ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2013  (läst 3381 gånger)

2013-10-18, 09:14
läst 3381 gånger

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Leif Tennare!Om Amund Stakes far o mor, Håkan Svensson och Anna Larsdotter kan jag inte urskilja vilket vapen du anser ska tillhöra Anna Larsdotter. Du skriver i inläggen 9 okt o 14 okt 2013 ovan att Anna Larsdotter felaktigt givits koppling till Karl Knutsson Bonde. (Jag har heller aldrig hört talas om någon frilla till Karl Knutsson Bonde, annat än hans 3:e fru som var det innan han gifte sig med henne på dödsbädden).
Jag fann Håkan Svensson ohh Anna överst i en stamtavla över Stake i Palmschöldska samlingen i UUL vol. 213 sid. 273. Kan tyvärr inte kopiera den - behärskar inte tekniken. Källa för uppgifterna anges som RL eller Eras, tydligen Rasmus Ludvigsson, den kände genealogen på 1500-talet.
Texten lyder: Håkan Svensson RL ux: fru Anna, K Carl Knutssons dtr af hans frilla BARN: ANNA ux. Per Gunnarssons på Dÿngö, denne skal ha varit en bondeson och född i Danemarck RL, SIGRID på Erstada-dotter Anna, ux. Algot Kruses RL-dotter Sigrid Krus RL, vide Kruse, OLOF STAKE RL, son Olof Stake RL, ERICH STAKE drunknad på WEttern-son Mauritz Stake. (DEtta skrivet med Palmschölds stil. Överst en senare ant.: Håkan Svensson vid. Stake (ex. annotationibus Eras)
Detta är trol. känt men kan påvisa hur samtida uppgifter är.
Att leta efter Karl Knutsson Bonde är säkert futilt, men observera att han har samma båt i sitt kungavapen som nr 6 i din avbildning i inlägget 17 okt 2013.  
Med vänlig hälsning Berit Sjögren

2013-10-18, 14:17
Svar #1

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Berit,
Det vapen som jag tillskriver Anna Larsdotter, Håkan Svenssons hustru, är det vapen som du finner i mitt inlägg den 9:e oktober 2013 - 21:09, av Raneke beskrivet som tre (dryckes)horn med spetsar mot dexter bjälkvis i stolpe, vilket motsvarar nr 7 på Erik och Lindorm Stakes gravsten.  
 
Om jag tolkar Rasmus Ludvigssons uppgifter rätt, så skulle Håkan Svensson och Anna ha en dotter Anna, gift med Per Gunnarsson på Dyngö (i Bohuslän). Någon sådan dotter är inte känd av senare tiders genealoger, så vitt jag vet...
 
Vad jag hävdar är att Anna Larsdotter sannolikt var dotter till väpnaren Laurens Jönsson till Hamra, som var ärkebiskop Jakob Ulfssons fogde på Uppsala gård.
 
Mvh Leif T.

2013-10-18, 17:19
Svar #2

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Karl Knutsson Bondes frillodotter? Med risk att detta blir en långbänk som i den förvirrade debatten om ERik XIV:s frillodotter? Margareta Eriksdotter (vilket Gud förbjude) måste jag påpeka att lång debatt förts här under Karl Knutsson (Bonde)-oäkta dotter? Kungliga släkter  Där nämns Jacob Teit som skriver om en sådan på 1550-talet, och Rasmus Ludvigsson antavla härrör sig också från 1500-talet. OBS! att Anna Larsdotter enl. Rasmus Ludvigsson antyds vara dotterdotter till kung Karl! Berit Sjögren

2013-10-18, 17:23
Svar #3

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Karl Knutsson Bondes frillodotter? Med risk att detta blir en långbänk som i den förvirrade debatten om ERik XIV:s frillodotter? Margareta Eriksdotter (vilket Gud förbjude) måste jag påpeka att lång debatt förts här under Karl Knutsson (Bonde)-oäkta dotter? Kungliga släkter  Där nämns Jacob Teit som skriver om en sådan på 1550-talet, och Rasmus Ludvigsson antavla härrör sig också från 1500-talet. OBS! att Anna Larsdotter enl. Rasmus Ludvigsson antyds vara dotterdotter till kung Karl! Berit Sjögren

2013-10-19, 13:39
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Ett indirekt indicium som starkt talar för hypotesen att Anna Larsdotter var dotter till Lars Jönsson i Hamra, utgör det faktum, att denne Lars blev fogde hos Sveriges ärkebiskop, Jakob Ulvsson, på Uppsala gård, vid ungefär samma tid, som Håkan Svensson var fogde hos (kung) Karl Knutsson. De tillhörde alltså samma sociala skikt, befann sig i samma geografiska omgivning vid ungefär samma tidpunkt...

2013-10-20, 15:31
Svar #5

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Stamtavlan över Håkan Svensson ur Palmschöldska saml. UUB som jag publicerade här 18 okt. innehåller fel i min utskrift. Jag skrev den för att det bevisar att uppgifter som sedan vandrat vidare (och förvanskats) fanns redan på 1500-talet eftersom Rasmus Ludvigsson är upphovsman.
 
RÄTTELSE:Anna Larsdotter,ux. Per Gunnarssons på Dÿngö var kusin till Amund Stakes barn, eftersom hennes mor i stället var en Dorothea Håkansdotter, ux. Lars Nilssons (RL). När jag behärskar att skanna skulle jag kunna avfota stamtavlan. Den har säkert också sina fel och brister men ger en vink om hur tidigt uppgifter uppstått.

2013-10-20, 18:36
Svar #6

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Dorothea (Dordi) Håkansdotters make var sannolikt Lars Nilsson (Bölja) i Vad, hdh i Tjurbo. Denne Lars var bror till Thomas Nilsson, vilken var farfar till Marita Nilsdotter, (av mig postulerad) hustru till en (av mig postulerad) son till Erik Amundsson (Stake), Harald Eriksson (Stake) - sonson till Amund Stake och Birgitta Håkansdotter.
 
Denne Harald Eriksson (Stake) och Marita Nilsdotter (Bölja), var (av mig postulerade) föräldrar till Ingeborg Haraldsdotter, maka till Dionysius Beurraeus. Marita var dotter till Nils Thomasson (Bölja). Dionysius och Ingeborgs tre söner hette Erik, Thomas och Nils... Se i övrigt mina inlägg under  'Introducerad adel » Beurraeus'.  
 
Vad gäller frågan om Anna Larsdotter ev. var en frillodotter till Karl Knutsson (Bonde), kan väl bara sägas att detta vore fullt möjligt - alla förutsättningar fanns där - men, å andra sidan finns det inget som talar för att det faktiskt var så...

2013-10-20, 19:19
Svar #7

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Här är en gammal diskussion under Norge osv (nämns i den tråd om Karl Knutssons oäkta dotter) där Håkan Svensson och hans hustru Anna Larsdotters familjekrets nämns, det kanske kan bidra till något..?  

2013-10-21, 11:15
Svar #8

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Anna Larsdotter frillodotter till Karl Knutsson (Bonde)? Hon figurerar även i en gammal debatt under Karl Knutsson (Bonde) oäkta dotter. En annan ättling till henne, Erengeliusdotter, gift med Johan Henriksson Fleming utreds där med en källa bl a Jacob Teits klagoskrift på 1550-talet. Din hänvisning till den gamla diskussionen om det fanns adel i Norge, under Adelborg, Norge visar på många kopplingar till Håkan Svenssons med ättlingars släkt- och gårdsförbindelser med Norge.  
I Håkan Svenssons stamtavla efter Rasmus Ludvigssons uppgifter  ur Palmschöldska saml. UUB finns mer jag utelämnade. Jag upprepar de 2 första raderna:
       Håkan Svensson RL ux. fru Anna, K. Carl Knutssons  dotter af hans frilla
Dorothea      Brita         Christina        Peder         Johan Håkansson
ux. Lars      ux: Amund Stakes  
Nillsons RL   på Berg RL
(Håkan Svenssons övriga barn figurerar i debatten under Norge -Adelborg)OBS! Håkan Svenssons fru Anna skulle enl. stamtavlan vara dotter till kung Karls frilla, inte barnbarn som jag skrev tidigare. Berit Sjögren
  .

2013-10-21, 11:28
Svar #9

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Utskriften blev inte som jag skrivit den. Upprepar Håkan Svenssons 5 barn:
1. Dorothea ux. Lars Nillsons 2. Brita ux: Amund Stakes på Borg 3. Christina 4 Peder  5 Johan Håkansson
Med vänlig hälsning Berit

2013-10-21, 11:53
Svar #10

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Nej Berit, det är inte samma oäkta dotter till Karl Knutsson (Bonde). Den Anna som avses här är troligen inte alls kungadotter, utav dels den diskussionen och som Leif T skriver här.

2013-10-21, 15:01
Svar #11

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Leif, tack för 'länken' ovan. Har precis öppnat den - där tycks finnas en del relevant info att fördjupa sig i...

2013-10-21, 15:40
Svar #12

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Vapen nr. 8: tre stjärnor på en balk.
 
En rimlig förklaring till att man på Otte Torbjörnssons (fågel) hustrus plats på Lindorm Stakes gravsten inte återfinner Margareta Bondesdotters kvadrerade vapen, torde vara att Margareta inte var mor till Malin Ottesdotter...
 
I sitt första gifte, var Otte gift med Ingeborg Bengtsdotter (böjd arm). Det troliga är att Otte därefter gifte om sig med en dotter till en Dan Gustafsson (tre stjärnor(?) på en balk). Antingen en hittills okänd dotter, eller dottern Karin i hennes andra gifte - i sitt första gifte gift med Abjörn Jönsson (Sparre över blad). Abjörn dog enligt källorna någon gång mellan 1432 och 1444, vilket stämmer väl med hypotesen ur kronologisk synpunkt, och med uppskattad födelsetid för Ottes dotter Malin.
 
Först i sitt tredje gifte torde han ha gift sig med Margarta Bondesdotter, vilken blev änka efter Knut Brynjulfsson (Roos af Hjelmsäter)någon gång mellan 1444 och 1456. Det intressanta är att Margareta tycks ha varit fränka till Karin Dansdotter. Det framgår av Martin Brandts inlägg den 17:e maj 2012, under 'Medeltida släkter » Abjörn Nockessons ätt', där två scannade bilder ur Peder Månsson Utters Collectanea Genealogica (Genealogica 41) redovisas. Jag har tagit mig friheten att göra ett utklipp, som belyser Margareta Bondesdotter släktskap med Dan Gustafsson:
 


 
 
}

2013-10-24, 19:14
Svar #13

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Ingen rök utan eld... Innan man förkastar förmodade felaktigheter i sekundärkällorna, bör man försöka förstå hur forskaren/utredaren i fråga kom fram till den felaktiga slutsatsen. Vad gäller släkten Stakes ursprung, så var Amund Stakes far, enligt riddarhusgenealogien, Nils Svensson till Berg. Andra, tertiära(?), källor tillskriver Amund Stake patronymikonet Sven, antagligen baserat på Lignells uppgift, att Vättungen innehades av en Sven Nilsson Stake år 1416.
 
Utan att ha tagit del av källmaterialet, så tror jag att den troligaste förklaringen till Lignells misstag var, att han tagit för givet, att Amund Stake till Vättungen tillhörde Sven Nilssons familj i rätt nedstigande led, och därför tillskrev honom släktnamnet Stake...
 
Finns det då något alternativt scenario, som bättre skulle motsvara verkligheten? Tänk om Amund Stake fick gårdarna via sin hustru, Birgitta Håkansdotter, dotter till Håkan Svensson?! Var det så att det var Håkans familj som kom från Dalsland, och inte släkten Stake?
 
Vad talar för en sådan hypotes? Om vi börjar 'baklänges', så fullbordade Riddaren Svarte Åke Jönsson i Åkerö, år 1474, med Håkan Svenssons änka, Anna Larsdotter, det skifte han förut uppgjort med hennes make, varigenom han själv får stora gården i Dwmbo i Thorene sn på Kålland och Rytia i R. sn i Als hd mot gården Ösbæk i Langeme sn i Laska hd.[SDHK 29791]. Detta gods (Dhimbo), m.m. hade Håkan Svensson köpt av Harald Varg, år 1458 [SDHK 27269].  
 
Mot köpet år 1458 väcktes år 1461 åtal av Olof i Saleby, kanik i Skara, mot Håkan Svensson på Dal om stora gården i Domö [Dalslands diplomatarium 144, SDHK 1461]. Håkan fick då endast behålla lilla Domö, m.m. men fick tydligen senare köpa även stora Domö.  
 
Helt klart är alltså att Håkan Svensson förekom på Dal i yngre år. Kronologiskt är det inte omöjligt att Håkan var son till Sven Nilsson i Vättungen, och att det var en hans bror, Nils Svensson, som ägde Berg, vilket via bakarv kunde ha tillfallit Håkan Svensson, och sedan hans dotter Birgitta, Amund (Eriksson?) Stakes hustru.
 
Via sin hustru fick sedan Amund Stake också Hönsäter.
 
Detta scenario stämmer också väl med vad 'catshaman' - tyvärr utan källangivelse - skriver på nätet: 1472 Amund Svensson Stake ärvde av en som hette Sven, vet vi säkert. Kanske denna är Sven Niklisson som A. Lignell nämner utan att hänvisa till källa. Kanske arvet gällde även Berg detta år då han tillsammans med hustrun Birgitta Håkansdtr Bölja fick Hönsäter med flera gårdar på Koll. Men, arvet var i så fall Amunds hustrus...
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-24 19:29)
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-24 19:31)

2013-10-24, 22:21
Svar #14

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Den 20:e okt. förde jag fram hypotesen att Dorothea (Dordi) Håkansdotters make sannolikt var Lars Nilsson (Bölja) i Vad, hdh i Tjurbo. Det var fel. År 1477 beseglar Lars Nilsson i Dynge, Amund Stakes och Birgitta Håkansdotters försäljning av Utål i Roslagsbro socken [Dalslands Diplomatarium 166; SDHK 30282]. Sigillet beskrivs som: (älg (hjort) balkvis i sköld under hjortprydd hjälm): S' Laurentii Nichoelason. Knappast ett Böljevapen...
 
Någon som känner till vapnet? Jag har tyvärr inte tillgång till Raneke för tillfället.

2013-10-25, 00:31
Svar #15

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Det är mycket frestande att dra slutsatsen att Lars Nilsson i Dynge, är densamme som Lasse Nilsson Skume, som i Fredrik Beerståhls
artikel Med hjorten som sköldemärke / Från Skume till Gyldenbring, sägs ha adlats  redan 17/9 1484 med en halv hjort i skölden. Gift med Elin Brorsdotter Buth.
 
Slår man upp ätten Gyldenbring i EÄ, så förde den släkten ett vapen som helt tycks stämma med det vapen Dordi Håkansdotters make förde... Elin Brorsdotter Buth gifte sig senast 1516 med Lasse Nilsson eller Skume [ÄSF I:3, s.216]. Lägger man till detta, att han 1516 gör ett jordabyte med Karin Haraldsdotter (Lake) på Torpa, vilken levde ungefär samtidigt som sin kusins, Karl Bengtsson, son Harald Karlsson, vilken var styvson till Erik Amundsson Stake - Dordi Håkansdotters systerson - så känns det som om hypotesen har visst fog för sig. Hypotesen leder då till att Dordi avlidit någon gång mellan 1482 [Dals. Dipl. 171] och 1516, varefter Lasse Nilsson gift om sig med Elin Brorsdotter Buth.
 
Sant eller ej, det överlåter jag åt 'framtidens forskare' avgöra...

2013-10-25, 15:08
Svar #16

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Ytterligare ett stöd för hypotesen att det var Håkan Svensson, Amund Erikssons svärfar - och inte Amund - som kom från Dalsland, finner man i Dalslands Diplomatarium nr 163, utf. 1475 oktober 31: Riddaren Erik Otteson (Björnram från Västergörtland) byter från Eggert Grupendals hustru Anna till sig två gårdar vid Uppsala i Uppland, vilka avkastar 10 gyllen reda penningar, mot några gårdar på Dal, en i Valbo härad som heter Torp (i Torps socken), och tre gårdar i Valbo härad (skall vara Vedbo och Tössbo härader): Onsjö, Ullerö samt en gård i Tösse socken, som heter Björsäter. Landborna anmodas att lyda Anna och hennes ombud.
 
Tanken var säkert att hon ville samla de gods som hennes barn skulle ärva efter henne, med de gods som de skulle ärva i Dalsland efter deras far, Håkan Svensson.

2013-10-25, 16:35
Svar #17

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Mitt hypotesbygge gällande ätten Stake börjar alltmer likna Lars Vilks konstverk, Nemesis. Här kommer ytterligare användbart drivved flytande...
 
År 1498 köper svennen Johan Håkansson, ärkebiskopen Jakob Ulfssons fogde, jord i Ulleråkers hd. av väpnaren Järle Persson i Lidinge [SDHK 33603]. Detta Lidinge är detsamma som Lydinge i Stavby socken, där Amund (Eriksson?) Stakes brorsdotter var gift med Peder Nilson Danske. Om mitt hypotesbygge är tillräckligt stabilt, så var denne Johan Håkansson, densamme som Håkan Svenssons och Anna Larsdotters son, Amunds svåger. Då Anna Larsdotters (av mig postulerade) far, Lars Jönsson (tre horn), var ärkebiskopens fogde, så 'ärvde' tydligen hans dotterson 'jobbet' efter honom någon gång mellan 1489 - då Lars Jönsson till Hamra fortfarande levde - och 1498.
 
Inte 'tryckimpregnerat, men med gott kärnvirke...

2013-10-29, 23:18
Svar #18

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Torsdagen 24 oktober 2013 skrev jag: Kronologiskt är det inte omöjligt att Håkan var son till Sven Nilsson i Vättungen, och att det var en hans bror, Nils Svensson, som ägde Berg, vilket via bakarv kunde ha tillfallit Håkan Svensson, och sedan hans dotter Birgitta, Amund (Eriksson?) Stakes hustru.  
 
Känt är att Ramfrid Bengtsdotter fick Berg i Holms socken på Dal i morgongåva före 1340-10-14 av sin andre make, Karl Tukesson [ SDHK 4626]. Detta gods tillskriver hon i sitt testamente, utfärdat 29:e sept. 1358 [Dals. Dipl. nr 55], en viss Märta Mattsdotter, vilken tyvärr inte har kunnat identifieras. En ledtråd kanske man kan få, när man tar del av hennes förste makes, Birger Röriksson, testamente utfärdat 13:e maj, 1329. Där finner man nämligen att han tidigare skänkt gods i Erikstad, till sin tjänare Matts Nilsson, och att denne utöver detta får åtta mark, och hans hustru tio alnar tyg från Gent. Uppenbarligen var Matts Nilsson med hustru mycket uppskattade av Birger Röriksson, och förmodligen också av hans hustru. Det känns därför som ganska sannolikt, att Märta Mattsdotter, var dotter till Matts Nilsson och han hustru.
 
Hur hamnade då Berg i Sven Nilssons - i Berg 1416 - händer? Ett möjligt scenario vore att Svens far, Nils, var son till Märta Mattsdotter, och döpt efter hennes farfar, Matts Nilssons far... Kronologiskt är detta helt rimligt, och känns betydligt mer trovärdigt, än den 'ägarlängd' man finner på nätet, som innehåller tre totalt okända riddare Stake och ett lika okänt riksråd Stake, i kedjan före Sven Nilsson...

2013-10-30, 11:01
Svar #19

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Som källa till släkten Stakes ursprung i Berg, anges Anders Lignell med sitt verk 'Beskrifning öfver grefskapet Dal' 1851. Vad skriver han då, som ligger till grund för det förmodligen felaktiga påståendet?
 
På sidan 65 i del II, finner man följande: Berg är måhända det äldsta säteri på Dal, om ej Nordkärr och Wettungen möjligen äro äldre. Egdes 1416 af Sven Niklisson Stake af vapen och sedan af hans efterkommande minst under 250 år. Hur trovärdig är då denna uppgift? Möjligen ägdes Berg av en Sven Nilsson 1416, men det faktum att ingen källa anges, och det sätt namnet skrivs, pekar på att släktnamnet Stake lagts till av Lignell, baserat på uppgifter om senare tiders ägande... Hade Sven Nilsson använt namnet Stake, så skulle det nog stått enbart Sven Stake - utan patronymikon, på samma sätt som för Amund Stake år 1502.
 
Amund Stake omnämns på s. 234 i del I, och s. 75 i del II. Där skriver Lignell om häradshövdingen öfver hela Dal: Denne Amund Stake saknas på tabellerna i riddarhus-arkivet. Var möjligen en son af den lagman Amund Svensson å samma tabeller, hvilken var väpnare och skref sig till Berg och Wettungen 1455, samt förmodas vara densamme som lagmannen i Wermland Amund Hatt. Den senare uppgiften har senare motbevisats.
 
Man kan ana av sättet att formulera sig, att Lignell förmodligen själv drar slutsatsen - inte bara att Amund Stake var son till väpnaren Amund Svensson, som skrev sig till Berg och Wettungen 1455, utan också att denne Amund troligen var son till Sven Nilsson i B & W år 1416...
 
Den Amund Svensson, lagman och väpnare, som enligt riddarhusarkivet skrev sig till B & W, 1455, skulle emellertid rent kronologiskt mycket väl kunna vara en bror till såväl till Nils Svensson som till Håkan Svensson (Bölja)...
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-30 11:04)

2013-10-31, 22:31
Svar #20

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Under åren har frågan väckts några gånger om sanningshalten i påståendet att hövitsmannen på Västerås slott, Håkan Svensson, var gift med en 'naturlig dotter', Anna, till Carl VIII Knutsson, en uppgift som förekommer i 'Anteckningar om svenska qvinnor', utgiven av Wilhelmina Stålberg och P.G. Berg.  
 
Jag har däremot aldrig sett att någon ifrågasatt uppgiften om att en Håkan Svensson var hövitsman på Västerås slott år 1450. Vilken är den primära källan?!
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-31 22:34)

2013-11-02, 09:46
Svar #21

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Stamtavla för Håkan Svensson ur Palmschöldska samlingen vol 213 sid. 673 UUB
.”Håkan Svensson. (vid. Stake) (ex. annotationibus Eras. Ln (notering av senare datum!). Sedan med Palmschölds handstil:
”Håkan Svensson RL ux: fru Anna, K. Carl Knutssons dtr af hans frilla” osv. Se min uttolkning under Adliga släkter Stake. Jag ska äntligen försöka avfota dokumentet.
Karl Knutsson Bondes ev frillodöttrar har tidigare diskuterats här med hänvisning till senare källor. Detta är 15oo-talsuppgift, visserligen i senare avskrift, alltså tidigare än de källor som tidigare angivits.
Förkortningen i antavlan Eras. Ln resp RL avser Rasmus Ludvigsson (c1520-1597). Kunglig kansliskrivare åt Gustaf I 1542-49, kungl. sekr. 1555- under Erik XIV och Johan III. En släktbok av Ludvigsson som ofta anförs i äldre litteratur brann förmodligen upp vid slottsbranden, men dess innehåll finns bevarat i Skoklostersaml. och i Rålambska saml. Ludvigssons släktböcker har ansetts opålitliga men Hans Gillingstam i SBL bnd 29 s. 700-703 tilldömer honom större pålitlighet än tidigare forskare. Mig tycks att den avfotade stamtavlan gjorts upp efter handlingar vid gårdsuppgörelser, då det påpekas att Anna (Larsdtr) (Håkan Svenssons dotterdotter) ”ux: Per gunnarssons på Dÿngö, denne karl warit en bondeson och född i danemarck”. Det var ju viktigt att frälsejord gick till adel varför jag förmodar att Per Gunnarssons hustrus arv satts i fråga i de handlingar Rasmus Ludvigsson utgick ifrån. Han hade i uppdrag att granska vilka gods konungen hade rätt att återbörda. En handling av Jacob Teit av 1555? Har kommenterats på Anbytarforum men jad vet vem som kom först..
Mvh Berit Sjögren

2013-11-02, 09:47
Svar #22

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Ledsen, jag klarar inte av att bifoga bild. Berit Sjögren

2013-11-02, 14:00
Svar #23

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Någon hövitsman för Västerås slott tycks inte finnas belagd för tiden mellan juni 1448 och 13 mars 1451. Någon gång efter kung Kristoffers död i januari 1448 tycks Bengt Jönsson (Oxenstierna), rikshovmästare 1441-48 och riksföreståndare januari-juni 1448, ha förordnats posten som hövitsman på Västerås*). Sannolikt innehade han den positionen till sin död, någon gång 1449/1450[SBL].
 
I mars/april 1451 så finner man herr Sten Petersson, riddare, riksråd och marsk, som hövitsman på Västerås [SDHK 25864,25879]. Sten Petersson avled sannolikt någon tid efter fälttåget i Skåne 1452, där han deltog. År 1454 finner man herr Jöns Lagaposse, riddare, som hövitsman på Västerås [SDHK 26494]. Först i december 1455 finner man en hövitsman på Västerås, som inte var riddare...  
 
Det förefaller mindre troligt att Karl Knutsson skulle ha utsett väpnaren Håkan Svensson(Bölja), som hövitsman på Västerås, under en tidsperiod då hans position var ganska bräcklig. Möjligen verkade denne som fogde där under en övergångstid...
 
Ett märkligt(?) sammanträffande är att  ”Stiernman 1836 s 182 nämner en Håkan Svensson som Nils Stures fogde år 1491.” *)  Nils Sture var innehavare av Västerås slott. Håkan Svensson (Bölja) var då död sedan länge...
 
*) Dag Retsö, Länsförvaltningen i Sverige 1434-1520. (Doktorsavhandling i ekonomisk historia vid Stockholms univeritet 2009)
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-11-02 14:14)

2013-11-02, 15:38
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nytt försök - så får vi se hur det går med Berits bild.
(Den låg inuti ett docx Berit - jag tog ut den - då går det).
 

 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-11-02, 15:41
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lägger in bilden i original som den kom.
 

 
/O
Vänligen,
Olle Elm

2013-11-02, 17:39
Svar #26

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Intressant! Antavlan innehåller tillräckligt mycket information, för att möjliggöra en bedömning av källans trovärdighet - den åskådliggör nämligen en - av många - konflikter i Elgenstierna...
 
Under Kruse af Elghammar, finner man mycket riktigt att Algot Kruse var gift med Anna Sigvardsdotter Skytte, till Erikstad, dotter av Sigvard Skytte och Sigrid Amundsdotter (Stake, nr 110). Men, tittar man under Stake, så hade Amund ingen dotter Sigrid...
 
Med hjälp av nyare forskning, så finner man dessutom att Algot inte alls var gift med en Anna Sigvardsdotter, utan med Anna Segolsdotter (Skytte)[EÄ Suppl.] Om Segol var gift med en Sigrid Amundsdotter framgår inte, men inte heller i supplementet har Amund Stake någon dotter Sigrid...
 
Jag har inte underlag för att ta ställning för eller emot i det här fallet, men uppenbarligen har senare tiders forskare inte accepterat en del av informationen i antavlan.

2013-11-03, 15:39
Svar #27

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jag har tidigare framfört hypotesen att namnet Harald kom in i släkten Stake via Erik Amundssons, av mig postulerade, första hustru, n.n. Haraldsdotter, vilken han torde ha gift sig med någon gång under 1500-talets första decennium. I sitt andra äktenskap var han någon gång efter 1517 gift med Cecilia Andersdotter (Stierna). Cecilia var i sitt första gifte gift med Karl Bengtsson Lake, i vilket äktenskap hon hade en son, Harald (Karlsson) Lake.
 
Jag har också tidigare postulerat, att Erik Amundsson i sitt första äktenskap hade en son Harald, gift med Marita Nilsdotter (Bölja i Uppland), far till Dionysius Beurraeus hustru, Ingeborg Haraldsdotter (se  Introducerad adel » Beurraeus)
 
Efter att ha 'lärt känna' släkterna Lake och Stake något bättre, är jag beredd att postulera, att Erik Amundsson i sitt första äktenskap var gift med en okänd dotter till Harald Karlsson Lake och Ingrid Nilsdotter (pil). Eriks första maka, var alltså kusin till Cecilias första make, Karl Bengtsson Lake. I och med detta var Eriks son Harald inte bara styvbroder med Cecilias son Harald Karlsson Lake - de var dessutom sysslingar...
 
Under rubriken Beurraeus, har jag visat, att det med stor sannolikhet var Harald Karlsson Lake, slottslov på Gripsholm, som förmedlade äktenskapet mellan Harald Eriksson Stakes dotter, Ingeborg Haraldsdotter (Stake), och Dionysius Beurraeus, som också tidvis vistades på Gripsholm. Då Ingeborg enligt postulatet ovan var fränka med Harald Karlsson Lake, så stärks hypotesen ytterligare...

2013-11-04, 15:49
Svar #28

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jag har tidigare framfört hypotesen att Anna Larsdotter, Håkan Svenssons hustru inte var dotter till den Lars Johansson (kluven sköld med halv lilja) av vilken Håkan Svensson köpte Utål, utan att hon istället var dotter till en Lars Jönsson i Berga, vilken förde tre liggande (dryckes?)horn, ställda stolpvis. Vidare har jag fört fram hypotesen att denne Lars Jönsson, var densamme som Lars Jönsson i Hamra, ärkebiskopens fogde i Uppsala. (För detaljer, se tidigare inlägg).  
 
Ett mycket gott stöd för den hypotesen har jag hittat med hjälp från Leif P. I registret till Styffes 'Skandinavien under Unionstiden', finner man nämligen Lars Jönssons i Hamra, farfar, Lars Jönsson, år 1409, med ett vapen som beskrivs som ett ankare - med ett frågetecken... Helt klart kan ett sigill av något sämre kvalitet tolkas som påminnande om ett ankare.

2013-11-04, 23:04
Svar #29

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Efter att ha fokuserat på släkten Stake under drygt två månader, är jag beredd att dokumentera en hypotes rörande släktens ursprung pre-Elgenstierna, och föreslå några kompletteringar. Släktens koppling till Dalsland lär ligga på Håkan Svenssons sida, medan släkten Stake under 1400-talets början sannolikt förekom i Uppland i Uppsalas närhet.
 
Trots relativt många källangivelser, så rör det sig till stor del om en hypotes, men denna hypotes är väsentligt bättre underbyggd, och mer logisk, än de på nätet, och delvis i riddarhusgenealogien, förekommande alternativen.
 
Jag har nedan försökt att sammanföra mina hugskott i en antavla för släkten Stake med källangivelser och kommentarer, till gagn för de forskare som har större intresse i släkten än jag har - jag är bara 'släkt med släkten' i det här fallet.
 


 
 
Noter:
1.  Anund i Green, andre faste av tolv 1404-02-19 i Åkerby i Fundbo sn.  [SDHK-nr 16244]]. Anunder i Græn sjunde faste i Uppsala 1411-10-07 [SDHK 17709].
 
2.  ”Huruvida till ätten  hörde väpnaren och häradshövdingen i Rasbo härad, Uppland Erik Amundsson til Grän i Rasbo sn (1447 - 1485), vilken förde ett med Stakeättens nära överensstämmande vapen, har icke ur tillgängliga källor kunnat utredas” [Elgenstierna VII, s. 523].  Möjligen (troligen?) rör det sig om densamme Erik,  benämnd Erik Stake, som år 1486 av Minoritordens gardian i Arboga, frater Erlandus, tillsammans med sin hustru erhåller delaktighetsbrev  [SDHK 28889].
 
3.  Amund Stake nämnes första gången i urkunderna  28 Juni 1477, där han omnäms som ”en friboren man, som kalles Stake byggiendes j Norige j Wiikin” [Dipl.Norveg. nr 265]. I brevet  tillerkändes ” Stakes Hustru Birgitte Haakonsdatter og hendes Søskende Gaarden Utaal i Bro Sogn i Upsala Bispedømme, hvilken hendes Fader Haakon Svenssøn (Bølja) havde kjøbt for120 Mark, men som siden var bleven dem voldelig berøvet.  När Utål säljs 2 Juli 1477 av Amund och hans hustru Birgitta Håkansdotter, skriver han ” Jak Amundh Stake aa vapen byggiandes paa Daall…” [Dipl.Norveg. nr 266].  
I juli 1502 återfinns häradshövdingen på Dal, Amund Stake, i Berg i Holms sn. [Dals. Dipl. 219]. I två brev 1504 och 1505 [SDHK 34723, 35039], anger Amund att  ”han har förlänats med sju gårdar av kronan. Han fick dem i stället för det gods som han miste i Norge och för de 36 mark som Knut Knutsson har berövat honom av gammal avrad, därför att han följde med riksföreståndaren till Oslo. Han ber nu om ett brev på att han har rätt att behålla gårdarna tills han får tillbaka sitt gods.”
Det finns inget som tyder på att Amund Stake förekommit på Dal före giftemålet med Birgitta Håkansdotter. Däremot återfanns hans svärfar, Håkan Svensson där redan 1461…  
 
4. ”…man vet, att Amund haft en broder, vars dotter var g. m. Peder Nilsson Danske till Lydinge i Stavby sn (Upps.) [Elgenstierna VII, s. 523].  
   
5.  Att Berg (i Holms socken, Nordals härad) jämte Vättungshov och Vättungen (i Backe socken. Vedbo härad) år 1416 skulle ha innehafts av väpnaren Sven Nilsson Stake uppges i A. Lignell, Beskrifning öfver Grefskapet Dal. II (1852), s. 65. Ingen källangivelse förekommer, varför man kan misstänka att Lignell själv dragit slutsatsen, att Sven Nilsson tillhörde släkten Stake, baserat enbart på att gården senare kom att tillhära släkten.
Känt är att Ramfrid Bengtsdotter fick Berg i Holms socken på Dal i morgongåva före 1340-10-14 av sin andre make, Karl Tukesson [SDHK 4626]. I hennes testamente utf. 1438 [Dals. Dipl. nr 55] fick en viss Märta Mattsdotter gården. Denna Märta var sannolikt dotter till den tjänare, Matts Nilsson, till Ramfrids förste make, Birger Röriksson, vilken i gåva av Rörik erhållit gods i Erikstad, och i Röriks testamente erhöll ytterligare åtta mark, och hans hustru tio alnar tyg från Gent.
Ett möjligt/troligt scenario vore att Svens far, Nils, var son till Märta Mattsdotter, och döpt efter hennes farfar, Matts Nilssons far...  
 
6. Lignell skriver i, Beskrifning öfver Grefskapet Dal. I (1851), s. 235, med referens till riddarhusarkivet, om en ”lagman Amund Svensson … hvilken var Väpnare och skref sig till Berg och Wettungen 1455…” Denne Amund torde vara son till Sven Nilsson.
 
7. I Elgenstierna [VII, s. 523], finner man att det på riddarhusgenealogien uppges att en väpnare, Nils Svensson till Berg, var far till Amund Stake, vilket inte kunnat verifieras.  Uppgiften om faderskapet var, med mycket stor sannolikhet fel. Däremot är det högst sannolikhet att Nils Svensson var son till Sven Nilsson i Berg och Vättungen, och därmed, enligt min hypotes,  bror till Amund Stakes svärfar, Håkan Svensson…
 
8.  Håkan Svensson förekommer först i urkunderna 1563, då han köper jord i Utål i Bro socken (Uppl) [SDHK  26356]. Håkan var enl Gillingstam kung Karl Knutssons fogde 1457, och var det sannolikt även 1456, då han gick ett Karl Knutssons ärende [SDHK 26768]. Omkring 25 jan 1457 tillfångatogs byfogden i Uppsala Håkan Svensson av  Karl Knutssons frände – och fiende – ärkebiskopen Jöns Bengtsson (Oxenstierna), och sattes i fängelse på det oxenstiernska familjegodset Salsta [SBL, Jöns Bengtsson (Oxenstierna)] .  Kung Karl Knutsson flydde till Danzig 24 feb.  1457, där han levde i exil till 1464. Året därpå, 1458, köper Håkan flera gods i Västergötland [SDHK 27269], bl.a Domö , Kållands härad. Tre år senare, 1461, väcks åtal mot ”välboren man” Håkan Svensson på Dal avseende stora gården i Domö [Dals.dipl.144, SDHK 27804].
Det troliga är att Håkan Svensson härstammar från Dal, men sannolikt ingick i kung Karl Knutssons trupper i kriget mot Kristian l som anfaller Västergötland 1452. År 1453 döms flera representanter för gränsadeln till döden för landsförräderi, då delar av den Västgötska adeln slöt upp bakom Kristian l. Någon gång efter 1453 torde Håkan ha blivit Karl Knutssons fogde, och följt med honom upp till Uppland, för att någon gång efter 1457 ha återvänt till Dalsland.
Huruvida Håkan Svensson varit fogde på Västerås redan 1450, eller efter det att Karl Knutsson återinträtt som kung år 1467 är inte belagt i källorna, men hans änka Anna Larsdotter utfärdar 1475 ett brev i Västerås [SDHK 29479].
 
9.  Vpn Eggert Grupendal kungör  1472 att han givit sin fosterdotter Birgitta Håkansdotter de gods han äger i Kinne härad och på Kinneberg: Hönsäter (Österplana socken) m.fl. [SDHK 29392]. Tillerkändes tillsammans med sina syskon Utål i Bro hd 1477 (Se not 8). År 1482 skiftar välb. sven Johan Håkansson på den ena sidan, Amund Stake och hans hustru Birgitta på den andra samt Dorotea (Håkansdotter), Lars Nilssons hustru de gods som de ärvt efter sin far Håkan Svensson och hans hustru, Anna (Larsdotter) [SDHK  31029]. Notervärt är att skiftet skedde i Erikstad -  ett arv efter Matts Nilsson ? (Se not 5).
 
10. Enl. Raneke [SMV s. 575] så förde en Lars Jönsson till Berga en sköld  ”med tre (dryckes-)horn med spetsar mot dexter bjälkvis i stolpe. Detta vapen återfinns på Lindorm Stakes porträttgravsten i Holms kyrka, på  Håkans Svenssons hustrus, Anna Larsdotters,  plats. Tyvärr har denne Lars Jönsson inte kunnat placeras i tiden,  men är sannolikt densamme, som erhåller frälsebrev av kung Erik år 1434 [SDHK 22253]. Hans farfar var sannolikt den Lars Jönsson, som år erhöll  1/2 öresland i Berga i Åkerbo [SDHK 14419]. I Sofi hittar man en notering utfärdad 28/8 1424 i Berga, där jönis laurenzson i hambre förekommer.
I registret till Styffes ’ Skandinavien under Unionstiden’ finner man att Lars Jönsson i Hamar (=Hamre) år 1409 förde ett ankare- med frågetecken – som vapen. Frågetecknet tyder på ett sigill av sämre kvalitet, vilket mycket väl kan vara en misstolkning av vapnet med tre (dryckes?)horn, som återfinns på Lindorm Stakes porträttgravsten på Anna Larsdotters plats.
 
11. Anna Larsdotter har felaktigt tillskrivits ’en halv lilja’ på sin sköld. Det vapen som finns på hennes plats på Lindorm Stakes begravningsvapen, motsvarar  istället det som fördes av en Lars Jönsson i Berga enligt Raneke [SMV s. 575],se not 10.  
 
12. Tillägg till Elgenstierna.  
Tab. 2 : Ytterligare barn, Amund Olsson, småsven hos Svante Nilsson (Sture) [SDHK 33952].
Tab. 18: Erik gift 1:o med n.n. Haraldsdotter, dotter till Harald Karlsson Lake (postulat) och hans hustru Ingrid Nilsdotter (pil), och 2:o med Cecilia Andersdotter. Barn: 1) Harald Eiksson (Tab 19 B), 1) Olof (Tab. 19), son till n.n. Haraldsdotter (kronologi) och inte till Cecilia Andersdotter. 2) Kerstin Eriksdotter.  
Tab 19 B: Harald Eriksson gift med Marita Nilsdotter (Bölja i Uppland) (postulat). Barn: Ingeborg g.m Dionysius Beurraeus.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna