottland, och vilken släkt dom tillhörde där?

2012-06-24, 15:33
Svar #4

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Extract
Som iag will gud tänker begifwa mig till utrikes orter; så will iag eij helller förhindra Madame wijdare lykans fortsättiande, utan här igenom wälmenat welat tillkänna gifwa, att min tanka aldrig är att wijdare komma till Swerige igen, utan takar för mitt där warande i detta målet. Förblifwandes
Madames
Helsingör d: 16 Decemb: 1730 g:l stl
Tienstskyldige tienare
J[akob] G[eorg] Länck
 
Att förestående är richtigt extraherat af Wälborne Hr Ryttmästar Läncks Bref till sin Fru Wälborne Elizabet Trotzig attesterar af Höör d 14 Janu: 1731 Nils Ringius
 
Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:56 (1730-1730) Bild 3350 (AID: v234814.b3350, NAD: SE/LLA/13550)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna