ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Westfelt / Westeman  (läst 648 gånger)

2007-01-01, 13:32
läst 648 gånger

Utloggad Anneli Westergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 14:58
    • Visa profil
Hej! Jag är släkt med Anders W T Eriksson Westeman, vars son adlades Westfelt. Finns det någon som vet något om släkten Westeman före adlandet? Hittar inget på nätet eller i adelskalendrarna. Anders var gift med Maria Allertz, vet någon något om hennes släkt mer än att fadern var Claes Allertz? Mvh Anneli

2007-01-01, 15:38
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Släkten anges i Elgenstiernas ättartavlor (EÄ) Wästfelt nr 1035. Om stamfadern står:
 
Anders Eriksson Westeman, född i Kungs-Barkarö socken, Västmanlands län. Kämnär i Stockholm 1665. Död 1666 14/6 i nämnda stad och begraven s. å. 23/8 i Storkyrkan. Gift 1647 2/5 i Stockholm Nikolai förs i Stockholm med Maria Allertz, döpt 1627 30/1 i Stockholm Nikolai förs i Stockholm, död 1682 15/3 i Linköping och begraven 1683 i Stockholms storkyrka, dotter av rådmannen i Stockholm Claes Allertz och Brita Jakobsdotter.
Sökte i SoH-registret som jag innehar, men fick ej några träffar, vilket kan tyckas underligt då Maria Allertz anges vara syster till Märta Allertz vilken var Carl X Gustaf frilla, med vilken Märta hade sonen Gustaf Carlsson, greve Carlsson ... död barnlös 1708 på slottet Ter-Hoorne i Friesland, och slöt själv sin ätt.... (EÄ)
Om släkten Allertz får Du förmodligen mer svar om Du ställer frågan under den släkten.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-01-01, 17:52
Svar #2

Utloggad Anneli Westergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 14:58
    • Visa profil
Hej Olle! Tack för snabbt svar men hur får jag reda på vilka Anders föräldrar var? Kan inte läsa kyrkböcker fån 1600-talet då stilen är för svår att tyda (Jag är nybörjare) Har inte letat i Västmanland men liknande texter i böcker har jag provat att tyda - hopplöst!Tack ändå! Mvh Anneli

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna