Forum > Green till Sundsby

Green till Sundsby

<< < (4/8) > >>

Kaj Janzon:
Sten Haraldsson (Gren, ej Green), omnämnd i urkunderna 1376-1417, såsom häradshövding i Österrekarne 1399-1415, var enligt Äldre svenska frälsesläkter (ÄSF, s 58) gift med Cecilia Nilsdotter, dotter av Nils Magnusson (Ivar Nilssons ätt). Släkten Gren finns behandlad i ÄSF sidorna 55-61.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

Eivor Anderson:
Hej Kaj.
Jag vet inte om han var gift flera gånger, men detta är en seriös släktforskare som har gett oss dessa anor.
Sten hade syskonen Cecilia och Thyrgild. Han var son till Harald Karlsson-Green Riddare gift med N.N. Natt o.Dag.
Hans far var Karl Kjettil-Björnsson-Green Riddare.
Dennes far var Kettilbjörn Björnsson-Green storman 1307-1327 och han var son till Domprosten Björn Knutsson levde 1250.
Du kan väl se om det är samme man.
MVH Eivor Andersson

Kaj Janzon:
Eivor,
 
Sten Haraldssons far hette enligt ÄSF Harald Ernilsson, inte Karlsson. Haralds far hette Ernils Kettilbjörnsson. Kettilbjörns far hette inte Björn utan Knut. Däremot hade Kettilbjörn Knutsson en bror Björn, som tituleras domprost 1319 men det är, som man brukar säga, en annan sak.
 
Jag rekommenderar att du noga läser Hans Gillingstams artikel om släkten Gren i ÄSF. Dina uppgifter skiljer sig nämligen från Gillingstams på betydligt fler punkter än de jag angivit ovan. De flesta av dem är, såvitt jag kan bedöma genom kollationering mot den litteratur jag har tillgänglig hemma, dessvärre mer eller mindre felaktiga.
 
vänliga hälsningar
Kaj Janzon

Eivor Andersson:
Hej. Jag får korrigera mig själv. Det skall vara Cecilia Nilsdotter-Sture ( hennes mamma skulle vara Britta Bonde).
Detta enligt Magda Måneskjölds bok och enl Olaus Olsson i Bräcke och enligt en privat släktforskning på min mans gård. Den andra anföljden jag skrev har dess 3 också. Det är svårt när man inte vet vem man skall lita på i dessa gamla anföljder. Vem har rätt och vem har fel?
Vi kanske reder ut detta till slut.
MVH Eivor Andersson Ingetorp solberga

Anders Ryberg:
Hej!
Vad det gäller Magda Måneskjölds bok så skulle jag nog vilja säga att man skall utgå från att dess uppgifter är felaktiga, tills dess att man fått motsatsen bekräftat från andra källor, hon skriver ofta på mycket lösa grunder och nämner aldrig sina källor. I övrigt är jag nyfiken på vad du har bygger på när du pekar ut Helle på Åkers far.
 
MVH
Anders Ryberg

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion