ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Borckholt  (läst 2085 gånger)

2007-09-11, 22:46
läst 2085 gånger

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej!
 
Eftersom det tydligen inte går att skriva några inlägg under Borchholdt på släkter så får man väl göra sig en ny rubrik... Detta är hur som helst ett svar på inlägg under ovannämnda rubrik som ju skulle förpassats hit från första början.
 
Borckholt var en livländsk adelssläkt av tyskt ursprung liksom de flesta av det livländska frälset.
 
Frågan rör en Elisabet Borckholt som var gift med borgmästaren Torger Torgersson i Marstrand vid slutet av 1500-talet. Vad gäller säkra källor har vi i stort sett inga för de tidiga generationerna utan det mesta härrör som de flesta säkert känner till från det bördsbrev som Vilhelm Bruhn begär vid Uddevalla rådhusrätt år 1701. Det fanns givetvis anledning till att förgylla sin härkomst men när de uppgifter som kan kontrolleras stämmer väl med verkligheten och han också beviljades detta av rätten så får vi väl utgå från att hans imponerande släktkunskaper var så sanningsenliga som han kunde förmå.
 
Denna fråga ställde sig Christian Juliusson på Anbytarforum 19/1 2006 (under Marstrand):
 
På Tjörns släktforskarförening finns en avskrift av registret till Norske Rigs-registranter. Där, i band II s 635, anges för 1585-10-24 att Peder Knutsson har fått en lagmansdom till sin fördel i en tvist om sillaffärer med borgare Jens Barchholt i Marstrand.
 
Vore det inte ligga närmare till hands att förmoda ett släktskap mellan Elisabet Borckholt och denne Marstrands-borgare än med en livländsk adelsman på Island?
 
Kronologiskt ligger han möjligen lite sent i tiden och vi får inte glömma att Elisabet ska ha varit av stor härkomst och det i jämförelse med Bruhnarnas status samt det faktum att Elisabet blev ett arvsnamn i släkten tyder på att hon kom från en verkligt betydande familj och då stämmer landshövding Borckholt betydligt bättre in i bilden. Inget hindrar dock att omnämnde Jens var en bror till Elisabet. Måste också påpeka att jag har inte sett några källhänvisningar vad gäller vår isländske landshövding så om någon har närmare uppgifter där uppskattas detta. Vid ett tillfälle har jag sett någon nämna (utan källa) att han skulle ha varit aktiv vid slutet av 1500-talet och risken finns väl att även han är för ung för att vara far till Elisabet.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2008-08-16, 00:16
Svar #1

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Jag vet inte om bilden av den livländske adelsmannen klarnat sedan ovanstående inlägg gjordes, men jag har funnit följande på en dansk hemsida rörande gården Klingstrup (http://www.fynhistorie.dk/node/242):  
 
”1563 fik Peder Lykke til Skovsbo (+1563) Klingstrup i pant, og 1564 fornyedes det (Klingstrup gård samt 7 gårdsæder og en mølle) for 1000 lod sølv for hans enke, Lisbet Johansdatter Urne (+1584), som 1568 fik tilladelse til at forøge hovedgårdstaksten med bøndergods i Klingstrup by. Hun ægtede 2. gang den indvandrede livlandske adelsmand, lensmand på Island Johan Bockholt (+senest 1601), der 1577 af kronen fik Klingstrup med 4 gårdsæder, 2 gadehuse og en lille vandmølle i mageskifte for 4 bøndergårde og en øde jord på Sjælland.”
 
Antingen var väl denne Johan gift två gånger, och Elisabet var född i ett tidigare äktenskap, annars skulle han väl rent tidsmässigt snarare vara bror till henne, eller tänker jag fel?
 
På en tysk hemsida (http://www.herder-institut.de/index.php?id=3039&lang=de&suchstring1=erg0748&x=4& y=9) har jag i alla händelser funnit en Johan Bucholt som nämns i ett brev från år 1523:
 
OM. Wolter von Plettenberg erneuert Johann Bucholt und seinen Erben, da ihm die alten Lehnbriefe abhanden gekommen sind, die Belehnung mit einem St?ck Landes in der Burgsuchung Hasenpoth, genannt Asweden, und einem St?ck Landes, genannt Paddern, beide in beschriebenen Grenzen, sowie mit einem Heuschlag und verschiedenen kleineren Landst?cken, Äckern und zwei Hofstätten bei Hasenpoth, alles zu Lehngutsrecht. Neuerm?hlen, 1523 Sept. 26.
 
Originalbrevet förefaller finnas i Riga (Archiv: Riga, Hist. StaatsA., Best. 5561, Fb. 4, Akte 245).
 
Skulle inte denne Johann Bucholt kunna vara far till Elisabet, tro?
 
Alla synpunkter på ovanstående, samt all ytterligare information om denna släkt, skulle tas emot med största tacksamhet.
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson

2021-03-24, 21:16
Svar #2

Utloggad Ben Hedenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 307
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 15:38
    • Visa profil
Hej Christian,

Efter att ha tittat igenom den Baltiska grenen Bocholdz har jag kommit till den slutsatsen att det inte finns några källor som tyder på att Johan Bockholt till Klingstrup skulle härstammat från Baltikum. Jag har skrivit mer om ätten Bocholdz i Baltikum på Wikipedia:  https://sv.wikipedia.org/wiki/Bocholdz

Spåren leder istället till ätten Bocholtz från Helfenberg, Se mer om vad jag skrivit om detta under Danska grenen under Bocholtzhttps://sv.wikipedia.org/wiki/Bocholtz

Bästa hälsningar,
Ben

2021-09-20, 22:53
Svar #3

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Ben,


Och stort tack för ett fantastiskt spännande inlägg!


Svindlande att tänka sig att Elisabeth hörde till denna släkt.
Onekligen hade ju Johan Bockholt på Island koppling till Danmark, så varför inte ha en syster i Marstrand?


Men vad tror om den Jens Barchholt som var borgare i Marstrand år 1585, nämnd i mitt inlägg ovan? Är det ett missförstånd, och egentligen landshövdingen på IslNd som Ves? Kanske hade han handelsförbindelser med Marstrand?


Det skulle kanske göra antagadet om att Elisabeth var hans syster än mer sannolikt...

2021-09-29, 00:31
Svar #4

Utloggad Johan Peetre

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:44
    • Visa profil
Hittade just en Gierd(t) Bockholt/Borkholt från Odense på Fyn under första hälften av 1600-talet.

Det är ett långskott att han var min förfader, men är det ett namn, som ni har stött på tidigare? Se svar #29 i följande tråd:

https://forum.rotter.se/index.php?topic=161086.msg1597756#msg1597756

2022-04-23, 12:25
Svar #5

Utloggad Ben Hedenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 307
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 15:38
    • Visa profil
Så här borde Elisabeth Bockholts antavla se ut.

2022-04-23, 12:37
Svar #6

Utloggad Ben Hedenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 307
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 15:38
    • Visa profil
Jag har inte kunnat finna några kopplingar till Jens Barchholt som var borgare i Marstrand år 1585. Han kan mycket väg härstamma från den gren som bosatt sig i Baltikum. Det verkar som att släkten i Tyskland utvandrat från Buchholtz i Baltikum. Vilken ursprungligen var tysk.


Germania topo-chrono-stemmato-graphica sacra et profana opera et studio R. P. F. av Gabrielis Bucelini från 1671 ger en diffus ledning då förnamnen saknas i antavlan.


Die Dynasten, Freiherrn und Grafen von Bocholtz Geschichte der verschiedenen Geschlechter Bocholtz unter besonderer Berücksichtigung... II. Dynastische und andere Geschlechter, welche sich Bocholtz schreiben, från 1856 berör en del av ätten i Kurland.


Adelslexikon der preussischen Monarchie  Volume 1  By Leopold von Ledebur · 1854, ger ytterligare information, men inga tydliga svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna