ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wagner  (läst 1126 gånger)

2012-02-07, 20:14
läst 1126 gånger

Utloggad Roland Liljegren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 747
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:45
    • Visa profil
Hej
 
Hur kommer man bakåt i ätten Wagner. Har ana till Christian Wagner som stupar 1605 vid Kirkholm. Skulle gärna villa veta mera om denna ätt. Gjordes det inga nya rön då supplimenten för EA skrevs ?
 
Mvh
Roland Liljegren

2012-02-07, 20:37
Svar #1

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Hej Roland!
 
Några nya rön har ej gjorts beträffande adliga ätten Wagner nr 764 i supplementet till Elgenstiernas Svenska Adelns Ättartavlor.
Enligt ingressen till adliga ätten Wagner 764 så anges följande: Den adlade Hans Wagner torde med all säkerhet icke, såsom på riddarhusgenealogin förmodas, hava tillhört den livländska ätten (von) Wagner, av vilken flera medlemmar stått i svensk krigstjänst.
Under Hans Wagner, adlad Wagner står följande: var ´ett armt och uselt barn´, då han under trettioåriga kriget upptogs från gatan av översten Bernhard von Gertten och fördes till Finland.
Det är nog ganska säkert att Christian Wagner och Hans Wagner inte hade något släktskap alls.
Jag härstammar också från Christian Wagner genom dottern Catharina gift med Sten Påvelsson, adlad Rutensköld, nr 328.
Christian Wagner var troligen från Livland medan Hans Wagner var från Tyskland. Namnet torde var ganska vanligt i Tyskland och även i Livland.
Mvh
Bengt Örtenholm

2012-02-08, 10:42
Svar #2

Utloggad Roland Liljegren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 747
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:45
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Tack Bengt för detta, vet så mycket också. Min senare ana är: Göran Rutensköld, Sten R.sköd, Magdalena R.sköld g.m. Severin Mellbin. Har kanske du samma ?
 
Mvh Roland Liljegren

2012-02-08, 12:53
Svar #3

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Hej Roland!
 
Jag härstammar från Göran Rutenskölds dotter Agneta, död 1743, gift med löjtnanten Anton Johan Bagge af Söderby. Deras sondotter Sophia Albertina gift med Johan Lorentz Hammarstrand var min morfars farmors mormor.
 
Mvh
Bengt Örtenholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna