ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Österling  (läst 746 gånger)

2005-05-28, 09:27
läst 746 gånger

Annsofi Sterner

Jag ställer min fråga till någon som kan hjälpa mig reda ut sambandet med sammanfattningen som börjar med Under trettioåriga kriget fördes ett värvat reg. i... och släkttavlan för Österling. Det framgår inte i klartext om personerna i sammanfattningen skulle vara släkt med personerna i släkttavlan Är dom släkt?
Denna ätt uppges vara utdöd 1739 21/6 i Elgenstierna, vilket jag själv är tveksam till.

2005-05-28, 09:29
Svar #1

Annsofi Sterner

Tillägg till mitt inlägg här ovanför. Källa: Elgenstierna

2005-05-28, 10:18
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nej de är - vad jag kan förstå - inte alls släkt, utan översten Samuel Österling, som härstammade från en patriciersläkt i Halle, tas väl upp i inledningen till den här ätten, då sonen, kejserliga geheimerådet Ernst Christian Österling, 1670 av kejsar Leopold I upphöjdes i riksadligt stånd, och det kan vara skäl till förväxlingar.  
Ätten utdog enl EÄ på svärdssidan 1739-06-21 med Jonas Österling, slutligen överstelöjtnant.
Om Du har uppgifter om medlemmar om ätten som på svärdssidan levde längre än 1739-06-21 är de säkert av intresse.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-05-28, 15:19
Svar #3

Annsofi Sterner

Så fort jag hittar fler uppgifter än de som redan finns, lämnar jag dom till riddarhusgenealogen, precis som jag gjorde med ätten Stiernfelt och Lagerstråle som nu har utökat sina släkttavlor med åtskilliga personer.

2005-05-29, 10:44
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Annsofi,
Vet inte hur Du gjorde med de eventuella kompletteringarna till Stiernfelt och Lagerstråle - om Du också redogjorde för kompletteringarna här . Fler än jag är säkert intresserade att läsa om dessa här i forumet. Riddarhusgenealogen besöker åtminstone jag inte så ofta .
Själv brukar jag också meddela Elgenstiernaprojektet, som jag aldrig slutar att hoppas på, även om åren går ....
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-05-29, 23:31
Svar #5

Annsofi Sterner

Nej, jag redovisar inte kompletteringar här på forumet. Jag har lämnat in dom till riddarhuset, det får räcka.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna