ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-10  (läst 2676 gånger)

2000-05-06, 13:57
läst 2676 gånger

Josepphine Karlfelt

Hej,
 
jag undrar om någon vet hur man forskar vidare på  
släkten Schildt i Bayern. Finns det möjlighet att  
finna mer bakåt om Christoffer Schildt, än vad dom  
står i Elgenstierna.  
 
mvh Josephine

2000-05-08, 22:25
Svar #1

Jonas Kuschner

I finländska Riddarhusets skriftserie Gentes Finlandiae, I (1966), finns en artikel av Torsten G. Aminoff, Problem kring ätten Schildt, där han diskuterar frågan om ättens härkomst och ev. samband med släkten Schiltl i Regensburg. Vad den senare beträffar hänvisar han till en uppsats av Otto Fürnrohr i Verhandlungen des Historischen Vereins für Oberpfalz und Regensburg, Bd 97, vari denna sedan 1400-talets mitt kända släkt behandlas. Fürnrohr skall också ha översänt en del kompletterande uppgifter till (finländska) Riddarhuset.
 
Aminoff menar att vapnet talar för att den baltisk-finländsk-svenska släkten härstammar från Regensburgsläkten, men konstaterar att det inte går att fastställa hur detta samband skulle se ut. Den springande punkten tycks dock vara släktens tidigaste baltiska generationer. Dessa är illa kända, och uppgifterna i riddarhusstamtavlorna, och därmed i Elgenstierna, är tvivelaktiga.

2001-10-24, 22:27
Svar #2

Utloggad Carita Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:42
    • Visa profil
Hej.
 
Kan någon hjälpa mig med Barbro Catharina Schildt. Jag har olika uppgifter om hennes död. Enl. EÄ dör hon 1761 och jag har en annan uppgift om att hon dör 1724. Lars Peter Hiertstedt var ju omgift 1725 med sin tredje fru. Skilde sig Barbro Catharina och Lars Peter eller? Jag får inte ihop det.
 
Mvh,  
Carita Karlsson

2002-02-27, 18:25
Svar #3

Utloggad Margareta Bergqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 11:54
    • Visa profil
Angående Barbara (Barbro) Catharina Schildt.
Se artikel i Släkt o hävd 1991:1. Troligen död i Vimmerby stad eller landsförsamling 1725.  
 
Mina egna noteringar: År 1719 1 nov är Barbara Shilt dopvittne till pojken Nils (slarv, jag har inte källan). År 1721 är hon dopvittne igen till Rosengrens dotter Margareta i Wimmerby och ytterligare ett barn (förmodligen även då i Vimmerby)i oktober samma år. År 1722 dopvittne vid 4 barndop då hon en gång uppges bo i Pärstorp (strax utanför Vimmerby). År 1723 dopvittne en gång och kallas då Barbara Hiert., ytterligaren en gång kallas Barbara Schildt. År 1724 i maj
är makarna borgmästare Hierstedt och Barbara Schildt dopvittnen åt kapten Zelow på Winkeltomtas son Adam. (Förmodligen var Ingeborg
Zelow fostermor till Barbara Catharina eller så hon var tidigare svärmor till Peter Hiertstedt, se SoH 1991:1.) Peter Hiertstedt gifte sig 1725-05-28 i Vimmerby med Maria Bor?n.

2003-01-23, 22:05
Svar #4

Göran Johansson

Vilken familj Schildt bebodde år 1684 Kulltorps gård, Tuna sn i Kalmar Län? Jag har en andrahandsuppgift som säger att gossen Hans Pihl från Västervik f. 1683 endast ett år gammal blev omhändertagen av familjen Schildt på Kulltorp efter faderns död. Troligen kommer uppgiften från prosten Erik Meurling i Kristdala. Finns det någon som kan bekräfta att detta påstående stämmer?

2003-01-27, 20:39
Svar #5

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Ryttmästare Adam Schildt 1655 - 1714 bör vid den tiden varit ägare till Kulltorp, Tuna och tidvis bodde han på sina småländska gods.

2003-09-24, 20:59
Svar #6

Anna Carin Johansson

Hej, mitt namn är Anna Carin,jag söker efter släktet Schildt.Min mormors namn är Alma Gunnel (Viktoria) född 1931.Vet någon mer om denna släkt,snälla hör av er..

2003-09-24, 21:33
Svar #7

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Anna Carin!
 
Din mormor lär vara identisk med en Alma GUNNEL Victoria Schildt (adliga ätten Schildt nr 282). Åtminstone om hon är född 4/12 1931 i Kiel, var telefonist och (en tid) gift 28/3 1965 med smörjaren Frank Lennart Karlsson (född 1940).
 
Hon är då dotter till Nils Jurgen GUNNAR Schildt (1906-1975) och Siri Alma GUNNEL L?ning (1910-1970), vilka var gifta några år under 1930-talet.
 
Du kan hitta mer om hennes härkomst i olika tryckta källor i Elgenstiernas Svenska adelns ättartavlor (och senare tillägg i Elgenstierna på CD). Även på L?ning-sidan (bl a är Gunnel L:s mor född Silfverhielm) kan du hitta mer i Elgenstierna och andra genealogiska verk.
 
Hoppas du hittar detta - annars kan säkert jag eller andra hjälpa dig ytterligare.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2005-07-22, 20:44
Svar #8

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej alla Schildt vänner och anfädrar!
 
Skulle vilja ha en bekräftelse från eran släktforskning om Georg Schildt (1644 - 1704) fick en dotter som hette Schildt, Barbro (Barbara?) Catarina som levde  (1677 - 1724) som i sin tur fick en dotter senare gift Hiertstedt, Anna Barbro (1721 - 1758)?

2005-07-28, 20:48
Svar #9

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Har fått bekräftelse på det nu.
Håller på att läsa boken Historien om Årby just nu där den källan b l a finns.

2005-08-18, 22:40
Svar #10

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Har nu läst Historien om Årby samt släkt och hävd /se nedan.
 
Dick Wase, Carl Fredrik Hiertstedts möderne samt ätterna Schildt och Zelow (i: Släkt och hävd, 1990-1991, s. 266-282) med tillägg av Ingvar Eriksson i Släkt och hävd 1992-1993, s. 96-99, samt avslutande och korrigerad redovisning av Wase i Släkt och hävd 1992-1993, s. 362-365, och Släkt och hävd 1994-1995, s. 488-491.  
 
Bo.
 
Kan fortfarande inte se någon hänvisning i källorna till att Georg Schildt (f 1644- d 1696 14/12) skulle ha gift sig med någon yngre namne till den Christer Zelows dotter Ingeborg som döptes 13 april 1642 i Hjorteds sn.
 
Däremot antyder väl Wase att Charlotta är dotter till Georg och Ingeborg Zelow dock utan några bevis/belägg/dokumentation för detta.
 
Ingeborg Zelow skulle ha varit 48-49 år vid Charlottas födelse,vilket i och för sig är möjligt.
Så för mig är de fortfarande högst oklart för mig om Georg är far till Charlotta.
 
Sen skriver Wase (Släkt coh hävd nr 2 1993 s 363)
 
Som följd härav måste också Erikssons och Elgenstiernas påstående att Georg d y varit far till Johan Schildt avfärdas.....
 
Jag kan inte på något ställe se att Ingvar Eriksson hävdat att Johan Schildt varit barn till Georg d y.
 
Sen får sig även Ingvar lite kritik angående teoriserandet kring Jurgen Schildts d ä son Axel Lorentz,men själv kan ja tycka att Wase själv teoriserar och spekulerar minst lika mycket om annat b l a vem som är far till Charlotta Schildt.

2005-08-19, 10:41
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Benny!
Vad som skall påvisas är att Ingeborg Zelow, gift med Georg Schildt, är dotter till Christer Zelow. Inte att hon inte är det. För fram till dess att vi kunnat påvisa vem som är far till en person vet vi inte vem det är.

2005-08-19, 20:48
Svar #12

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ja det är sant,det jag har att gå på är det Ingvar Eriksson skriver i sin bok Historien om Årby s 129 - Hans nya hustru var småländska och hette Ingeborg Zelow,dotter till överstelöjtnanten Christer Zelow och hans maka Christina Gyllenstierna från Totebo,inte långt från de Schildtska säterierna i nordöstra småland.Vigseln ägde rum i Hjorteds kyrka.
 
Ingeborg Zelow som då var 48 år,och äktenskapet blev barnlöst.
 
Några källhänvisningar till detta finns inte i boken.
 
 
Han skriver i förordet till boken att han försökt vara återhållsam med hänvisningar tillursprungskällorna,men i sammanhang som han bedömt viktiga har det varit nödvändigt att ange ursprunget till uppgifterna.
 
Men tycker att hela boken Historien om Årby hänvisar till bra källmaterial och han kan ju ev ha källa till ovanstående utan att ha satt ut källa i detta fallet.

2005-08-19, 22:14
Svar #13

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Då min man härstammar från Hiertstedt - Bor?n har jag ändå samlat på mig uppgifter jag hittat om Schildt och Zelow och följer nu med intresse er diskussion.
 
I äktenskapet Christer Zelow och Christina Gyllenstierna har jag uppgifter om följande barn som uppnår vuxen ålder:
 
Georg Zelow 1638-1708 gift med Christina Dorotea Posse af Säby
 
Ingeborg Christina Zelow 1642-1726 gift med Georg Schildt
 
Ebba Elisabeth Zelow död 1721 gift med Benjamin Magnus Croneborg
 
1671 12 03 avlider Christina Gyllenstierna och då tycks döttrarna Ingeborg och Ebba ha ärvt Näs (Christernäs)
 
1696 vid Christer Zelows död ärvde Ingeborg Zelow Totebo som då var gift med Georg Schildt och omständigheterna tillät henne ej att utnyttja denna förmån.
 
1696 tillföll Långvik, Frödinge Ingeborg Zelow.
 
1701 ingick Totebo i Georg Zelows förpantning.
 
1708 efter Georg Zelows död öppnade Croneborg och Ingeborg Zelow en process i Göta hovrätt mot Georg Zelows omyndiga barn och maka.
 
1712 06 30 föreskrev Göta hovrätt arvskifte. Brodern Georg Zelow sade sig ha handlat på sin syster Ingeborgs vägnar men när det sedan kom till uppgörelse mellan henne och den förres efterlevande arvingar befanns denna enl Göta hovrätt dom 1712 ha fodringar på henne som utgjorde 498 daler smt men vid en likvidition i juli 1714 hade ökats genom obetalda räntor. Ingeborg blev enl. likviditionen skyldig svägerskan Posse och hennes son Mauritz Georg 498 daler smt.
 
1726 har Totebo övertagits av brorsonen Mauritz Georg Zelow.
 
Gullan Olsson

2005-08-19, 22:24
Svar #14

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Gullan!
 
Vad är det för uppgifter du samlat på dig om Schildt? du kanske har något intressant att dela med dig.

2005-08-19, 22:48
Svar #15

Kalle Thorsberg

Detta är visserligen _helt_ utanför saker som jag håller på med, _men_ finns det skäl att inte tro på riddarhuset i detta fall ?
De släktskap som ovan 'debatteras' överenstämmer väl med riddarhusgenealogien (kollat snabbt i Riddarhusets genealogiska tabeller på CD). Istället för 'Historien om Åby' kanske nån skulle kolla Elgenstierna ??

2005-08-19, 22:53
Svar #16

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
(Detta inlägg påbörjades redan innan de närmast ovanstående var publicerade.)
 
Ingeborg Zelow är dotter till Christer Zelow. Så långt är allt klart (se bl.a. Almquist, Frälsegodsen, III:1591f). Sedan kan bli något betänksam betr. vem Charlotta Schildt verkligen är. Ingeborg Zelow är bosatt på Totebo 1711 som änka efter Georg/Jurgen Schildt. Sedan rör vi oss med indicier. Petter Hiertstedts äldste son heter Georg Benjamin, vilket pekar i riktning mot både Schildt och Zelow. Ingeborgs bror var Georg Zelow och hennes svåger Benjamin Magnus Croneborg. Jag hade för någon tid sedan tillfälle att som hastigast gå igenom en del handlingar i Linköpings domkapitels arkiv (i Landsarkivet i Vadstena), bl.a. åren 1690-1696, men hittade då inget matnyttigt. (Däremot fann jag ett par brev rörande en allvarlig äktenskapstvist och förlikning mellan Hiertstedt och tredje hustrun, Maria Bor?n.)
 
Jag tror att vi, med hänsyn till källäget, tills vidare skall vara något försiktiga med Charlotta Schildt. Så vitt jag kan se av Erikssons och framför allt Wases redogörelser, finns det inga samtida belägg för hennes existens. Av Wases ursprungliga artikel (SoH 1990-1991, s. 267 med not 5) synes framgå att hennes tidigaste omnämnande är i Hiertstedtska genealogien (hos GF), författad av Johan Gabriel H., född 1771. Förmodligen är jag här alltför försiktig, enär det av Petter Hiertstedts namngivning av barnen antyds att första hustrun bar namnet Charlotta och att kopplingen Schildt/Zelow av samma anledning får betraktas som uppenbar. Skall Charlotta Schildt placeras in i något sammanhang i denna släktkrets, blir det rent logiskt och faktiskt svårt att anse henne för något annat än dotter till Georg Schildt och Ingeborg Zelow, ehuru de positiva beläggen härför saknas.
 
Ett argument som Wase lämnar, men som måste underkännas, är att det är svårt att förstå varför Ingeborg Zelow år 1711 höll bröllop för Hiertstedt, om det inte var så att han var hennes svärson i tidigare giftet (ib., s. 267). Eftersom Ingeborg Zelow var Barbro Catharina Schildts styvmor, torde det väl inte vara så svårbegripligt. Vad gäller platsen för vigseln mellan Hiertstedt och Charlotta, kanske den av Johan Gabriel Hiertstedt lämnade upplysningen att hon varit hovfröken kan vara till någon ledning.

2005-08-19, 23:01
Svar #17

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Både Dick Wase,Ingvar Eriksson(Historien om Årby) har ju gått igenom Elgenstiernas material och gjort vissa rättelser.

2005-08-19, 23:30
Svar #18

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Dick Wase skriver på sid  489 Släkt och Hävd nr 3-4 1995.
 
Angående seperationen ger ju den god grund för att tänka sig att bröllopet 15/4 1691 tillkommit på grund av  vissa realiteter dvs en oplanerad och oönskad graviditet som resulterat i Charlotta Schildts födelse.De kan mycket väl ha inträffat före bröllopet.
 
Wase hänvisar även till att Hjorteds födelse och begravningslängder vid denna tid var bristfälligt förda.
 
Visst kan ha rätt i detta,det låter ju t o m troligt...men som sagt var det bevisar absolut inte att de är sanningen.
 
Så gåtan Charlotta får nog leva kvar i ovisshet.

2005-08-20, 16:26
Svar #19

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Bo!
 
Så skrev du inte i svaret till mitt inlägg den 13 aug under släkten Uhr.
 
Du skrev
 
 
Georg el. Jurgen Schildt - son till Jurgen Schildt (1603-1662) -, född omkr. 1644, död 14 december 1696 i Årby, Rasbokils sn, var gift 1:o med Anna Barbro Bankow och 2:o 15 april 1691 i Hjorteds sn med Ingeborg Zelow (som sannolikt är en yngre namne till den Christer Zelows dotter Ingeborg som döptes 13 april 1642 i Hjorteds sn), vilken levde ännu 1718, men som sannolikt var död 1726.  
 
Då hade Ingvar Eriksson rätt i alla fall att de var Ingeborg Zelow dotter till Christer Zelow som gifte sig med Georg då hon var 48 år gammal,lika säker är han på att äktenskapet vart barnlöst..vet dock inte hur han kan vara det om det finns källor till det som han ej uppgett eller andra fakta.
 
Då är det Charlotta kvar som spökar och som jag skrev ovan så kan det  mycket väl stämma de Dick Wase skriver/tror i mitt inlägg här ovan.
Men mer än till tro eller sannolikt lär de inte komma.

2005-08-20, 17:23
Svar #20

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Sen måste jag tycka att Ingvar Erikssons bok  Historien om Årby  med hans källmaterial och kunskap imponerat betydligt mer än Dick Wase.
 
Ingvar Eriksson har ju den fördelen att han på plats kunnat besöka och studera vissa platser närmare eftersom han bor i Rasbo kil.
Och även hittat en del intressanta källor i kyrkan m.m.
 
Wase har ju på 4 punkter fått ändra i sin Kompleteringar och rättelser till genealogiska arbeten i nr 3-4 av Släkt och Hävd 1995.
 
Att Georg Schildt den yngre avlidit så sent som 14/ 12 -1696
 
Att han var Georg Schildt som gifte sig med  Ingeborg Zelow.  
 
Att han var fader till Charlotta Schildt( där är dom nog inte överens) även om Wase tolkar det så.
 
Att Jurgen Schildt var far till Axel Lorentz.
 
Sen har ju Wase sina teorier om två George Schildt  
 
Wase skriver
 
Emmelertid finns flera påstående som jag inte kan vara överens om med Ingvar Eriksson om.
För det första är det inte alls så tveklöst att två assesorer Georg Schildt varit en. m m
 
För er som vill tolka/eller bilda er egen uppfattninmg så finns det i Släkt och Hävd nr 3-4 1995. s 488.
 
Sen kan ju Wase ha en poäng i det han skriver att födelse och begravningslängderna i Hjorted varit bristfällig under dessa år.
 
Kan ju vara därför vissa namn saknas i historien..Charlotta Schildts födelse t e x
 
Vad han har för belägg för att den skulle varit bristfällig vet jag inte och han anger ingen källa eller hänvisning till det.
 
Om man som sammanfattning går igenom Wases och Ingvar Erikssons forskning i (släkten Schildt) redovisad i Släkt och Hävd och (Historien om Årby) så tycker då jag att Ingvar på en hel del  punkter fått rätta Wases material. Även om dom i en hel del annat är överens.
För er som vill läsa mer finns det att läsa i nedanstående material.
 
Finns b l a en tvillingfödelse som dom är oense om m.m.
 
Dick Wase, Carl Fredrik Hiertstedts möderne samt ätterna Schildt och Zelow (i: Släkt och hävd, 1990-1991, s. 266-282) med tillägg av Ingvar Eriksson i Släkt och hävd 1992-1993, s. 96-99, samt avslutande och korrigerad redovisning av Wase i Släkt och hävd 1992-1993, s. 362-365, och Släkt och hävd 1994-1995, s. 488-491.

2005-08-21, 00:17
Svar #21

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Benny,
du har nog feltolkat mig något. Förvisso har jag efter att närmare ha studerat källmaterialet ändrat uppfattning betr. det berättigade i att vara så övertygad som Wase är om Charlotta Schildts härstamning. Det går inte heller att utan vidare påstå att den Christer Zelows dotter Ingeborg som återfinns i Hjorteds dopbok 1642 är densamma som Georg/Jurgen Schildts andra hustru, ehuru vi tills vidare kan utgå från detta. För att avgöra hur det är med den saken, behöver vi klara fakta kring Charlotta Schildts börd.
 
Ministeriallängderna i Hjorted C:1 uppvisar en del luckor och bristfälligheter, men det är alltid vanskligt att bedöma hur pass fullständiga sådana längder är under 1600-talet. I många fall kan det, om man känner till befolkningens storlek, vid blotta anblicken framgå att t.ex. många dop inte är införda. Någon sådan slutsats kan man inte draga av Hjorted C:1, men fullständighet kan heller inte förväntas.
 
Sedan kvittar det ju, från forskningssynpunkt, var man bor, i Rasbokil eller annorstädes. Uppgiften är ju att spåra upp och behärska de källor som finns och granska dem kritiskt. Wase var synbarligen i första skedet alltför positiv till en sen traditionsuppgift (Hiertstedtska genealogien) och spekulerer väl mycket kring ett alltför bräckligt material när det gäller identifieringen av Charlotta Schildt. Även om identifieringen sannolikt är den eller ungefär den som Wase är övertygad om, bör vi ändå undvika att vara tvärsäkra, eftersom de avgörande beläggen saknas.

2005-08-21, 00:52
Svar #22

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Bo!
 
Ja du har själv skrivit de två inläggen ja hänvisar till,sen om du ändrat uppfattning får stå för dig eller nytt källmaterial eller tolkning av dito.
 
 
Mycket möjligt att Hjorteds C:1 uppvisar luckor och bristfälligheter,men Wase gav heller ingen hänvisning till var bristerna skulle vara/dessutom så var han väl ganska säker på att Charlotta var född i Livland i sina första inlägg i släkt och hävd 1991.
 
Sen tycker ja inte de kvittar var man bor heller,jo om man bara studerar böcker Elgenstierna m.m så kan det göra det,men om man som Ingvar beger sig ut på fältet besöker närområdet där släkten Schildt finns och hittar t e x  Georg Schildts dödsdatum m.m som varit okänd för andra som haft åsikter om hans berättelse om Årby så visar ju det på att de lönar sig.
 
Men som ja skrivit tidigare Wases redovisninga i släkt och hävd av  /Carl Fredriks möderne samt ätterna Schildt och Zelow imponerar då inte och de var tur att Ingvar Eriksson fanns.
 
För annars tvivlar jag på att en endaste rättelse gjorts till dags dato.

2005-08-21, 21:26
Svar #23

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Bo!
 
Så den sammanfattning man kan göra är.
 
Ingeborg Zelow som gifter sig med Georg Schildt är troligen men inte säkert dottern till Christer Zelow.
Hon ska då vara den dotter som bör vara 48 år vid giftet och inte någon yngre namne.
 
Charlotta Schildt kan vara en dotter till Georg Schildt och Ingeborg Zelov(Christer Zelows dotter).Detta går dock ej att bevisa eftersom det finns vissa  brister i Hjorteds födelse och begravningslängder vid denna tid.( förutsatt att hon nu skulle vara född där)
 
Längre än så kan man inte komma angående Ingeborg Zelow och Charlotta Schildt om jag förstått det hela rätt.
 
Som tur var är det inte denna Charlotta Schildt som jag är ättling till,utan det är från  Barbro Catharina Schildt.

2005-09-23, 22:45
Svar #24

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Helt appropå!
 
Dick Wases inlägg i S o H ( Nr 2 1993 Ätten Schildt),som vissa här tycker är ren fakta.
Tur man inte gick på hans linje i släktforskningen i alla fall,för då hade ju en hel del falerat!
 
Plus att han gör något som vissa här på sidan inte tycker en seriös släktforkare ska göra/ta för givet eller spekulera.
 
För att nämna några ex....
 
Ingvar skriver.....att han varken kan bekräfta eller dementera att Charlotta Schildt är ett barn till George/Jörgen/Jurgen och Ingeborg Zelow m m allt vad Dick kallar  George
 
Det svar Dick ger i sitt svar i Nr 2 1993..påstår han att Ingvar BEKRÄFTAT att Charlotta är ett barn till ovanstående,fast Ingvar skriver att han varken kan dementera eller bekräfta.
 
Vidare kallas George ovan Jurgen/Göran/Jurgen d y m.m...fast i alla dokument som Ingvar skrivit om kallar han sig kort o gott George.
 
Jurgen skrev sig Jurgen (Georges far) och George skrev sig George( Svea hovrätts dombok 1668 m m ,som visas som källor i Historien om Årby)
 
Dick verkar även tveka om George är far till Barbro Catharina Schildt född omkring 1677,och den enda huvudmisttänkte förutom George skulle va Jurgen som dog 1662!
 
Angående tvilling födelsen som disskuteras i boken får andra sätta sig in i själv o bedöma.

2005-12-09, 11:29
Svar #25

Dick Wase

Jag ”tipsades” om denna debatt av Gullan Olsson och har med intresse läst vad som sagts.  Egentligen la jag släktforskningen åt sidan för flera år sedan, så jag måste återuppliva en massa för att kunna komma med kommentarer, men det fick jag väl göra.  Det jag säger berör i första hand Benny Borgstrand, som bl a har synpunkter på att spekulera.  Jag kan ju ha synpunkter på att man bör läsa texterna helt, och inte bara lösryckt.  För det första säger han:  
” Jag kan inte på något ställe se att Ingvar Eriksson hävdat att Johan Schildt varit barn till Georg d y”.  Detta i anledning av att jag sagt ” Som följd härav måste också Erikssons och Elgenstiernas påstående att Georg d y varit far till Johan Schildt avfärdas”.  
 
Men om Borgstrand läst Ingvar Eriksson ordentligt hade han sett att han bara räknar med en Georg/Jurgen Schildt i generationen efter Jurgen d ä.  Men vad jag hävdar är, att Johan Schildt var son till Cristoffer Schildt.  Eriksson har ingen källa som anger att Johan Schildt var Jurgen d ä’s son, utan det bygger enbart på spekulationer.  Som jag säger är det enda skälet att Johan och brodern ”Georgius” 1649 skrivs in på universitetet, men vad Eriksson gör – som är mycket allvarligt – är att räkna med endast en Georg/Jurgen i generationen under Jurgen – Cristoffer, fast han själv känner till existensen av Gustaf Schildt och dennes fader Georg/Jurgen.  Istället anger han bara (utifrån Elgenstierna) att det är en felaktig uppgift, vilket ju är ett enkelt sätt att avfärda.  Han tar inte heller någon hänsyn till de många Georg/Jurgen som finns i den ”finländska” grenen, som ju måste ha ett ursprung.  Sedan kan man ju också påpeka, att ”tvillingfödseln” är enbart ”spekulerande”.  Vad som råkat bli fel i min text är att det blivit ”d y” istället för ”d ä” (det är svårt att läsa korrektur själv), men några rader ner står det faktiskt ”d ä”.
 
Eriksson har inte heller någon källa som anger att äktenskapet mellan Zelow och Schildt blev barnlöst, vilket han indirekt bekräftar genom att säga att han varken kan dementera eller bekräfta Charlotta Schildt.  I det sammanhanget kan man ju också undra hur Borgstrand läser egentligen, för han påstår att jag säger att Eriksson BEKRÄFTAT att Charlotta är barn till Georg/Jurgen.  Det enda jag sagt är att Erikssons delvis mycket värdefulla kommentarer innebär ”fyra viktiga förändringar av de Schildtska släktförhållanden som jag presenterat”.
 
Tydligen har inte heller Borgstrand läst min text heller när det gäller att jag säger; ”inget skäl alls fanns för Ingeborg att år 1711 hålla bröllop för Peter Hiertstedt”… annat än ett tidigare svärmoderskap.  Jag anger nämligen varför inte skäl existerade.  1) Zelow och Schildt hade mycket snart separerat – de kom inte överens och Ingeborg var bara styvmor för Barbro Katarina en kort tid (den snara separationen stärker antagandet att bröllopet varit ett skenbröllop, för att legitimera ett ”illegitimt” barn) – 2) Farbrodern Adam Schildt var Barbros förmyndare och alltså den som var ansvarig för bröllopet.
 
Att jag – och Eriksson – skriver Jurgen/Georg/Göran beror på att namnet skrivs olika i olika handlingar.  Om man utgick från Borgström skulle alltså t ex rådsprotokollet av 1723, där Jurgen/Georg d y skrivs ”wåhr salig fader Jurgen Schildt” vara någon annan person.  I slutändan skulle vi ha en hel mängd samtida Jurgen och Göran och Georg och Georgius Schildt.
 
Angående bristfälligheterna i Hjorteds böcker så finns t ex inte Ingeborg Zelows död införd och dessutom – som ju också Borgstrand antyder – så vet de flesta släktforskare hur frustrerande det kan vara när födelsenotiser saknas.  Det finns ju, som sagt, omständigheter som kan tyda på att Charlotta kan ha fötts ”illegitimt” – d v s före äktenskapet – vilket ju var ett högst adekvat skäl till att inte införa henne.  Särskilt som det var inom adeln, där ju ”illegitima” barn aldrig får bördsrätt på riddarhuset.
 
Angående Charlotta Schildt så stämmer det, att den enda uppgiften om henne finns i Johan (Jean) Gabriel Hiertstedts släktsammanställning från tidigt 1800-tal (finns i avskrift i Hiertstedtska samlingen, Genealogiska föreningen i Stockholm).  Men i den finns flera andra uppgifter också, vilka kan påvisas stämmer.  Det är anledning till att man inte kan betvivla att åtminstone Johan Gabriel och hans samtida släktingar var övertygade om att Charlotta Schildt varit hans farfars mor.
 
Angående tvekan om Barbro Katarina Schildt beror det på att det fanns två stycken samtida, en född 1674 och en 1677, och det är svårt att säkert bestämma vem som är vem.
 
Slutligen ska jag faktiskt komma med helt nya uppgifter om släkten Schildts ursprung.  Kanske gäller det tre generationer med hemmahörighet i någon baltisk stad, sannolikt Dorpat (där stadsböckerna saknas).  I Reval och Riga är det inte, eftersom namnet Schilt saknas i dessa städers stadsböcker under 1400-talet.  Det gäller:
 
Peter Schilt, skeppare, som 1434 8/9 betalade skott för resa med sitt skepp till Novgorod.  Hans son(?):
 
Lubbert Schilt, skeppare, ankom 1445 med sitt skepp till Reval från Västerhavet, liksom 1446, 1447 15/5, 1448 26/5, 1449 22/5, 1452 28/5, 1453 16/5 och 1454 9/6.  Hans son(?):
 
Jurgen Schilt, skeppare, ankom 1463 med sitt skepp från Danzig till Reval.
 
Källa: Revaler Schifflisten 1425-1471 und 1479-1496, hrsg v Reinhard Vogelsang.  Quellen und Studien zur baltischen Geschichte bd 13. Köln, Weimar, Wien 1992.
 
Det är ju högst intressant att namnet Jurgen dyker upp hos den tredje, vilket ju starkt pekar mot att det verkligen är ”vår” Schildtsläkt det handlar om.  Deras profession som skeppare motsäger också allt ”adligt” ursprung.  Det var en borgerlig släkt där en gren så småningom upphöjdes till adligt stånd och en annan åkte ”snålskjuts” på denna tack vare förvirringen på riddarhuset.

2005-12-09, 20:57
Svar #26

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Ingeborg Zelow-var hon barnlös eller ej? Enligt Vimmerby C:1 gifte hon sig 1691 15/4 på Vinketomta, Vimmerby lf med Georg Schildt, hon jungfru  därifrån. Enligt Sevede härads dombok 1696 14/9 ?13 inlämnar ryttmästare wälb. Adam Schildt ett förseglat brev dat. Årby (Rasbo sn, Uppland) 1696 3/8 från hans bror assessor Georg Schildt där denne inlämnar protest på kvarlåtenskapen i hans sal. svärfars sterbhus (Christer Zelows död 1696) och att ”det blir beställt i presens av mig” med begäran at det måtte skiftas igen Brevet besvarades av herr överste Georg Zelou som å sin syster Ingeborg Zelous vägnar sade , att det var  onödige förslag att sal fars efterlåtenskap skulle på nytt skiftas ”med mindre en opartisk assessor ifrån Lifland  der hos (skulle) finnas”. att ” han aldrig vid pass 2? år aldrig med ord eller penna frågat efter mig.. så att wi aldrig witat swar, han warit levande eller död, men nu när vi intet honom af nöden hafwer, vill han bekymra sig om den lilla egendom som min far efterlämnat hafwer.” (ALLTSÅ  MAKARNA INGEBORG ZELOW OCH ADAM SCHILDT  HADE LEVAT ÅTSKILDA). Och Georg Schildt levde 1696 14/9.
 
Ingeborg Zelow  figurerar i gårdsuppgörelser då hon avstår från södergården Skråphem frälse i Frödinge sn (Sevede härad  1706 8/5 ?36). . I uppbudsprotokoll  Sevede hd 1724 1875 ?1 åberopar  capitain herr Mauritz Georg Zelou sin faster Ingeborg Zelows cessionsskrift av 1714 19/2 om södra gården i Skråphem..Harald Peterson i Hjorted i svunnen tid (1968) s. 137: År 1712 possiderade Ingeborg Zelow ?frälseskatte Yxered södergård i Hjorted sn, som hon 1717 givit besittningsrätten av till sin betjänt Johan Jonsson Hultbom (död 1754) men hon återkallade beslutet 1726 25/6 och ärendet återupptogs 1726 11/7. då brorson Mauritz Georg Zelow död 1733 ”påtager sig att hålla sin Cousin” fru Christina Croneborg (gift med major Lars Hammarskjöld) skadeslös och will detta Frälsehemman på sin enskylte lott efter sin Fasters död afkorta, så att Fru Croneborg eller dess k. man majoren wälb. Lars Hammarschiöld ingen känning deraf hafwa skola”.Fru Christina Croneborgs  mormor var Ebba Zelow, Ingeborgs syster..
Jag drar slutsatsen att Ingeborg Zelow dog ca 1726. Om hon haft egen dotter (Charlotta) skulle hon väl inte låta sin egendom figurera i transaktionerna om sin jord till andra.
Detta är några puzzelbitar men mer finns att göra för att räta ut frågetecknen..
Mvh Berit Sjögren

2005-12-10, 11:32
Svar #27

Dick Wase

Tack för svaret Berit!
 
Jag fick ett påpekande, att Adam Schildt avsagt sig förmyndarskapet för brorsdöttrarna efter ett år, men det gör ju inte att Ingeborg Zelow varit ansvarig för dem.  Angående hennes egendom så hade hon ju stora skulder till syskon och syskonbarn, vilket kan motivera att egendomarna finns hos dem.  Det kan mycket väl ha varit en ekonomisk nödvändighet.
 
Jag funderar också på hennes formuleringar angående faderns arv:  ”han aldrig vid pass 2½ år aldrig med ord eller penna frågat efter mig” följs av ” att wi aldrig witat swar” och ” när vi intet honom af nöden hafwer”.  Vilka vi?  Vem mer än Ingeborg kunde förväntas ha rätt att kräva något av Georg Schildt än hans barn?  Är det inte här en övergiven moder med sitt lilla barn som talar?

2005-12-10, 16:50
Svar #28

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Dick,
 
Nu är det ett bra tag sen jag läste Historien om Årby  varför jag har svårt att kommentera dom inlägg jag skrev här i slutet av september.
 
Det jag gjorde var ju först att läsa Ingvar Erikssons bok ( Historien om Årby ) och sedan efter tips beställa Släkt och Hävd, där du och Ingvar hade en del olika åsikter angående släkten Schildt. Se SOH nr 1, 1991 - SOH nr 2, 1992 och SOH  nr 3-4 1995.  
 
Ska som sagt var läsa boken ( Historien om Årby ) ett varv till och studera vilka källor han ger och om dom kan anses tåla en källkritisk granskning.
 
Det jag vet är att Ingvar i boken skriver att han medvetet försökt att vara återhållsam med hänvisningar till ursprungskällorna, men i sammanhang som han bedömt vara viktiga har det varit nödvändigt att ange ursprunget till källorna.
 
Där kan man ju då tycka, anse att det råder delade meningar om vad som är viktiga angående källor.
 
Angående Johan Schildt, är jag för dåligt insatt nu för att svara på det, får återkomma med svar där när jag läst boken ett varv till och studerat dom källor jag kan komma åt.
 
Anledningen att jag tycker att du bekräftat att Ingvar Eriksson håller med dig att George d.y är far till Charlotta Schildt, är att du i SOH nr 3-4 1995 skriver följande.
 
 Sammanfattningsvis skulle jag vilja påstå att Ingvar Eriksson delvis mycket värdefulla kommentarer till min artikel innebär viktiga förändringar av de Schildtska släktförhållanden som jag presenterar, nämligen.
 
- att George/Johan d.y avlidit så sent som 14/12 1696. (ska väl stå George/Jurgen?)
 
- att han varit den George Schildt som varit gift med Ingeborg Zelow, och därmed  
 
- att han varit fadet till Charlotta Schildt, samt att Jurgen Schildt d.ä haft en äldste son med namnet Axel Lorentz.
 
 
Ingvar Eriksson, skriver ju följande i SOH nr 2 1992.
 
Wases teori om att en Charlotta Schildt skulle vara en dotter till George Schildt och Ingeborg Zelow, kan jag varken stödja eller dementera.Någon uppgift om någon Charlotta Schildts födelse står inte att finna varken i Rasbokils, Hjorteds eller Tuna socken ( där Adam Schildt bodde ) dopböcker.
 
Du skriver alltså att Ingvar Erikssons mycket värdefulla kommentarer resulterat till ovanstående, men som sagt Ingvar varken dementerar eller bekräftar att George skulle ha varit far till Charlotta, men du tar med dig det i dom släktförhållanden som du presenterar och då har i alla fall jag uppfattat det som att du även tycker att Ingvar bekräftat detta i dina viktiga förändringar av de Schildtska släktförhållandena.
 
Vad som är rätt och fel angående Charlotta, är man ju väldigt intresserad av att få en lösning på.
Vare sig det är du eller Ingvar som har rätt/fel.
 
Vad som ligger minus på mig själv är att när jag läste Ingvars bok så studerade jag inte hans källanvisningar särskilt noga. ( vilket jag kommer att göra nästa varv jag läser boken ).
 
 
Dick, men det råder ingen osäkerhet att det är George dotter Barbro Catharina f 1677, som gifter sig med Peter Hiertstedt?
 
Mina ättlingar fortsätter via Barbro Catharinas dotter Anna Barbro g m Peter Uhr och deras son Carl Johan.
 
Det som är viktigast för mig är inte Ingvar vs Dick, utan att få fram så säkra fakta man kan om släkten Schildt.
 
Egenteligen skulle väl även Ingvar Eriksson också få komma in och göra sin röst hörd, men tyvärr har jag ej fått tag i honom.
 
MVH/ Benny Borgstrand

2005-12-10, 18:17
Svar #29

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
I ovanstående inlägg skriver jag ättling till mig, jag menar givetvis anfädrar/anmödrar till mig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna