ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ehrenreuter  (läst 1782 gånger)

2006-11-14, 21:08
läst 1782 gånger

Hans Norén

Ehrenreuter, Eilert
 
Ryttmästare och gift med  Annna Kiellman. Bodde på Källeryds säteri, Södra Solberga socken, Jönköpings län kring mitten av 1700-talet.
Finns det någon som känner till något om denna familj och deras släkt eller kan ge tips om informationkällor?

2006-11-14, 22:01
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lägger in uppgifter ur Schlegel & Klingspor.

P g a bildens storlek fick jag dra ner på kvalit?n, men möjligen går det att läsa ändå. Maila om Du vill ha bättre läsbarhet per mail, så sänder jag när tid medges.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-11-16, 19:31
Svar #2

Hans Norén

Tack Olle för utdraget ur Schlegel & Klingspor! 
Det gick bra att läsa. Jag har ingen kunskap om adelsätter och deras historia. Jag undrar hur Ehrenreuters fortsatta öden och äventyr såg ut genom historien. Var kan man få tag i sådan information? Vilka villkor måste vara uppfyllda för att en adelsätt får leva vidare genom generationerna?
 
Med vänlig hälsning
Hans Norén

2006-11-16, 20:56
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Hans,
Vad jag kan se av artikeln ovan fanns inga efterlevande söner (svärdsidan) och ätten anses utdöd även bland kvinnorna (spinnsidan), då den sista efterlevande dottern dör. Däremot finns troligen ättlingar - alltså någon som har ovanstående gifta döttrar som anor i sitt släktträd. För att följa dessa gäller vanlig forskning. Eftersom flera av döttrarna var ingifta i den introducerade adeln, kan Du troligen komma vidare genom att studera Elgenstiernas ättartavlor - om Du är intresserad.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-11-17, 12:55
Svar #4

Hans Norén

Hej Olle!
Var det enbart den förstfödde sonen Matias som kunde föra ätten vidare? Det står att han skall  ha egt adelsbrefvet. De yngre sönerna var då inte kvalificerade, om jag förstått saken rätt, och inte heller döttrarna!?
mvh
Hans

2006-11-18, 12:52
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Nej - det borde vara alla sönerna, som kunde föra adelskapet vidare - om det inte rörde sig om ett personligt adlande av Eilert Girs. Döttrarna förde ej adelskapet vidare, men deras barn kallas - åtminstone när det gäller sent 1500-tal och tidigt 1600-tal - halvfrälse.
Andra kan säkert det här bättre än jag och kan komplettera.
Du kan också ställa frågor om det här under Anbytarforum: Övriga ämnen: Adel, varunder Du kan välja lämplig rubrik.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2018-07-08, 15:36
Svar #6

Utloggad Eva Garcia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:55
    • Visa profil
Hej, Ibland bara hittar man saker här, intressant. Eilert i tabell 3 på fotot hade en dotter, Anna som var gift med Henrik Ågren. Dom hade tillsammans en son, Carl f 1752 som i sin tur var far till min farfars farfar. Tack, nu fick jag lite mer att jobba på :-)
Hälsningar
Eva Ågren

2018-08-18, 17:08
Svar #7

Utloggad Eva Garcia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:55
    • Visa profil
Lärde mig tidigt att kolla upp data jag hittar när jag släktforskar. I artikeln ovan står Anna Ehrenreuter (tabell 3), gift med Henrik Ågren, som död 1767. Om någon någon gång letar efter data om samma person så bifogar jag bild från dödsbok Myresjö 1811 då Anna dog. Den som i verkligheten dog 1767 var Henrik Ågren (lungsot)
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna