ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2009  (läst 2777 gånger)

2006-04-19, 22:28
läst 2777 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Bokstäverna H och S passade in på landshövdingen Håkan Skytte trodde jag ett tag. Men det är helt klart Ingrid Hammarskiöld som avses ovan, såsom Niclas skriver. Jag har en uppgift om att Skytte skulle vara ägare till en gård i Misterhult. Kan det stämma? Var han i så fall befryndad med den övriga adeln i socknen?

2006-04-20, 20:52
Svar #1

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Göran,
 
Håkan erhöll 1636-10-25 i donation Kråksmåla och Späckemåla i Misterhults socken Kalmar län.
 
Källa: Riddarhusets stamtavlor ( CD ) 2002.

2006-04-20, 21:49
Svar #2

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Tack Benny, det ser inte ut som om han ägt någon sätesgård i socknen. Kan väl knappast ha gjort anspråk på särskilt plats i kyrkan.
Vänlig hälsning
Göran

2006-04-20, 22:13
Svar #3

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Om begravningen kan man läsa följande.
 
 
Död 1688-08-09 i Kristianstad och jordf. där 1689-01-15, men s. å. 17/1
förd till familjegraven i Växjö domkyrka.

2007-09-06, 07:53
Svar #4

Jonny Nilsson

Hej!
När det gäller Christer Zelows morfar Olof Andersson (Siöblad-Frende) så hänvisas till Personhistorisk tidskrift 1955, s 71-95] för utredning om den släkten. I väntan på att lyckas hitta den tidskriften, vilket för min del lär dröja, så undrar jag om någon kan vara mig behjälplig. Enligt en uppgift jag har skall Olofs far Anders Olofsson ha upptagit sin morfars vapen med tre sjöblad. Framgår det av artikeln vem hans morfar var? Om jag har förstått rätt så handlar det om lågfrälsesläkter på Öland. Jag vågar inte drista mig att öppna nytt tema för denna släkt, utan ställer frågan under Zelow då det handlar om Zelows förfäder.

2007-09-06, 11:18
Svar #5

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Jonny,
 
Den borde finnas hos Genealogiska föreningen, åtminstone för att ta kopia på. Hör med dom om den finns där och be dom ta kopior på de sidor du vill ha, kostar inte mycket.
 
Nu är jag inte säker på att dom har den men värt ett försök.
 
 Genealogiska föreningen

2009-01-30, 10:21
Svar #6

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
 Här ställer jag frågan om varför författaren till Adels-Wiki reservationslöst placerat Olof Zelow till Virum som son till Brita Olofsdotter Siöblad. Kan någon svara på det? Finns det säkra belägg eller är det enbart nonsens? Elgenstierna har varit mer försiktig!
 
(Meddelandet ändrat av Passord den 30 januari, 2009)

2009-01-30, 12:48
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej Göran!  
 
Amiralitetskaptenen Olof Zelow finns med i min släktforskning. Jag har inte tillgång till Elgenstiernas bokserie men nog till Riddarhusets stamtavlor. Där finns ingen ingress som omnämner en Lucretia Eriksdotter. Jag har även kollat under Hammarskjöld och Stråle af Ekna. Ingenstans finns omnämnt att amiralitetskaptenen Olof Zelow inte skulle ha varit en son av Daniel Zelow och Brita Olofsdotter Siöblad. Dessa två sistnämnda var föräldrar till Olof Zelow. Han nämns dessutom som bror till Christer Zelow, naturaliserad Zelow. Således förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Orsaken till varför Olof Zelow inte omnämns som barn till Daniel Zelow och Brita Olofsdotter Siöblad under just den utdöda Adliga ätten, Zelow, nr 272 är den att Olof Zelow inte blivit naturaliserad som svensk adelsman på det sätt som Christer Zelow, naturaliserad Zelow hade blivit den 11 februari 1640. Det var även han som blev introducerad på Riddarhuset som Adliga ätten, Zelow, nr 272. Det här är orsaken till att Olof Zelow inte finns med under Adliga ätten, Zelow, nr 272 i Riddarhusets stamtavlor.

2009-01-30, 13:15
Svar #8

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Ralf Palmgren, tack för dina synpunkter. Med all respekt - men jag tycker att du ska sätta ett stort frågetecken för Britta Olofsdotter Siöblad om du tidigare trott att hon med säkerhet var mor till Olof Zelow!  
 
Jag tycker, för min del, inte det råder någon tvekan om att Daniel Zelow gift med Brita Olofsdotter Siöblad hade varit gift tidigare.  Här tog jag upp ett påstående hämtat ur Domkapitlets i Linköping Stifts handlingar om att Olof Zelows till Virum moder blev någon gång ährelöös dömd i Stockolms håffrätt. Denna dam kan knappast avse Brita Olofsdotter Siöblad! Olofs fader Daniel Zelow hade bevisligen ett vuxet liv i Stockholm innan han kom till Misterhult - SST 1601-04-20, SST 1603-05-30 (då han sades ha haft en egen dräng) och SST 1604-05-19 (omnämnd som änkedrottningens* tjänare). Hans första hustru hette troligen Lucretia Eriksdotter!
 
* Torde avse Katarina Stenbock, Gustav Vasas tredje hustru, själv Vasa-ättling och Erik XIV:s styvmor. Att ta sig an Lucretia Ericsdotter och hennes make vore väl inte fel om hon vore dotter till kung Erik.
 
(Meddelandet ändrat av Passord den 30 januari, 2009)

2009-01-30, 18:02
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Lucretia Eriksdotter skall ha varit född 1564 enligt diskussion ovan, Olof Zelow 1608. Det är väl förvisso biologiskt möjligt, men innebär en del problem om man vill ha henne till hans mor. Sedan saknas det också här samtida belägg för detta förhållande. Att sedan Olof Zelow ärvde Virum efter Britta Olofsdotter tyder i mitt tycke på släktskap, hade han inte varit hennes son hade väl Krister Zelow ärvt det?

2009-01-30, 18:35
Svar #10

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Anders, jag uttryckte mig nog opedagogiskt eller så läser du - förlåt mig - slarvigt. Det är Olofs fader Daniel Zelow som kan ha varit gift med Lucretia Eriksdotter i ett tidigare äktenskap. Kanske fadern skilde sig pga otrohet från hustruns sida. Det är bättre att diskussionen förs endast under Erik XIVs frillobarn fortsättningsvis tycker jag.

2009-01-30, 22:30
Svar #11

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
HejGöran-
Varför kandet inte vara Brita Olofsdotter som är Ährelöös dömd?
mvh
Inge

2009-01-30, 22:30
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror du missförstår mig, Göran.
 
Ur ett biologiskt perspektiv är det inte självklart att en 44-årig kvinna kan få barn, för vissa tar det stopp tidigare, för vissa några år senare. Det är det jag menar med biologiska problem för Lucretia att vara mor till Olof. För övrigt, varför tror du Olof ärvde fru Brittas arvegård? Vi vet ju att hon hade andra barn. Finns föresten något arvskifte bevarat?

2009-01-31, 00:24
Svar #13

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Inge, visst kan det vara Britta Olofsdotter som var ärelös. Det borde synas i domböckerna. Fallet avgjordes vid hovrätten i Stockholm, vilket väl torde avse Svea Hovrätt. Göta hovrätt instiftades under drottning Kristinas förmyndarregering den 5 november 1634 och domen borde ha avgjorts där om förseelsen eller brottet inträffade efter 1634. Svea hovrätt inrättades 1614. Alltså borde Britta Olofsdotter ha begått någon allvarlig förseelse någon gång mellan 1614-1634 om det nu var henne man avsåg. Vad kan ha ägt rum?
 
I vilken källa sägs klart och tydligt att Olof Zelow var född 1608?  
 
(Meddelandet ändrat av passord den 31 januari, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av passord den 31 januari, 2009)

2009-01-31, 01:30
Svar #14

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Från webben http://www.adelsvapen.com/genealogi/Si%C3%B6blad
 
Elisabet Siöblad, var död 1649, då hon erhållit del i Rostorp, Pelarne (H) som bakarv efter avlidne son Ivar Månsson., (Göta hovrätt 1649 30/6 enligt Paul Wilstadius, Fogden Anders Bengtsson. Genealogisk tidskrift 1960/4 s. 294 not 24). Systersöner Christer och Olof Zelow samt Olof Wachthorn säger att deras mödrar Brita resp Sofia Siöblad skulle ha ärvt halvparten i Rostorp efter sin avlidne moster Elisabet Siöblad, som i sin tur ärvt gården efter sin avlidne son Ivar Månsson Men nu hade Anna Andersdotter (Hjort) gift med makens bror Anders Hansson (Ramsvärd) kommit i besittning av gården och ville den ej avstå (Sevede härads dombok 1662 HT). Gift med Måns Hansson, son av fogden Hans Eriksson i Rostorp.
 
Finns det någon som antingen har en ordagrann avskrift av domen vid Sevede härads dombok 1662 HT eller kopia av originalet? Det vore intressant att se hur släktrelationerna formuleras i originalet. Vad är innebörden av följande  mening? Systersöner Christer och Olof Zelow samt Olof Wachthorn säger att deras mödrar Brita resp Sofia Siöblad skulle ha ärvt halvparten i Rostorp efter sin avlidne moster Elisabet Siöblad. Var det enbart en vittnesutsaga eller framställde Christer och Olof Zelow samt Olof Wachttorn anspråk på arv för egen del?

2009-01-31, 08:59
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Födelseåret förekommer till exempel på AdelsWiki, men jag kan hålla med om att det inte är helt exakt, och det är inte heller uppgiften om Lucretias födelse.
 
Men det finns två saker som starkt talar för att Olof var son till fru Britta, alldeles oavsett biologin. Dels det faktum att han ärvde hennes arvegård, trots att det bevisligen fanns andra barn till henne. Dels den dom Göran refererar. Dombok går att få tag på här: http://wisberg.se/wisberg.se/

2009-01-31, 10:11
Svar #16

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Anders, tack för tipset om dombok. Jag har nu tagit del av Olle Elms mycket intressanta artikel om Esaias Jacobsson Nyman, på Bullebo, Djursdala sn. Krister och Olof Zelow tycks onekligen vara söner till Britta Olofsdotter Siöblad. De bådas herrernas dopnamn talar ju också för samma sak. Jag litar på Olle Elm men som du vet är jag annars skeptisk ifråga om sekundära källor.  
 
Bortsett från det - fanns det någon sanning i påståendet om Lucretia Eriksdotters äktenskap med en Daniel Zelow? Kvarstår också att undersöka vad som kan ha föranlett Britta Olofsdotters ärelöshetsförklaring såsom den antecknats i handlingen från domkapitlet i Linköping. Vad har denna dam hittat på någon gång mellan 1614-1634? Hovrätten lär ha varit forum privilegiatum för adelsmän i vissa mål, bl.a. i svårare brottmål. Det borde därför finns åtminstone något bevarat från Svea Hovrätts arkiv.

2009-01-31, 10:56
Svar #17

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Göran! Sl Zelow är i Adelsvapen Wiki rätt beskriven efter vad jag kan se. Tveksam är dock förmodan att Daniel Zelow skulle varit gift med Lucretia Eriksdotter. Är det den notisen du undrar över? Uppgifterna om Lucretia Eriksdotter är kryptiska- hela hennes existens har ifrågasatts   senare o enda gången hon nämns är i en förvirrad  namnräcka Erik XIV gjorde i fångenskapen på Örbyhus. Hennes födelsedatum 1564  är en konstruktion som härleder sig från Erik XIV:s almanacksant.1564 4/5 ”hora 6 meridi Sudercopiae” (inget om vad som hände då i Söderköping ) (CM Stenbock, Euphemiderna p E122, PHT 1912). Likaså är hennes gifte med Daniel Zelow en konstruktion (Dick wase i SoH)..
Ingeborg Christersdotter af Hjortö (till Vinketomta i Vimmerby lf) död 1612 12/8 på Långvikstorp i Frödinge  gift med Olof Andersson (frende) död 1589-90, hade 3 döttrar: ELISABET Olofsdr (Sjöblad eller frende) gift med Anders Hansson (Ramsvärds) på Rostorp i Pelarne (H) bror Måns Hansson; hon   hade ärvt del i Rostorp i bakarv efter sin avlidne son Ivar Månsson. 2. SOFIA Olofsdr (Sjöblad) nämns salig 1647 gift med kvartermäst. Knut Mickelsson , som 1612 tillträdde Vinketomta, 1612 skövlat av dansken. (deras barn var barnlöse Olof Wachthorn) 3. BRITA Olofsdotter frende gift med Daniel Zelow. 4.  CECILIA. Som frånkändes arvegods då hon ingått ofrälse gifte med  kronofogde Jöns Bengtsson död ca 1618.
 
I dombok Sevede härad 1692 4/2 sägs i klartext släktförhållanden. Överstelöjtn Christer Zelow insinuerade efter reduktionskommissionens resolution 1691 22/12; han ska bevisa bröstarvingarna efter fru Ingeborg till Vinketomta: Hon hade ärvts av 2 döttrar, BRITA GIFT MED DANIEL ZELOW. ÖVERSTELÖJTN: CHRISTER ZELOWS o KAPTEN OLOF ZELOWS KÖTTSLIGE FADER. Fru Brita hade ärve Virum (Misterhult sn) och  dottern SOFIA  fick Vinketomta (mm)  ..Olof Wachthorn avled för någon tid utan bröstarvingar sedan o då tillföll hans mödernegods Christer Zelow o hans broder Olofs barn näml, Christina, Märta o Elisabet Zelou, ”vilka äro gifta o ännu i livet”
Daniel Zelow var hovmästare hos änkedrottning Catarina Stenbock  och nämns som Niclas Rosenbalck påpekat i Anbytarfrom  2001 19/11  i Sthlms stads tänkeböcker 1601-1605.-redan 1601 20/4 på Strömsholm.  
Vänligen Berit Sjögren
.

2009-01-31, 13:14
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Berit,
Du skriver ovan:
. SOFIA Olofsdr (Sjöblad) nämns salig 1647 gift med kvartermäst. Knut Mickelsson , som 1612 tillträdde Vinketomta, 1612 skövlat av dansken. (deras barn var barnlöse Olof Wachthorn)
Kan det ha blivit någon missuppfattning ang Olof Wachttorns barnlöshet?
Bifogar ett utdrag ur manuskriptet till min artikel i SlfÅb 1996.
fil
 (24.5 k)

Självklart intresserad om det framkomiit nya uppgifter som gör min gamla artikel inaktuell när det gäller denna del av innehållet.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-31, 13:22
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nytt försök med en mindre komplicerad fil.
fil
 (54.3 k)

Obs att vissa fotnotshänvisningar i fotnötterna blir fel när jag gör ett sådant här urklipp.
/Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 31 januari, 2009)
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-31, 15:18
Svar #20

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Berit! Ditt citat uttryckt i klartext är intressant. Jag måste tänka en stund på innebörden innan jag kan formulera en bra fråga. Men är inte detta lite intressant: Brita gift med Daniel Zelow. Överstelöjtn: Christer Zelows o kapten Olofs Zelows köttslige fader.  Kanske en dum fråga? Men varför skrevs det inte att såväl Britta som Daniel var köttsliga föräldrar? Alltså - varför särskilja fadern?
 
Berit, Lucretia omnämns i en 1600-talshandling i Rålambska samlingen,  jfr här och du har  här  själv berättat att hon finns omnämnd i Palmskölds samlingar. Förvisso sekundära och osäkra källor.  
 
Olof Wachttorn var inte barnlös hoppas jag. Han är nämligen en av min hustrus anfäder - se bilaga från Olle Elm ovan.
 
Vänlig hälsning
Göran

2009-01-31, 15:38
Svar #21

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Olle Elm o Göran JOhansson! Ber om ursäkt! Jag skrev fel! Olof Wachthorn var förstås gift o hade barn enligt vad Olle Elm publicerat i Släktforskarnas åb 1996. Det var hustrun Anna v Capell död c 1674 som hade en bror Herman Capell som var barnlös. Berit

2009-01-31, 16:10
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Berit! Inga ursäkter behövs. Blev bara nyfiken på om det dykt upp helt nya sammanhang.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-31, 17:11
Svar #23

Utloggad Annika Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 13:36
    • Visa profil
Hej
 
Zelow kommer från polen. Och då från staden Kassuben i Preussen. Det finns uppgifter om släkten sellouw i deras släktarkiv i Polen. Nu hittar jag inte alls mina papper om sellouw. Men Lucretia Vasa Eriksdotter är gift med Daniel Zelows far han. Och han var en av adelsherrarn i Preusen i staden Kassuben. Jag hittar tyvärr inte vebsajten heller som finns om den Preusiska adeln. Han var med i kriget och för att preusen skulle sluta fred så fick Erik XIV-s frillo dotter gifta sig med Daniel sellouw. Hon var giftas vuxen vid första gången hon fick mens Ca 10 års ålder. Hon är nämlgien ett frillobarn och de var vuxna vid 7 årsålder. Och kunde reda då giftas bort. Det är många frillobarn som har gifts bort redan vid 7 åråldern för att skapa fred mellan olika krigförande nationer.  
 
MVH Annika Johansson

2009-01-31, 18:21
Svar #24

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Oloe Elm! Det står faktiskt i Sevede härads dbk 1692 att Olof Wachthorn dog utan bröstarvingar men då var Zelow inte medvetan om - eller ville inte ta hänsyn till- att Anna Olofsdotter Wachthorn dog först 1695 22/3 i Kalvsvik hos sin son Christer Nyman-Nyberg som du behandlat i Släktforskarnas åb 1996. Anna Wachthorn var ju gift 2:o med prosten i vimmerby Olof Sunonis död 1680. Hennes 1:a gifte  med Esias Jacobsson Nyman död 1674 ville man väl förbigå när det var fråga om adligt arv. Där ser man hur man höll ordning på åldringar, då som nu!Ingen skugga faller över din artikel i Slfåb 1996! Berit

2009-01-31, 18:27
Svar #25

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Det framgår klart av bevarade källor från domkapitlet i Linköping att släkterna Zelow och Hammarsköld tycks ha avskytt varandra som pest och kolera i 1600-talets Misterhult. Olof Zelow lär t.o.m. ha hotat att skjuta svågrarna Per och Arvid Hammarsköld (Källa: Attest skriven av Arvid Pedersson Hammarsköld november 1659 som finns bevarad i Linköpings domkapitels arkiv). Herr Nils Loftander hade hört Olof Zelow framföra detta hot i närvaro av Arvids broder Knut Hammarsköld, Jon i Plittorp och Olof i Hälsingö. Tyder inte på goda relationer mellan Loftander-Zelow.  
 
Däremot tycks förhållandet mellan släkten Hammarsköld och Loftander ha varit synnerligen gott. Särskilt att man betänker att Olof Zelows hustru Ingrid Hammarsköld var det enda dopvittnet när herr Nils Loftander döpte sin son Olof år 1663. Man kan undra hur situationen var hemma hos Olof Zelow. Kan ändå inte det visserligen ganska avlägsna frändskapsförhållandet mellan familjen Loftander via syskonen Hammarskölds mormor och hennes relation till Virgina Eriksdotter vara ett visst indicium, om än svagt, på att Maria Loftanders mormor Margerata Eriksdotter och Virginia Eriksdotter kan ha varit systrar?  
 

 
Till stamtavlan ovan kan också fogas Arvid Drake av Hagelsrum som var son till Knut Håkansson [Hand] och bror till Virginia Hands make. Arvids son Knut Drake förekommer i Saebyensis stambok.
 
Hur som helst - Per Hammarsköld var en av dem som bidrog till att gynna Andreas J. Saebyensis barns välmåga. Det fanns förvisso också andra. Riksrådet Petrus Banér 1588-1664, till Ekenäs i Örtomta sn.  G.m. Hebbla Fleming (brorsdotter till Agda Persdotters man Joakim Fleming), d.t. Claes Fleming och Ebba Stenbock (syster till drottning Katarina Stenbock) torde ha varit behjälplig när Saebyensis son Johannes Loftander blev kyrkoherde i Örtomta vid så unga år att självaste biskopen svor sig fri för konsekvenserna.
 
(Meddelandet ändrat av passord den 31 januari, 2009)

2009-01-31, 18:39
Svar #26

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Den notis från Sevede HT 1662 som efterfrågas ovan bör vara denna:
 
Sevede häradsrätts renoverade dombok HT 1662 6/11:
Samma d. Insinuerade Wälb. Christier Zelow, Oloff Zelow sampt Oloff Wactor j Retten ett skriffteliget Instrument, hwarigenom dhe klandradhe halffparthen j Rostorp Säthegårdh, som Wälb. Hans Ramswerdh nu possiderar. Men dhe förmenthe sigh effter Ifwar Månson hafwa att prætendera, dhet dhe begäradhe för Retten opläsas, ad acta föraß, och protocolleras måtte, som och skedde.
 

2009-01-31, 19:11
Svar #27

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Stefan, stort tack för kopian av en originalhandling! Jag vet inte om du avser den förfrågan som gjordes av mig  här. Om det är så måste författaren till texten i Adel-Wiki ha dragit egna slutsatser om relationerna mellan nämnda aktörer. De stämmer kanske men det måste finnas fler dokument i så fall. Kanske någon kan svara?
 
Vad jag menar i klartext - jämför original med citat ur Adels-Wikt.
 
Sevede häradsrätts renoverade dombok HT 1662 6/11:  
[color=0000ff]Samma d. Insinuerade Wälb. Christier Zelow, Oloff Zelow sampt Oloff Wactor j Retten ett skriffteliget Instrument, hwarigenom dhe klandradhe halffparthen j Rostorp Säthegårdh, som Wälb. Hans Ramswerdh nu possiderar. Men dhe förmenthe sigh effter Ifwar Månson hafwa att prætendera, dhet dhe begäradhe för Retten opläsas, ad acta föraß, och protocolleras måtte, som och skedde. [/color]  
 
Sevede härads dombok 1662 HT enligt Adelsvapen-Wiki:
Systersöner Christer och Olof Zelow samt Olof Wachthorn säger att deras mödrar Brita resp Sofia Siöblad skulle ha ärvt halvparten i Rostorp efter sin avlidne moster Elisabet Siöblad, som i sin tur ärvt gården efter sin avlidne son Ivar Månsson Men nu hade Anna Andersdotter (Hjort) gift med makens bror Anders Hansson (Ramsvärd) kommit i besittning av gården och ville den ej avstå.
 
- Var Elisabet Siöblads make Måns och sonen Ivar Månsson adlade? Kunde de äga frälsehemman?  
- Var Rostorp en frälsegård?  
 
Olle Elm nämner i sin artikel i SlfÅb 1996 att Anna v. Cappel, änka efter Olof Wachttorn, testamenterade bl a Vinkeltomta till Christer Zelow och dennes broson Peter Olofsson Zelow. Olle hänvisar till Almquist ifråga om händelsförloppet avseende denna frälsejords fortsatta ägande. Jag har en, trolig dum, fråga med anledning av det. Det är väl inte uteslutet att Anna v. Cappel kunde ha testamenterat Vinkeltomta till personer som inte kunde ställa arvanspråk på egendomen. Vad jag menar är att det inte behöver vara självklart att hon testamenterade Vinkeltomta till Zelows p g a att deras moder var moster till Olof Wachttorn - eller hur? Jag påstår dock inte att det var så just i detta fallet.
 
PS
Det är så att jag absolut inte ifrågasätter Adelsvapen-Wikis slutsatser beträffande släktskapen inom familjen Siöblad men det är svårt att med det enda dokumentet från HT 1662 utläsa detta samband. Rostorp var enligt Elgenstierana en livstidförläning till fögden Hans Erikson. Denna förläning övertogs inte per automatik av ättlingarna Måns och Anders Hansson. Efter Hans Eriksson blev Knut Mickelsson (Olof Wachttorns far) fogde 1614 18/7 i Kalmar län. Kan det pga detta ha funnits skäl till anspråk på Rostorp?   Det förefaller väl osannolikt, eller hur? Hur kom Anna Andersdotter (Hjort) över Rostorp och när blev gården säteri?
   
 
(Meddelandet ändrat av passord den 31 januari, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av passord den 31 januari, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av passord den 01 februari, 2009)

2009-02-01, 21:30
Svar #28

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Annika. Får jag fråga om ditt inlägg i Abytarforum under släkten Zelow den 31 januari 2009 - 17:11. Det skriver att det finns ett släktarkiv i Polen som tillhör släkten Sellouw. Är du alldeles säker på det? Det låter nämligen som ett skämt. Du skriver också att Lucretia var gift Daniel Zelows far!

2009-02-01, 23:01
Svar #29

Utloggad Annika Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 13:36
    • Visa profil
Hej Göran
 
Jag är så gott som säker på att det finns ett arkiv om släkten Sellouw. Sedan om det är i polen eller om det finns inågot annat land vet jag inte. För Kassuben har väl hört till Tyskland också och inte bara till Polen. Men hör av dig till polska motsvarigheten till riddarhuset. Jag har letat efter adressen till polen som har hand om polens adels släkter men finner den inte i mina papper. Jag har nämligen över tagit min släktforskning från en annan person. Och det är en salig röra på papprena och källhänvisningarna var ifrån man fått uppgiften är hur brist fällig som helst.  
Är det klarlagt att Lucrieta är Agda Persdotters dotter eller kan hon vara av en av frillorna från Svartsjö. Erik XIV hade nämligen en frilla på Svartsjö också som han fick några barn med som det inte talas så mycket om. Man ser nästan aldrig att de nämns i några sammanhang. Göran du verkar kunna endel om Eriks frillo barn vem är det som är född på vänntholmen i torpet jag tror att det kan heta kalskär men är inte säker. Ute på Svartsjö så hade han en frilla som hette Margareta bla och hon fick åt minstonde en dotter med Erik och även en dotter med Johan III fick hon. Johan och Erik hade sex med dels Margareta men även med en anna frilla när Karin Månsdotter och katarina jagelonicka kom på dem i sängkammaren. Det finns väl dokumenterat och näms i någon handling också.    
 
Så här är det
 
Christer Zelow gift med Christina Gyllenstierna  
Far till Christer Zellow är  
Daniel Zellow gift med Britta Olofdotter
far till Daniel Zellow är  
Daniel Sellouw och Lucretia Vasa Eriksdotter
far åt Daniel sellouw skall var en son heter Christer sellouw men jag har inga exakta uppgifter om det är så men uppgiften om att Daniel sellouw är far till Daniel zelow skall vara riktig.  
 
Det måste ju finnas någon form av freds uppgörelse mellan nationerna som var i krig där mellan åren 1560 och 1587. Vad var det för krig som fördes under denna tid och mellan vilka nationer. Titta om du inte hittar någon freds uppgörelse i något arkiv.  
 
mvh Annika J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna