ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svansköld  (läst 1139 gånger)

2002-12-04, 15:44
läst 1139 gånger

Sanfrid Schön

Tessin d. ä:s styvson Abraham Winantz, adlad Svansköld
 
I en skrift om Kalmar domkyrka av Ingrid Rosell står det om en Abraham Winantz, adlad Svansköld, 1644 - 1709, Tessin d ä:s styvson. Inte någonstans har jag lyckats få reda på hur han blivit Tessin d ä:s styvson. Var han född före äktenskapet eller utanför?
Hans adliga ätt dog ut med honom enligt Riddarhusets uppgifter.

2002-12-04, 17:40
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det hänger samman med att Abrahams far, Abraham Winandts (begr. 1644 7/9) dog tidigt, faktiskt innan sonen Abraham föddes; döpt 1644 9/10.. Modern Maria Persdotter [Svan] (död 1711) gifte sedan om sig 1653 16/8 med Nikodemus Tessin (1615-1681).. Maria var dotter till borgmästaren i Västerås Per Ulfsson Svan o hans 3:e hu Judit Johansdotter Bökman. [Allt enligt 'Elgenstierna' Bd VIII, s.53]

2005-12-06, 21:55
Svar #2

Johan Westermark

hej peter..jag letar efter om abraham winandt ev hade någon syster som överlevde spädålder och kan ha gift sig och fått avkomlingar. som jag hänvisar så har en dr Meurling nämnt i svensk släktkalender för år 1943 berättat att en förfader till Jacob Adrian Masreliez skall ha kommit in till Stockholm med Nicolaus tessin dy år 1697-99 och stannat några år in på 1700 talet för att sedan åka hem??? En Jacob Masrelis, dr Meurling berättar om de stora feodalsherrar som existerat men jag finner ej parallellerna till J.A Masreliez och dessa..saknar generationer i denna släktutredning om än att den är förkortad... Men har du om du nu letat sett om Abraham W skulle haft en syster..för det talas om att de, Masrelis,Masreliez skulle på något sätt ha varit släkt med Winandt och Tessin? vh.Johan

2007-09-09, 01:04
Svar #3

Göran Rosén

Bästa Swanskiölds sökare:  
 
Jag söker familj till Barthil Danielsson Swanskiöld.  
Han var gift med Anna Habel (från Riga eller bodde där)  
Han själv var hövitsman i Riga.  
De fick en dotter...Elisabet Bertilsdotter Swanskiöld, f. 1614 (omkring) i Riga Lettland, d. 8/11-1694 i Torp, Vånga (E) (Nv om Norrköping)  
MVH  
Göran Rosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna