ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2007  (läst 3939 gånger)

1999-05-13, 23:54
läst 3939 gånger

Utloggad Sigvard Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 787
  • Senast inloggad: 2016-10-04, 07:36
    • Visa profil
Prinsessan Sofia av Sveriges sondotter, hette Birgitta Gustavsdotter Rutencrantz, när föddes resp. dog hon? Mycket tacksam för rätt svar.
Sigvard

1999-05-14, 01:07
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Sigvard!
 
Den här efterlysningen borde kanske varit inne under adel istället, men OK.  
Jag har inte Elgenstierna till hands, men enligt mina anteckningar så står det inga årtal på henne där.
Hennes mor Anna Knutsdotter Lillie af Ökna hade tillsammans med Gustav av Sachsen-Lauenburg dottern Birgitta. Då Gustav var född 1574 och dog redan 1597 [Europäische stammtafeln, neue folge, band I Tafel 81] torde Birgitta vara född ca 1597. Enligt mina anteckningar dog hennes man Anders Stråhle af Sjöared 1649 och det barn jag har en anteckning om föddes så sent som 1646 (ganska gammal mor med andra ord, men inte omöjligt).

1999-05-14, 08:09
Svar #2

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej! Den Brita Gustavsdotter Rutencrantz som var gift med Anders Stråle var enligt SoH 1990:3-4 s 129ff inte dotter till hertig Gustav av Sachsen-Lauenburg utan sondotter till densamme, hennes antavla finns i artikeln på sid 143.

2001-03-11, 08:35
Svar #3

Jonas Kuschner (Jonas)

Bo Lindwall har, under Kändisars härstamning > Tingsten, Herbert, kommit in på Tingstens anor inom ätten Rutencrantz och pekar (under ana 2772) på det märkliga i att Chr. v. Warnstedt i en artikel i Släkt och Hävd 1993 fullständigt nonchalerade N. F. Beerståhls artikel i Släkt och Hävd bara ett par år tidigare. Orsaken var sannolikt att Warnstedt helt enkelt hade översatt och lätt bearbetat en artikel som han flera år tidigare hade publicerat i ett par olika tyska tidskrifter. Detta uppmärksammades av Gillingstam i hans rättelser till Warnstedts artikel i SoH 1994:2, s. 100ff, som visade på bristande konsekvens i de uppgifter Warnstedt hade angett i sina olika artiklar på temat.
 
Att gamla overifierade genealogiska uppgifter är seglivade visas emellertid av att även en respekterad och skicklig forskare som Bo Lindwall har tagit med Anna Knutsdotter Lillie (ana 2773) som stammor för Rutencrantzarna och dessutom som gift med hertig Gustaf. Gillingstam har i SBL 23 (1980-81), s. 71, påpekat att hennes namn först förekommer i litteratur från 1700-talet (A. A. v. Stiernman) och att hon inte alls har kunnat beläggas i samtida källor, något han senare (bl.a. i rättelserna till Warnstedt) har haft anledning att återkomma till.
 
I rättelserna till Warnstedt i SoH 1994, s. 101, har Gillingstam dessutom framfört hypotesen att den av hertig Gustafs frillor - hans barn kan enligt Gillingstam (s. 100) ha haft olika mödrar - som var mor till Gustaf Gustafsson, senare blev gift med balberaren Alexander Raab i Stockholm (begr. 1628 13/1).
 
Lindwall tar i Tingstens anlista inte upp några föräldrar till Anna Knutsdotter. Jag uppfattar detta som en underförstådd reservation, som kanske borde ha gjorts mer explicit.

2002-02-01, 13:33
Svar #4

Brita F.Almström

1 feb.2002 kl 12:52
Hej Jonas Kuschner.
Jag har för första gången i mitt dataliv besökt geneologi sidorna .Tyvärr har jag tidigare inte haft så mycket tid att ägna mig åt släktforskning .På min vind finns en hel del material och också ett släktträd som jag nu ska plocka fram ur dammet .Själv är jag en sentida ättlig till  Hertig Gustaf och Anna Knutsdotter Lillie till Ökna .
Annas föräldrar var:Knut Knutsson Lillie till Ökna
och Sjöholm ,gift med Anna Bese .
Anna Beses fädernegods var Sjöholm .
Knut Knutsson Lillie var gift 2 ggr.
Barn i första giftet:Anna Lillie och sonen Knut Lillie .Han lever på sin gård Viby i Sollentuna fram till 26/5 1628 då han försäljer den .
Hälsningar Brita

2002-02-02, 12:44
Svar #5

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Brita! Jag hoppas att du får stort nöje av din återupptagna släktforskning. Vad Anna Knutsdotter Lillie beträffar, så vill jag endast påminna om det jag skrev ovan.

2002-02-02, 15:32
Svar #6

Brita F.Almström

Hej Jonas!
Tack för ditt svar.Vem är Gustaf Gustafsson? Han finns inte på mitt släktträd.Här står:barn till Hertig Gustaf och Anna Lillie
Magnus Rutencrantz och Brita Rutencrantz.Magnus Rutencrantz naturlig son  till Hertig Gustaf av Sachsen ägare till Hallqui Hallkved.Hertig Gustaf köpte för 1.000 riksdaler (låter mycket)Hallkved av Joseph Seminsky år 1596,då denne återvände till Ryssland och skänker godset till sin naturlige sonMagnus Rutencrantz.Gift med Christina Månesköld af Seglinge dotter av Christer Carlsson Månesköld(nr 62)och Brita Björnsdotter Bååt(nr3)
Deras son:Carl Rutencrantz gift med Regina Drummond,dotter till Jacob Drummond och Elisabeth Clerk.Lång historia.Någon Gustaf Gustafsson finns inte i mina luntor,däremot har jag intressanta brev till och från Knut Knutsson Lillie.Ett privat brev till Lillies syster Agnetha Snakenborg Preston på Fyllingarum daterat 1573.Tyvärr kan jag inte läsa det.Kanske du kan tipsa mig om någon som kan?Nu återstår att försöka sätta Anna Lillie på rätt plats i historien.Hälsningar Brita

2002-02-03, 09:24
Svar #7

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Brita!
 
Om du tittar efter i Släkt och Hävd (SoH) 1990:3-4:129-146 kan du läsa mer om denne Gustaf Gustafsson som du frågar om. Du kommer att finna att ditt nyligen avdammade släktträd inte är helt uppdaterat vad gäller Brita Rutencrantz härkomst.
 
I Jonas Kuschners inlägg ovan hittar du ytterligare ett par hänvisningar i SoH och SBL (Svenskt biografiskt lexikon) som kan vara värda att studera närmare.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2003-04-09, 22:39
Svar #8

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej, Brita!
 
Jag förstår att vad du menar om Gustaf Gustafsson men det fanns en Släkt och Hävd-tidskrift nr 2, 1993  sid 340-354 ,du kan läsa det.
 
Mvh
Anders Höijer

2003-07-28, 11:37
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Kalmar domkyrkas räkenskaper för år 1776 finner jag att det i oktober begravs en Capitein Ruten Cranss fru och att hon sedermera flyttas.(GID 70.8.58400)

Är detta dödsfall känt?
Får också erkänna att jag inte har ovan nämnda artiklar aktuella utan nu endast läst EÄ som var mager.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-07-28, 20:32
Svar #10

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej Olle Elm!
 
Nej det är ej känt dödsfall för Capitein Ruten Cranss fru.
jag vet ej om dem hade bott i Kalmar.
Om de vet mer om det.
 
vänlig hälsningar
Anders Höijer

2004-01-25, 14:08
Svar #11

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Fråga till Olle...
 
Är möjligen årtalet 1776 en felskrivning? Kan det tänkas vara från 1676 i stället?
 
Då skulle det nämligen någorlunda passa in för kaptenen vid Kalmar regemente Gustaf Rutencrantzs hustru Wendela Leyonram, som anges död 1677 i Småland och begravd s å 21/3 i Rumskulla kyrka [se vidare SoH 1993, s 352].

2004-01-25, 17:22
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gabriel,
Utan att ens kolla kan jag - skam till sägandes - medge att Du har rätt. Har nämligen aldrig haft anledning att studera någor i Kalmar 1776 - och f f a inte Kalmar domkyrkas räkenskaper; Vilka  jag fann av en slump i Genline och som t ex inte ens Håkansson (i boken Kalmarbor under 1600-talet) tagit del av. Troligen då de ej förvarats som normala kyrkoböcker.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-26, 08:10
Svar #13

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej Gabriel....
Det kan vara 1676 men jag har inte studera någon om kapten vid Kalmar regemente, Gustaf Rutencrantzs hustru Wendela Leyonram var död år 1677. Men jag vet inte, var ligger i kyrkan Rumkulla kyrka?
Har inte kolla där kyrkoböcker ännu.
 
vänligen
Anders Höijer

2004-09-05, 12:11
Svar #14

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej!
Själv jag undrar om Gustav Rutencrantz född 1596 var gift med Kristina Kristersdotter Månesköld som dog 1638 den 14 april i Åsbo men Gustav dog år 1620 och var begravd i Fittja kyrka. Hon har varit gift två gånger. En av dem är säkert är Christina Månesköld af Seglinge var gift med Magnus Rutencrantz var hennes första gifte.
Kanske Kristina och Christina kan vara släkt?
Inte säkert fortsättning.....
vänliga hälsningar
Anders

2004-12-14, 23:28
Svar #15

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej!
Jo jag har kollat efter Sophia Rutencrantz var inte dotter till Carl Rutencrantz utan hans bror Gustaf Rutencrantz. Hon var född i Småland och var gift 1694 den 6 februari i Myssjö med Nils Gyllensparre.
 
mvh
Anders Höijer

2004-12-15, 07:41
Svar #16

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej!
Ursäkta mig att det är fel om Gustaf, född 1596 men det ska vara rätt är Magnus Rutencrantz, född 1596.
 
Ursäkta mig!
 
mvh
Anders

2005-04-14, 18:08
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Någon som vet mer om denna dam:
 
Östra härads dombok (Jönköpings län; VaLA) 1750, tinget den 28 maj, 4?:
Enckie Fruu wälborna Sophia Rutencrantz
lät hoos rätten andraga huruledes hennes torf-
tiga och V?la tillstånd twingat henne at nu på
sin höga och Bräckeliga ålderdom besluta att i
underdånighet om Pension ansökning giöra,
med anhållan om rättens betygande Öfwer the?
tillstånd; Och althenstund icke allenast Kyrckio-
herden i Näshult och stenberga, wälärewyrdig-
och höglärde herr Magister Jacob Stocke, i hwars
Försambling bemte Enckie Fru i 14 åhrs tjd boan-
de warit och än är under den 27 i thenna månad
intygat att hon är ganska fattig samt både döf
och blind, utan och Nämd och närwarande allmo-
ge thetta besannat med tillägg att hon icke
thet ringaste äger hwarmed hon sig försörga
kan, samt äfwen att hon under ett slickt uselt
tilstånd förrer och alltid fört ett stilla gud-
frucktigt och oförargeligit lefwerne; Förthen-
skull har rätten e? annat kunnat än slickt
genom Vtdrag af domboken till bewis me-
dehla.

2005-04-14, 18:49
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Niclas,
Det bör väl handla om Anna Sofia Rutencrantz, född 1674, död 1752-05-08 på Norra Ekagård i Näshults socken, Jönköpings län, dotter av kaptenen Gustaf Rutencrantz, och Vendla Leijonram, nr 390. Hon var gift med Nils Gyllensparre, slutligen kapten vid Jämtlands dragonregemente. Död 1710-12-31. (Källa: EÄ)
Gustaf Rutencrantz finner Du nämnd i ingressen till adliga ätten Rutencrnatz, nr 805, i EÄ.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-04-14, 20:54
Svar #19

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack Olle. Borde ha kollat Elgenstierna.
 
En annan notis om systrarna Rutencrantz:
 
Östra härads dombok 1751 10 juni,uppbud BB:
Enligt ingifwit kiöpebref, som med
witnen är bestyrkt, under den 3
Novembr 17(3?)6, hafwa Capitainskan
Wälborna Fru Margaretha Rut?nCrantz
och des Syster Wälborna
Sophia RuthenCrantz til deras Cou-
sins man Wälborne herr Jonas Gustaf
Silfwerbrand försåldt et Torp Täp-
pan benämdt för Ethundrade
Nittio åtta Dr Smt , hwilka pennin-
ge summa är således betalt, at Säl-
jarens Syster Wälborna Fru Wendla Ru-
tenCrantz, efter hwilken the Torpet arft,
undfått (***?) af kjöparen 148 Dr Smt, som
honom nu godtgjöras, at the öfriga 50 Dr
Smt, hafwa Säljarne sielfwa emotta-
             git
git och här således hela kjöpeSum-
man riktigt betalt för Torpet Täp-
pan, som nu för kjöparens räkning
upbiudes______________________1sta gången

2005-04-14, 21:57
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Niclas,
Har kollat C v Warnstedts artikel i SoH 1993:2. På sid 352-353 finns en redogörelse för Gustaf och Carl Rutenkrantz barn. Uppgifterna där verkar diffa i förhållande till de uppgifter jag uppgivet ovan, samt uppgifterna i domboksnotisen. Möjligen kan Dina fynd utgöra grund för en komplettering/rättelse av CvW:s artikel.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-04-14, 22:49
Svar #21

Niclas Rosenballck

Warnstedt är tyvärr inte alltid att lita på även om han skrivit intressanta artiklar. Skulle vara intressant om man fick fram mer om de första generationerna (hertig Gustafs kvinna och vilka sönerna var gifta med). Känns som det är rörigt forskat.  
Eftersom det verkar vara felaktiga uppgifter om de senare generationerna så fortsätter vi med lite till ur domboken:
 
Östra härads dombok (VaLA) 1751 den 6 juni, 20?:
S:d: Lät Enkie Fru Capiteinskan Wälborna Mar-
garetha RutenCrantz hoos Rätten anhålla om
betygande, at hon befullmächtigat SlottsFoug-
den i Callmar Wälbetde Lars Lallin, till at å
hennes wägnar i Stockholm utsöka emot-
taga och qvitera the? aflidne Mans herr Capit:
Melchior Rotermans, hoos Kongliga Maytt och
Kronan innestående Löhnings fordringar
hwilken Fullmacht hon skrifteligen författa
låtet den 3 Junii sidstledne som med the? under-
skrift nu upwistes: wisandes therjemte ge-
nom ett den 3 Febr: 1724 bewittnat Testamente
sig wara the? framlidne Mans rätta och en-
da arfwinge; Och som sådant alt af när-
warande therom kunnoga intygades
sant wara, blef detta till bewis deröfwer
meddelt.

2005-04-15, 16:18
Svar #22

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Citaten ovan, vigselnotisen från 1694 (Oviken EI:1) och husförhörslängd (Berg [Jämtland] AI:1 s. 9v) ger vid handen att Nils Gyllensparres hustru enbart hade Sofia som dopnamn. Alltså, var kommer Elgenstiernas Anna Sofia ifrån ?

2005-04-15, 19:29
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Karl Göran Eriksson,
Tack för uppgiften ovan!
Skulle kunna tänka mig att både CvW och EÄ blandat ihop de olika namnen och i CvW:s fall också syskonskarorna. Möjligen p g a var han funnit belägg för de olika personerna.
 
Av ovanstående domboksutdrag framgår - vad jag föstår - att Margareta, Sofia och Vendela var syskon. De bör alltså ha varit barn till Gustaf Rutencrantz och Vendela Leijonram. Det senare visas också av att de benämner Jonas Gustaf Silfwerbrand deras Cousins man.  Jonas Gustaf Silfwerbrand var enl EÄ gift med Christina Årrhane, dotter av fänriken Anders Årrhane och Agneta Lejonram.
 
CvW anger Margareta och Vendela sytrar och döttrar till Gustaf Rutencrantz och Vendela Leijonram. Han anger dessutom att dessa hade två systrar NN som levde 1704.
Han anger vidare att brodern Carl Rutencrantz och NN hade döttrarna Sophia - g m Nils Gyllensparre och en Anna (g i Oviken 1693 med Carl Nilsson Grip, kapten vid Jämtlands dragonregemente), samt tre döttrar troligen med (gift i Sthlm 1680) Regina Drummond d c:a 1717, vid namn Christina (g m Valentin von Wirck, kapten vid Jämtlands dragonregemente), Dorothea (g m Anders Göransson Wulf, kvartermästare vid Jämtlands dragonregemente) samt Margareta som levde ogift 1703 i Jämtland.
 
En tanke jag får är att det skall bli intressant att se om och hur dessa medtagets i rättelserna till EÄ i det någon gång kommande komplementbandet. Om man där gått efter CvW kan det ha blivit rätt många fel - stora i jämförelse med att CvW skriver att Wendela Leyonram d i Småland 1677 i mars och jag ovan visat hennes förekomst i Kalmar domkyrkas kyräk ...
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-04-16, 01:35
Svar #24

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Vad von Warnstedt stödjer sig på vet jag inte, men han har fel beträffande Sofia Rutencrantz. I hennes vigselnotis uppges Småland som födelseort samt namnen på hennes föräldrar, d.v.s. Gustaf R. och Vendela Leijonram.
 
I vigselnotisen (Oviken EI:1) för Carl Grip är brudens namn explicit Anna Carlsdotter, samtidigt som fadern anges vara Carl Rutenkrantz. I ett inlägg i det lokala släktforskarbladet (Jämtland) 1995 hävdade jag att det tydde på att hon troligen var född utom äktenskap. Anna uppges också enligt nämnda källa vara född i Hovermo. Sannolikt är hon resultatet av en förbindelse som Carl R. hade med en Brita Persdotter. På Ovikens höstting 1668 tillstår han lägersmålet med Brita och det upplyses även att deras sammanavlade barn föddes 14 dagar efter midsommar samma år. Hovermo i Myssjö socken hörde judiciellt till Ovikens tingslag.
 
I Dorotea Rutencrantz' (död 1706) äktenskap med Anders Wulf föddes flera barn. De som är noterade i födelseboken är följande: Carl f.1698, Regina Magdalena f.1700, Regina f.1702 och Gustaf f.1703 (Rödön C:1). Att en relation med Carl R. och Regina Drummond fanns är ju uppenbart, men att de skulle ha varit föräldrar till Dorotea är osannolikt. Även om det är teoretiskt möjligt, tycker jag kronologin blir lite snäv med barnbarn till det sistnämnda paret redan 1698. Avgörande är dock att både Carl och Regina uppträder som dopvittnen till Wulfs barn. Det vore för mig unikt om morföräldrar skulle ha varit faddrar till sina egna barnbarn.
 
Av kronologiska skäl kan Christina Rutencrantz inte ha varit dotter till Regina Drummond. Christinas dotter Vendela Wircks äldste son Valentin föddes redan 1711 (Hallen C:1).

2005-04-16, 11:58
Svar #25

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej!
Ja det blir intressant att vad de har hittat som jag har hittat före, jag undrar om vad von Warnstedt har skrivit en del men lite fel på Sofia. Hon var dotter till Gustaf Rutencrantz och Vendela Leijonram som jag har sett på vigselnotis.
Det var säkert att hon har bott hos dem. Eller hur?  
 
Jag är en ättling till Anna Rutencrantz och Carl Grip.
 
mvh
Anders

2005-08-21, 08:15
Svar #26

Ullabritt Bask

Hej!
Ville bara säga att Dorothea Rutenkrantz inte var gift med Anders Göransson Wulf. Hon var gift med kvartersmästare Anders Wulf, men denne Anders hade inte patronymikonet Göransson. Vilket det var vet jag ej.  
Anders Göransson Wulf var dragon, korpral, död 1718 4/12 i Stene skans i Norge som degraderad furir. Han var gift med Märeta Biörnsdotter begravd 1751 24/2. De fick barnen: Elisabet född 1691 23/12, Olof född 1692 2/9, Anna född 1694 8/9, Malin född 1694 8/9, Elisabet född 1700 23/12.
Jag är ättling till kvartersmästare Anders Wulf i hans 2:a äktenskap som var med Christina Lundel.
mvh Ullabritt.

2006-11-19, 20:06
Svar #27

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej!
Om Carl Rutencrantz kan vara begravd i Sundsvall då när han dog 1713 den 1 juni på bostället?
 
Därför jag undrar om det.
 
Mvh
Anders Höijer

2007-01-10, 18:10
Svar #28

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har några nya uppgifter framkommit till vem Britta Rutencrantz (levde 1674) egentligen är dotter till?  
Hon var gift 1: o. m. Per/Peder Kåse (närvarade vid riksdagen 1627; löjtnant vid Jönköpings regemente 1630, död före 1633), 2: o. 1633 3/2 på Sjöared (Tofteryd sn, Jönk.l.) m. Anders Stråle [af Sjöared] (död 1649, bgr i Åsbo kyrka (Ög.l.) - skrev sig till Näs (sedan Strålsnäs), Åsbo sn (Ög.). Med sista maken hade Britta barn födda 1633-1649. Då hennes i Elgenstierna påstådde fader hertig Gustaf av Sachsen-Engern-Westfalen avled redan 1597 och Britta i så fall måste vara född senast 1598 är det svårt att tro att hon skulle kunna fött barn så sent som 1649 (vid en ålder av minst 52 år - gamla mödrar har iof titt som tätt funnits, men betänk att Britta i så fall skulle haft hela den täta barnaskaran i 40-årsåldern, detta är orimligt). Annorlunda är det i Släkt och Hävd av Beerståhl (SoH 1990:3-4 s 129ff) som pekar på en i övrigt inte speciellt känd Gustaf Gustafsson som skulle dött ung, vilken skulle vara son till hertig Gustaf (död 1597). Den i mina ögon i andra sammanhang mycket kunnige Gillingstam har i en artikel i SoH 1994, s.100ff köpt Beerståhls påstående lite lättvindigt då han rättar felaktigheter i Christopher von Warnstedts artikel Hertig Gustaf av Sachsen-Lauenburg och den svenska ätten Rutenkrantz i SoH 1993:2 (s 340-354). Den Gustaf Gustafsson som uppträder på sätesgården Hässle i Fittja sn, Uppland 1610 har av Beerståhl (a.a. s 131) antagits ha varit far till Britta Rutencrantz (gift 1633 .m. Anders Stråle). Detta enbart utifrån påståendet att Brittas far ska ha hetat Gustaf då hon kallas Gustafsdotter av Elgenstierna (vilket kan vara en skapelse av honom då han trodde att hon var dotter till hertig Gustaf, och ingen annan vilket,man bör ha i åtankarna!). Denne Gustaf Gustafsson anges av von Warnstedt (a.a. s 344)åren 1609-1610 ha varit page hos Karl IX och kallas då Rutenkrantz vilket skulle verifiera hans existens och ättetillhörighet (såsom källa anger von Warnstedt RKB på riksarkivet - denna källa skulle för en oinsatt vara intressant att få veta mer om). Sätesgården Hässle i Fittja sn som Gustaf Gustafsson skrev sig till hade tidigare tillhört hertig Gustafs mor, prinsessan Sofia (1547-1611) - dvs GG:s farmor. Ett begravningsvapen som funnits i Fittja kyrka tillskrivs denne Gustaf Gustafsson (von Warnstedt a.a. s 345). Gillingstam nämner (a.a. s 101) även att två gårdar i Fittja by som warit Gustaf Gustafssons modher af furstinnan på Eklesundh en tijdh longh förlänte, indrogs till kronan den 27 augusti 1613 enligt Riksregistraturet juli-december, p 333 (Gillingstam skriver också: jfr avkortningslängden i Upplands handlingar 1610:14:1). Av detta torde det vara klart att en Gustaf Gustafsson son till hertig Gustaf av Sachsen-Engern-Westfalen (död 1597 11/11) existerat.  Vem var då denna kvinna (Gustaf Gustafssons mor) som hade gårdarna i Fittja i förläning?  Nämns hon vid namn i primärkällorna?
Jag går inte här närmare in på spekulationerna om vem modern var (detta framgår delvis olika i de tre bidragen i Släkt och Hävd, se a.a. ovan).
 
 
[color=0000ff]Min fråga är nu vilka källbelägg som finns att Britta Rutencrantz far hette Gustaf?[/color]  
 
Om nu hertig Gustafs son Gustaf Gustafsson till Hässle, Fittja sn skulle vara hennes far, när är denne då vuxen att ingå äktenskap och få en dotter? Han var ju page 1610 vilket motsvarar väl en yngre tonårings ålder (rätta mig om jag har fel i detta antagande). Han bör ju vara född senast 1598 eftersom fadern avled 1597, och kanske postum eftersom han bar samma namn som sin far hertigen. Finns det några mer källbelägg för Gustaf Gustafsson som kan ge en hum om hans leverne och ålder?
 
[color=119911]När är Britta Rutencrantz född? Finns det en rimlighet att hon verkligen är dotter till Gustaf Gustafsson till Hässle om hon var ca 20 år vid sin andra vigsel 1633, och då född ca 1613. Gustaf Gustafsson kallas ju page 1610 och måste 1613 ha varit iaf minst 16 år. För mig tycks det vara väldigt tajt med kronologin och antaganden blir ju helt tagna ur luften via de spekulationer som Beerståhl o Gillingstam ställer sig bakom om att Gustaf skulle varit 20 år då han blev far till en dotter som i sin tur vid 20 år ingår äktenskap. 20 år var ju ingen vanlig ålder för en man att bilda familj och skaffa barn under denna tid. För mig känns det som om forskningen behöver mer att utgå ifrån än nämnda spekulationsteorier.[/color]  
 
[color=aa00aa]Finns Britta Rutencrantz med i några 1600-tals genalogier; i Elias Palmskiölds samling i Uppsala universitetsbibliotek?[/color]

2007-01-11, 13:31
Svar #29

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Niclas,
 
Det tycks åtminstone finnas en samtida källa där Britas patronymikon anges - på köpet av henne själv!
 
I fotnot 16 till nämnda artikel av Beerståhl står nämligen: I ett pantbrev 1658 utställt av Brita Rutencrantz gällande svärfaderns egendomar i Sjöaryd och Sjöbo i Tofteryds sn. skriver hon sig: ”Jagh Brijtta Gustaffues dåtter Ruttenkranss” (återgivet i Tofterydsboken, Tofteryds sockens hembygdsförenings årsskrift 1945, s. 51 ff).
 
Kanske kan detta vara till hjälp? Här kallar hon sig ju uttryckligen Gustafsdotter.
 
Kanske någon med tillgång till Tofteryds-boken kan få fram mer information om detta?
 
MVH,
 
Christian Juliusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna