ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012  (läst 4231 gånger)

2012-07-09, 18:57
läst 4231 gånger

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Intressant att Daniel Skragge Lagerborg, gm Sofia Elizabeth von Rohr, är adjutant vid Buddenbrocks reg. i Riga 1709-12-10. De rörde sig säkert i närheten av varandra, både Blom/Blomfeldts och Skragge/v Rohr. Eventuellt kan det vara som du skriver att Casper Händel kan vara syskon till Blomfeldts eventuella mor, Anna Catharina Hendel. Dels namnet Kasper kan komma därifrån, men jag tror även att de är släkt på något vis med Buddenbrocks, Cronmans med flera ändå. Namnet Ottiliana verkar vara ett namn som bärs av adeln och högreståndspersoner så långt bakåt i tiden som detta är, namnet Ottilia började väl användas mer bland allmogen några decennier senare.
 
Jag skulle tro eller jag ponerar att Hust. Catharina Blom som är fadder till sjöman Mårten Bergs och Margaretha Stephansdotters son, Fru Margareta Blom, Didrik Blom, Hr Aud. Daniel Bloom och så syskonens far Johan Blom är syskon.
 
Själv tycker jag att det talar för att Johan Blom och Anna Catharina Hendel är deras föräldrar, än så länge i alla fall. Men det får stå öppet än så länge. Namnen Anna och Catharina använder syskonen Blomfeldt också som namn på sina döttrar.

2012-07-09, 19:16
Svar #1

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
[color=119911]Ponering igen eller en hypotes[/color]. Syskonen Blomfeldt  blev föräldralösa relativt tidigt. Kasper Fredrik, som du skrev, Kristian, blev eventuellt förmyndare till den yngre systern. När Kasper Fredrik var ute på militära uppdrag så trädde släktingar in och tog hand om Ottiliana som när hon blev tillräckligt gammal blev Överste von Buddenbrocks kammarjungfru. Det var säkert inte vem som helst som fick arbeta som kammarjungfru hos en överste, troligt är att Ottiliana var släkt med Buddenbrock så de på så sätt såg till att hon fick försörjning tills den dag hon skulle gifta sig, som sagt, [color=119911]bara en hypotes men som kan vara trolig[/color].

2012-07-09, 19:24
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Kristian, är din ana Fredrik Bodin och hustru Lagerborg ? Har du von Rohr, Lagerborg bland dina anor ? Spännande i så fall.

2012-07-09, 20:01
Svar #3

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Skulle någon vilja hjälpa mig att tyda Jakob och Johannes, AIa:1 1672-1690, bild / 18 sid / 15
 
Det är någon sorts längd av något slag gjord 18/3 1672, där står Johan Bloms namn med

2012-07-09, 20:32
Svar #4

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Det är en längd över kristendomskunskapen.

2012-07-09, 20:56
Svar #5

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Det är en husförhörslängd, och de räknar upp vilka som bor i respektive hus, troligen kan det tolkas som att i Johan Bloms bor det de som är uppräknade under honom, en Jochim skomakare, Thobias sadelmakare, Hindrik guldsmed osv. Kolla även en liten anteckning på inneromslaget till volymen, innan själva boken börjar så nämns en Erik Skragges hus osv...

2012-07-09, 22:32
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil

2012-07-10, 01:58
Svar #7

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Strålande insatser, Carina och Leif!  
 
Nu börjar det brännas på riktigt! Idag på Riksarkivet fann jag också Casper Fredriks personliga meritförteckningar från 1757 resp. 1760. Tack för tipset, Leif! Bara att få ta del av Casper Fredriks egna ord och handstil var en adrenalinkick av rang. Däri uppger han också 1690-12-12 som sitt födelsedatum och Riga som sin födelsestad. Vidare stavar han sitt namn Caspar Friedrich Blomfeldt och säger sig ha inlett sin militära karriär som volontär i Riga 1710 vid överste Buddbergs regemente. Som om inte detta vore nog hade han också bokstavligen förseglat CV:t ifråga med sitt personliga sigill, ett sigill som är identiskt med Johan Jacob Blom(en)feldts: sköld: delad, i övre fältet ett gående lejon i högra tassen hållande en värja, i nedre tre rosor på stjälkar uppväxande från en uppskjutande kulle. hjälmprydnad: en uppskjutande harneskklädd arm svingande ett svärd. Med andra ord tillhör Casper Fredrik och Johan Henrik Blomfelt bevisligen samma släkt (såvida inte heraldikern ifråga har tagit fel på person) och verkar heller ej tillhöra Blomenfelt, vars sköld ser helt annorlunda ut. Jag ska snarast försöka finna reda på källan till uppgiften om Johan Jacobs sköld.  
 
Utmärkt analys av dopvittnena, Carina! Spännande med Bruno-kopplingen mellan Didrik Blom och Casper Fredrik. Kanske dyker det upp fler exempel framöver. Maria Schraggenschildt är vidare identisk med Maria Schraggenschiöld, som även hon härstammar från Nyen, Ingermanland och således är en del av den ingermanländska flyktingkolonien i Stockholm, beskriven i den högintressanta Genos-artikeln ifråga.  
 
Jag tror som du, Carina, att Blomfelt och von Rohr har ett gemensamt förflutet och då ligger ju Ingermanland nära till hands som en misstänkt koppling; Sophia Elizabeth von Rohr, liksom hennes far var födda där. Fredrik Bodin och Inga Catharina Lagerborg är f.ö. mina fm ff mm ff/fm. Jag tror också att syskonparet är släkt med Henrik Magnus v. Buddenbrock, exakt hur återstår dock att se. Låt oss i vidsynthetens namn ånyo gå igenom de befintliga födelseböckerna i Riga 1688-92, för att se om det överhuvudtaget finns någon Casper, Fredrik eller Casper Fredrik född 12 december eller dagarna däromkring. Om så ej är fallet, är han antingen född i ngn av de stadsförsamlingar, vars födelseböcker ej finns bevarade (är dock osäker på vilka dessa i så fall är, om de ens finns), född i ngn närliggande socken eller född i samband med någon föräldrarnas tillfälliga resa annorstädes.  
 
Spännande uppgift om Johan Blom i Jakob och Johannes församling, inte minst då en Hindrik guldsmed bor där. Ovan nämnde Didrik Blom är guldsmed. I sammanhanget erinrar jag mig också Anna Catharina Blomfelt, omgift (som änka) 1773-03-21 i Svea artilleriregementes församling med kår-sappeur Niclas Sjöqvist , med vilken hon får en son Niclas 1776-07-15 (Svea artilleriregementes församling CI:3 Bild 174/sid 170) och strax därefter avlider i samma församling 1776-12-15, blott 36 år gammal. Ett av vittnena vid Niclas dop är nämligen guld- och silverarbetaren Carl Fjellström, ett efternamn vi tidigare stött på i samband med Blomfeldtar.  
 
Vad gäller Ottiliana fann jag också en ansökan om utökad änkepension från henne till Statskontoret, daterad 1757. Ansökan beviljades bl.a. med hänsyn till avsändarens gudfruktiga och dygdesamma leverne.  
 
Jag gick även igenom Adels bouppteckningar från 1736 och framåt. Den enda där förekommande Blomfeldt är Margareta Friedenreich, Samuel Blomfelts hustru, avliden 1748. Huruvida det förekommer Blomfeldtar i äldre bouppteckningar eller ej återstår att se.  
 
Betr. löjtnant Carl Blomfelt i Finland, begär denne avsked 1813 efter att ha varit i tjänst sedan 1783. Jag misstänker att han är identisk med den Coopv. capit. Carl Fredrik Blomfelt, omgift i Borgå 1820-02-13 med jungf. Sofia Holmström.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-07-10, 06:41
Svar #8

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Kristian: Jag skulle tro att guld- och silverarbetaren Carl Fjellström är döpt på juldagen 1746 i Karlskrona amiralitetsförsamling. Hans föräldrar var doktor Johan Fjellström (1699-1760) från Silbojokk och välborna Anna Maria Anckarfjell (1716-1749) vars  släkt har finskt ursprung. Fadern blev senare omgift med välborna Charlotta Eleonora von Numers (ca 1721-1772), vars farfars far Lorens von Numers var borgmästare i Narva och som hade släktmedlemmar boende i Livland vid krigsutbrottet. I  översikten återfinns namnet von Tiesenhausen som nämnts i denna tråd.

2012-07-10, 11:42
Svar #9

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
[color=0000ff]Gratulerar till genombrottet , Kristian, strålande[/color] . Ja, det måste vara en adrenalinkick att få hålla i Kasper Fredriks meritförteckningar och att få se hans egna ord och skrift. Jättebra att få veta att Johan Jacob Blomfeldt och Kasper Fredrik Blomfeldt tillhör samma ätt/släkt.
 
Det är inte dåligt att ha så intressanta anor såsom von Rohr, Cronman och Lagerborg.
 
Du har gjort ett riktigt värdefullt genombrott igår, Kristian. Tack.
 
Tack även till Constantinus för informationen om Carl Fjellström.

2012-07-10, 20:18
Svar #10

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hittade detta. Henrik Magnus von Buddenbrock var 1706 kapten i Småländska inf:regementet. Kan tänkas att det kanske är lönande att titta på detta, fast jag inte riktigt vet hur man gör. Militären är inte min starka sida  
 
http://www.bbl-digital.de/eintrag/Buddenbrock%2C-Heinrich-Magnus-v.-seit-1731-Fr h.-1685-1743/

2012-07-11, 19:29
Svar #11

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Carina och Constantinus!
 
I Stadsarkivets samtliga personregister (med res. för luckor i mtl 1712-16) för Stockholms stad perioden 1683-1740 förekommer endast en Blomfelt, underofficeren Johan Blomfelt (dvs Johan Henrik Blomfelt), mantalsskriven 1711 med icke namngiven hustru och utan tjänstefolk på sid 14, Norrmalms västra övre del. På samma adress bor även rustmästardrängen Tomas Eskilssons änka, hust. Maria Andersdotter: Bildid: A0057017_00012
 
Vad gäller Ramsjö så är det trots allt Ramsö, Värmdö socken vi söker. Här begravs Arvid Appelgreen på stora gången i Kyrckian, mit för Ramsiö grafwen 1704-02-11. Vidare begravs här salig Fru Brita Apelgreen ifrå Ramsö 1706-06-01, 64 år. Ramsö stavades f.ö. omväxlande Ramsiö eller Ramsö vid denna tid. Då emellertid ingen vigselnotis mellan Johan Henrik Blomfelt och Helena Johanna Apelgreen står att finna i Värmdös vigselbok, kan man anta att de vigdes i Finland eller troligare i Svea livgardes norra bataljons församling 1710-1711 (vigselboken är ej bevarad före 1718).
 
Jungfru Justina Groll är med all sannolikhet dotter till konstapeln vid Kungl. Amiraliteten, ovan nämnde Hans Groll (d. 1712) och Margareta Persdotter (d. 1691). Enligt den senares bouppteckning hade paret fyra gemensamma barn: Anna (10 år), Ingeborg (8 år), Lars (6 år) och Justina (3 år). Hans gifte senare om sig med Catharina Pålsdotter (d. 1695) med vilken han ej fick några egna barn. Catharina Pålsdotter hade emellertid tre barn från ett tidigare äktenskap, enligt hennes bouppteckning (1697: nr. 1342). Ovan nämnda Maria Gråhl var Hans tredje hustru, f. Cortman och avliden 1740. De fick två söner, Hans och Jacob. Någon dotter Brita nämns alltså ej, varför man får förmoda att hon var en av Catharina Pålsdotters tre icke namngivna döttrar från sitt tidigare äktenskap och således Justina Grolls styvsyster.
 
Vad gäller finländska och livländska flyktingar i Stockholm 1712-1721 rekommenderas länken nedan. Jag bifogar här de personer jag särskilt noterat:
 
42 Okänd, Capitains fru
fr: Riga. b: 1. gm: Frans Wirgin, Capitain. _barnet litet, Mannen bortförd till Rysland.
 
57 Christina Blom, Gevaldiger Leutenants Enkia
fr: Riga. b: 2.
 
90 Maria Schraggenshöldh, Ryttmästare Enkie fru
b: 1. l: nej. gm: Nattbohm, Ryttmästare. _med ett barnabarn och 1 piga.
 
154 Catharina Jacobi, Secret. Enkia
fr: Ösel. b: 2. l: nej. gm: Wolstenius, Secreterare.
 
187 Margareta Wulf, Förare Enkia
fr: Riga. p: 1. l: nej. gm: Nils Lillia, Förare.
 
232 Annika Swan, Constapels Enkia
fr: Riga. b: 2. l: nej. gm: Lövendahl, Constapel. _Constapeln under Artolleriet i Riga.
 
299 Maria Schraggenschiöld, Ryttmästar Enkiefru
b: 1. l: nej. gm: Nötebom, Ryttmästare. d: 2 term. _med ett barnbarn.
 
369 Catharina Wickhardt, Sergiants Enkia
b: 1. d: 1 term.
 
469 Catharina Blumin, Constabels Enkia
l: nej. gm: Lycka, Constabel. d: 1 term.
 
547 Jacob Wijkman, Lijnwäfware
b: 2. l: ja. d: 1 term.
 
1041 Sophia Catharina Pheil, Lieutnants Fru
fr: Riga. b: 1. gm: Ehrenreuter, Lieutnant. d: 3 kv, 4 kv.
 
5024 Wilhelm Pihl, Häradsfogde
fr: Åland. _häfftar för swåre balance och annat answar Fögderiet och så af Fienden ödegjorts.
 
5177    Brommenstedt, Lagman
fr: Karelen. _Lagman uti Carelska Lagsagu.
 
5255 Johan Holst, Rådman
fr: Uleåborg.
 
5258 Blom, Rådman
fr: Uleåborg.
 
5259 Blom, Organist
fr: Uleåborg.
 
5278    Kråka, Stadstienare
fr: Jakobstad.
 
5338    Samuel Bark, LandsCammererare
fr: Nyl. Tavast.län. _niuter dess förra häradsskrifware Löhn fult uth.
 
5401    Pett. Watz, Landtfältskiär
fr: Österbotten.
 
5533    Jacob Wijkman, Borgmästare
fr: Borgå. d: 8.12.1720.
 
5955    Catharina Blumin, Constabels fru
 
6036 Elisabeth Grubb, Pastors dotter
fr: Åland. _Sal. Past. Nils Grubbs dotter.
 
6148 Schraggenskiöld, Capitens Enkia
l: nej. gm: Nöttbohm, Capiten. d: 23.8.1707.
 
6203 Anna Pehrsdotter Biöös, Piga
fr: Narva. d: 29.6.1708. _fattig, först flychting if. Narfwen och sedan if. Borgo.
 
6231 Schraggenskiöld, Madam
d: 27.1.1709.
 
6600 Gertrud Martens, Probstinna
i: Åbo stift. d: 4.8.1710.
 
6632 Stina Hultz, Räntmesterska
fr: Narva. i: Åbo stift. d: 24.11.1710.
 
6652    Walborg Nieroot, Skrifwar Enckia
fr: Viborg. i: Åbo stift. l: nej. gm: Bertill Lenki, Skrifware. d: 18.1.1711.
 
5431 Wargentin, Notarie
fr: Åbo.
 
7196    Anna Beatha Planting, Borgar änka
fr: Gamlakarleby. i: Järvsö sn. f: 1. l: nej. gm: Johan Thomasson Tast, Borgare. _uthfattig.
 
7296    Hans Henrich Barck, Häradzskrifvare
fr: Nyland. i: Vittinge. b: 6. l: ja. _barnen små omyndiga, utfattig, och har tillfälle at kunna förskaffa sig födan.
 
8910 Johanna Ottiliana Aminoff, Majors fru
i: Västerbotten. gm: Bernts, Major. d: 9.4.1715.
 
http://www.genealogia.fi/hakem/flykting/flykting33.htm
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-11, 22:02
Svar #12

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack, Kristian, vad mycket information.
 
Troligtvis är det så då som du skriver att Britta är styvsyster till Justina Groll, en mycket tänkbar förklaring. Då har jag tänkt som så att Justina Groll är fadder från Britas sida och att eventuellt Stina Bruno är en fadder från Kasper Fredriks sida, men det återstår att se.
 
Eventuellt att Johan Henrik Blomfeldt är en bror till deras far alternativt bror till syskonen Blomfeldt själva eller att Johan Henrik Blomfeldt har varit gift i ett första gifte som ej har kommit med bland anteckningar med mera, och som då i sitt första gifte har i alla fall barnen Kasper Fredrik och Ottiliana, men det är svårt att veta då vi inte har en ungefärlig ålder på Johan Henrik Blomfeldt. Jakob Johan Blomfeldt och Kasper Fredrik Blomfeldt hade samma sköld och sigill.
 
Tack för länken. Letandet fortsätter och det känns som om vi är ett steg närmare mål.
 
Sedan tror jag inte vi ska släppa Johan Blom som finns i husförhörsboken ovan, då jag tror att det är Norrmalm han bor på 1679
 
mvh
Carina

2012-07-11, 22:16
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Nr 154 Catharina Jacobi, Secret. Enkia, ovan kan eventuellt vara släkt med Kasper Fredriks kollega/vän från Livland, Friedeman Gotlob Jacobi. Jag har för mig att någon av syskonen Blomfeldt är fadder till något av Friedeman Gotlob Jacobis barn födda i Piteå. En annan fadder till Friedeman Gotlob Jacobis son är Karl Wilhelm Jacobi, kyrkoherde uti Livland.

2012-07-12, 02:37
Svar #14

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Bravo, Kristian! Då har vi nog hittat Casper Fredrik Blomfelts svärföräldrar i Maria fs:
 
Lärftskrämaren Gabriel Mejnertsson [Gart] (begravd 1690 1/8) trädde in i äktenskap 1673 24/2 med skutskepparen Pål Clemetssons (begravd 1678 26/4) dotter Catharina (död 1695).
 
Föräldrarna efterlämnade tre barn: Maria, Brita och Mejnert. En ytterligare dotter Catharina, döpt 1680 28/10, begravdes 8 veckor gammal 1681 8/1. Brita döptes 1682 23/11, men hon var troligen identisk med det barn som begravdes 1684 7/7 eftersom Britas ålder uppgivits till 7 år i faderns bouppteckning 1691 (nr. 1628) och till 11 år i moderns bouppteckning 1697 (nr. 1342). Brita bör således vara född omkring 1685, vilket stämmer bra med kaptenskan Brita Blomfelts dödsnotis från 1761 13/6 (bg. 19/6) om 75 års ålder i Nederluleå lfs. Nu börjar jag undra om Gart = de Weingardten? Eller så är stavningen Weingarten en förvrängning av namnet Mejnert?
 
Också värt att notera är att Catharina Pålsdotters svåger var en hökare Tomas Persson. Dennes syster Margareta (död 1691 24/3 enligt bou) var konstapeln Hans Hansson Grolls första hustru.
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2012-07-12 02:39)

2012-07-12, 05:04
Svar #15

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Synnerligen intressanta uppgifter!  
 
I primärkällorna har jag endast sett namnen Brita von Garten, von Garden resp. Groll. Weingarten heter hon dock hos både Adam Lewenhaupt och Steckzén. Huruvida den senare blott kopierat denna ev. missuppfattning (månne i brist på någon känd släkt von Garten) från Lewenhaupt eller ej låter jag vara osagt. Förbryllande hursom då Steckzén annars förefaller minutiöst källkritisk.  
 
Icke desto mindre är jag övertygad om att Gabriel Gart och Catharina Pålsdotter verkligen är svärföräldrarna ifråga. Mer än det mesta talar därför. Vi ges en förklaring till Britas varierande efternamn, emedan hennes biologiske far dog så pass tidigt. Att ett enstavigt efternamn kunde få efterledet -en var ganska vanligt (jfr Blum-en), liksom prepositionen von (jfr von Blohm). Däremot har jag aldrig sett namnet Weingarten utan Wein-. Att en sådan feltolkning överhuvudtaget skulle ha skett förefaller osannolikt och ännu mer så då detsamma isf skett två ggr (vid vigseln med Casper Fredrik samt vid sonen Johans dop). Om uppgiften trots allt stämmer, torde det röra sig om hennes förre makes efternamn.  
 
Hans Groll var vidare även han lärftskrämare (vid sidan av att vara konstapel) och bosatt i Maria församling. I sammanhanget bör även lärftskrämaren Johan Blom noteras, omnämnd 1707-12-19 i registret Borgare i Stockholm 1689-1750. Möjligen är denne identisk med den J.B. Carina nämner ovan 1679. Hans Groll är f.ö. mantalsskriven i Maria västra del (Lilla Bastugatan), såväl 1703 (s. 53) som 1711 (s. 169), liksom även skepparen J. Bruno 1703 (s. 53) och 1711 (s. 170). En lärftskrämaränka Helena Blom (g. Scherech) är även hon bosatt i samma stadsdel 1711 (ss. 22 och 124), liksom Maria Schraggenschiöld (änka efter Notebeck) 1703 (s. 13).  
 
Vad gäller Johan Blom i mtl har jag noterat fyra personer med detta namn 1711 (dock ingen 1703!): Johan Johansson Blom (möjligen Casper Fredriks kompanibroder) i Maria Magdalenas inre (s. 118), bryggaren J.B. i Katarina södra (s. 278-279), sadelmakaren J.B. i Norrmalms östra (s. 145-146) samt gardeskorpral J.B. ibid. (s. 183). Den sistnämnde är sannolikt Casper Fredriks kompanibroder och således ev. identisk med Johan Johansson Blom nämnd ovan.  
 
Johan Blomfelt är förresten även med på listan över ståndspersoner i Norrmalms västra övre del 1711: A0060253_00006 Så är f.ö. även grannen och cammarskrif. David Rohr. Vad gäller Johan Henriks ålder hoppas jag kunna få reda på detta genom att gå igenom de aktuella rullorna på Krigsarkivet vid tillfälle. Med tanke på att han påbörjade sin militära karriär 1709 kan man anta att han är i Casper Fredriks ålder. Om han varit far till Casper Fredrik och Ottiliana, borde dessa (i varje fall systern) rimligen ha nämnts i Helena Johanna Apelgreens (f. ca 1685) brev till generalguvernören Gyllenstierna 1713. Där nämns dock endast ett barn, en son (Johan Jacob). Men som sagt, helt säker kan man inte vara.  
 
Hans Grolls och Margareta Persdotters dotter Anna vigdes 1706 enligt Lennart Groll med Erich Hoffman och avled som änka 1732. Hans Grolls och Maria Cortmans son Hans flyttade vidare till St. Petersburg, medan brodern Jacob hamnade i Arboga.  
 
Jag tror som Carina, att Catharina Jacobi kan vara en släkting till Friedman Jacobi. Intressant också med Ösel -Öselhof var en av Heinrich Gotthard von Buddenbrocks (Henrik Magni far) sätesgårdar.  
 
Beträffande Johan Jacob Blomfelts med Casper Fredriks identiska sköld hänvisas till Kungl. Maj:ts arkiv, Eder nr. 235 (Riksarkivet), vilket bådar gott.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-07-12, 11:53
Svar #16

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Ja, jag håller med Constantinus, synnerligen intressanta uppgifter. Ska studera dessa noggrannare. Du är skicklig, Kristian.
 
Nr 5401 ( i listan ovan ) Pett. Watz, Landtfältskiär fr: Österbotten. Det finns en Pär Watz år 1719 i Ljusdal då han förekommer som fadder tillsammans med Kaptenskan Christina Grubbe ( Ljusdal CI:1, bild / 46 sid / 41, hoppas källhänvisningen är rätt för jag har skrivit av så många källhänvisningar så det är svårt att skilja dessa åt på det här pappret )

2012-07-12, 12:29
Svar #17

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Nr 6148 Schraggenskiöld, Capitens Enkia l: nej. gm: Nöttbohm, Capiten. d: 23.8.1707. Capitens änka behöver ej vara identisk med Maria Schraggenskiöld, någonstans har det blivit en sammanblandning om maken Nöttboms död.
 
Hittade detta på nätet, avscannat ur en bok, Maria Schraggenshiöld, död efter 1713, gift 1. med Rådsförvanten i Nyen, Hans Wegener, gift 2. med Johan Jörgen Nötebom, d. 1676, gift 3. med en okänd.
 
Omkring år 1700, på tal om namnet Wegener, så finns det en Antoni Wegener i Dorpat.

2012-07-12, 13:07
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Maria Schraggenskiöld förekommer ett flertal gånger i listan ovan och anges då som ryttmästaränka. Om hon skulle vara identisk med ovan nämnda Schraggenskiöld Capitens änka, och här anges också maken heta Nöttbom, men hans yrke är inte ryttmästare utan kapten.
 
Jag tror att de har blandat ihop Maria Schraggenskiölds makar, och är hon då som den avscannade boken anger, gift en tredje gång med NN, så är det troligtvis den tredje och siste maken NN som var kapten.
 
Då kommer tanken och en hypotes att denna kapten heter Johan Blom. Fast jag undrar om inte Maria Schraggenskiöld är i äldsta laget för att vara syskonen Blomfeldts mor. Biologiskt får hon ha gift sig mycket ung, och inom loppet av några få år hinna bli änka två ggr. Nåja, det återstår att se. Det är kanske ingen omöjlighet.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-07-12 13:11)

2012-07-12, 16:59
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Har inte följt denna diskussion, men ser nu att Nr 5401 ( i listan ovan ) Pett. Watz, Landtfältskiär fr: Österbotten. är på tapeten.  
Sannolikt finns han redan behandlad här i forumet om man söker; Vill också hänvisa till Svenska Släktkalendern 2007, sid 437 ang släkten ”Watz (från Åbo)”.  
För att särskilja dessa fältskärer skrev jag artikeln i Svensk Genealogisk Tidskrift 2010 nr 2. Fältskärsfamiljen Wass, då även Peter Petersson Wass (Wasz), regementsfältskär vid Åbo läns infanteriregemente, på bostället Kaerla i Hauninen by, i Reso sn, Finland, var död 21/6 1711. (Gift 1:o före fastlagen 1690 med Elisabet (Elsa) Gertslin, död/begr 2/8 1701 i Reso.  U ä 1697 med NN. Gift 2:o 170? med Katarina Anckarsköld, född 1673 (åu), död 1713, tp 1/7,  i Katarina församling, Stockholm (kyräk)) vid något tillfälle förmodligen skrivs Watz.
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2012-07-12 17:01)
Vänligen,
Olle Elm

2012-07-12, 17:35
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket för din information, Olle

2012-07-12, 20:45
Svar #21

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tusen tack, Carina och Olle!
 
Vad gäller kaptensänkan, Madame Schraggenschiöld (d. 1709) kan hon ej vara identisk med Casper Fredriks medfadder Maria Schraggenschiöld, som ju bevisligen lever ännu 1714. Möjligen var de systrar, gifta med var sin broder Nöttbom.  
 
Jag besökte Riddarhuset idag, där jag fick studera dess akt över adliga ätten Blomfelt. Såväl Casper Fredrik, Ottiliana, Johan Henrik, Johan Jacob, Hans (kaptenen som 1720 betalade sköldebrevsavgift), Johan (Casper Fredriks son), som Carl Blomfelt (löjtnanten d. 1832) står där antecknade som möjliga medlemmar, dock utan någon ny explicit information. Däremot fick jag veta att Hans Blomfelds sköldebrev lär finnas på Vänersborgs museum, vilket KAN tyda på att denne haft koppling till Västergötland/Dalsland. Hans är möjligen identisk med Johan Henrik, som ju tillhörde Västgöta Dals regemente och verkar ha återvänt från Ryssland, med tanke på att han förekommer i regementets rullor så sent som 1727. Eventuellt kan dennes hos Mårtenson nämnda ryska fångenskap gälla tiden EFTER slaget vid Gadebusch 1712, vilket i så fall skulle förklara motsägelsen till uppgiften att han 1710 kommit från Finland. Mången svensk officer frigavs först strax före eller i samband med freden i Nyland 1721.  
 
Sköldebrevsavgift betalades f.ö. som en engångssumma i samband med adlandet. Med tanke på att så skedde redan året efter Samuel Florins adlande, torde det också röra sig om samma släkt. Om det osannolikt nog (mot gängse bruk och förmodan) rört sig om en ny adelsätt med samma namn, hade ju denna onekligen registrerats, vilket som bekant ej skett. Man höll då som nu järnkoll på rikets adelsätter, varför ett sådant guldfiskeminne kring denna sak från Kungl. Maj:ts sida torde kunna uteslutas. Saken ska hursomhelst givetvis undersökas närmare vid tillfälle.
 
Vad gäller Schlegel & Klingspors uppgift om Johan Jacob Blomenfelts släktskap med Per Larsson Blomenfelt, verkar denna vara felaktig. Tre källhänvisningar ges: Riksregistraturen 1652: 1058 (vilken blott gäller den senares adlande), Post - och Inrikes Tidningar 1765 (Johan Jacobs dödsannons) samt Riddarhusgenealogierna, vilka jag idag tog del av utan att kunna finna någon sådan koppling. Inte heller Elgenstierna bekräftar uppgiftens riktighet. Missuppfattningen torde bero på Johan Jacobs långa vistelse i just Pommern och hans (på 1800-talet) okända, svenska förflutna. Att han även stavade sitt namn Blomenfelt har jag heller ej funnit något belägg för.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-13, 00:01
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tusen tack själv, Kristian. Ja, det har jag med sett att många frigavs efter freden i Nyland 1721. Likadant när du nämner Västergötland så är det nog inte helt fel. Har fått för mig att de har något sorts samband med Dimbodinus-Dimberg som har sitt ursprung i Västergötland, dock har jag inte kunnat få till ett samband mellan Dimbodinus-Dimberg och Blomfeldts. Dimbodinus-Dimberg var en släkt, vad jag har förstått, där de präst/kyrkoherde-lärda kallade sig Dimbodinus och de som valde t ex den militära banan kallade sig Dimberg. 1708 bor det på Rutvik nr 10 en Förare, åldersman Lars Dimberg med hustru Marja, men jag tror inte de har något samband till Blomfeldts.
 
Ett tag tyckte jag att de också hade något samband med släkten Drake från Oviken i Jämtland men det var ingenting som gick att få något samband till heller.
 
Det kan ju mycket väl vara så att Fader Blomfeldt satt i rysk fångenskap, då har vi en förklaring till frånvaron av honom. Då var han ju långt från familjen i många år. Familjen kanske trodde han inte levde längre. Detta måste ha varit oerhörda familjetragedier för de inblandade. Jag har för mig att Sophia Elisabeth von Rohr hade en kvinnlig avlägsen släkting som föddes i rysk fångenskap.
 
Det låter logiskt att de eventuellt skulle tillhöra samma släkt som Samuel Florin. Dels p g a att det inte finns några uppgifter alls, och inte finns några släktband till någon annan heller som man skulle kunna knyta ihop med syskonen Blomfeldt, dels också att det inte finns några uppgifter om adlandet. Vad bra att du skrev, Kristian, att de betalade sköldebrevsavgift som en engångssumma. Då stiger trovärdigheten att de skulla vara släkt med Samuel Florin rejält.
 
Spännande att Hans Blomfelds sköldebrev finns på Vänersborgs museum.  
 
Jag har försökt få en överblick av mina anteckningar idag och sätta ihop personer med samma namn. Jag skriver nedan en lista med en del av det jag har fått ihop, allt är inte färdigt än, man har för mycket papper  OBS: även om personerna har likadana för och efternamn så vet jag inte om de är identiska.
 
Wollgemouth:
 
En fadder som båda syskonen Blomfeldt använder sig av är Erik Molin. Det är troligtvis Erik Molin f. 1715 i Piteå ( Piteå lfs, CI:2, bild / 8 sid / 7 ) vars föräldrar är Erik Molin ( d ä ) och hans hustru Patientia Wollgemouth.På 1730-talet som änka i Piteå bor Patientia Wollgemouth på Öjebyn nr 20
 
På 1690 omk 1700-talet bor Handelsman Johan Wollgemouth i Luleå stad. Han har en fadder Anders Wallenius till dottern Britas dop, en fadder som även syskonen Blomfeldt har eller eventuellt en yngre namne
 
Wallenius:
 
Andreas Wallenius, finns 1708 i Dorpat
Anders Wallenius, ( kan ev. finnas d ä och d y ) fadder åt syskonen Blomfeldt på 1730-talet
Komminister i Råneå på 1730-talet, Jacob Wallenius ( Råneå C:1, bild / 114 sid / 110 )
 
GRUBB:
 
Carl Johan Grubb, finns omk 1700 i Dorpat
Anna Dorothe Grubb, finns omk 1700 i Dorpat
Kapten Johan Carl Grubb, finns efter 1712 i Ljusdal ( gift med Christina Wahlman, dotter till kyrkoherden Petrus Wahlman i Ljusdal )
Madame Maria Grubb, finns efter 1712 i Ljusdal
Kaptenskan Christina Grubb, ( kan vara Christina Wahlman ) finns som vittne 1719 i Ljusdal
 
( Ljusdal C:1, bild / 68 sid / 23, bild / 33 sid / 28, bild / 39 sid / 34 )
 
BRUNO/BRUN/BRUUN:
 
Jungfru Lovisa Bruun, fadder år Rådfrinneverkaren Johan Blom i Riga
Jungfru Hedvig Bruno, fadder 1715 till Didrik Bloms barn i Stockholm ( Tyska Sankta Gertrud CI:1, bild / 123 sid / 915 )
Johan Bruun, gift med Johan Holsts äldre syster i Gävle, Elisabeth Holst, i Dorpat finns 1707 en Anna Maria Holst
Jochim Bruno, borgared i Stockholm 1649
 
Forts följer

2012-07-13, 00:50
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Stina Bruno, fadder till Kasper Fredriks son Johan 1718 i Svea Livgardes norra bataljonsförsamling
 
LANG:
 
Hr comminister Johan Lang, finns 1679 i Stockholm ( Jakob och Johannes AIa:1, bild / 19 sid / 16 )
Johan Lang, finns 1688-1693 i Moisakull
Johan Lange, finns 1708 i Dorpat tillsammans med Anna Dorothea Linsen
Christina Lang, finns i Nederluleå 1707 ( Nederluleå C:1, bild / 43 sid / 73 )
 
ÖMAN
 
Tomas Öman, finns 1688 i Moisakull
Anna Margareta Öman, finns 1688 i Moisakull
Olaus Öman, finns i Nederluleå ( Nederluleå C:1, bild / 20 sid / 27 )
 
Fler personer som 1688 befinner sig i Moisakull: Catharina Unonia, Henrik Honnon, Elsa Lohreman ( Sophia Catharina Lundias mor heter Gertrud Lohrman ), jungfru Polydora Elisabeth Bokelmann ( Böckelman ? )
 
MARTEN:
 
Didrik Blomfeldt i Marjamaa hade en del faddrar som hette Marten
 
Birritha Marten, finns mellan 1688-1693 i Moisakull, gift med pastor Dorph ( namnet av Dorpat ? )
Urssallo Marten, finns 1702 i Moisakull
Niggolas Marti, finns 1702 i Moisakull
Maria Marti, finns 1702 i Moisakull
 
Andra peroner i Moisekull 1702, Hauptmann Nicolas Brand, Corp. Brand, Löjt. Johan Thelau ( Thelau är ett namn man känner igen, Friedemann Gottlob Jacobis första hustru hette Anna Thelai, om de är släkt eller inte, det är för mig okänt )
 
NORMAN:
 
1688 får Sara Nilsdotter Norman och hennes make Christopher Meyer ett barn i Piteå Lfs, året därpå bor Sara Nilsdotter Norman och Christopher Meyer i Moisekull
Arrendator Nils Norman, får en dotter Anna Magdalena 1700 i Moisekull. Nils Norman är troligen en bror till Sara Nilsdotter Norman då hon förekommer som fadder till hans barn
Pastor i Riga, Andreas Nortman, enligt obekräftade nätuppgifter så är han bror till Sara Nilsdotter Norman och troligtvis även till arrendator i Moisekull, Nils Norman  
Salomon Nordtman, fadder 25/2 1680 i Stockholm till språklärare Charles Mondeaurs barn ( Jakob och Johannes CIa, 1680-1690, bild / 8 sid / 7 )
Hans Norman, finns 1702 i Moisekull

2012-07-13, 01:25
Svar #24

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
WIKMAN/WICKMAN:
 
Johan Wickman Reuter, finns 1687 i Moisakull
Catharina Wikman, fadder åt Didrik Blomfeldt och Annika Bermans barn i Marjamää, gift med ( Jochum ? ) Tönnis
Didrik Wikman, fadder i Marjamää åt Didrik Blomfeldt och Annika Bermans barn
Borgmästare i Borgo, Johan Wikman, fadder 1722 i Segersta ( Segersta C:1, bild / 82 sid / 26 )
 
Med reservation för eventuella läsfel då både böckerna i Livland och här i Sverige bitvis har varit svåra att tyda.
 
Hur de här personerna är släkt med varandra eller om de inte är släkt med varandra, det vet jag inte. Detta är personer som finns i närheten eller i omgivningarna runt syskonen Blomfeldt, vars namn är lika.  
 
Sophia Catharina Lundia och maken Daniel Solander förekommer många gånger som fadder åt syskonen Blomfeldt. Sophia Catharina Lundias mor var Gertrud Lohrman, som jag tror, troligtvis hade en tysk bakgrund på fädernet, hon var dotter till Thomas Lohrman. Dock har jag inte hittat något som skulle binda ihop Sophia Catharina Lundia med syskonen Blomfeldt, och jag tror att det ingick som en kyrkoherde-familjs plikt att ställa upp som faddrar, men skulle de vara släkt, Lundia och Blomfeldts så är det nog genom någon Lohrman längra bak i tiden.  
 
Källa till de Livländska uppgifterna har jag tagit genom länkar i denna diskussion, där kan man fritt titta i en del Livländskt material.
 
mvh
Carina

2012-07-13, 01:44
Svar #25

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Strålande, Carina! Jättebra att du sorterar dessa ofta återkommande namn. Wollgemouth inte minst verkar vara ett spännande sådant.
 
Jag håller med om att Florin/Blom-spåret hettat till ngt av de nya uppgifterna. Casper Fredrik tillhörde Buddbergs reg. (Nylands inf. reg) 1710, Johan Henrik kom från Finland samma år och Diedrik Blomfelt vigdes i den finsk/svenska församlingen i Reval 1711. Heraldiskt finns emellertid inga likheter mellan Casper Fredriks/Johan Jacobs sköld och Samuel Blomfelts. Däremot finns likheter (tre rosor på en kulle) mellan de förras och adliga livländska ätten Blume (nr.303). Å andra sidan var Samuel en civil ämbetsman, vilket ev. kan ha påverkat sköldutformningen. Mina heraldiska kunskaper är dock alltför begränsade för att jag i nuläget ska kunna dra några definitiva slutsatser härav. Hursomhelst kommer åsynen av Hans Blomfelts sköld sannolikt räta ut ett och annat frågetecken.
 
Om man får spekulera vidare kan man tänka sig att Casper Fredrik föds i någon av Rigas förorter, för att sedan växa upp i Ingermanland (där också Ottiliana ev. föds), vilket skulle förklara den antydda kopplingen till den ingermanländska flyktingkolonien i Stockholm efter 1711. Ingermanland (numera en del av Ryssland) är också en betydligt tystare provins, vad kyrkböcker beträffar, än dåvarande Sverige i övrigt, varför en ev. fader Blomfeldt också skulle ha kunnat gömma sig mer framgångsrikt där under en längre tid. För övrigt var det faktiskt Sofia Elizabeth von Rohr själv som föddes i rysk fångenskap i närheten av Narva 1701.
 
På återforskande...
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-07-13, 02:18
Svar #26

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Oj då, så det var Sofia Elisabeth von Rohr själv som föddes i rysk fångenskap.  
 
Det tror jag också, att Hans Blomfeldts sköld kommer till att räta ut ett och annat frågetecken. Jag tycker du är mycket kunnig i det här och du har alltid information som är bra.
 
Ja, på återforskande
 
mvh
Carina

2012-07-13, 11:57
Svar #27

Erik Holmlund

Carina> Intressant om Normans.
Jag nämnde Sara Nilsdotter Norman & Christopher Meyer i ett inlägg här:
 
Jag inser nu att jag har rört ihop en Sara Nilsdotter (syster till en Nortman i Umeå) och Sara Nilsdotter Norman i Piteå. Dock är det väl fortfarande giltigt att Christopher Meyers svärfar var rektorn i Piteå Nicolaus Norman. Jag ska vid tillfälle framöver lägga in något om detta i tråden om Norman för att korrigera mitt felaktiga antagande.

2012-07-14, 10:34
Svar #28

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Erik.
 
Alla kan komma fel ibland. Jag tycker du är en mycket kapabel och kunnig släktforskare. Ja, det är giltigt fortfarande att det är Nicolaus Norman som är Christopher Meyers svärfar.
 
mvh
Carina

2012-07-15, 00:33
Svar #29

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Kapten Hans Blomfelt är förvisso ett mysterium. På en av Riddarhusets gula lappar i Blomfelt-mappen står klart och tydligt att denne kapten Hans betalt sköldebrevsavgift år 1720. På Vänersborgs museum finns emellertid ej något sådant, men väl originalsköldebrevet till Samuel Florin, daterat 1719-05-29 och undertecknat av drottning Ulrika Eleonora. Att ett på sköldebrevet synnerligen välformulerat Samuel av en till sin natur pedantisk Riddarhusgenealog skulle tolkats som Hans, att dateringen därtill skulle blivit fel samt att vederbörande adelsman helt plötsligt bytt yrke (Samuel B. var lagman) förefaller dock ytterst osannolikt. Riddarhuset bad mig återkomma i ärendet i augusti, då arbetet med Adelskalendern ska vara klart och den kryptiska hänvisningen till uppgiften ifråga (Sedergren II) förhoppningsvis kan spåras mer framgångsrikt.
 
Med utgångspunkt från ovan nämnda namn, förekommande i samband med syskonen Blomfelt, har jag gått igenom de bevarade mantals- och kronotaxeringslängderna (över stadens borgare och ståndspersoner) för Stockholms stad 1711. Den stadsdel som har överlägset flest kopplingar är Södermalm, och i synnerhet då Maria församling, vilket föga överraskande också är den församling dit merparten av de finländska och livländska flyktingarna kom efter 1710. Siffrorna anger dels sidonumret i originalförteckningen, dels gårdsnumret.
 
Ståndspersoner i Maria församling:
 
69/14: Capit. Johan Lang
 
70/26: Wachtmäst. Franz Schröder.
 
71/29: Krukomak. Lars Schragge.
 
71/39: Lärftskräm. Lars Husing (?). Ibid. Mad. Helena Blom
 
73/53: Jr. (?) Anthoni Holtz
 
74/65: Handelsman Jonas Öhrman
 
76/94: Uppbördzskrif. Jacob Kruus.
 
79/136: Joh. Grolls (?) änka.
 
79/139: Skepp. Gabriel Stenberg.
 
79/140: Handelsman Jacob Schröder.
 
81/158: Lärftskrämaränkan Helena Blom.
 
83/181: H. Brita Wulff.
 
84/198: Skepp. Joh. Bruno.
 
86/248: Petter Lund.
 
89/317 samt 91/398: Handelsman Michel Grubb.
 
90/348: Lärftskräm. Didrik Schröder.
 
Följande personer hör till samma församling, men administrativt felaktigt placerade under rubriken Huvudbok över ståndspersoner och borgerskapet. Norrmalms västra och övre del, Västra malmen, Kungsholmen, Kungsbacken och Kungsholmen:
 
251/115: Wälb. Claes Schraggenschiöld. Änkefru Maria Schraggenschiöld.
 
252/142: Wälb. fru Christ. Schraggenschiöld.
 
253/204: Sekr. Nordschiölds gård. (Sannolikt Samuel Blomfelts hustrus förre make).
 
254/19: Commiss. Wälb. H. Wattrang.
 
254/33: Bokh. Johan Brun.
 
254/56: Bokh. Johan Boding.
 
254/165: Sekr. Carl Wattrang. Ibid. Jacob Wattrang
 
254/166: Räntmäst. Johan Psilander.
 
255/173: Bokh. Skragge
 
255/196-7: Const. Hans Gråll. OBS: i mtl 1711 har Hans Groll/Gråll och skeppare Johan Bruno samma gårdsnr.!
 
255/332: Comm. Wattrang.
 
 
Ståndspersoner i Katarina församling:
 
44/387: Båtsman Johan Bloms änka.
 
52/90: Stadswäcktaränkan Maria Blom. Ibid. Fru Anna Palmstruch.
 
53/100: Skeppscapitain Hans Cronman
 
53/106: Lackmakarmästaren Hindrick Bruno.
 
56/146: Lyrkrämarn Joh. Schröder
 
56/160 samt 59/207: Brygg. Matz Noreen
 
58/190: Besökiaren And. Öhman
 
58/191: Uppbördzskrif. Jöran Öhmans änka.
 
66/351: Abrah. Schröder.
 
 
Följande två borgare har jag funnit endast i mtl 1711 för Maria västra del:
 
189/169: Konstapeln vid Rigiska ?? Jörgen Öhman
 
191/170: Köpman Johan Wolgemuth.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna