ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örncrona  (läst 1650 gånger)

2011-04-28, 00:03
läst 1650 gånger

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Hei!
Er det noen som vet hvor man finne utdypende informasjon om adelsslekten Örncrona fra Värmland?
Slekten ble adlet i 1719, - utdødd i 1734.
Mvh Bente

2011-04-28, 09:02
Svar #1

Carl Szabad

I Elgenstierna - Den introducerade svenska adelns ättartavlor och supplementet till det (i Rötter-bokhandeln) finns det uppgifter. Är det något särskilt du undrar över? Fast på manslinjen är adliga ätten Örncrona (nr 1643) mycket riktigt utdöd 1734.

2011-04-28, 13:20
Svar #2

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Takk for din informasjon ang. opplysninger om adelsslekten Örncrona.
Jeg forsker på min farmor\s slekt i Värmland, og har i den forbindelse kommet over adelsslekten
Örncrona, det ser slik ut:
Nicolaus Pauli Brunskogius, f.1615, Högerud, d.1677, Brunskog. Kykoherde, er min farmor\s
6.tippoldefar på hennes mor\s far\s side, han var gift 1.gang med Birgitta Brunia.
Deres sønn, Christofer Brunell,, f.1643, Brunskog. Stadssekreterare, var gift med Kristina N?berg,
og to av deres sønner, Nils d.1734, Danmark og Carl d.1732, ble begge adlet Örncrona.
Jeg synes dette er interessant, så det er årsaken til at jeg gjerne vil ha mer inngående informasjon
om adelsslekten Örncrona.
Mvh Bente

2011-04-28, 13:38
Svar #3

Carl Szabad

Det finns mer detaljerade uppgifter i de båda verken jag nämnde och desutom tre generationer till bakåt, där den äldste kände är Håkan Verme, fogde i Trögd i Uppland 1551-1556, varefter han halshöggs i Uppsala 1558.
 
Jag förmodar att du är ättling till Carls dotter Christina Elisabeth, eftersom inga andra barn är kända. Annars får du gärna meddela ytterligare fynd.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2011-04-28 13:43)

2011-04-28, 14:48
Svar #4

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Takk for info! - det med Håkan Verme er interessant, han er stamfader til min farmor\s far\s slekt i Värmland, og på hennes mor\s far\s side er det også en slektslinje til han. Det blir spennende å lese om dette!
Jeg er ikke ättling til Carl sin datter, min slektslinje går fra det 2.ekteskapet til Nicolaus Pauli Brunskogius,
m/Margaretha Wibelia f.1626, deres datter, Britta Brunell f.1648, er halvsøster til Christofer Brunell, f.1643.
Mvh Bente

2017-12-23, 15:25
Svar #5

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
"...huruledes min swåger Öfwer Fyrwärkaren wid Kongl. Artollerie Ullric Brunell åhr 1710 blef anbefalt att under Hr Capitain Cederboms anförande förfoga sig åth Dünamünde, men när han dijt kom, war Fästningen redan öfwergången, hwar på de då nödgades begifwa sig till Perno, hwaräst dem en lijka olycka mötte att fijenden redan äröfrat Staden hwarföre reste de derifrån till Refvel, hwaräst de wähl inkommo, men inom några wekor, efter accordet om Fästningens öfwerlefwererande, måste siöledes resa der ifrån, då de blefwo wäderdrefne till Helsingfors hwaräst alt manskap, som öfrigit blifwit, för wintertijden måste landzstiga, men sedermera hijtkommit, undantagandes så min Swåger och någre fåå Artolleriebetiente, som blifwit commenderade att liggia uti Helsingfors Stadh och ehuruwähl Öfwersten Wälborne Hr Appelman, uppå min ödmiuka ansökning åtskilliga gånger låfwat och tillsagdt, att ber:de min swåger skulle blifwa genom en annan aflöst och få komma hijt öfwer, lijkwäl som iag märker, att tijden der med kommit att utdragas, och Hr Öfwersten der på bortrest, kunnandes man eij wetta huru snart Hr Öfwersten lärer komma tillbaka ...
/.../
Aldraödmiukeste och hörsammaste Tienare
Joel Brehmer

Stockholm d: 15 Julij 1712
 Resolo:
 Att med detta kan hafwas anstånd, till Hr öfwersten Appelman hemkommer, som inom kort lär skee, då här öfwer des utlåtande erfordras. Ut supra"


Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/76 (1712), bildid: A0065990_00843 ff
 
https://www.adelsvapen.com/genealogi/%C3%96rncrona_nr_1643
 https://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Brehmer_nr_1837

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna