ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cantacuzino  (läst 879 gånger)

2014-01-15, 12:20
läst 879 gånger

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
I Sverige bor medlemmar av släkten Cantacuzino. Enligt Ointroducerad Adel 2010 så tillhör dessa släktmedlemmar den furstliga ätten Cantacuzino. Min fråga gäller nu furstevärdigheten och titeln. I kalendern står på sid 34 furstevärdigheten för hela släkten erkändes 1865 19/1 av Ryssland. Vad jag har förstått så gavs furstevärdigheten den 19 januari 1865 av Kejsare och självhärskare Alexander II av allt Ryssland. Det andra jag undrar över är att gällde den ryska furstevärdigheten verkligen hela släkten. Det är jag osäker på. Vad jag ser som mer trovärdigt är att beslutet om furstevärdigheten utsågs för hela släkten i Ryssland och således inte inkluderande den valakiska grenen. Således är jag nu källkritiskt inställd till att den i Sverige bosatta släkten Cantacuzino innehar furstlig värdighet och titel. De ryska grenarna som verkligen bär erkänd rysk furstlig värdighet och titel använder namnet Cantacuzene eller Cantacuzène men är inte bosatta i Sverige. Hur går jag vidare för att hitta det ryska kejserliga beslutet från den 19 januari 1865?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna