ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Möller  (läst 932 gånger)

2005-04-24, 22:27
läst 932 gånger

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Till alla er som har intresse i adliga ätten Möller från Livland (introducerad som nr 454) vill jag meddela att Elgenstierna har en felaktig genealogi för de första leden. Stamfadern Johan Möllers likpredikan har nu återfunnits och den visar att Elgenstierna har fel uppgifter om såväl hans moder som hans barn.
 
Hur den rätta genealogin ser ut reds ut på sidan genealogi.sjolunds.se/moller.htm. Hoppas detta kan vara till nytta för någon!
 
Hälsningar / Peter Sjölund

2011-12-07, 19:11
Svar #1

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:10
    • Visa profil
Tack för denna info. Har Riddarhuset fått vetskap om det här eller ?
Jag har anor till ätten och har således lagt in fel uppgifter i mitt släktarkiv.
 
Som av en händelse skulle jag titta på en annan ätt här i Anbytarforum  
och blev då nyfiken på om det här berörde Christina Möllers anor. Och det gjorde det ju.
 
Tur jag inte lämnat ut något till mina släktingar i bl a USA ännu mer än till Disbyt som inte lagt in dem alls.
 
Hälsningar
Christina

2011-12-08, 23:31
Svar #2

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jag nämnde det för riddarhusgenealogen när jag träffade honom på släktforskardagarna för något år sedan, men jag har nog inte skickat det skriftligt till Riddarhuset, vilket jag nog borde göra. Tack för påminnelsen!
 
Hälsar /Peter

2011-12-09, 23:07
Svar #3

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:10
    • Visa profil
Har du varit inne på ätten Staël von Holsteins hemsida ,/Din studio/. Gästbok finns för synpunkter.
Där har jag nog fångat upp det jag har om Christina Möller.
En fundering jag har om ätten nr 97 Slatte.  
Anna Christina Slatte och Amiralen Johan Behr får dottern Maria Margareta 1669 11 17 på Malmö i Kvillinge sn enl FB.
Hon blir maka till Mattias Gustaff Staël von Holstein och farmor till min mm mm fm Maria Charlotta Staël von Holstein.
Dessa uppgifter finns ju i de svenska kyrkoböckerna så det bör ju vara rätt så långt.
 
Sen såg jag att en A Morath undertecknat Maria Margareta Behrs Bou år 1744, se Exiba 9 NR 12. Han är väl måg och släkt med den Alexander Morath som du har som gemål till Barbara Möller men vart tog Christina Möller vägen i den korrekta släkttavlan? Fattas det inte ett släktled eller tänker jag helt fel.
 
Hälsningar
Christina

2018-04-21, 23:50
Svar #4

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"1674 5 Novemb:
§ 2 Beslötz, at man skall uppenbara för H N:de Hr Landzhöfdingen 1. /.../. 2.Om Wälb. Arendt Möller, som är utj elakt rychte för sin Sal. Frus syskonebarn, Praesidentens i Calmar Christopher Larsson Grubbs dotter"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074180_00040


Källa: Domkapitlets i Linköping t.o.m. 1989-06-30 arkiv, Protokoll, SE/VALA/00506/A I a/10 (1674-1679)


https://www.adelsvapen.com/genealogi/M%C3%B6ller_nr_454


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna