ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2014  (läst 3124 gånger)

2013-01-24, 08:56
läst 3124 gånger

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil
Adliga ätten Tornerefelt nr 357 blev adlad 1646-07-30, introd 1647. Ätten sannolikt utdöd eller också nedsjunken i bondestånd under annat efternamn. Min Ana är Elisabet Tornerefelt, född omkring 1639-död 1719 i Säby, Småland. Släktforskare, har ni stött på henne och hennes make Gustaf Pistol, född 1641-död 1715. Det underlag jag har är lite oklart då det framkommer att Gustaf senare bytte namn till Skarpenfelt. Deras son Gustaf född ca 1685 gifte sig i Everlöv med Helena NIlsdt med kungens tillstånd och de får sonen Isak Skarpenfelt som jag har en del om. Hur kan jag få rätsida på detta?
hälsningar
ulla svensson(hageltorn)

2013-01-24, 13:13
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Ulla!
 
Det verkar ha skett någon sammanblandning. Jag har nu kikat runt lite i Riddarhusets Stamtavlor, och kapten Gustaf Pistol (1641-1715) bytte aldrig namn till Skarpenfelt (Skarp von Felt), och lantjägaren Gustaf Skarp von Felt (död 1722) är inte hans son. Däremot hade kapten Gustaf Pistol en äldre syster, Elisabet Pistol, som gifte sig 1651 med överstelöjtnanten Isak Skarp, adlad Skarpenfelt (sedermera Skarp von Felt). Dessa båda blev föräldrar till lantjägaren Gustaf Skarp von Felt, som då alltså blir kapten Gustaf Pistols systerson, inte son.
 
Sedan verkar det som att du har ett för sent uppskattat födelseår för Gustaf Skarp von Felt (död 1722), född ca 1685. Riddarhusets Stamtavlor nämner inget födelseår för honom, däremot står det att han dog 1722 11/9 i Everlöv, samt att han mycket riktigt gifte sig (1695!) med kungligt tillstånd med Helena Nilsdotter, en bonddotter i Everlövs by i likanämnd socken, som han förut hävdat (jag gissar att det kungliga tillståndet behövdes, eftersom man vid denna tid inte fick gifta sig med en kvinna som man hävdat men inte lovat äktenskap). Gustaf Skarp von Felt bör alltså vara född före 1674 (om han nu gifte sig 1695), men efter föräldrarnas vigselår 1651.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-01-24, 17:25
Svar #2

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil
Markus! Det är mycket rörigt fortfarande. Skall sätta mig i kväll och försöka bena ut föräldrarna till Gustav som du nämnde.
Tack så länge!
Hälsar/ulla svensson

2013-11-07, 17:13
Svar #3

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
MAGDALENA TORNEREFELT
Som framgår av diskussionsinläggen under adliga ätten Pistol finns det många frågetecken kring MT.
1/ En MT är av Ättartavlorna placerad som dotter till Törne Tornerfelt av den adl ätten nr 357 och g m ryttmästaren Göran Pistol, trol död ca 1676.
2/ Ännu en MT skall vara dotter till Anders T, adl ätten nr 641. Riddahusgenealogierna och Anrep uppger att hon var gift 2 ggr: 1/Jacob Pistol, 2/Fredrik Gyllenpamp. Elgenstierna har dock tagit bort 1:a giftet och har F Gyllenpamp som hennes ende make.
Nu har det ju visat sig att Jacob P var något av en fantasifigur och att Fredrik G förmodligen aldrig var gift.
Nu tänkte jag föreslå att MT nr 1 inte alls var dotter till Törne T av adl ätten nr 357 utan till Anders T av adl ätten 641.
Varför då? Jo i Gunnar L Björkmans maskinskr personreg till Vimmerby stads dombok 1614-1725 (utg 1957) finns ett fall, där adelsmannen Jöran Pistol år 1672 hade sålt en stulen silverskål till Hans Guldsmed. Monsr. Gabriel Tornerefelt caverar för sin släkting, heter det vidare. Det måste röra sig om korpralen GT av ätten nr 641, som 1672 fick barn i Målilla, väl inte långt från Vimmerby.
Om man tänker sig att GT var svåger till Jöran Pistol, betyder det ju att den MT som var g m Jöran inte alls var dotter till Törne T utan till Anders T av den andra ätten.
Så författaren av MT:s supplik M 1062 kanske råkade skriva Jakob P i st f Göran P, när 1:e maken skulle namnges.
Men historien med Fredrik Gyllenpamp hänger förstås fortfarande i luften, kanske har vi här att göra med den tidens bidragsfuskare?

2013-11-07, 19:47
Svar #4

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Fast ett problem är att förste maken Jakob skulle ha dött i förra pålska kriget, precis som ryttaren Jacob Jacobsson Pistol gjorde i det polska kriget (juni 1656). Ett annat problem är att Magdalena Tornerfelt nämner tre krig: förra pålska, det tyska och detta. Göran Pistol var uppenbarligen i livet 1672, så det blir svårt att därefter hitta tre krig inom en rimlig tid.

2013-11-08, 01:22
Svar #5

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Jag har gjort en notering att Göran och Gustaf Pistol ska nämnas på bild 3400 (AD online) i Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAAAC:26 (det är efter 1676). När jag dock kollade nu så såg jag inget på denna sida, så antingen är klockan för mkt nu, eller så var klockan för mkt när jag antecknade detta ; ) . Får ta en närmare koll när klockan inte är lika mkt.
 
Nämns Törne Torenerefelt ngt i Biographican på Riksarkivet? Tyvärr finns ju bokstaven T ej inscannad på SVAR. Törne Tornerefelt verkar vid sporadiskt genomgångna domböcker ej varit så vild/lämnat så mycket rättsliga processer efter sig (eller har ni sett annorlunda?) Dock hade han ju en extrem otur avseende sina giftermål. Det kommenteras ju kortfattat om detta i litteraturen. Jag har dock aldrig sett några källangivelser avsseende detta gällande originalhandlingarna. Har ni gjort ngra noteringar avseende detta?
 
Tack på förhand

2013-11-08, 01:35
Svar #6

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Törne Tornerefelts löneavräkning återfnns förövrigt här:
 
Bildid: A0066960_00192 (SVAR)

2013-11-08, 22:58
Svar #7

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Beträffande frågan huruvida Törne Tornerefelt varit vild eller ej, kan det vara värt citera ur P Wilstadius, Smolandi Upsalienses, del 111, s 661. Komministern i Nye, Jon Carlsson Hult, hade klagat hos domkapitlet i Växjö för att han blivit slagen i ansiktet med knytnäven av major Törne Tornerefelt, så att näsan och mun stog i blod samt 3 slag med karbasen över ryggen, så att han blev både brun och blå (VDA 1680:269).

2013-11-09, 10:18
Svar #8

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Nils
 
Tack. Mycket intressant!
 
Har du något datum så man kan hitta det i domboken? (gissar att det bör ha kommit upp där också) Eller känner du t o m till notisen?
 
Tack på förhand

2013-11-09, 13:05
Svar #9

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Viktor
 
Ja kanske kom det också upp i domboken men åtminstone på domkapitlet.

2013-11-09, 17:15
Svar #10

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Noterades det något datum i Smolandi Upsalienses?

2013-11-10, 13:37
Svar #11

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja, den 25 februari 1680 klagade han.
På sidan 627 i samma skrift läser man om prästen i Östra Härad, Johan Mullerus, som 1664 16/6 suspenderades från sin tjänst pga några småförseelser.  
Han restituerades s å 4/8 på förbön av Magnus och Törne Tornerefelt, Gustaf Hård, Peder Ulfsax och Per Silfversparre.
Som ett kuriosum kan jag nämna att jag härstammar från 4 av dessa 5 adelsherrar, alla utom Gustaf Hård.

2013-11-10, 14:58
Svar #12

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Stort tack!
 
(Sedan återstår ju att se om Jacob Gustafsson Pistol var biologisk son eller enbart styvson till Törne Tornerefelts dotter som var gift med Gustaf Jacobsson Pistol)

2013-11-11, 15:18
Svar #13

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Har någon stämt av om det finns något relevant i boken nedan avseende Tornerefelt? (antingen avseende Magdalena Torenerefelt som diskuteras ovan eller avseende Torenerefelt gift med Gustaf Pistol)
 
Kan det möjligtvis finnas något att hämnta där annars?
 
Adliga ätten Tornerefelt nr 357 : utdrag ur Den introducerade svenska adelns ättartavlor av G. Elgenstjerna / kompletterad av Helmer TornerefeltTornerefelt, Helmer, 1901-(Medarbetare)[Bjärnum] : [H. Tornerefelt], 1973 ;16 s.

2013-11-11, 18:05
Svar #14

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jag har inte sett Helmer Tornerefelts skrift, men jag betvivlar att den innehåller något om Gustaf Pistol, etc.
Vad jag vet om banbiträdet HT (död 1988) är att det var han som återupptäckte (återuppväckte?) adliga ätten T, så den kom att åter införas i Adelskalendern, jag tror det var 1958.
Elgenstierna gjorde ju 1934 gällande att ätten var sannolikt utdöd eller ock nedsjunken i bondestånd under annat namn.
Synd att man i Sveriges Adelskalender 2007 kallar ättens stamfader för Torne och inte Törne... Och Helmers sonson Henrik får vara affärsutveklare....

2013-11-30, 17:54
Svar #15

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Nordisk Familjebok skriver i sin 3:e upplaga: ”Ända till 1845 var äktenskap mellan kusiner förbjudet i svensk lag, dock med möjlighet till dispens.” Detta hindrade inte  Elgenstierna  att i sina ättartavlor införa uppgiften (som även finns hos hans företrädare Anrep) att Magdalena Tornerefelt, av den adliga ätten nr 641, gifte sig med sin kusin Fredrik Gyllenpamp. Om uppgiften är riktig, skulle hon vara minst 25 år äldre än maken.

2013-12-02, 18:36
Svar #16

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Om uppgiften att Magdalena Tornerefelt var gift med Fredrik Gyllenpamp är korrekt (vilket också uppges i den ena av två suppliker signerad Magdalena Tornerefelt) så finns det väl två tänkbara förklaringar:
 
1. Hon är felaktigt inplacerad i släktträdet och i själva verket var mycket yngre än vad man har trott. En lösning vore att hon t.ex. var dotter till Gabriel Tornerefelt, gift 1671. Den lösningen fordrar dock att den utpekade förste mannen Jacob Pistol inte alls är identisk med den som stupade 1656 utan med någon som dött långt senare. Suppliken blir dock då mycket svårbegriplig eftersom det verkar saknas ett lämpligt polskt krig.  
 
2. Att det har funnits ytterligare en Fredrik Gyllenpamp, tillhörande en tidigare generation. Stamtavlan ger väl dessvärre inte något utrymme för det.  
 
Frågan är om det någonstans kan finnas uppgifter om änkor som beviljats underhåll och om det den vägen går att spåra när suppliken skrevs.

2013-12-07, 10:32
Svar #17

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Mysteriet Magdalena Tornerefelt:
 
Anrep har i sina ättartavlor under adliga ätten T nr 641 angivit att korpral Anders T utöver sonen Gabriel också fick en dotter Magdalena, gift 1:o med löjtnant Jacob Pistol, 2:o med sin kusin ryttmästaren Fredrik Gyllenpamp.
Elgenstierna, å sin sida, har i sina ättartavlor under ätten T strukit den förste maken, men under ätten Gyllenpamp finns hennes Pistol-gifte medtaget.
I olika inlägg här och under ätten Pistol har framkommit att Magdalena knappast  kan ha varit gift med någon av dessa herrar.
Anreps och Elgenstiernas källa torde vara  suppliken M 1062 (Arméns meritförteckningar, RA), där ”en fattig krigmans enkia” vid namn Magdalena Tornerefelt  uppger att hon varit gift med P och G.
Några andra kända spår i källorna har denna Magdalena tydligen inte lämnat efter sig.
Är hela skrivelsen ett enda falsarium?  
Man är frestad att dra en parallell till ett snarlikt fall som skildras i boken om Sabelsköldsläkten (av S Heiding och S Bankeström) beträffande Svante Sabelsköld, som enligt Elgenstierna skulle efterlämnat änkan Anna Brita  och flera barn. Också denna uppgift är hämtad från en supplik från en fattig änka.
Bokens författare har trots omfattande efterforskningar inte kunnat komma till annan slutsats än att Svante dog ogift!  I suppliken kallas han bl a ryttmästare (han var löjtnant), vilket kan jämföras med Magdalena T:s supplik, där henens 2:e make kallas kvartermästare (han var sekundryttmästare).
Så det verkar som att alla frågetecken kring den mystiska Magdalena Tornerefelt kan rätas ut till ett enda stort utropstecken: Hon har aldrig existerat!

2013-12-07, 16:04
Svar #18

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Kan någon tala om vad som står om Magdalena i SoH 19997:1.
Inge

2013-12-07, 17:54
Svar #19

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja, jag kan tala om att det där står inget om denna Magdalena Tornerefelt.

2013-12-13, 20:43
Svar #20

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Hej. Jag undrar om någon har forskat kring Törne Tornerefelt (stamfadern till adl. ätten Tornerefelt) och hans hustrur? Törnes son Magnus är min anfader och Magnus var född i Törne Tornerefelts första gifte med Kerstin Månsdotter. Enda uppgiften jag har om henne kommer från Elgenstierna, och säger att hon för otrohet i äktenskaper blev skild från mannen. Enda fasta kronologiska hållpunkten är att de skildes senast 1643, eftersom Törne Tornerefelts andra hustru Margareta Eketrä detta år var otrogen mot mannen, varför hon senare dömdes till böter och att stå uppenbar kyrkoplikt. Både Kerstin Månsdotter och Margareta Eketrä hade således närmare kontakter med andra män än Tornerefelt. Finns det några handlingar rörande denna Kerstin Månsdotter, ev. föräldrar och handlingar rörande skilsmässan?
 
MVH Andreas

2013-12-30, 16:49
Svar #21

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
I Riksarkivets ämnessamlingar, Militaria vol. 1V2M:951 (finns digitalt på ArkivDigital) finns mertiförteckningar för Södra Skånska kavalleriregementet. I en meritförteckning från 1698 finns kornetten Petter Magnus Tornerfelts meriter (bild 12 på AD):
 

 
Petter Magnus är identisk med Per Magnus Tornerefelt (tab. 7 i Elgenstierna).

2014-01-03, 13:03
Svar #22

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Hej Andreas
 
Detta är ju ganska intressanta och spektakulära händelser som jag har tänkt att jag skulle kolla närmare på. Dock skulle jag först vilja få klarhet i kopplingen till Törne Tornerefelt. Min ingång till honom är genom Jacob Gustafsson Pistol som var son till Gustaf Pistol (se tråden om släkten Pistol under Introducerad adel). Gustaf Pistol var gift med Elisabeth Tornerefelt som var dotter till Törne Tornerefelt. Dock råder det någon osäkerhet om hon verkligen är mor till Jacob Gustafsson Pistol. Det är känt att hon är mor till ett antal barn från ca 1670 och framåt, men vår forskning tyder på att Jacob Gustafsson Pistol bör vara född kring 1660, eller kanske några år innan detta. Jag skulle därför först vilja säkerställa kopplingen till törne Tornerefelt innan jag lägger fullt krut på denna fråga.
 
En annan fråga är vem av Törnes fruar som är mor till Elisabeth. Kan Eketrä ha varit modern? Som framgår under Pistol i supplementet till Elgenstierna så bör hon vara född åtminstone 10 år efter 1629 som Elgenstierna angav som födelseår.
 
Då det är så pass allvarliga fall så bör det ju ha utretts ordentligt, gissningsvis i någon högre instans. (6 nov 1644 hos kungl majt utdömdes bötessstraff om 320 daler smt, enligt elgenstierna.)
 
 
Jag har dock samlat på mig lite info även om det är lite oordning på materialet:
 
Följande är hämtat från Domkapitlet Växjö DVII:1, Bötesboken, vilken har blivit renskrivet här (den finns dock inscannad av Arkiv Digital också):
http://www.swe-gen.se/Smaland/Botesboken.htm
 
Antingen under rubriken Acta anni 1647 eler under Kopia av sända brev till Göta hovrätt i Jönköping 1646
 
Tveta och Vist härader examineras i Jönköping
 
16 juni kom biskopen Joannis Baazius brev till kapitlet, angående att ryttmästaren Törne Andersson inte får gifta sig i stiftet, stiftet och ärkestiftet mycket emot detta, då skilsmässan med den första hustru tycks vara illegiterium (illegitim).
 
7 oktober i Birgitta marknad kom pastors skrivelse från Alseda om ryttmästare Törne Andersson, vilken vill träda i äktenskap med jungfru Anna Ulfsax till Osaby den 19 trinit. Så emedan ryttmästarens kyrkoherde herr Gudmund i Skirö icke dristeligen törs väga viga dem för det förbud som tidigare av biskopen den 17 juni 1647 var sagt, frågas hur detta skall hanteras? Svar; Ärkestifte och rikskansliet har förargat sig över skillnaden mellan Törne och hans hustru Kerstin, skillnad gjord av biskop Nicolaus Krokius, vilken skillnad inte var laglig, Törne måste kontakta ärkestiftet.
 
Sida 414-415
13 november kom herr Joannis Baazius skrivelse till pastor i Alseda, daterad i Värnamo den 18 oktober, i vilken ryttmästare Törne Andersson tillåts inträda i äktenskap, allenast han tillförne inlägger sin obligation, att han själv skall svara till allt eftertal både hos ärkestiftet och rikskansliet.
 
 
Kopia av sända brev till Göta hovrätt i Jönköping 1647
Jönköpings län
 
Sida 422-423
 
Östra härad
Välborna Margareta Eketrä hor med Johan Ulf, skrift hos häradsprosten
   
 
Ytterligare lite:
 
(OBS, datumet 1645 rimmar ju dåligt med vad Elgenstierna angivit)
 
Enl Palmsköldska saml., UUB nr 197 p 347: Margareta Johansdotter Eketrä lägrad 1645 aff Johan Ulfsson till Horsnääs. Växjö domkap (A1695:1068) 1645 13/6 inlevererar Knut Ulf till Traneberg en skrift av sin broder Johan Ulf af Horsnäs att denne ej kan komma till svars, efter han på lejd är säker hemma och haver sin broder, Johan Duse och sin fogde Brodde hit förskickat att svara för sin gärning. Frågas om Johan Ulf gift, bekänner sig hava lägrat fru Margareta Eketrä i Skurubo, som var ryttm. Torne Anderssons hustru och avlat barn med henne, därtill han ej nekar. Uti denna ynkeliga o fast lementerliga misshandel sticker en affinitet eller skykdskap emellan. Johan Ulfs fru, Anna Björnram till Horsnäs och fru Margareta Eketrä äro varandra skyllda in tertio et quarto gradu enl lineam Karin Larsd:r på Lihem- Anna Broms- Anna Björnram- NIls Bröms- Karin Bröms- Margareta Eketrä-

2014-01-04, 10:38
Svar #23

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Eftersom skilsmässan mellan Törne Andersson (han adlades Tornerefelt först 30/7 1646 och biskop Nicolaus Krokius, som gjorde skilsmässan, avled midsommarafton samma år) och Kerstin Månsdotter gjordes av biskop Nicolaus Krokius, som var biskop i Växjö 1632-1646, kan den dateras till tidigast 1632 och senast 1646. Enligt Elgenstierna under ätten Tornerefelt var alla Törne Tornerefelts barn födda i äktenskapet med Kerstin Månsdotter, och i supplementet finns inga uppgifter som anger att han hade barn i sina två andra äktenskap.

2014-01-04, 11:07
Svar #24

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Nu har jag hittat en mer exakt tidpunkt för skilsmässan mellan Törne Andersson och hans nya gifte med Margareta Eketrä. Mantalslängder för Nye socken finns bevarade från 1642. Eftersom Törne Andersson ännu inte var adlig finns han med i dessa längder. 1642 nämns löjtnanten Törne Andersson i Skureboda (Skurebo) med hustrun Kerstin Månsdotter och ett antal drängar och pigor. 1643 nämns Törne Andersson i Skureboda med hustrun Kerstin Månsdotter och sonen Anders Törnesson (senare Anders Tornerefelt). 1644 nämns ryttmästaren Törne Andersson i Skureboda bland ryttare till tochz (på tåg), och på Skurebo bor Margareta Eketrä. Törne Andersson gifte alltså om sig senast 1644, efter att nyligen ha skilts från Kerstin Månsdotter. Frågan är vad som sedan hände Kerstin Månsdotter. Finns det bevarat något i domböcker angående den otrohet som orsakade skilsmässan?

2014-01-04, 11:34
Svar #25

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Av Östra häradsrätts dombok 9/6 1643 (den renoverade versionen hos Göta hovrätt) framgår att Törne Anderson i Skurebode detta datum var frånskilt sin förriga hustro. Han var i rätten i anledning av att ha begått hor med Anna Jönsdotter Åcrone [?] medan han fortfarande varit gift. Han bekänner sin synd, och därför kan rätten inte fria honom utan måste döma efter Guds lag, den som hoor bedrifuer han skall döden döö. Men han blev uppenbarligen benådad, vilket inte framgår av domboken, och fick troligen böta för sitt brott istället.

2014-01-04, 12:58
Svar #26

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Intressanta fynd! Vad jag vet så är Tornerefelts snedsteg ej känt sedan tidigare!
 
Angående mantalslängden 1643, kan jag tyvärr ej se att den blivit daterad så man kan veta exakt när den skrevs. Sedan kan det möjligtvis finnas ngn risk att mantalslängden kan vara något inaktuell, dvs att han redan var skild, men att hon står med där ändå? Vad tror du?  
 
Man kan tycka att domboksnotisen är väldigt summarisk för att döma någon till döden. Rimligtvis kan jag tycka att denna fråga bör ha gått upp till högre instans och att man där skulle kunna återfinna material i målet och så även de andra målen.
 
Det framgår ju tyvärr ej av notisen om hon fött något barn. Annars hade det ju kunna bidra till någon ytterligare tidsangivelse.
 
Ang Åcrone så tror jag det står å crone. Vet ej riktigt vad det innebär, men har sett det i olika dombokssammanhang. dock utan att kollat närmare på det.

2014-01-04, 13:15
Svar #27

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Tyvärr verkar gifermålsnotiserna i locknevi ej vara kompletta från de relevanta åren så där återfinns inget.

2014-01-04, 13:17
Svar #28

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
I min forskning har jag märkt att mantalslängder ofta är upprättade året innan det år de anges vara från. Längre fram i tiden anges ofta vilket år de blivit upprättade, vilket är till hjälp, men det verkar tyvärr inte vara fallet här. Mantalslängden 1643 är troligen upprättad 1642, och mantalslängden 1642 upprättad 1641. Eftersom Kerstin Månsdotter anges som hustru till Törne Andersson två år i rad är det sannolikt att uppgiften stämmer gällande det första året. Tornerefelt har nog skilt sig 1642/1643, och han var ju fortfarande gift när han begick hor med Anna Jönsdotter. Sedan har han varit omgift med Margareta Eketrä senast 1644, vilket framgår av mantalslängden. Allt har alltså med största sannolikhet skett i början av 1640-talet.
 
MVH Andreas

2014-01-04, 13:19
Svar #29

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Tornerefelts bägge skilsmässor (med Kerstin Månsdotter respektive Margareta Eketrä) borde det finnas handlingar i Växjö domkapitels arkiv, men det verkar tyvärr inte finnas digitaliserat på AD eller SVAR.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna