ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ecken, von  (läst 942 gånger)

1999-03-22, 19:26
läst 942 gånger

Marie Eriksson

Är det någon som kan bekräfta för mig om det finns någon släkt som har det här efternamnet och lite historia om var det kommer ifrån ? I min mans släkt så ryktas det om att hans farmor hette så som flicka. Hon bodde i Sköldinge i Sörmland.

1999-03-23, 00:01
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det finns ingen adelsätt som är introducerad på det svenska riddarhuset som heter von Ecken. Det ser man enkelt i Elgenstiernas Svenska adelns ättartavlor där någon ätt med det namnet inte redovisas. Således är von Ecken inte svensk adel, däremot kan det vara utländsk adel eller en ickeadlig släkt (trots von i namnet).

1999-06-11, 19:55
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Det finns mig veterligt inte någon adlig ätt med namnet von Ecken, i varje fall inte i Sverige. Men när du berättar, att medlemmar av ätten skulle ha varit bosatta i Södermanland, kan det ändå finnas en kärna av sanning i den nämnda släkttraditionen. Just i Södermanland bodde nämligen under 1800-talet två ätter, som kan vara intressanta i sammanhanget:
 
dels: ätten von Aken, på Högsjögård, Västra Vingåkers socken
 
dels: ätten von Eckermann, på Edeby, Ripsa socken, och på Södertuna, Frustuna socken
 
Jag misstänker att släkttraditionens von Ecken möjligen kan vara en förvanskning, eller missuppfattning av antingen von Aken eller von Eckermann. Sådana namnförvanskningar är inte ovanliga, när det gäller muntliga traditioner av det här slaget. Försök fråga äldre släktingar, om det inte kan finnas någon anknytning till de gods eller de socknar jag nämnde. Eller börja släktforska på just den släktlinje som är misstänkt!

1999-06-16, 20:40
Svar #3

Marie Eriksson

Hej Carl-Fredrik!
Tack för informationen.
Mvh /Marie/

2013-01-08, 11:32
Svar #4

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
Hej Marie  
Sent om sider får du svar. von Ecken kan möjligen vara von Ersken eller Erskine som dom också heter. Den mest kände är Alexander von Ersken som var svenskt krigsråd och blev svensk friherre dock inte introducerad efter schabbel av riddarhuset. Alexander dog som fånge i Zamosc Polen 1656 tillsammans med Arvid Wittenberg. Jag har försökt få Riddarhuset att förklara varför Alexander inte blev instroducerad ej heller hans söner som sökte introduktion 1666. För varje sådant avslag som Riddarhuset levererar så minskar dom sin egen legitimitet.
 
(Meddelandet ändrat av Jan_osterberg 2013-01-08 11:33)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna