ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2006  (läst 2348 gånger)

2005-12-10, 14:56
läst 2348 gånger

Dick Wase

Jag har egentligen lagt släktforskning åt sidan sedan många år, och hamnade här av en händelse. Instämmer i att det är en hypotes med två Daniel Zelow, men förvånar mig över att ingen tänkt tanken att en ung Daniel Zelow som gosse - så som brukligt var - blev page/småsven hos drottningen i kraft av sin härstamning. Han nämns först 1605 som hovmästare, före det tjänare. Då - om han varit en yngre Daniel Zelow - har han varit i 20-årsåldern och kan mycket väl ha blivit hovmästare då. Det finns alltså inget i omnämnandena i Stockholms stadsböcker som bevisar att det varit en äldre Daniel Zelow. Det kan ha varit både och.
 
Vill också tillägga vad Hans Gillingstam sa till mig då vi diskuterade detta för flera år sedan, att ett äktenskap utanför Sverige - i Kassuben med en polsk/tysk adelsman - skulle förklara tystnaden i källorna kring Lucretia.  Hon försvann helt enkelt ur sikte.

2005-12-10, 18:24
Svar #1

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Dick Vase! Nej, jag ser  det inte bevisat av mitt  inlägg att Ingeborg Zelow skulle ha haft egna barn. Det är sannolikt sin egen och syskons rätt hon bevakar 1696 i sin far Christer Zelows sterbhus. Hon o Georg Schildt var tydligen inte lagligt skilda så han tyckte han skulle kunna blanda sig i. Fortsättningen på Ingeborgs inlaga, framförd i Sevede häradsrätt av brodern Georg Zelow, lyder f ö ”har han inte velat wara man i förflutna tider, så må han nu bliva der han är, warandes dessutom utan allt tvivel förekommit, det som är i allas mun och oförborgat uti hela Wimmerby stad.”  Tydligen hade en skandal förevarit o känslorna svallade.  
Georg Schildt stod som herre till Blankaholm (i Hjorted sn) och Vinketomta (i Vimmerby lf)- fadern Georg Schildt d ä hade redan  1636 köpt Syserum o Kulltorp i Tuna sn (H), gårdar som Adam Schildt sedan possiderade så fam. Schildt hade   godsinnehav i Småland, något jag vill minnas du inte utvecklade i dina uppsatser i SoH. Årby i Rasbokil ? hade tillkommit via Georg Schilt dä:s hustru.  
Att Ingeborg Zelow var på obestånd kan man förutsätta Hon hade tydligen del i Skråphems södergård förmedlad till ? mtl i Frödinge sn, en gård som brorsonen löjtn. Mauritz Georg Zelow övertog- och sedan sålde till Peter Hiertstedt, som f ö köpte upp flera gårdar i dessa tider när adelsmännen var på obestånd o måste göra sig av med gods.. Men så sent som 1726 hade Ingeborg Zelow också del i Yxereds frälseskatte Yxered södergård, så hon hade fått sin del i arv efter far Christer Zelow (som också var Vimmerby kyrkas patron o har sitt begravningsvapen där). Yxeredsgården gick sedan via brorsonen Mauritz Georgs försorg till Ingeborgs systerdotter fru Christina Croneborg gift med Lars Hammarskjöld (jag skrev fel i mitt inlägg- Ebba Zelow var hennes mor). Jag vill mena att inget tyder på att Ingeborgs ättlingar tillförsäkrades någon rätt i hennes tillgångar, om det nu fanns något kvar. Alltså kan man inte förutsätta av detta att hon hade egna barn.
 Ingen vet var Ingeborg Zelow dog, Både hennes far o brorson Mauriz Georg Zelow dog enl EÄ i Västergötland. Hon bör ha dött på någon av familjens gårdar, okänt i vilken socken.
Med vänlig hälsning Berit.

2005-12-11, 22:29
Svar #2

Dick Wase


2006-03-07, 18:14
Svar #3

Göran Johansson

Utan att lägga mig i diskussionen om Zelow alltför mycket. Jag kan inte motstå att upprepa min tidigare fråga.  Varför placerades Christer Zelows hustru Kerstin Gyllenstierna (d. 1671) i kyrkoherden Arvid Rydelius grav i Västerviks kyrka?  
 
Det tycks finnas en del samband. Kanske slumpen. Men möjligen ändå inte? Det är inte alls bevisat att Margareta Eriksdotter var naturlig dotter till Erik XIV. Visserligen finns det en notering i Horns kyrkobok som kan vara korrekt. Mot detta finns en uppgift i en likpredikan efter biskop Samuel Enanders hustru. Den pekar på andra anor. Där påstås att hustruns mor Margareta var dotter till en kyrkoherde. Någon tänkbar sådan har hittills inte kunnat påträffas. Mycken forskning har lagts ned på att finna honom. En förklaring kan vara att kyrkoherden egentligen var styvfader. Det vill säga den man med vilken Erik XIV blev gift.
En av Margaretas döttrar blev gift med kh Andreas J. Saebyensis i Lofta. Denna hade bevisligen goda kontakter med hovet. Förmodligen genom sitt giftermål men också genom det egna fädernet. Kyrkoherdens s.k. stambok visar detta. Bevisvärde har dock inte boken.  
 
En notering i domboken för Västervik 1773 visar att Christer Zelows maka Kerstin Gyllenstierna kan ha blivit begravd i kh Arvid A. Rydelius grav inne i Västerviks kyrka. Eftersom gravsättning långt ifrån är min specialitet måste jag fråga. Kan man räkna med att det fanns anledning tro att någon form av släktskaps- eller bekantskapsförhållande kan ha förelegat? Bifogade schema visar ett par tänkbara samband mellan Rydelius och fru Gyllenstierna. Förhoppningsvis talar bilden för sig själv.
 

 
Om jag inte trott mig veta bättre så kunde Lucretia och Margareta ha varit en och samma person. Jag vet också att släktforskaren Berit Sjögren har varit inne på tanken att den Lucretia som nämns av Erik XIV själv i en av hans efterlämnade dagböcker kanske inte har existerat. Erik XIV var vid 1575 tämligen förvirrad när noteringen gjordes. Finns det andra belägg för att Erik XIV själv har omnämnt denna dotter vid namn?  
 
Jämföras den diskussion som förs under rubriken Erik XIV:s frillobarn nedan.

2006-03-07, 18:19
Svar #4

Göran Johansson

Nåja, så tolerant var man kanske ändå inte på 1500-talet ?
Rättelse:
Det vill säga den man med vilken Erik XIV blev gift ska förstås vara Det vill säga den man med vilken Erik XIV:s frilla blev gift

2006-03-07, 22:54
Svar #5

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Göran,
 
På Riddarhuset hittade jag följande info om kontraktsprost Arvid Rydelius.
 
Död 1692-04-16 i Norrköping och begravd 1692-06-12 i egen murad grav i stadskyrkan i Norrköping.

2006-03-07, 23:30
Svar #6

Göran Johansson

Benny, det stämmer säkert. Den grav som Rydelius tydligen ägde i Västervik (när han var kyrkoherde där) bör ha använts för att begrava t.ex. de egna barn som dog i staden. Han flyttade över till ny tjänst i Norrköping först 1675. Du tror inte att det möjligen också finns en anteckning om Kerstin Gyllenstierna i Riddarhuset? Christer Zelow lär ha hamnat i Vimmerby.

2006-03-08, 08:21
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Göran, dina tankeexperiment är intressanta, men jag måste återigen komma och störa dem,,,, (sorry!).
 
Christer Zelows (död 1696) mor är Brita Olofsdotter , dtr t lågfrälsemannen Olof Andersson (död omkr. 1590) [Högtomtasläkten, även kallad Frende eller Sjöblad (av Vinketomta)] och hans fru Ingeborg Christersdotter (död 1612) [Hjortö-släkten]. Att så verkligen var fallet bevisas av arv utav gårdar, se bl a Johan Axel Almqvist i Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden del III, s 1633f.  Något släktskap finns alltså inte.
Det har av Dick Wase i en artikel i Släkt och hävd 1990-91, s 269f, försökts införa en konstruerad person Daniel Zelow (d.ä.) som far till Christer Zelows far Daniel Zelow enbart för att kunna knyta ihop släkten med Erik XIV:s dotter Lucretia (född 1564 4/1) som anges ha varit gift med en Daniel Zelow. Då Christer Zelows mor bevisligen är känd blev man tvungen att konstruera hans farfar för att få in Lucretia som stammor. Kronologiska svårigheter föreligger även då man beaktar vad som är känt om kassuben Daniel Zelows karriär. Dock har man förbisett möjligheten att Daniel Zelow som sedermera blev gift till Vinketomta i Vimmerby landsförsamling kan ha varit gift första gången med Lucretia, som avlidit barnlös tidigt, och sedan med Brita Olofsdotter [Högtomtasläkten] - se om detta vad jag skrivit här.  
 
Att en förnäm kvinna såsom Kristina Gyllenstierna blev begravd i en förnäm biskops grav (Arvid Rydelius) har inget med släktskap dem emellan att göra. Det var bara så, man tog vad som fanns tillhanda.

2006-03-08, 09:01
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Rättelse: Rydelius var kyrkoherde och inte biskop.

2006-03-08, 10:08
Svar #9

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Om Kristina Gyllenstiernas begravning i kh Arvid Ry delius grav i Västervik 1671 trots att hon dog i Christersnäs, Hjorted: maken Christer Zelow befann sig vid den tiden i tvist om svärfar Göran GYllenstiernas jord (Norrköpings beslutsgods) bl a i Hjorted med makans brorsbarn Göran dy o Johan Gyllenstierna (söner till Zelows svåger Göran Göransson Gyllenstierna (1601-46). Göran dy o Johan G ansåg att fadern inte kunnat ge besittningsrätt till deras mostrar, av vilka Kristina Gyllenstierna var en.Utgången tycks ha blivit att Christer Zelow ändå behöll besittningsrätten till Totebo o Blankahom (Harald Petersson, Hjorted i svunnen tid 1968 p128).En familjetvist kan ha gjort att Christer Zelow valde att begrava sin hustru i Västervik. Berit

2006-03-08, 10:12
Svar #10

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Fel. Christina Gyllenstierna begravd i Västervik var faster till bröderna Göran dy o Johan Gyllenstierna.

2006-03-08, 10:21
Svar #11

Göran Johansson

Vem har gjort de anteckningar som finns i Rålamska samlingen, folieserien, vol 137, KB?
När gjordes de?
 
Kung Eriks oäkta barn finns där uppräknade. Deras namn var enligt författaren:  
1. Wirginia
2. Constantia
3. Lowitzia
 
Hertig Magnus oäkta barn finns också uppräknade. Deras namn var enligt författaren:
1. Lucretia
2. Helena
 
Man kan fråga sig varför Eriks tredje barn kallades för Lowitzia? Här finns en anmärningsvärd oklarhet som kanske inte enbart beror på skrivfel. Om distinktionen mellan Lowitzia och Lucretia är medveten så blir det än mer komplicerat?

2006-03-08, 11:55
Svar #12

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Göran Johansson nämner i sitt inlägg ovan  7/3 2006 att jag skulle ha betivivlat Lukretia Eriksdotters existens. .Att fastställandet av 1564 som hennes födelseår inte är övertygande grundar jag på följande och har även sett tvivel om hennes existens  i  .Palmschölds samlingar, UUB:  
I.Om Lukretia Eriksdotter, Erik XIV:s frillodotter, som säges ha varit gift med Daniel Zelow (Dick Wase, SoH 1990-91 s. 269 f): I Erik XIV:s efterlämnade skrifter som sammanställts av Carl magnus Stenbock i PHT 1912 nämner Erik Lukretia Eriksdr endast en gång, i en namnräcka i Euphemeriderna, som skrevs i hans förvirrade tillstånd på Örbyhus, bland uppräknade verkliga personer med änglar o andra fantasifigurer.(Carl Magnus Stenbock, PHT 1912 s 146). Födelsedatum 1564 4/1 för Lukretia, anser sig Stenbock ha funnit i Erik XIV:s almanacksnoteringar: med Stenbocks kommentar att klockan 6 fm i Söderköping-  då föddes Lukretia ”som troligen dog ung”. (PHT 1912 s. E 132; se även Gillingstam, SoH 2001 s. 156 not 5, som där  anför Stenbocks kommentar som källa). Men i Erik XIV:s almanacka står bara 1564 jan. 4 ”Hora 6 a merid(ae) Sudercopiae”.(PHT s E 122). Inget namn, inte vad som hände. Ingenstans i de återgivna skrifterna av Erik XIV:s egna noteringar nämns Lukretia Eriksdotter i  PHT 1912 annat än i namnräckan från Örbyhus..
 
II. I Palmschöldska samlingen UUB där jag funnit 2 noteringar om Margareta Eriksdotter som frillodotter  till Erik XIV o gift med  kh Olof Simonis Clarewallius i Horn. I samma samling  har jag funnit följande om Lukretia Eriksdotter i band 28: s 559
 ”Lucretia Ericksdr berättas wara en k: Erikz den 14de frillodotter, aflad med Agda Pedersdr och att sagda frillodotter skal sedan bekomit till ächta en Johan Warnstedt, men detta lärer wara ett förseende herrörande deraf, att uti ett diario öfwer K. Johans registratur står Lucretia Erichsdr i stället för Magnusdr derlickawäl i sielfva registraturet, hwaröfver diariet är förfärdigat, finnes med tydliga ord Lucretia Magnusdr och att hon ägt Christoffer Warnstedt .warunder i l?ka måtto Johan af förseende satt uti diario, hwilket utan twifvel sedan gifwit en ? som löppit genom diarierna, at åhny wisa? ok upföra en sådan Lucretia Erichsdr som dock aldrig lärt warit K.Ericks frillodr”.  
Detta är inte primärkälla men Palmschöld har tydligen läst kung Johans diarier och funnit en motsägelse. Är inte allt som skrivits om Lukretia ERiksdotter sekundärkällor- liksom om Margareta?

2006-03-08, 12:52
Svar #13

Göran Johansson

Hjorted kyrkobok C:1, sid 33
 
1671
”Den 3 Decemb afsomnade den
Edle och wälborne fru Christina
Gyllenstierna uppå Christersnääs
Och begrofs den. Martii 1673 uthi
Wästerwijk, och sedan fördes
Hennes Sahl lijk hit at hwilha”
 
Stackars herr Zelow.  
Han tycks ha fått frakta runt sin sal. hustru i Västervikstrakten under flera år.  
Tydligen en begravning med diverse förhinder.

2006-03-08, 13:21
Svar #14

Göran Johansson

Berit, vi skriver tydligen om varandra!  
 
I Rålamska samlingen finns följande upplysning om hertig Magnus dotter: 1. Jungfru Lucretia fick Christopher Wernstedt. Vad säger du då om Lowitzia som ju definitivt inte är detsamma som Lucretia (se ovan)? Om denne skriver författaren:  3. Lowitzia, fick Daniel Zeloo.
 
Jag har fått en nämnda anteckningar i andra hand, tyvärr utan anteckning om författare. Det lär vara en adelskvinna som skrivit dem.

2006-03-09, 00:42
Svar #15

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Niclas!  På tal om Daniel Zelows hustru? Lowisia/ Lukretia Eriksdotter.Jag vill  anknyta till ett inlägg du gjorde  19/11 2001 där du påvisar att Daniel Zelow återfinns i Stockholms stads tänkeböcker redan 1601 20/4 och 1603  30/5, 19/5 och 1605 21/8, vid det senare tillfället benämnd änkedrottning Katarina Stenbocks hovmästare Daniel Selo, som kom inför rådhusrätten om hennes majestäts affärer med ett par borgare.Du tidigarelägger härmed Daniel Zelows vistelse i Sverige. (Selo för Zelow står ofta i Sevede härads domböcker så det var svårt att stava),Änkedrottningen Katarina Stenbock (1535- 1621) dog på Strömsholm i Västmanland där hon levt  länge.
Olav Rundt skriver i Genos. Tidskrift utgiven av Genealogiska  Samfundet i Finland 1994/65 s. 156 ff  om en släkt Schilling,. Han har funnit en Mårten Schilling död 1614 som var befallningsman i Strömsholms län,” ett kungligt revir som från 1561 till 1621 innehades av Gustav Vasa änka Katarina Stenbock som livgeding eller förläning”. Det är hans efterlevande som behandlas i uppsatsen. Rundt har även funnit en handelsborgare i Stockholm Bertil Schilling,  utan att anse sig kunna bevisa fullt ut släktskap mellan Mårten på Strömsholm och Bertil, som dock hade  en bror Mårten och deras far hette Hans. ”En Bertil Schilling hade tydligen kontakter med änkedrottningen på Strömsholm. År 1605 hade han biträtt henne i en tvist som gällde ett järnbruk. Tillsammans med fem andra borgare hade han fått svära att han inte visste något om kung Eriks och Jöran Perssons ägodelar.”  
Nu till den förkättrade Palmschöldska samlingen i UUB. I band 28 s.565 står: ”K. Ericks frilla som fick Bertill Skilling och af K. Erick fot huset som Burarna tillhördt å Wästerlånggatan (iTh Bur.)”
Har du fler uppgifter ur Stockholms stads tänkeböcker än dem du lämnade 19/11 2001? Tanken att hovmästaren Daniel Zelow är densamme  som gifte sig ca 1610 med Brita Olofsdotter Frende tycker jag verkar plausibel. Han kan först ha varit gift med Bertil Schillings styvdotter? Lowisia/Lukretia. En ny teori där det kanske går att hitta mer.
Mvh Berit
PS Allt detta borde stå under rubrik Zelow.
.

2006-03-09, 20:36
Svar #16

Göran Johansson

Jag ska inte blanda mig i dksussionen om Zelows eventuella relationer till kungligheter. Däremot tror jag (med anledning disk. om sal. fru Gyllenstiernas osaliga förflyttngar ovan) att gravsättningar i landets stadskyrkor ingalunda alltid var utan problem. Gravar var mig veterligt föremål för handel. Dessutom förekom familjeprestige eller konkurrens och därmed säkert en samtalston mellan olika familjemedlemmars rätt till en ståndmässig begravning inne i landets kyrkor som kunde bli hätsk - när det bokstavligt började bli trångt om saligheten. Att bagatelisera är nog fel.

2006-03-20, 12:48
Svar #17

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Niclas Rosenbalck! Såg du mitt inlägg 9/3 2006 om Lukretia Eriksdotter mm? Vad stod i Stockholms stads tänkeböcker om hovmästare Daniel Zelow och hans åligganden angående änkedrottningens affärer 1601-5? Tyvärr finns inte just de årens tänkeböcker här i Uppsala- men jag kan ju åka till Stockholm och kolla. Står det 1605 att Bertil Shilling fått svära att han inget visste om kung ERiks och Jöran Perssons ägodelar? Affären om hans hus på Västerlånggatan bör gå att finna i tänkeböckerna. Berit Sjögren

2006-03-30, 20:50
Svar #18

Göran Johansson

Olof Zelows hot!
 

 
Per Hammarskiöld lär väl h varit landshövdingen i Kalmar län?

2006-03-30, 20:52
Svar #19

Göran Johansson


2006-04-12, 23:06
Svar #20

Göran Johansson

Olof Zelow tycks ha varit labil herre. Kan inte låta bli att lägga ut denna lite makabra skrivelse som han sände till biskop Enander 1662. Året efter det att detta brev avsänts var Zelows hustru dopvittne när Nils Loftander döpte sitt barn Emeretia! Jag reserverar mig för småfel vid tolkningen texten!  
 
”Högh och ähre Wördige Herre H:r
Biskop. Eders högwördigheet skall min
wälluillige tienst altidh beuisas.
 
Jagh kan min högdt ärharde Herre menligen eij obemält låtha
att Wällärde H:r Daniell Haf:r begierdt sitt affskier
och förloff aff migh, när hans åhrs Dagh ute ähr,
thet iagh icke för neeka kan, aff orsak för Herr
Nielses skull i Misterhult, att för hans ? och onda
till skyndan tåhles nu länger att lida, sampt för-
wällärde H:r  Daniellz skull och som och för min skull,
der före kan han inthett längere bliffua hoos migh uthan
honom slätt uthur min tienst fördriffuer, och emädan
han nu ähr een gambell Präst Man, och haf:r sigh ährlig
och wäll i sina tienster förhållett, huarföre ähr heer
medh min och min k. hustrus bön och begiäran till min herre
att han för sin höga omwårdna och gunstige benägenheet,
täcktes förhielpa Wällärde H:r Daniell till Halinge-
bergh i stället Effter Sahl. H:r Bengdt, inthet tuiff-
landes der om att een sådan Högh wenskap medh all
till börligheet skall bliffua förskylt, som der till
tiener, och skulle thett wäll wara ? förföliere
een ogn i Ögatt att mitt folck bliffuer wäll
promoverade. Jagh och min k. hustru för see oss till
wår högt ährade herre att han denne wår skiällige
och kierlige begieran bliffuer blidgatt, effter thet kan  
sigh låtta giöra, att min H. H:r Daniell till denn lägen-
heet för hielpa wille.
Eliest ähr till min H.H. min flitige begieran, att min
herre täcktes giffua mig godt Råådh huru iag skall
bära mig åth medh H:r Niels i Misterhult, som alt
ähn fordt faar emott migh medh sitt elaka lefwerne.
Hwar af  förorsakas att iag icke kan resa till min socken-
kyrkia, eij heller taga herrans Natt Wardh aff hans
 
handh, som migh så hanterar, nu haf:r han skieldt migh medh
wällärde H:r Daniell, och gierna  seer att iag och min kiära
hustru leffuer som hedningar, och upp ägger alt ondt, så att
iag icke wett hwart iagh skall migh wenda, hwarföre
begierer iagh tienstwenligen att min H. täcktes wara mig
behielpelig att iag kunde bliffua skildth ifrån honom
eliest nödgas jag att begiffua mig uthur församblingen
och fly för honom, men om så skierer skall han migh
aldrigh glöma, ty ingen må tänkia att thett bliffuer
godt oss emällan, om iag ähn skall döö der igenom, ty
iagh seer att thett bliffuer hwar dag wäär och wäär,
iagh begierar tienst wenligen aff min Herre att iagh fåår
wetta hwem som skall haffua tionden heer widh min
gårdh, ty effter H:r Niels haf:r skylt migh, att icke
haf:r giffuett honom rätt tionde och icke thett haf:r
kunatt bewijsa, medh hwadh mehr som han haffuer giordt
och äfuen icke fåått straff före, så skall han och efter
denna dagh ingen mer tionde haffua att motta hoos mig
antingen dhee fattiga uthi Linkiöpings Hospitall
heller dhee fattige heer nedere får honom seer iagh
gierna, men till herr Niels låtter iag inthett lefwerera
någon tionde, Jagh begierar tienst wenligen aff min H. att
wällärde H:r Daniell fåår meddella migh och min k. hustru
Herrans Natt Wardh, heller Prästerna i Hjortöö, om iagh ähn
måtte hindra min salighettz ?. Uppå alt detta
för wenttar iagh min herres gunstige swar medh wällärde
H:r Daniell  Eliest nödgas iagh resa denna långa
wägen till min herre. Jagh will heer medh nu och altijdh
haffua min H. medh alt hwadh honom kierdt ähr den högsta
Gudh trolig Befallandes Datum Wijserum d 19 Septm.
A:o 1662
E:H:T:K:
Olouf Zelow”

2006-04-17, 22:08
Svar #21

Göran Johansson

Olof Zelows till Virum moder blev någon gång ährelöös dömd i Stockolms håffrätt. Denna notis fann jag i en handling skriven av landshövdingen Per Hammarskiöld (dat. 1662-02-17). Handlar om stolsplatserna i Misterhults kyrka under den tid Nicolaus Loftander var kyrkoherde där. Modern borde gå att återfinna i Svea Hovrätts protokoll. Finns det någon som redan vet vad saken handlade om eller som känner för att besöka hovrätten? Här finns kanske det slutgiltiga svaret på vem som var mor till Olof och Christer Zelow.  
 

 
Göran Johansson

2006-04-18, 17:51
Svar #22

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Göran! Enligt EÄ var Brita Olofsdotter Siöblad (levde ännu 1647) mor till Christer Zelow. Hon nämns som sådan även i Sevede härads dombok 1695 VT s. 50, då Christer Zelow är stämd inför tinget av högwälb. friherrinnan Anna Berendes (1642-1725) om en utjord i Hamra, Vimmerby lf. Då nämns att dennas svärfar Jesper Andersson Cruus köpt  gården och andra av ”Christer Zelows moder” Brita Siöblad enligt fataburet 1641. Så det finns inget skäl betvivla EÄ:s uppgift även om man inte kan lita på allt där. Intressant att hon skulle varit ärelös- något kan ha hänt när hon träffade maken Daniel Zelow i Stockholm! De sägs enligt EÄ ha gift sig ca 1610. Återstår att efterforska. Berit

2006-04-18, 20:23
Svar #23

Göran Johansson

Berit! Moderns plats är den som visas i nedre högra hörnet på denna samtida skiss av koret. Frågan är vad S.H... i detta bås kan betyda! Att döma av handlingarna så lär stämningen i den stackars Loftanders närmiljö inte ha varit den allra bästa. Per Hammarskiöld sittande mitt för sin svåger - två sockenpampar på krigsstigen, och synbarligen fiender inbördes.  
 

 
Handlingarna förtäljer inte när den ärelösa modern tillskansade sig platsen i hörnet (med bokstäverna S.H.?). Vare sig Britta S. eller Lucretia E. förekommer i Svea hovrätts personregister. Det skulle förstås kunna vara Stockholms rådhusrätt som avses. Jag har också funderat på Stockholms slottsrätt, men den institutionen är vad jag vet för ung för att passa in.
 
Fanns Daniel Zelow i socknen före 1610?
 
Vänlig hälsning
Göran

2006-04-18, 22:06
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Läser du inte baklänges nu Göran?
Som jag tolkar det hela står det PHS, följt av något ord i nedre högra hörnet. Kan inte bidra till uttydningen, men tankar om läsrikningen kanske ändå underlättar...

2006-04-18, 22:21
Svar #25

Göran Johansson

Tack Anders, jag skrev fel ovan. Det ska vara nere till vänster. PHS + skiöld står det på högra sidan. Längst ned till höger förkortning för predikstol. Bokstäverna (tecknen) efter SH nere till vänster skulle kanske kunna var bl.a. ett litet f, eller vad tror du?

2006-04-18, 22:47
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Du skriver ovan om det slutgiltiga svaret på vem som var mor till Olof och Christer Zelow. Berit ger Dig ett svar ovan ang Krister, med både utdrag från EÄ och -framför allt- en uppgift från domboken.
Kan komplettera med att be Dig läsa vad jag skrev i Släktforskarnas årsbok 1996. Där framgår (sid 192 ff) även andra domboksuppgifter som berör sambandet mellan Krister Zelow och Sofia Olofsdotter Siöblad - som var hans moster.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-04-18, 23:09
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nu är det i sig så att texten till vänster, så vitt jag kan bedömma, ska läsas nerifrån och upp, alltså tvärtemot texten till höger. Åtminstone får texten uppe till vänster mig att tro så, plus att det verkar stå dörr i mitten. Alltså fortfarande inget SH, utan ett HS med två tecken före. Men vilka?

2006-04-18, 23:18
Svar #28

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
F JHS  och O Selou står det på vänsterkant, (ej SH).  
F JHS = Fru Jngrid HammarSkiöld , dvs Olof Selou/Zelows fru Ingrid som satt till höger om sin make. Hon var syster till landshövdingen Peder Hammarskiöld (1614-1671).
Vänligen,
Niclas

2006-04-19, 05:15
Svar #29

Göran Johansson

Så är det förstås - h. Ingrid Hammarskiöld på till vänster om mannen. Det borde jag själv ha sett!  
 
Vem som var moder till Olof Zelow är helt klart av uppgifterna ovan att döma. Det vore, mest som ett kuriosum, intressant att veta vad som i Per Hammarskiölds sinnevärd gjorde henne ärelös. Beträffande möbleringen i koret så tycks såväl Olof Zelows som hustruns stolar blivit ditsatta utan socknens medgivande om man ska tro på vad Per Hammarskiöld skriver. Släkten Hammarskiöld kom tydligen före Zelows till socknen?
Vänlig hälsning
Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna