ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stengafvel  (läst 2062 gånger)

2008-11-30, 19:55
läst 2062 gånger

Utloggad Lisbeth Markoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 09:55
    • Visa profil
Hej! Jag har Margareta Jöransdotter Stengafvel i min mans antavla. Jag har fått reda på att hennes far heter Jöran Sigfridsson, men har varit och tittat på nätet och hittat en sida där det står att Jöran Stengafvel var hennes far och hans föräldrar var Henrik Olofsson Stengafvel och Margareta Jacobsdotter Rosengren. Vilket är rätt?
Det skulle vara roligt om man kom vidare lite på Stengafvlarna.
Ps Jag vet inte om Stengafvel är introducerad eller inte.
mvh Lisbeth

2009-01-05, 09:54
Svar #1

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hej Lisbeth!
 
I Riddarhusets ättartavlor (cd) över släkten Kåse nämns både din Margareta men också hennes syster Marina Jöransdotter Stengafvel, då de var gifta med varsin bror, Truls resp. Anders Kåse. De var döttrar till Jöran Sigfridsson till Bjurnäs, som adlades av Johan III (men släkten blev aldrig introducerad). Modern hette Bengta Andersdotter till Dilla. Så kanske anbytarvärden kan flytta det här till ointroducerad adel istället?
 
Det finns ju också en medeltida frälsesläkt som även kallats Stengavel efter sitt vapen, annars Ama eller Hama och härstammade från folkungaätten genom Folke jarls son Holmger. Men den anses utdöd redan omkring 1360 (Gillingstam, ÄSF I:2 sid 107), så jag kan inte tänka mig att det finns någon koppling dit.

2009-01-05, 21:25
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Lisbeth, ett tips är att undvika vad du hittar på nätet, det kan vara allt från sanning ( med bekräftade samtida källor ) till rena konstruktioner / påhitt.
Även om släkter är utdöda så lever ju ofta spinnsidan vidare, dock utan att föra namnet vidare.
 
Mvh / Benny

2009-01-06, 09:36
Svar #3

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Det har uppenbarligen funnits ett par som hette Henrik Olofsson (Stengavel) och hustru Margareta Jakobsdotter (Rosengren), deras gravhäll ska finnas i Enköpings-Näs kyrka (enligt uppgift i pdf-fil på Oxenstierna.org).  
Henrik Olofsson har årtalen 1558-1594 och hustrun Margareta dog 1594. Men hur dessa kan kopplas till Lisbeths personer med namnet Stengafvel är ju hittills okänt.  
 
Likaså är godset Brunnsholm nämnt som deras, kanske man kan komma längre på det? På 1620-talet ägs nämligen Brunnsholm av Gorgontius Henriksson Gyllenanckar (död där 1628), vars tredje hustru  Margareta Arp (levde 1633) var dotter till Shering Eriksson Arp och Anna Olofsdotter Stengafvel till Slätteholmen och Brunnsholm. (uppgifter ur ättartavlorna, cd). I Nordisk familjebok om Brunnsholm står att redan 1568 ägdes det av en O Henriksson Stengafvel, troligen far till ovanstående Henrik Olofsson.
 
Ang uppgifter från nätet så ska man nog inte undvika det och hållet (detta forum finns ju på nätet), men alltid kontrollera och jämföra med andra källor, precis som Lisbeth gör här. Nu hade hon troligen hittat den beryktade sidan Roskildehistorie.dk, vilken inte är speciellt pålitlig...
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 06 januari, 2009)

2009-01-07, 17:45
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Anbytarvärden bedes flytta denna diskussion till ointroducerad adel. Släkten Stengafvel återfinns i Den med sköldebref förlänade men ej å riddarhuset introducerdae svenska adelns ättartaflor av Bernhard Schlegel & Carl Arvid Klingspor (Stockholm,1875) å s 280-281:


 


 
 
Uppgifterna i Schlegel & Klingspor är ofta väldigt undermåliga då de tillkommit i en tid när man delvis saknade både källkritik och hade brist på primära källor, men desto mer okritiskt sekundära, och bör alltså kontrolleras ordentligt. Släkten bakåt på Bengta Andersdotter till Dilla är om jag inte missminner mig felaktig i Schlegel & Klingspor och detta ska framkomma i någon modernare skrift (Personhistoriks tidskrift eller är det i Almqvists Herrgårdarna?). Uppgifter om Jöran Sigfridsson bör gå att återfinna i Gustaf I:s registratur som är tryckt och har personregister.

2009-01-08, 17:59
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Uppgifter i Herrgårdarna i Sverige under reformationstiden 1523-1611 av Jan Eric Almquist Stockholm, 1960 kastar mer ljus på den ointroducerade  Stengafvelfamiljens historia. Om säteriet Bjursnäs i Björnlunda socekn,i Daga härad, Södermanland nämns följande:


 
Meddelandet ändrat av Niclas den 08 januari, 2009

2009-01-08, 18:18
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Men det ska finnas en Margareta Jöransdotter Stengafvel, också dotter till Jöran Sigfridsson och Bengta Andersdotter till Dilla. Bland annat är hon nämnd här http://hem.bredband.net/gunton/6-frls/635_bot-krumme.htm  
 
Margareta Stengafvel ska ha varit gift med Truls Pedersson Kåse.  
 
Här ovan nämns tre döttrar vid namn Marina, Ingeborg och Kerstin. Har inte Margareta funnits ? Är det bara ett nätpåhitt ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna