ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oxenstierna af Eka och Lindö  (läst 1578 gånger)

2004-08-06, 09:34
läst 1578 gånger

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Friherrliga ätten Oxenstierna af Eka och Lindö (utdöd på manssidan 1978) har utgrenat sig i de  grevliga ätterna Oxenstierna af Södermöre (utdöd 1706), Oxenstierna af Korsholm och Wasa (levande) samt Oxenstierna af Croneborg (utdöd 1803).
 
Ännu under 1990-talet levde änkor efter de sista friherrarna Oxenstierna.
 
Släkten finns medtagen i 2004 års adelskalender.

2006-04-12, 14:19
Svar #1

Örjan Werkström

Friherrliga ätten nr 1 Oxenstierna af Eka och Lindö är numera utslocknad även på spinnsidan.

2009-08-24, 13:02
Svar #2

Utloggad Frank Engelbrektsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2010-12-09, 10:05
    • Visa profil
Är det någon som har tittat närmare på Mårten Gabriel Lejonsköld Oxenstierna? Jag vore tacksam för uppgifter om denna mans olika mantalsskrivningsorter och datum för respektive förflyttning.
Är det någon som kan hjälpa mig är jag mycket tacksam.

2012-12-21, 13:52
Svar #3

David Jerrestrand

Hej. Jag försöker reda ut en del påstående som min Morfar hade angående ätten Oxenstierna. En.l min Morfar (1918-1999) som förövrigt släktforskade både min Mormors & hans egen släkt på 70 & 80 talen. Så påstod han att han skulle varit släkt med Bengt Bengtsson (Resare Bengt) Oxenstierna af Eka & Lindö 1591-1643. Efter själv ha forskat på hans egen sida i snart 2 år, så har jag inte funnit några bevis till detta påstående.
 
När jag har gått igenom Elgenstierna, så står det att Bengt Bengtsson Oxenstiernas äktenskap med Margareta Brahe var barnlöst. Så min fråga är om det finns några bevis eller efterforskningar gjorda på om Herr Oxenstierna kan ha haft några utomäktenskapliga relationer eller för den delen några oäkta avkommor? Eller är detta en vanlig släktskröna som jag råkat komma in på & att det hela är taget ur luften.
 
Min Morfars föräldrar var Johan Gottfrid Mattsson, född 1885-11-28 i Fasterna (AB). Död 1965-07-13 i Fasterna (AB). Hans Mor var Sofia Katarina Karlsson, född 1888-01-02 i Fasterna (AB). Död 1935-12-08 i Fasterna (AB).

2012-12-21, 14:09
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
David, min erfarenhet av vissa släktforskare och när dessa vill poängtera att de är släkt med NN (en person som då oftast är av någon kunglig familj eller frälsesläkt) så vidgar de ofta begreppet släkt till att omfatta ett släktskap som egentligen avser att de har hittat en gemensam anlinje med den omtalade halvkände personen (exempelvis att de har någon ur Folkungaättens tidiga medlemmar som anfader, vilket inte är så märkvärdigt då var och varannan härstammar ifrån dessa när man hittar anor till medeltida frälsesläkter). Har din morfar i sin släktforskning några medeltida frälsesläkter ?

2012-12-21, 14:58
Svar #5

David Jerrestrand

Hej & tack för ditt snabba svar Niclas. Min Morfars ursprungliga släktforskningspapper gick dessvärre förlorad för några år sedan. Av den anledningen har jag varit tvungen att göra om det arbete han påbörjade. Dock så har jag har fått det berättat av min Mor att min Morfar hade forskat fram att han var släkt med Resare Bengt.  
 
Dock så har jag personligen inte funnit någon koppling till någon äldre frälsesläkt på min Morfars sida. Då de flesta utav hans förfäder var inom allmogefolk, såsom Bönder, Statare, Torpare, Soldater, Ryttare & Smeder etc.
 
En annan sak jag vill påpeka är att han var i kontakt med Hans Gillingstam angående det Oxenstiernas gravkoret i Fasterna & att han hade fått lite papper angående ätten Oxenstierna af Eka & Lindö ifrån honom.

2013-08-15, 18:21
Svar #6

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
På sid 98 i Äldre svenska frälsesläkter II, häfte 1 som utgavs i Stockholm 2001 omnämns att i Marks von W?rtenbergs konceptgenealogier i Riddarhusets arkiv i Stockholm finns ett omnämnande att Sigrid Gustavsdotter (Tre rosor) gifte sig den 25 oktober 1579 i Arboga med Friherre Bengt Oxenstierna. Är det här den enda källan som omnämner vigseln? Det finns två kyrkor i Arboga. Var ägde vigseln rum?

2013-08-24, 16:35
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Är det ingen som har studerat detta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna