ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012  (läst 4388 gånger)

2012-06-04, 13:43
läst 4388 gånger

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Peder!
 
Förhoppningsvis är diskussionen ej över ännu. Bl a ska mantalslängderna för Stockholms stad 1711-18 undersökas. Glädjande namngavs häri inte bara husbonden, utan även övriga medlemmar av hushållet. Återstår bara att se exakt var vår Casper Fredrik Blomfeldt höll hus.
 
Vad gäller von Buddenbrock är alla nya uppgifter om denna ätt av intresse, då det finns goda skäl att anta släktskap med syskonen Blomfeldt. Ottiliana var Henrik Magni kammarjungfru 1719-25 och såväl hennes som Casper Fredriks namn (därtill relativt ovanliga sådana även i livländska sammanhang) är ofta återkommande hos ätten i fråga.  
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-06-12, 21:47
Svar #1

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej, Kristian  
 
Hur går det för dig med syskonen Blomfeldt ? Trots att jag inte är släkt med dem, så känner jag en sorts samhörighet med syskonen och är intresserad av denna släktutredning. Det är ju det som är tjusningen med släktforskning, att få vara lite detektiv. Jag har försökt att hitta Kasper Fredrik i Stockholm men har inte funnit honom än ( ska titta mer ). Idag har jag tittat i Stockholm Tyska Sankta Gertrud.
 
Hej alla andra  
 
Skulle någon av er vilja hjälpa mig med att tyda om det står Blume som efternamn på Johan Friedrich ( otydligt efternam, med god vilja så tycker jag det står Blume ) och hans hustru Anna Lenmans barn Jakob, när han döps 27/9 1712 ??? De finns i Stockholm Sankta Gertrud Tyska, CI:1b bild / 112, sid / 893
 
Skulle någon vilja tyda faddrarna till Jakob samtidigt ? Jag är osäker på namn eller titlar.
 
Kristian, däremot har jag inte kunnat forska i Rigas böcker. Har glömt lösenordet men har mailat tre ggr om nytt men ej fått svar.
 
Syskonen Blomfeldts ursprung är mycket intressant, så jag hoppas att vi kan lösa det. Småland kan vänta.
 
Har även tittat i Segersta ( X ) efter von Buddenbrocks men utan resultat.
 
mvh
Carina

2012-06-14, 00:11
Svar #2

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej Carina och välkommen tillbaks!  
 
Tusen tack också för ditt idoga letande!  
 
Jag håller med om att man ogärna släpper taget om syskonen Blomfelt. Även om vi hittills inte funnit några bindande bevis för föräldrarnas identiteter, blir å andra sidan indicierna ständigt desto fler.  
 
På sistone har jag dels gått igenom Stockholms stads samtliga församlingar ca 1714-19 samt Rigas återstående från tiden befintliga dopböcker (Dom 1687-95 samt St Petri 1685-1711) på jakt efter intressanta fadderskap.  
 
Ottiliana har jag ej kunnat finna någonstans, men väl Casper Fredrik, som förutom vid tidigare nämnda tillfällen agerar dopvittne vid följande, samtliga i Svea livgardes södra bataljons församling:  
 
17120610 (s. 92): Soldaten vid K. Vergins kompani Anders Frisk och Lisken Carlsdotter får en son Petter. Vittnen: Borgaren Per Jönsson, corp. Casp. Blomfeldt, gardeskarl Anders Malm, ryttarhustru Catharina Olsdotter, sjömanshustru Lena Hansdotter, gardesänkan Catharina Jonsdotter.  
 
17130309 (s. 94): Korpralen vid K. Vergins kompani Christoffer Reinholdt och Elisabeth Håkansdotter får en son Christiern Jåstaf. Vittnen: Fältväbel Petter Lund, förare Hinric Loos (vid K. Vergins kompani), corp. Fredr. Blomfeldt (vid K. Vergins kompani), jungf. Cath. Ruth, jungf. Christina Ruth.  
 
17140812 (s. 99): And. Sundberg & Anna Greta Schmider får en son Andreas. Vittnen: Corp. P. Lund, Casp. Fredr. Blomfeldt, skepparänkan Anna Arnoldsdotter, jungfru Greta Andersdotter, barnmorskan h Ingrid Nilsdotter.  
 
17141121 (s. 101): Carl Stare vid Lovisins k. och Siri Månsdotter får sonen Carl. Vittnen: Corp. Fr. Blomfeldt, furir Eric Holm, rotm. Jacob Måni, ryttm. änkan fru Maria Schraggenschiöld, jungfru Catharina Nyman, h. Marg. Eriksdotter.  
 
17160730 (s. 108): Petter Waxberg och Elisabeth Johansdotter får en son Petter. Vittnen: Furir Blomfeldt, åkaren Anders Gillberg, Johan Conrad Weickert, borgarh. Maria Berg/Borg, änkan Elisabeth Moberg, jungfru Catharina Lind.  
 
17170428 (s. 45): Las Hök vid Lovisins kompani och Brita Larsdotter får en son Lars. Vittnen: Furiren Fredrik Blomfeldt, Sven Ågreen, hust. Elisabeth Aspgren, hust. Elisabeth Deppe, pigan Margreta Norman.  
 
Casper Fredrik förekommer tydligen endast som dopvittne i Svea livgardes norra resp. södra bataljoners församlingar och alltid då vid någon kompanibroders barns dop. Notera också att Casper Fredrik vid ett tillfälle - 17140812 - får hela sitt namn angivet!  
 
Ovan nämnde Johann Friedrich och hans hustru Annas efternamn torde vara Klemm:  
 
https://familysearch.org/search/records/index#count=20&query=%2Bbirth_place%3Ast ockholm~%20%2Bbirth_year%3A1700-1720~%20%2Bfather_givenname%3A%22johan%20fredrik %22~%20%2Bfather_surname%3Aklemm~  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-06-14, 21:28
Svar #3

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Helena Johanna Appelgrens bevarade brev från 1708 resp. 1713 har idag undersökts. Det första handlar om arvet efter hennes far, Arvid Appelgren och är även signerat å hennes syskons vägnar, medan det andra är en personlig vädjan om utökad änkepension i och med hennes makes försvinnande. Hon beskriver sig häri som en ensamstående mor med en liten son, befinnande sig i ett ekonomiskt uselt och eländigt skick, efter att hennes make fallit i Pommern.  Dock ger ingetdera brevet någon uppgift om makens namn. I brist på andra då kända Blomenfeltar har man förmodligen antagit att Per Larsson Blomenfelt torde ha varit hennes make. En annan intressant sak är att det äldre brevet har Ramsiö som avsändarort. Frågan är om det är Ramsö, Vaxholm eller Ramsjö (X) det gäller.
 
Vidare, beträffande hennes make, sedermera sergeanten Johan Henrik Blomfelt, torde hans tilltalsnamn ha varit Johan, medan Henrik var hans fars namn. Han finns omnämnd sammanlagt fyra ggr i generalmönsterrullorna för Svea livgarde till fot 1710-11, varav två ggr endast som Johan Blumfelt resp. Johan Blumfeldt. En gång skrivs han också som Johan Henrikss Blomfält (s. 254).
 
I Svea artilleriregementesförsamling F:1 1735-85 Bild 27 står en Peter Blomfelt som begraven 1742-10-07. Före namnet står det hantg? af finska staten. Vet någon vad det första ordet är en förkortning av? Hursomhelst är det mest intressanta att även han, liksom Johan Henrik, verkar ha varit finländare. Samtidigt hävdar Elgenstiernas personregister att redan Henrik Mattsson Florin (d 1705) använde sig av detta efternamn. Hur det nu än var med det sistnämnda, så förekom namnet Blomfeldt/Blomfelt i Finland bevisligen redan 1710, alltså nio år före Samuel Florini adlande. Frågan är om någon känd Florinus, Samuel eller någon annan, bevisligen använde sig av detta namn redan före adlandet. Namnets ovanlighet vid denna tid får i varje fall mig att misstänka släktskap mellan Samuel, Johan Henrik, Peter och möjligen även Casper Fredrik samt Ottiliana.  
 
Anna Catharina Blomfelt, möjligen dotter till ovan nämnde Peter, gifter sig första gången med Petter Bergman och får med honom en son Johan Eric 1766-12-13 i Stockholm, församling mig okänd. Omgift (som änka) 1773-03-21 i Svea artilleriregementes församling med kår-sappeur Niclas Sjöqvist får hon en son Niclas 1776-07-15 (Svea artilleriregementes församling CI:3 Bild 174/sid 170) och avlider strax därefter i samma församling 1776-12-15, blott 36 år gammal. Ett av vittnena vid Niclas dop är f.ö. guld- och silverarbetaren Carl Fjellström, ett efternamn vi tidigare stött på i samband med Blomfeldtar.
 
Magdalena Blomfelt förekommer också i Sthlm 1757-60. 1757-02-04 får Johan Gyllen och Magdalena Blomfelt en oäkta son Johannes i Hedvig Eleonoras församling. Trots att de då ska ha avgivit äktenskapslöften gifter sig Öfverste Waktmästaren vid Kongl. Skatte Staten Johan Gyllen 1759-05-06 i samma församling med Maria Helena Teller. 1760-09-14 gifter sig Magdalena Blomfelt i sin tur i Stockholm med Jacob Schultz, församling mig okänd. 1760-11-03 föds i Sthlm ännu ett oäkta barn till M. B., dottern Anna Lovisa, församling mig okänd. Frågan är för det första om det rör sig om en och samma Magdalena Blomfelt och för det andra om hon är identisk med Casper Fredriks dotter.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-06-14, 23:35
Svar #4

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Kristian. Tack för alla dina spännande uppgifter. Jag ska titta igenom dessa riktigt imorgon. Jag håller det troligt, i alla fall öppet att Blomfeldts har anknytning till Florin/Florinus. Hittade Ottiliana Blomfeldts ena dotter, ogift, som död i Torneå ( HISKI )
 
Torneå - Tornio - begravda
 
 
Efternamn: BODIN => Bodin, Bodiniemi  
      Ålder
 
Död  Begravd  By  Gård  Person  Dödsorsak  år  m.  v.  d.
 
30.6.1770  2.7.1770  Torneå stad     Jungf: Charlotta Magdalena Bodin   andtåppa  36          
 
 original - PIK2: Fad: Kr: Befallningsm: Olof Bodin; Ottolana Blomfelt    
 
mvh
Carina

2012-06-15, 03:38
Svar #5

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tusen tack, Carina!
 
Man undrar just vad som fick Charlotta Magdalena att bosätta sig där. Att kusinen, Magdalena Blomfeldt, var bosatt och ogift i Nederluleå såväl 1760 (då hon som bekant bevittnade Daniel Bodins dop) som 1764 (se nedan) torde innebära att hon ej är identisk med namnen, gift i Sthlm med Jacob Schultz. Om den senare således ej var Casper Fredriks dotter, är ju frågan vems hon då var.  
 
Anders ANDERSSON  
 
Blev ett år.  
 
Far:   502 Anders NILSSON (1701 - 1772)  
Mor:   Catharina LARSDOTTER (1732 - )  
Född:   1764-02-11 Rutvik 8 Nederluleå Norrbotten 1)   Döpt till Andreas. Anteckningar om död i födelseboken. Dopvittnen: Capit. Herr Carl Fredrik Blomfeldt, Comminister Herr Hans Nordmark, Ländsman Olof Glad, Madame Maria Plantin, Mamsell Magdalena Blomfeldt i Gl Staden och hustru Brita Pärsdotter från Rutvik.  
Död:   1765-04-22 Rutvik Nederluleå Norrbotten 2)   1 år, 3 mån gammal. Död av okänd sjukdom.  
 
Vad gäller Ramsjö, finns det - förutom Ramsö, Vaxholm och Ramsjö (X) även ett finländskt Ramsjö i Ingå socken, Nyland. Vad som talar för Ramsö i Vaxholm är det faktum att det var där Arvid Appelgren dog i febr. 1701, i varje fall enligt Elgenstierna. Vad som talar däremot är stavningen och att varken någon Appelgren eller Blomfelt har noterats i kyrkböckerna och mtl för Vaxholms resp. Värmdö socken (där Ramsö återfinns i hfl). Ramsjö/Ljusdal (X) och - särskilt då - Ramsjö i Ingå socken bör därför undersökas närmare. Vi vet att Johan Henrik Blomfelt kom från Finland till Stockholm 1710-07-09, varför det är troligt att han också gifte sig i Finland. Någon vigselort på svensk mark står uppenbarligen ej att finna bland de många tänkbara socknar vi gått igenom. Till saken hör dessutom att Arvid Appelgren sannolikt var född i Finland (hans far var verksam där i varje fall 1632-1641) och därtill liksom sin far var herre till Malöholm i Finland. Var Malöholm ligger exakt är mig dock obekant.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-06-16, 02:33
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Ja, du har rätt, Kristian. Ovan nämnde hustru Anna Lenman heter Anna Klemm, så här med facit i hand  så ser jag att det står Klemm och inget annat.
 
Vad bra att du har undersökt de bevarade breven av Helena Johanna Appelgren. Det lutar åt att Ramsjö i Ingå sn, Nyen, kan vara det rätta Ramsjö. Jag har tittat igenom Ramsjö i Ljusdal ( X ) idag från 1700-1723, men hittar ingen direkt anknytning till någon av Blomfeldtarna och ej till någon Appelgren.  
 
Dock fanns det i Ljusdal släkt till personer som senare kom att vara i Kasper Fredrik och Ottilianas umgängeskrets.
 
5/1 1716 får Kapten Hr Johan Carl Grubb, sonen Johan Carl. En av faddrarna till Johan Carl är Kapten Herr Cnut Lagerblad som var kapten vid Hälsinge Regemente, död 1718, och som var gift med Judit Bruun f. 1699 i Gävle, vars mor är Elisabeth Holst, syster till Kasper Fredrik och Ottilianas umgänge Johan Holst. Judit Bruuns far var råd och handelsmannen i Gävle, Johan Bruun. Judit Bruun gifte om sig efter makens död med Otto Reinhold Fock.
 
Kapten Herr Johan Carl Grubb har anor från Grubbe i Umeå.  
 
Hr Johan Carl Grubb har en annan fadder till Johan Jacob 1716, George Reinholt Palmstruck, vilken även Kasper Fredrik Blomfeldt hade som fadder till något av sina barn.
 
Fler personer som finns i ljusdal är Ryttmästare Christian Böös. Namnet Böös förekommer i Livland, tror de blev adlade Drakenhielm. Blomfeldts hade Jacob Böös f. 1691 i Livland i sin närhet men om han är släkt med Christian Böös det känner jag inte till, eller om Christian Böös överhuvudtaget tillhör de Livländska Böös är för mig okänt.  
 
1700-1723, här följer fler personer i Ljusdal som jag inte kan koppla till Blomfeldt. Ryttmästare Mårten Thersmed, löjtnant Chrisopher Graff, Herr Ericus Isaeus, välboren herr Johan Ram, soldat Esbiör Bång, Fru Överstinnan Berents, Madam Maria Schröder, Madam Caharina Lyf, länsman Johan Delin ( mycket fadderskap med Johan Carl Grubbe ), länsman Delins hustru Margareta Nordelia, Komminister Petrus Wahlman, hustru Christina Wahlman gift med Johan Carl Grubb 1710, jungfru Catharina Wahlman, adjunkt och pastor Lars Wahlman, fältväbel och fänrik Anders Warg, fältväbel Olof Falck, löjtnant Magnus Gagge, överstelöjtnant Johan Henrich Böckler, sergeant Töris/Thyris Wetterberg, fältväbel Petter Rebroins, Hr löjtnant Lindstedt, finska löjtnanten Lars Malm, överstelöjtnanten herr Taube, jungfru Syster Taube, korpral Erik Bårman, kapten Anton Fredrik von Schantz, gift med Margareta Lohrman
 
Vid denna tiden så befann sig troligtvis syskonen Blomfeldt i Livland.
 
Ja, namnet Blomfeldt har ju bevisligen använts före Samuel Florini adlande 1719, det kan vara mycket troligt att de också tillhör Florin-släkten.
 
Just i byn Ramsjö i böjan av 1700-talet bodde Oluf Jonsson, Lars Jonsson och Jonas Jonsson. Jonas jonsson fick sonen Anders 1704 som sedermera blev Anders Sundwall, komminister i Hudiksvall.
 
Många namn känner man igen som finns runtomkring Kasper Fredrik och Ottiliana, men ingenting som leder till ett spår efter deras föräldrar. Troligt är då att de inte har mycket svenskt påbrå, men livländskt, tyskt, eventuellt också finskt påbrå, varför de ej går att hitta anorna.
 
Finns det någon ålder på Johan Henrik(sson) Blomfeldt vid hans död ? Kunde vara roligt att veta hur gammal han är gentemot Kasper Fredrik och Ottiliana, om han eventuellt är i ålder med dessa och skulle kunna vara ett syskon, eller om det till och med kan vara så att han är en trolig faderskandidat, likaså Didrik Blomfeldt som evenuellt var ifrån närheten av Märjamaa, men kanske han kan avföras som bror till Blomfeldts.  
 
Sedan är det väldigt mycket Carl Solander, Daniel Solander, Sophia Catharina Lundia omkring syskonen Blomfeldt, kanske att man ändå ska hålla dörren öppen för att det föreligger någon släktskap med Solander/Lundius. Sophia Catharina Lundias föräldrar, Carl Lundius och Gertrud Lohrman hade 18 barn, man vet ju inte moderns namn till syskonen Blomfeldt heller.
 
mvh
Carina

2012-06-16, 02:40
Svar #7

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Magdalenas broder, Wilhelm Bodin, var bosatt i Torneå och där verksam som tullskrivare åtm. 1751-64, vilket torde vara skälet till hennes flytt dit. De var tydligen kusiner till en Brita Klingberg, dotter till Olof Bodins syster Cecilia Olofsdotter. Deras farbror, tidigare nämnde häradsskrivaren Lars Olofsson Bodin, avlider i Nedertorneå 1757-01-14, 45 år gammal. Wilhelms vidare öden är mig dock okända.
 
Vidare, till min stora förtjusning noterade jag idag att det finns skrivelser till Kungl. Maj:t bevarade med såväl Casper Fredrik Blomfelt (1 st.), Olof Bodin/Ottiliana Blomfeldt (1 st.) och Samuel Blomfelt (13 st.) som avsändare. Dessa ska givetvis undersökas på Riksarkivet snarast möjligen. Två brev från den sistnämnde, daterade 1719-07-04 och 1755-04-06 verkar särdeles spännande. Dessa har nämligen förutom Samuel själv även hans rättsinnehavare som avsändare, vilket därför också med tanke på brevens dateringar och adresserad myndighet (Kammarkollegium) torde gälla hans adelskap. Därtill är fem brev daterade före adlandet, det tidigaste 1713-03-06.
 
Beträffande syskonen Blomfeldts ev. finländska ursprung må nämnas att Casper Fredrik enligt Steckzén inledde sin karriär som volontär i Nylands regemente (!) under överste Gotthard Wilhelm von Budberg som 1710 var stationerat först i Pernau, därefter i Riga som del av Rigiska garnisonsregementet. Till saken hör att de svenska trupperna där och då huvudsakligen ska ha bestått av finländare:
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Riga#1521_till_1721:_Kampen_om_Riga
 
Notabelt är också att samma namn ges de finländska Blomfeldtarnas barn på 1700- och 1800-talen som Diedrichs, Casper Fredriks resp. Ottiliana Blomfeldts: Henrik, Johan, Fredrik, Carl, Magnus och Wilhelm. En ren slump?
 
Även om det skulle visa sig stämma att Casper Fredrik och/eller Ottiliana faktiskt är födda i Riga eller i varje fall Livland, utesluter ju inte det i sig att föräldrarna härstammade annorstädes ifrån. Mina ögon förblir öppna...
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-06-16, 04:34
Svar #8

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Guldstjärna till dig, Carina, för din flit och imponerande associationsförmåga!  
 
Ju flera sådana här kopplingsnamn vi får, desto tydligare ser vi också vilka som s. a. s. kopplar mer än andra. Holst/Holtz, Bruun och Böös är ju onekligen exempel på sådana. En hel del av namnen du fann i Ljusdal förekommer även i Livland och Riga; Berents, Taube, Schröder, Warg och Falck synnerligen ofta.  
 
Jag tror som du att det är det finländska Ramsjö vi söker. Med tanke på Arvid Appelgrens prominenta ställning vore det ju högst besynnerligt om han inte nämndes alls i kyrkböckerna för den socken där han inte bara ska ha avlidit i febr. 1701 utan också bott sedan flera år dessförinnan.
 
Vad gäller Johan Henrik(sson) Blomfeldts ålder, finns den dessvärre ej angiven i generalmönsterrullorna. I hustruns brev anno 1713 nämns bara ett barn (Johan Jacob f. 1712), varför man kan anta att de gifte sig ett par, tre år tidigare. Med tanke på brevets natur hade hon ju säkerligen nämnt fler, om sådana funnits. Helena Johanna Appelgrens far ska ha varit född ca 1647 och en av hennes två kända systrar, Eva Christina föddes 1687-10-03 i Snesta, Spelvik (D). Då brevet anno 1708 är undertecknat Helena Johanna å hennes och hennes icke namngivna systrars vägnar, kan man anta att hon var äldst och därmed troligen född ca 1685.  
 
Johan Henrik Blomfeldt påbörjade sin militära bana tidigast 1709, varför man kan anta att han var i ungefär samma ålder. Men helt säker kan man ju inte vara. I annat fall är han onekligen en tacksam faderskandidat, ponerat att han också varit gift tidigare, gärna med en von Buddenbrock.
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-06-16, 19:05
Svar #9

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Du ska också ha en stor guldstjärna, Kristian, så mycket bra information du har fått fram.
 
Vad bra, då har vi en förklaring till varför Magdalena Bodin var hemmavarande i Torneå. Det visste jag inte att Olof Bodin hade en syster som hette Cecilia, ett namn som inte heller används till någon av Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldts döttrar, vilket än en gång visar det finare mödernet. Jag söker parallellt även efter Buddenbrocks samtidigt som Blom/Blomfeldt och då speciellt efter kvinnorna i släkten Buddenbrock. Dock syns inte dessa Buddenbrocks till så mycket i de svenska kyrkböckerna och jag tror att de är mer förekommande i Livland än här. Synd att kvinnorna är så dåligt nämnda i källorna, men syskonen Blomfeldts egna namn och namnval till barnen är klockrent Buddenbrockska.
 
Jättespännande att det finns skrivelser till Kungl. Maj:t bevarade, med både Kasper Fredrik Blomfeldt, Olof Bodin/Ottilana Blomfeldt och Samuel Blomfeldt som avsändare. Det kan ge ledtrådar.
 
Du kommer verkligen med bra uppgifter, Kristian. Det militära har jag inte så stor kunskap om men tycker det är roligt för jag lär mig samtidigt och det är alltid nyttigt.
 
Så Kasper Fredrik var vid Nylands regemente under överste von Budberg. Namnet Budberg klingar bekant men jag kan inte precis vid tillfället komma ihåg var jag sett detta namn. Det kan ge en indikation om att Kasper Fredrik även han hade någon sorts anknytning till Finland.
 
Ottiliana och Olof Bodin har i Nederluleå en jungfru Maria Niska f. 1736 ( stämmer ej, finns ej född det året i den församling som anges ), Luleå, boendes under samma hushåll verkar det som. Ottiliana är vid något tillfälle fadder i Nederluleå tillsammans med en jungfru Anna Niska.
Jag tror inte Niska är något närmare släkt eller bekant till Blomfeldts men jag tror att namnet Niska är finskt, men vågar inte säga det med 100 % säkerhet då jag inte har forskat i släkten Niska.
 
Ja, man kan undra om det är en slump att namnbruket är så likt de finländska Blomfeldtarnas barn. Personligen tror jag inte det är en slump, utan jag tror att släktskap kan förekomma dem emellan.
 
Hade Johan Henrik Blomfeldt varit far till Kasper Fredrik och Ottiliana, så är det som du skriver, att de säkert också hade nämnts i brevet. Bara bra när man kan utesluta. Han kan eventuellt vara en bror eller kusin.
 
Det är troligtvis syskonens far som fick namnet Blomfeldt och inte Kasper Fredrik själv. Hade Kasper Fredrik ( Fredrik Johansson Blom ) själv adlats med namnet eller fått namnet Blomfeldt så tror jag inte att Ottiliana också hade hetat Blomfeldt, utan bara Blom, Ottiliana Johansdotter Blom.
 
Vi får söka vidare. Ska kolla lite i Finland.
 
mvh
Carina

2012-06-16, 21:01
Svar #10

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej Carina!
 
Ju mer jag tänker på saken, desto mer misstänker jag att namnet Fredrik Johansson Blom är ett slarvfel. Skälen härtill är följande:
 
Att en ogift syster skulle ha övertagit sin brors soldatnamn verkar högst osannolikt. Namnet Blom förekommer bara en gång i samband med att Casper Fredrik 1711-11-30 avancerar till korpral nr. 106 vid Kapten Vergins kompani som ersättare till Jacob Eriksson Wittman. Om han nu bytte soldatnamn helt plötsligt, borde detta också ha noterats, vilket ej skett. Till samma kompani hörde också en Johan Johansson Blom (f. i Västergötland), vilket säkert kan ha bidragit till namnförvirringen ifråga.
 
Följaktligen tror jag som du att redan syskonens far hade namnet Blomfel(d)t/Blomenfelt och då återstår två möjliga kända släkter: Florinus/Blomfelt samt Blomenfelt. Vad gäller den sistnämnda, fann jag i ett tyskt adelslexikon på Krigsarkivet två tidigare ej nämnda söner (båda höga officerare) till Peter Blomenfelt med intressanta förnamn (varken Peter eller Lars, vad jag minns). Dessvärre var jag då för inriktad på Blom-spåret för att ens anteckna personerna ifråga, men detta skall göras redan nästa vecka. Uppgiften hos Schlegel & Klingspor att Johan Henrik Blomfelt tillhörde denna släkt samt namnet Peter Blomfelt (d. 1742 i Svea artillerireg. församling) håller den dörren fortsatt öppen.
 
Vad gäller Johan Henrik Blomfeldt så vet vi att han kom från Finland till Stockholm 1710, däremot inte om han var född där. Det kan mycket väl ha varit pga hans (blivande) hustru i Ramsjö (Ingå sn?) som han hamnade där. Det faktum att tiggarbrevet hade en generalguvernör som adressat stärker misstankarna att det rör sig om Finland. Endast Finland, Baltikum och andra ursprungligen icke-svenska provinser (Skåne, Pommern etc.) styrdes av generalguvernörer. Om Helena Johanna Appelgren befunnit sig i Egentliga Sverige, borde hon knappast ha vänt sig till en sådan. I brevet anno 1708 nämns f.ö. räntorna från Grimsholm. Det finns en ö i Helsingfors skärgård med detta namn.
 
Det ska bli spännande att se om vi bevisligen kan finna någon Florinus med Blomfelt som alternativt efternamn före 1719. Om så icke visar sig vara fallet, höjs i varje fall mina misstankar ännu ett snäpp mot den svensk-tyska ätten Blomenfelt. Tre omständigheter talar emot Florinus som stamätt. För det första är släkten en synnerligen väl dokumenterad sådan av Leif R. Blom och andra, enligt vilka inget belägg finns för att Blomfelt användes före Samuels adlande 1719. För det andra förekommer just de tyskklingande namnen Casper, Fredrik, Wilhelm eller Ottiliana ej hos generationerna bakåt. För det tredje verkar det osannolikt att Samuel Florinus skulle ha valt ett adelsnamn som redan burits av andra släktingar en generation tidigare.
 
Det mesta talar som bekant för att Casper Fredriks och Ottilianas far var militär. De var båda direkt och indirekt i krigsmaktens tjänst, så även Casper Fredriks äldste (och ende) son, Johan. Att Ottiliana tjänade som kammarjungfru hos överste von Buddenbrock pekar i samma riktning. Någon svensk (eller finländsk) faderskandidat under dessa omständigheter finns emellertid ej, men väl bland Peter Larsson Blomenfelts officerare till söner...
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-06-16, 23:34
Svar #11

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Det verkar väldigt logiskt det du skriver, Kristian  Du har rätt i att säkerligen hade Leif R. Blom ( tack Leif R. Blom ) funnit syskonen Blomfeldt, eller en fader Blomfeldt i Florinus/Blomsläkten om det funnits någon. Troligtvis kan vi nog avföra dessa som släktingar till syskonen Blomfeldt. Jag har läst mycket ikväll, nätuppgifter om Florin/Florinus/Blom men de har inte samma tyskklingande namn som syskonen Blomfeldt. Säkerligen och som du skriver så är deras namn tyskklingande och de är nog Balttyskar. Även von Buddenbrocks är tyskar till ursprunget, och bitvis tror jag att Blomfeldts och Buddenbrocks följdes åt, kanske både i Livland och som vi vet i Sverige.
 
Johan Henrik Blomfeldt vet vi inte, precis som du skriver, om han verkligen är född i Finland. Jag håller med dig om att det kan vara genom hustrun han har hamnat där.
 
Det låter troligt att de är av den tyska ätten Blomenfeldt. Mycket talar för det, då man inte finner något som helst spår här om deras föräldrar, men hittar släktsamband mellan många andra. Troligtvis följde de med militären och tjänsten hit, Ottiliana gifte sig med en från Piteå och blev kvar, Kasper Fredrik löd militärens order och tjänstgjorde vid Västerbotten regemente. Han verkade, levde, bildade familj och arbetade i många år här i Sverige, så även han blev kvar här.
 
Sedan tror jag att det eventuellt kan finnas fler syskon till Kasper Fredrik och Ottiliana, för åldersskillnaden var så stor, men avsaknaden av syskon i Sverige gör att jag tror att antingen förblev de bosatta i Livland eller att de fanns i Tyskland.
 
mvh
Carina

2012-06-17, 02:04
Svar #12

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tyskland kan idag måhända förefalla avlägset jämfört med Finland, men på den tiden var ju exempelvis Pommern (där också Peter Larsson Blomenfelt levde och verkade i Kolberg) en del av Sverige och avståndet därifrån till Riga var och är långt kortare än från Riga till Piteå. Den tidigare nämnde pommerske kaptenen och adelsmannen Carl von Blumenfeldt är onekligen son till den förre och således enligt resonemanget ovan en trolig farbror till syskonen Blomfeldt. 1692 ansökte han tydligen om medel för att kunna betala sin broders böter. Man undrar då så klart vem brodern var (Johann von Blumenfeldt?) och varför denne dömts till böter. Glädjande nog finns dokumentet bevarat i tyska Statsarkivet i Greifswald. Jag ska göra vad jag kan för att om möjligt få ta del av detta högoktaniga stoff vid tillfälle.  
 
Diedrich Blomfelt, Johan Henrik Blomfelt/Blomenfelt och möjligen även Peter Blomfelt (d. i Sthlm 1742) är således troliga syskon och/eller kusiner till Casper Fredrik och Ottiliana.  
 
Vigseln mellan de ponerade föräldrarna Johann von Blomenfelt och NN von Buddenbrock kan mycket väl ha ägt rum i dagens nätgenealogiskt sett tystlåtna Polen (dit bl a Kolberg och Elisabet Blomenfelts hemstad Köslin hör), vilket kan vara förklaringen till antavlans svarta hål och därmed denna diskussions längd.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-06-19, 04:15
Svar #13

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
I Neues allgemeines Deutsches Adels-Lexicon (Leipzig, 1929) nämns två söner till stadsmajoren i Kolberg och författaren Petrus Larsson von Blumenfeld: Daniel Friedrich och Carl Wilhelm von Blumenfeld, båda gardeskaptener i kurbrandenburgsk, senare i kunglig preussisk tjänst. Carl Wilhelm är onekligen identisk med den ovan nämnde kaptenen i Pommern. Med tanke på att Petri bevisliga dotter, Margaretha Persdotter (d. 1695) ej nämns kan man även misstänka fler syskon (läs: Johann). Vidare ska den tyska grenen ha slutits i och med Daniel Friedrichs icke namngivna barnbarns död 1793.  
 
Vad gäller vittnena till Johan Blomfeldts dop 1718 kan följande sägas delvis tack vare Martin Mårtensons Biografiska uppgifter över Underofficerskåren vid Kungl. Svea livgarde 1700-1784 (1959):
 
Sergeant Valentin Holtz är född i Finland 1693 och gm Märta Catharina Lilliebrunn 1717-04-19. OBS: mig veterligt stavas hans namn aldrig Holst!
 
Fältväbel Petter Lund är född i Sörmland 1686 och gm Ingeborg Boman. Han deltog liksom Casper Fredrik i slaget om Riga 1710.  
 
Jungfru Justina Groll är sannolikt en syster till Johans mor, Brita (Groll) von Weingarten och möjligen dotter till Nicolaus Groll/Catharina Kock, vilka 1700-01-10 får dottern Margareta i Storkyrkoförsamlingen. Det balttyska Groll är ovanligt i Stockholm vid denna tid, men förekommer desto ofta i Riga/Livland. I Finland har jag ej kunnat finna det alls vid denna tid. Följande bok bör hursomhelst kunna ge fler ledtrådar härtill: Groll, Släkten Groll i Stockholm, Stockholm 2009.  
 
Hustru Stina Bruno/-w tillhör möjligen den finländska, ursprungligen kurländska ätten Brunou/Brunow, alltså inte släkten Bruun. Förmodligen är hon identisk med Christina Brunou g 1714-01-17 m Johan Wix i Maria församling med vilken hon får dottern Maria Stina 1715-11-15 därstädes. Länkarna nedan ger en god inblick i denna ätts förgreningar. Vid samma tid fanns även en pommersk (!) ätt med samma namn, vilken hon troligare tillhör. Vad som talar härför är att ätten sedan åtminstone mitten av 1600-talet hade förgreningar i Stockholm; att hon ej stämmer in särskilt väl på någon av de Christinor Brunow som finns dokumenterade ur den finländska ätten nedan samt att samtliga dopvittnen vid dotterns födsel bär tysk-klingande namn.
 
Kopplingen mellan Brunow och Florin bör nämnas. 1694-02-25 vigs Elisabeta Joachimsdotter Brunou med Petter Nilsson Floryn (även stavat Floren/-t) i Katarina församling och får dottern Justina därstädes 1695-06-29.  
 
Även mellan Lilliebrunn och Brunow finns en koppling. Märta Catharinas farmor var Beata Brunow, dotter av amiral Jörgen Brynnielsson Brunow enligt Frälsesläkter i Finland intill stora ofreden av Jully Ramsay (1909-16). Gabriel Anrep (1858-64) hävdar däremot att farmodern var Märta Christina Brunow, vars föräldrar var major Carl Brunow och Christina von Lodhe.  
 
Apropå Florin får en Johannis (Hans) Florin och Christina Ehrstadia en dotter Juliana 1719-03-11 i Håverö, Stockholm.
 
På agendan härnäst står att låna Släkten Groll i Stockholm, undersöka nämnda brev till och från Blomfeldtar samt kika närmare på Riksarkivets fantastiska Livonica-arkiv, vilka rymmer alla bevarade livländska dokument från svensktiden. Jag är övertygad om att vi snart är i mål.
 
http://runeberg.org/anrep/1/0343.html  
 
http://runeberg.org/frfinl/0063.html  
 
http://www.genealogia.fi/genos/7/7_34.htm  
 
http://www.genealogia.fi/genos/37/37_19.htm  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-06-24, 18:49
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Kristian.
 
När det gäller släkten Bruno har jag kommit fram till samma slutsats som dig, att de kan vara av den finska med ursprung från Kurland Brunou / Brunow-släkten. Jag blir glad när jag ser att du har kommit fram till samma resultat som jag när det gäller Bruno.  
 
Överhuvudtaget är det mycket med namnet Bruun omkring ( inte i direkt anslutning men runtom till Blomfeldts ). Johan Holst hade en syster Elisabeth Holst gift med Johan Bruun, vars dotter Judit Bruun i sitt andra gifte var gift med Otto Reinhold Fock ( också ett känt namn i Livland. Namnet Holst stavas också Holtz ibland även i Gävle böcker. Holst är nog en försvenskning som blev till här i Sverige, och jag utesluter inte släktskap mellan syskonen Blomfeldt och Johan Holst. Jag misstänker att Marcus Holst, Johan och Elisabeth Holsts far härstammar från Tyskland.
 
Mer Florin-anknytning ?? Ottiliana Blomfeldt har till ett av sina barn en regementspastor Anders ( Andreas ) Wallenius. Anders Wallenius finns runtomkring år 1700 i Livland. Enligt HISKI finns det en Pastor Wallenii gift med Susanna Florina något årtionde senare i Finland.

2012-06-24, 20:49
Svar #15

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
 Ja, Kristian, det känns som om vi snart når i mål.
 
Syskonen Blomfeldt har båda två en Erland Noreen som fadder i Piteå och han kan vara borgmästaren i Gamlakarleby Erland N (1689 - 1766)  
 
Erland Noreen kommer från denna släkt http://www.nad.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=8341

2012-06-24, 21:23
Svar #16

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Carina: Bara en liten detalj. Judith Cambou (1659-1731) står med namnet Holstz i Skellefteå lfs AI:2 sida 168. Nåja, inte lätt att avgöra om hennes mans släkt skall egentligen stavas Holtz eller Holst.  
 
 
Tillägg:
I ett inlägg ovan från 18 maj 2012 kl.00:19 skriver du att Johan Holst hade en halvsyster Juliana von Ringenheim. Jag får inte uppgiften att stämma, för det står inget namn på mormodern till Sven Printz barn Gabriel döpt 1697 20/2. Judith Cambou var inte det i alla fall. 3 män och 3 kvinnor stod faddrar (det brukade vara ett jämnt antal av varje kön). Är denna Juliana identisk med Holstens piga Gunnilla, fadder vid Jöns Håkanssons dotter Karins dop i Gävle 1696 16/8? Och har personer med släktnamnet von Ringenheim måhända observerats i Baltikum?
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2012-06-25 09:00)

2012-06-25, 13:32
Svar #17

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Carina och Constantinus!
 
Att Holtz och Gävle-släkten Holst kan ha med varandra att göra och kanske rentav utgöra grenar av samma släkt förefaller således inte omöjligt. Vad gäller von Ringenheim har jag noterat en livländsk dragonkapten Johann Hindrich med detta efternamn.
 
Intressant koppling också mellan Florinus och Wallenius. Kyrkoherde Mårten Arvidsson Florini (d. 1731 i Kangasala) dotter Susanna Florina var tydligen gift 1:o med Isak Mattsson Tammelin, d. 1742 och gift 2:o 1751 med Isak Josefsson Wallenius. Mårten Arvidsson Florinus i fråga är f. ö. brorson till kyrkoherde Henrik Mattsson Florinus och således Samuel Blomfelts kusin.
 
Vidare, apropå den sistnämnde har jag ej stött på namnet Blomfelt före 1719. I sina brev skrivna dessförinnan heter han uteslutande Samuel Florin/-us.
 
En annan intressant sak som framkom vid genomgången av registren till Livonica var att en Hindrick Johan von Buddenbrock befann sig i Moisek?ll 1701. Moisek?ll är en liten stad i Viljandi (södra Estland), alldeles vid lettiska gränsen och nämns även intill Diedrik Blomfelts namn i Estniska adelsfanan 1710. Orten som tillhör Abja socken återfinns i SAAGA under den aktuella tiden Poltsamaa socken, vilken därför bör undersökas närmare:
 
http://www.ra.ee/dgs/explorer.php?tid=15&iid=200220012268&tbn=1&lev=yes&lst=2&ha sh=857368ff2da6a827d4576a7e45aa4cfd
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-06-25, 15:12
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Constantinus
 
Per Sundin svarar mig 10/5 i ett inlägg under släkter Holst så här:
 
[color=0000ff]Men när det gäller Gabriel Printzs fadder tillika mormor så tror jag att det står Marcus Holsts hustru och det skulle innebära att Gabriels mor Gunilla (egentligen Juliana von Ringenheim) skulle vara Judit Cambous dotter i ett tidigare äktenskap.[/color]

2012-06-26, 11:26
Svar #19

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Carina: Juliana von Ringenheim var dotter till kapten Gabriel von Ringenheim i Stockholm (död före 7/3 1684) och hans hustru Anna Maria Eberhard, som alltså var den mormoder som närvarade vid dopet i Gävle 1697. Juliana stod fadder vid hennes syskonbarn Johan Christian Brachfelds dop i Tyska fs 29/6 1688.

2012-06-26, 15:57
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Okey, Constantinus, ibland blir det fel, man får inte blanda in för många personer i denna diskussion, den är tillräckligt svår ändå och tillräckligt med folk att hålla reda på.

2012-06-27, 13:27
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Kristian, jag ska kolla i domböckerna i Nederluleå och Piteå. Vi får hoppas att någon av syskonen Blomfeldt förekommer där och att man via något mål i domboken kan få reda på släktförhållandet och kanske få svar på något om vilka deras föräldrar är.
 
Per Larsson Blumenfeldt i Kolberg verkar till att i nuläget vara ett riktigt alternativ, eller att syskonen Blomfeldt är barnbarn till honom, dock vet jag inte vid vilken tid Per Larsson Blumenfeldt föddes.
 
Tack för din redogörelse av släkten Groll i Livland. Brita är säkert från Livland hon också.

2012-06-27, 16:53
Svar #22

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Utmärkt idé, Carina!  
 
Jag är alldeles övertygad om att Casper Fredriks och Ottilianas far tillhör antingen ätten Blomenfelt eller Florinus, frågan är bara vilken. Somligt pekar i finländsk riktning, somligt i pommersk.  
 
Boken om släkten Groll finns f.ö. i Sverige endast på Stockholms stadsarkivs bibliotek och är tillgänglig först den 9 juli. Jag fortsätter under tiden att gå igenom mtl för Stockholms stad och söka efter Blomfelt i Livland/Estland.  
 
Vidare, vad gäller det mystiska Ramsjö bör detta trots allt ligga i Egentliga Sverige. Brevets adressat är nämligen Carl Gyllenstierna, generalguvernör för Hedvig Eleonoras livgeding, vilket omfattade Gripsholms, Eskilstuna, Strömsholms samt Vadstena län. Alla orter Ramsjö i Västmanland, Östergötland samt Södermanland är följaktligen värda att ses över.  
 
Vad gäller jungfru Charlotta Magdalena Bodin framgår av skrivelsen anno 1769 till Kungl. Maj:t att hon vid denna tid var svårt lungsjuk, utfattig och inneboende hos sin svåger i Björknäs, Nederkalix, lantmätare Anders Bergström, gm Maria Brita Bodin. Hennes ansökan om utökad pension beviljades.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-06-28, 00:59
Svar #23

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Petrus Larsson Blomenfelt gifte sig 1642-12-19 med Sofia von Braunschweig (f. 1625), blev adlad 1652 och avled i Kolberg i okt. 1660, vilket kronologiskt gör honom till en möjlig farfar. Tre barn har hittills identifierats, alla (utom Daniel) med hos syskonen Blomfelts barn återkommande namn: Daniel Friedrich, Carl Wilhelm samt Margareta.  
 
Vidare, beträffande Diedrich Blomfeldts vigsel i St. Mikaels församling, Reval har Mikko Lagerspetz på www.heraldik.se påpekat att just denna församling vid tiden huvudsakligen var finsk-svensk, vilket i den förres fall indikerar ett finländskt ursprung.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-06-28, 11:16
Svar #24

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket för upplysningarna, det känns som om svaret inte ligger så långt borta. Ska ägna eftermiddagen åt att söka i böckerna. Det är inget speciellt semesterväder  
 
Skriver sen

2012-06-28, 14:52
Svar #25

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Sammanfattningsvis kan man anta att Casper Fredrik och Ottiliana Blomfelt antingen tillhörde en finländsk släkt och då troligast en gren av Florinus eller den svensk-pommerska ätten Blomenfelt, adl. 1652. Fadern bör nämligen ha burit samma efternamn, då även dottern ifråga bar detsamma. Om nu Blomfelt hade varit ett soldatnamn, hade ju detta knappast ärvts s.a.s. i sidled. Således återstår endast ovan nämnda släktkandidater.  
 
Vad talar för finländskt ursprung?
 
Casper Fredrik påbörjade sin militära karriär 1710 i Riga som volontär i Nylands regemente under överste Gotthard Wilhelm Budberg. De svenska trupperna där och då var vidare huvudsakligen finländare.
 
Johan Henrik Blomfelt ska ha kommit från Finland då han 1710 började vid Livgardet till fot enligt Martin Mårtensons Biografiska uppgifter över Underofficerskåren vid Kungl. Svea livgarde 1700-1784 (1959).  
 
Samuel Florin fick detta namn vid adlandet 1719.  
 
Vid Casper Fredriks förstfödde, Johans dop i Stockholm 1718 är två av sammanlagt fyra vittnen finländare, sergeant Valentin Holtz samt fru Stina Bruno, möjligen tillhörande den finländska släkten Brunou/-w.  
 
En Petter Nilsson Floryn vigs med Elisabeth Joachimsdotter Brunou 1694-02-25 i Katarina, Stockholm.  
 
Diedrich Blomfelt vigs 1711 med Annika Berman i St. Mikaels församling, Reval, en församling som vid denna tid huvudsakligen var finsk-svensk.
 
Peter Blomfelt, verksam vid Finska Staten avlider i Stockholm 1742.  
 
Korpral Erik Hansson Blomfelt har till dottern Christina f. 1722 i Stockholm, Svea livgardes norra bataljon, en fadder Peter Falck, möjligen identisk med Peter Falck, gift med en syster till Samuel Florin d y. Den adlige kapten Hans Blomfelt som 1720 betalade sköldebrevsavgift är möjligen Erik Hansson Blomfelts far och/eller bror till Casper Fredrik och Ottiliana.  
 
Vad talar för Blomenfelt?
 
Mig veterligt finns ingen annan släkt (förutom en katolsk, sydtysk) med detta namn 1711 då Casper Fredrik Johansson Blomfelt dyker upp i rullorna första gången.  
 
Enligt Schlegel & Klingspor ska Johan Henrik Blomfelt/Blomenfelt ha varit ättling till Per Larsson Blomenfelt.  
 
Florinus-släkten är relativt väl utforskad, men inga belägg finns för att någon av dess medlemmar hetat Blomfelt, förutom Samuel Florin, som f.ö. aldrig använde detta namn före adlandet 1719.  
 
Casper Fredrik och Ottiliana är genuint tyska namn som mig veterligt ej finns belagda hos Florinus-släkten.  
 
Per Larsson Blomenfelt fick åtminstone tre barn, alla med namn som återkommer hos Casper Fredriks och Ottilianas barn: Daniel Friedrich, Carl Wilhelm samt Margareta.  
 
Förutom den finska ätten Brunou, fanns även en pommersk sådan med förgreningar i Stockholm. Mer talar för att ovan nämnda Stina Bruno liksom Elisabet Joachimsdotter Bruno tillhörde denna ätt.
 
Bland Diedrich Blomfelts dopvittnen i Märjamaa, Estland märks huvudsakligen (balt-)tyskar, dock inga med känd finländsk anknytning.
 
Vilken släkt vinner denna batalj?  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-06-28, 19:34
Svar #26

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack för din redogörelse, Kristian. Vad bra att du sammanfattade det hela. Ja, det lutar lite åt bägge hållen, både Florin och Blumenfeldt. När det gäller Stina Bruno så har jag ändrat uppfattning om hennes ursprung, jag ville ha det till att hon var av den finska släkten, visste inte om att det fanns en baltisk sådan men vid närmare titt på detta så är hon troligtvis som du skriver, av den pommerka ätten. Du är väldigt kunnig, Kristian.
 
Blomfeldt är ett namn som det inte finns en tillstymmelse till alls förrän 1711-1712. Hur är det med efternamn, ättnamn ? Får samma namn användas av personer som inte tillhör samma släkt/ätt. En möjlig tanke är ju att släkten Florin använde sig av detta namn redan innan 1719 eller att det finns en okänd gren av Florin-släkten.
 
Tyvärr känner jag ej till de tyska Blumenfeldtarna och vet inte riktigt var man letar och söker efter dessa förnågonstans, vilka arkiv.  
 
En möjlighet är att Kasper Fredrik och Ottiliana har fått sina tyska namn av ätten von Buddenbrock, då via mödernet och att de då bevarar de tyska namnen från den finare sidan av sin släkt, och att de då också kan vara av Florin-släkten ändå.
 
Jag tror att vi får försöka följa Buddenbrock. Kasper Fredrik och Ottiliana med föräldrar fanns nog i Buddenbrocks närhet. De kanske följdes åt under många år.
 
Ibland är jag tveksam till om fadern Blom verkligen är militär. En tanke är att han kan vara av borgar-släkt eller prästsläkt, eller han kan ha ett akademiskt arbete t. ex vid något universitet i Livland eller Åbo. En lärd man så att säga. Även Florin/Florinus-släkten var högreståndspersoner med kyrkoherdar bland annat.
 
Däremot är jag nästan säker på att syskonen Blomfeldt har ädelt blod i ådrorna via mödernet och t ex eventuellt kanske via sin farmor. Ser man i böckerna så var det ganska vanligt att en kvinna av ädelt blod gifte sig med t ex en kyrkoherde som inte var adlig men ändå en högreståndsperson och på grund av nedgifte blev de ofrälse till slut.
 
Jag har själv följt en annan adelsläkt, ej i Norrland utan i Småland, där adelsmannens barnbarns barn blev fattiga torpare.
 
Döm om min förvåning när jag har följt personerna omkring syskonen Blomfeldt när jag upptäckte att en del av dessa har sitt ursprung i Småland.
 
Faddern Sophia Chatarina Lundias far Carolus/Carl Lundius är född på 1630-talet i Jönköping ( F ), Småland.
 
Kyrkoherden Bero Johannis son Johan Printz, är stamfar för adelsätten Printz.  Bero Johannis är född i Bottnaryd ( F ), Småland. Namnet Printz kanske inte finns direkt i anslutning till Blomfeldtarna men förekommer runtomkring. Johan Printz har en dotter som var gift Pilefeldt, en annan dotter var gift Du Rees ( Du Rietz ?? ).
 
I Kasper Fredrik Blomfeldts son Johan Blomfeldts bouppteckning så är den underskriven av Daniel Pihlfeldt.
 
Faddern Erland Noreen har en farfar eller farfars far som är född i Kånna ( G ), Småland.
 
F-län är Jönköpings län och G-län är Kronobergs län. Dessa är grannlän. Avståndet mellan Kånna ( G ) och Jönköping ( F ) är med dagens mått mätt ca 11-12 mil.
 
Vi får jobba vidare.
 
mvh
Carina

2012-06-29, 13:18
Svar #27

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack för länken till Hindrich Johan von Buddenbrock, Kristian.
 
Detta är bara hypoteser. Namnen på en del personer till länken du angav är bekanta namn. T ex Nicolaus Norman som bor i Piteå 1688, vars dotter Sara Nilsdotter Norman är gift med Christopher Meyer, de får barn i Piteå 1688. Sara Nilsdotter Norman och Christopher Meyer finns år 1700 i Maisekull. Sara Nilsdotter Norman är fadder i Maisekull år 1700 till Arrendator Nils Normans dotter Anna Magdalena. Enligt av mig obekräftade nätuppgifter så är Sara Nilsdotter Norman en syster till pastorn i Riga, Andreas Nortman.
 
Ytterligare hypoteser. Vidare så lever det en släkt Wris omkring Miasekull också, eventuellt kan det vara medlemmar av ätten Fries.
 
Fler personer i denna församling åren runt 1700:
 
Catharina Unonia ( förekommer endast en gång som fadder till ett barn )
Johan Hansson Schultz
Hans Juri von Friediman
henrich Pihlenberg
Erik Bagge
Jungfru Christina Fortelia alt. Forselia
Johan Wickman Reuter
Thomas Öhmann
Anna Margareta Öman
Jochom Schmit Rogonn
Nicholas Brand
Corporal Brand ( kan ev vara identisk med Nicholas Brand )
Löjtnat Möllerus
Henrik Honnon
Christina Catharina Zimmerman
Herman Koskull
Herr Hauptmann Brunst
 
fortsättning följer såsmåningom

2012-06-29, 13:33
Svar #28

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Anna Magdalena von Tiesenhausen tillhör också skaran av ovan nämnda personer.

2012-06-29, 20:46
Svar #29

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag tror att Kasper Fredrik Blomfeldt och Ottiliana Blomfeldt på något vis kommer från von Tiesenhausen, von Buddenbrock, Wolffeldt med flera. Det gäller bara att få ihop det. Balttysk adel i Livland, synd att fadern Blom/Blomfeldt är så anonym. Man läser om adeln runtomkring syskonen och via Runeberg så kommer de flesta släkter fram och när de blev adlade men ingenting om någon Blom adlad Blomfeldt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna