ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trolle, af  (läst 3535 gånger)

2005-11-07, 16:40
läst 3535 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ulf Sawert, din mormor var född Södergren och kyrkoherdedotter. Södergren är ingen adelsätt. Din mormors mor var född Wallin, ej heller någon adelsätt. Din mormors mormor var Laura Gagge och hennes släkt var även en ofrälse släkt. Det finns en dansk adelssläkt Gagge men denna är en helt annan än den din anmoder tillhörde. Om bevis för detta se diskussionen här. Din mormors morfar operasångaren Rudolf Wallin var son till Daniel Magnus Wallin och hans hustru Christina Bellander. Under disksunionen om Bernadotte har du försökt ljuga ihop en historia och pådyvla läsaren att din anmoder, nämnda Christina Bellander skulle begått hor med konung Karl XIV Johan.  Detta är orimligt och ren osanning. Varken släkten Wallin eller Bellander var adliga. Nämnda Christina Bellanders mor var Gustafva Munktell, inte heller av en adelssläkt. Så var kommer all adel in på din mormors sida ? Kanske i din fantasi?  Dina förfäder är väl intressanta familjer även utan adel?

2005-11-07, 17:31
Svar #1

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej på er!
 
Jag är bevisligen en Prins av blodet. Åtminstone om man använder Ulf Sawerts resonemang om att i fall en förfader har varit kunglig så är man också själv kunglig och en prins. Eller är jag Ärkehertig?  
 
Jag är bevisligen ättling till både europeiska kungar och kejsare. Personligen skulle jag dock ALDRIG på allvar påstå att jag är av kunglig eller kejserlig nivå. Detta eftersom jag inte på direkta svärdssidan (farssidan) är av kunglig / kejserlig nivå.
 
Då Ulf inte verkar ha adel på spinnsidan så undrar jag om du överhuvudtaget existerar ett ättlingskap till ätterna Ribbing och Barck eller om detta bara är ett av dina fina påståenden som inte håller inför kritisk granskning och således är endast rena fantasier???

2005-11-07, 20:30
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ulf,
 
Du säger att du aldrig kallat dig för adelsman.
 
Du skriver följande inlägg där man får uppfattningen att du ser dig som adelsman.
 
Av Ulf Sawert - fredag den 04 nov 2005 kl. 09.01:  
 
Eftersom jag har degraderats till ofrälse av aristokratin här så upplever jag mig för ovärdig att svara Excellenserna här...  
 
Högaktningsfullt...Ulf. (före detta Adelsman).  
 
Kan inte tolka det inlägget annat än som att du själv tolkat dig som adelman.

2005-11-07, 20:59
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Jaså Nicklas, du verkar kunna min släkt bättre än jag själv...du väljer ut VAD du vill se, och vad du INTE vill se! Varken Walin eller Bellander är adel men...runtomkring dessa släkter finns fullt av adel!!! Du är välkommen hem till mig någon gång och se mitt släktträd Nicklas! Jag uppskattar att jag har en 30-50 dokumenterade adellssläkter i vår släkt (och säkerligen finns det lika många till...). Ang. Christina Bellander och hennes ev. snedsteg med Kungen så var hon Änka vid denna tid, alltså inte gift!!! Kungen var dock gift men det kan inte ha varit så lätt för honom att leva i 12 år utan fru...det kan väl alla förstå. Detta med Prins av blodet är en fransk titel på oäkta Kungabarn. Ett slags mellansteg mellan Hertigar och Grevar. I Sverige blev oäkta Kungabarn utnämda till Grevar (om de vart legitimerade förståss vilket ju inte alla blev...). Så...skulle detta vara sant...detta med Rudolf, så skulle han åtminstone ha fått en Grevetitel + några slott!!!
 
Ralph...Du måste väl förstå att det är en viss skillnad att vara fem generationer från en Kung och att vara 15 led ifrån! Spinnsidan eller Svärdssidan, vad har det för någon betydelse idag? Man har väl lika mycket Kungagener i sig för det? Jag har aldrig påstått att jag härstammar från Ribbing, mina tremänningar gör dock det! Jag kommer dock från Greven Samuel Barcks syster Anna (som gifte sig med Martin Munktell).
 
Så Gagge-ätten. Det är väl märkligt vad Nicklas...att hela den svenska så kallade ofrälse grenen är FULL AV DOKUMENTERAD SVENSK ADEL!! Som t ex af Trolle, Grevätten Ruuth, Baronsläkten: Åkerhielm af Margrethelund, Silverstolpe, Kylenstierna  osv. Konstigt vad? Tror du att dessa släkter gifte sig med vem som helst?
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-07, 21:46
Svar #4

Sven Bondesson

Ulf!
Svammel blir inte mer trovärdigt eller sannolikt
för att man fyller sina inlägg med upprabblade namn och mängder av utropstecken.De flesta kan
hitta adel i sina släkter(även jag)om man letar
runt lite.Men de ev.sidogrenar som blivit adliga
genom ingifte,gör ju inte dig eller mig till adelsmän,eller hur?Kom med lite fakta,om det nu är så förskräckligt viktigt för dig att bli  
betraktad som något finare än en vanlig människa!

2005-11-07, 22:09
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Ulf
 
Har du verkligen sett mitt släktträd??? Hur kan du då veta i vilken generation mina historiskt dokumenterade kungliga börjar??? Hur i all världen har du kommit på att de börjar först i den 15 generationen???
 
Egentligen har det ingen betydelse hur nära en person är från kungliga. Du är inte direkt avkomling på svärdssidan från en kung utan på spinnsidan. Ett bra exempel är den nuvarande svenska kungen Konung Carl XVI Gustaf av Sverige (1973-) och hans syskonbarn (med undantag för systern Prinsessan Birgitta av Sverige och hennes barn). De har trots sin ytterst nära och familjära släktskap till kungen överhuvudtaget inga kungliga titlar. Om de inte har rätt att bära titeln prins eller prinsessa hur i hela fridens namn tror du att du skulle ha rätt att titulera dig med de ärevördiga Hans Kungliga Höghet efterföljt av Prins. Den enda nulevande personen i Sverige som har av födseln full rätt att titulera sig med dessa svenska kungliga titlar är Hans Kungliga Höghet Prins Carl Philip av Sverige, Hertig av Värmland.
 
Du har inga konkreta källor som stöder din hypotes eller rättare sagt din fantasi över att konkret härstamma från Konung KARL XIV JOHAN av Sverige och Norge (05.02.1818-08.03.1844). Endast lösa fantasier som överhuvudtaget inte håller inför en kritisk granskning.

2005-11-07, 22:18
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ulf Sawert: upp till bevis, vilka adelsätter härstammar du ifrån och hur ? Jag anser att du är en bluff vad gäller ditt adelskap och prins av blodet. Om du har ingifta adliga personer i din ofrälse Gaggesläkt gör detta knappast din Gaggesläkt till adel.  
Om ditt sistnämnda resonemang ovan skulle gälla skulle väl Silvia Somerlath också vara adlig, tja kunglig dessutom... åtminstone jämbördig... ;)
 
Du hävdar att Christina Bellander var änka. Det står dock inte i födelseboken utan är något du ytterligare hittar på (Västerås C:10). Om hon fått sonen Daniel Rudolf med kungen så har hon begått hor, punkt slut! Men som du förstår så levde hon i Västerås 1819 då hon som nygift avlade sin son med maken. Karl XIV Johan lär hon inte ha sett röken av denna tid.

 
 
Daniel Rudolf Walin kan man läsa mer om här. Hans yttre fysionomi är mycket likt hans Bellandersläkt som det finns fotografier på i slutet av 1800-talet. Kanske du glömt kolla? ;)

2005-11-07, 23:29
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ulf, var Rudolfs syster Amalia också barn till Karl XIV Johan? Hon var ju född 1825 och då var drottning Desirée sedan några år i Sverige.  
 
Karl Johan kanske uppskattade att fara till Västerås och avnjuta västmanländskan, som Rudolf väl bibehöll när han sjöng. I alla fall enligt Ugglan.

2005-11-10, 17:57
Svar #8

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Ralph...Varför lägger du ord i min mun som jag aldrig har sagt? Jag har aldrig kallat mig för: Hans Kungliga Höghet...det enda jag har sagt är att i frankrike kallades de oäkta kungabarnen för: Prinsar och Prinsessor av blodet. Så var det. Där hade de en starkare ställning än i skandinavien då de var med i successionsordningen och därmed hade arvsrätt till tronen! Detta är alltså en FRANSK titel. Jag tycker du skall vänta med att döma ut mig - och mina teorier - till EFTER DNA-testet! OK?
 
Nu till Nicklas: Egentligen skulle jag inte ha svarat dig då jag tycker du är så oförskämd men jag skall försöka att göra det ändå. Christina var änka eftersom hon gifte sig 1818 med Carl Hammarström (Pastor). Han dog dock samma år, således var hon änka och singel då hon träffade Kungen. Jag ger dig samma råd som jag gav till Ralph: spara dina sarkasmer till EFTER DNA-testet...
Att min Gagge-släkt är full av svensk adel, både hög- och låg-adel, säger dig ingenting...nej, jag hade nog inte trott det heller...Jag härstammar bevisligen från Greven Samuel Barcks syster Anna, Nicklas, även från den Pommerska adelssläkten Fassing, då Olof Bellanders (Christinas far) mor hette så som ogift.
 
Till Elisabeth: Jag tror inte att Mezzosopranen Amalia var en dotter till Kungen. Jag tror att förhållandet upphörde då Christina gifte sig med Daniel Magnus Walin. Det lustiga är ju bara...att det exakta datumet från deras vigsel verkar inte finnas??
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-10, 18:12
Svar #9

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ulf,
 
Har du fått tid för DNA testet? när kommer det att ske?

2005-11-10, 18:39
Svar #10

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Ulf,  
Ser du inte i utdraget ur födelseboken ovan, att Christina är gift med Daniel M. Wallin när sonen föds?
 
Det är många kyrkböcker som inte går att komma åt över internet än, eftersom Genline fortfarande håller på att scanna filmerna för att lägga upp dem. Detta gäller tydligen bl.a. vigselboken där paret Wallins vigsel finns med, och därför har ingen kunnat slå upp vigseldatumet än. Datumet finns, var så säker.  
 
Och, bara så du vet - det var inte heller ovanligt att föräldrar hade varit gifta i mindre än 9 månader när första barnet kom.

2005-11-10, 18:55
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Benny! Nej något DNA-test är ännu inte i sikte, men jag jobbar på saken. Jag har bl a skrivit brev till flera partiledare och begärt hjälp. (Jag vill alltså ha till stånd en gravöppning av Karl XIV Johans grav!). Anna- carin: Håller på att kolla upp detta med Domkyrkan i Västerås.
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-10, 21:03
Svar #12

Lotta Nordin (Lotta)

Ulf!
 
Christinas far hette inte Olof Bellander. Han hette, som jag meddelade dig i en annan diskussion, Lars Rudolf Bellander. Christinas farfar hette däremot Olof.  
 
Varför tar du inte och beger dig till den ypperliga forskaravdelningen som finns på Sundsvalls bibliotek? Där finns bl a Elgenstiernas Ättartavlor och mycket mer att studera.  
 
Mvh//
Lotta
Leg. Myth buster

2005-11-10, 21:52
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ulf Sawert. Eftersom det under perioden 1812-1860 var lag på att ta ut inrikespass för alla borde du kunna få fram om Christina Bellander rest ifrån Västerås till Stockholm 1819 - det år då du hävdar att hon ska ha begått hor med kung Karl XIV Johan.  Dessa inrikespass finns bevarade på Riksarkivet. Likaså är det känt vart kungen år 1819 befann sig alla dagar på detta år. Alltså kan du försöka bevisa att de befunnit sig på samma plats (i november år 1819) då befruktningen för det blivande barnet Daniel Rudolf skett,då ökar ju dina chanser att få ett DNA test, kanske. Du har nog börjat i fel ända i ditt lycksökeri efter kungablod då du förmätet krävt DNA test - hur nu ett sådant skulle gå till är mig obegripligt, du måste ha en ättling på manslinjen för Wallin i sådant fall. Tror du att någon av dina eventuella nu levande Wallinsläktingar idag vill skämma ut sig så då de mycket troligt kommer att få ett negativt besked för ett icke-släktskap med Bernadotte?  
Karl XIV Johans gunst stod vid denna period till hovfröken Mariana Koskull vilket du kanske inte kände till. Kungen föredrog ogifta mamseller inte prästfruntimmer - kanske ett triangeldrama utspelade sig med prästänkan år 1819? Måhända en lika spännande historia som affären med den s.k. Guadelouperäntan?    
 
Någon pommersk adelssläkt Fassing finns då inte på Riddarhuset. En vallonsläkt Fassing finns däremot i Sverige. Likaså var det kyrkoherdesonen, statssekreteraren Samuel Barck som blev adlad (1705) och sedan slutligen både friherre och greve. Hans syster däremot var ofrälse och hennes ättlingar i släkten Gagge likaså. Ett avlägset släktskap med grevliga ätten Barck gör ju inte ofrälse släkten Gagge adlig. Kanske blandar du korten lite slarvigt igen Ulf?

2005-11-10, 22:57
Svar #14

Carina Quick

Ärade släktforskare och andra berörda,hade inte en susning om att det kunde osa så hett på Anbytarforum! Själv släktforskar jag av det skälet att jag vill veta mer om min släkt, då den är långt större än jag först trodde. Vi har säkert alla någon eller några i släkten som kanske har förgreningar i adel eller kungahus. Gör det då oss till något förmer? Är det inte i själva verket så att det egentligen inte finns något adligt eller kungligt? Det är ju människan själv som uppfunnit detta begrepp!!Hur många äkta adliga och kungliga finns det på riktigt? Det finns väl ingen som kan spåra sina förfäder/förmödrar så långt tillbaka i tiden att man med fog kan påstå att man är av högre eller finare börd? Nog är det bra mycket intressantare att se människan och hennes historia bakom alla dessa siffror och titlar. Napoleon Bonaparte sade; Historien är en lögn vi alla enats om. Det ligger mycket i detta påstående. Vems/vilken historia får vi lära oss i skolan? Vilken (släkt)historia får vi oss itutade som barn/vuxna? Hur många blir medvetet vilseledda eller förda bakom ljuset av olika dunkla skäl? Vilka titlar hade de allra första människorna? Och hur gick det till när de fick dem? Oavsett hur mycket vi än vrider och vänder på alla begrepp och resonemang kommer vi inte fram till något definitivt svar. Som bekant kan det ju ibland vara svårt att se skogen för alla träden. Men om man klättrar upp i trädet ljusnar det och man kan se lite klarare. Och det finns många stigar till bergets topp, men utsikten är alltid densammma (kinesiskt ordspråk).
 
 
M.V.H.
Carina

2005-11-11, 09:37
Svar #15

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Håller med Carina fullständigt i ovanstående inlägg.
Adel hit och adel dit. Vad har det för betydelse?? Vi är ju alla människor och de flesta härstammar från vanliga torpare och bönder. Ta Karl XII som exempel. Han adlade ju sina soldater till höger och vänster, så fort de gjort en insats för honom.De var ju bara stackars soldater som fått lämna sina hem för att följa honom ut i världen för att kriga. Råkade några överleva och hade gjort bra ifrån sig så blev de adlade.
Herr Sawert som tror sig vara släkt med ALLA adliga och kungliga personer både från förr och nu, borde kanske sätta sig ner och ta en funderare. Antingen driver han med oss alla eller så tror han kanske på allt detta, och det måste han väl göra efter som han begärt att få DNA testa kungen....Man kan bara sucka.....
Mvh/Iréne

2005-11-11, 16:41
Svar #16

Gabriel Frisk

Jag tror också att herr Sawert driver med oss. Det bästa vore att låta bli att svara på hans inlägg...
 
Mvh
Gabriel

2005-11-11, 17:20
Svar #17

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Nicklas: Ja det var ju intressant att höra...att blodet skulle bli annorlunda om det kommer från kvinnolinjen...intressant Nicklas!!! Sådana påståenden säger väl en del om dig själv...!
 
Allrahögsnådigaste: Wolf.

2005-11-11, 17:24
Svar #18

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Lotta! Kul att höra från dig! Läget? Jo, både Christinas far och farfar hette Olof...bara så du vet...
 
Höstvirvelhälsningar: Ulf.

2005-11-11, 17:37
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Ulf!
 
Läget börjar kännas förtvivlat, tyvärr.
Christinas far hette, som sagt, inte Olof!
 
Här kommer bevis för det:

 
Bilden är tagen ur Tillinge födelsebok, C:3, GID 2400.24.1300 (sidnummer saknas).
Där står klart och tydligt att fadern heter Lars Rudolph.
 
Mvh//
Lotta
Leg. Myth buster

2005-11-12, 06:38
Svar #20

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Ulf
 
Vad står det på Lottas inlagda bild att Christinas far heter?
Står det Olof eller kanske det står Karl XIV Johan eller kanske det står Lars Rudolph?
Ett råd till dig Ulf är att lyssna, om Du vet vad det ordet betyder.

2005-11-12, 20:35
Svar #21

Lotta Nordin (Lotta)

Det är väl bäst att jag lägger in rättelsen här också.  
I mitt inlägg 11/11 17:37 råkade jag skriva Tillinge, det ska vara Tillberga.
 
Mvh//
Lotta
...som inte förstår varför jag skrev fel....möjligen någon undermedveten längtan österut....

2005-11-14, 19:01
Svar #22

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Lotta: Han kalldes för Olof trots att han egentligen hette: Lars Rudolph...så var det med den saken. Han var Kronofogde.
 
Norrlandshälsningar: Ulf.

2005-11-15, 14:08
Svar #23

Lotta Nordin (Lotta)

Ulf,
nu får du ge dig! Och om du vidhåller att du har rätt, då är det dags att du visar belägg för dina påståenden, med korrekta källhänvisningar. Alltså, i det här fallet, var finns uppgiften om att Lars Rudolph kallades Olof?  
 
Om du vill se en mycket bra utredning av din mormors mors linje bakåt, så finns den här:
Ordet är fritt!: Wallin (Valin), Johanna (Hanna Amalia)

2007-05-02, 20:12
Svar #24

matte

Ulf Stawert är inte värd att tillhöra Bernadotte-familjen, jag har sett honom på tv och enligt min bedömning så är han många klasser över dom, han gör vårt land bättre med sin musik och sina historiekunskaper.. du är min special little one Uffe..go for it!

2016-07-18, 23:18
Svar #25

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Bihang till Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 11, 1812 11/3:
 
»Vid Öfver-Inspectoren Välborne Herr Georg af Trolles bortgång.
 
Se, den matta purpurstrimma,
Efter sommardagens brand,
Ännu dröjd vid fältets rand,
Öfver oceanen simma,
Att i renad fägring glimma
För de obekanta land;
Se, den lugna elf, som skryter
Ej med forssens vilda ljud,
Men, i fostrad blommas skrud,
Sakta genom dalen bryter
Och med rika skatter flyter
Till sin längtansfulla brud:
Och du ser den Ädle svinna
Trött och säll i hvilans famn;
Men hans dygder, och hans namn,
Fåfängt skymdt af nattens hinna,
I en strålfull gloria brinna
Kring hans silfverljusa hamn.
 
Ej anornas minne,
Ej ättvapnets glans
Förförde hans sinne.
En borgerlig krans
Af ofläckad heder
Och Göthiska seder
Kring hjertskölden fanns.
 
Dock lyste den föga
För nutidens son,
Som blott ser det höga,
Det prunkande lån,
Med tjusningens öga.
Blott vishetens vän
Såg Ädlingen komma
Med sjelfplockad blomma:
Så blygt log i den
Det ädla, det fromma!
Och ännu, så skön,
Så enkel, så grön,
I snökalla bygder,
Den kransen är qvar
I sonligt förvar
Af fädernedygder.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna