ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Handberg, von  (läst 1259 gånger)

2003-11-12, 03:04
läst 1259 gånger

Lars Handberg

Hej!
 
Jag har i krigsarkivets biografica funnit ett kontrakt från 1579 som berör en Eivert von Handberg. Är det någon som stött på detta släktnamn, von måste väl innebära att det var en adlig person. Är det tänkbart att personen är en legoknekt från Tyskland som tar tjänst i Svenska armen?
Var letar man isåfall om släkten har funnits i Tyskland?
 
Mvh
Lasse

2003-11-12, 15:28
Svar #1

Magdalena Larsson

Jag är långt ifrån någon expert, men så vitt jag vet betyder ett von inte alltid att släkten är adlig. Jag trodde så själv för bara ett par år sedan men fick byta uppfattning. Jag har sökt igenom hemsidan till Institut Deutsche Adelsforschung med deras sökmotor och får ingen träff på detta namn, och det sträcker sig långt tillbaks i tiden.  
 
http://home.foni.net/~adelsforschung/
 
Handbjerg är namnet på en socken i Danmark, nära Struer på Jylland, och kanske även andra ställen, så von kan kanske betyda just från? Det finns också minst en släkt Handberg i Danmark, som bodde i Viborg på 1600-talet.  
 
Du har förmodligen redan läst släktutredningen för Handberg i Svenska Släktkalendern?

2003-11-12, 17:26
Svar #2

Magdalena Larsson

Förresten, om Eivert von Handberg var officer kan detta ha orsakat von. Ofrälse officerer titulerades nämligen Högädle och Välädle till skillnad från adliga som kallades Högvälborne och Välborne.
 
MVH
Magdalena Larsson

2003-11-12, 22:16
Svar #3

Lars Handberg

Hej Magdalena!
Tack för ditt svar. Jag var inne och läst Carl-Fredrik Hanzon's beskrivning av benämningen von här på anbytarforumet. Där han precis som du förklarar att von betyder från eller av.
 
Din teori om den Danska socknen Handbjerg låter intressant, den skall jag ha i åtanke i det fortsatta arbetet med att ta reda på vem han var.
 
Mitt intresse av denna person beror på att den muntliga traditionen inom släkten, man har pratat om att namnet Handberg skall ha kommit från en släkt von Hand.
Någon sådan släkt har jag inte kunnat finna, däremot fanns det en adlig släkt Hand som jag har försökt hitta några kopplingar till men inte lyckats.
I detta sammanhang blev jag intresserad när denna von Handberg dyker upp.
 
Min Handbergsläkt har inget med den släkt som är beskriven i Svenska släktkalendern.
 
Min första ana med namnet Handberg skall vara född ca. 1654 troligen i Rydaholmstrakten i Småland han tar värvning som soldat 1682-4 på Jönköpings regemente under namnet Bonde Olofsson, först när han avancerar från sergeant till fältväbel tar han sig namnet Handberg. Detta var i och för sig en vanlig företelse att officerare tog sig ett annat namn vid denna tidpunkt, men att han valde just Handberg skulle ju kunna bero på att namnet eller ett snarlikt namn funnits i släkten tidigare.
 
Hälsningar
Lasse

2004-03-05, 11:47
Svar #4

Ingolf K. Kaas

Jag söker på min mormors mor:  
Johanne Marie Handberg - Jällumtorp, Jönköping.
Född ca. 1860
Gift med: PETER CHRISTENSEN
04 APR 1884   Maribo, Danmark  
(källa: www.familysearch.org)
 
Ingolf K. Kaas
Gransangervej 8 B
4690 Haslev
Danmark

2004-03-05, 12:45
Svar #5

Lars Handberg

Hej Ingolf,
 
Ja dessa känner jag till, Peter Christensen företog sig en resa till Jälluntofta för att hämta hem sin frus arv. Denna resa finns beskriven i hans dagbok som finns publicerad i Södra Unnaryds & Jälluntofta hembygdsförenings årsbok. Kommer dock inte ihåg vilket år.
 
Jag sitter på mitt arbete och har inte tillgång till några uppgifter. Men jag har uppgifter på Handberg släkten från Bonde Olofsson född ca.1654 som tar sig namnet Handberg ca.1703 fram till din Johanna Maria Handberg.
 
Jag återkommer med lite uppgifter, dock har denna släkt inget med denna rubriks släkt att göra, inte vad som har framkommit ännu så länge i alla fall.
 
mvh
Lasse

2005-12-05, 11:48
Svar #6

Conny Nygren

Hej Lars.
Såg din uppgift om Bonde Olofsson Handberg.
Jag har bara kommit till Jacob Fredrik H. som  
inflyttade till Simmarydsnäs från Ekenäs i Anderstorp.  
Jag vore tacksam om Du kunde hjälpa mig med
generationen/erna mellan dessa båda.
MVH.
Conny Nygren
Smålandsstenar

2005-12-05, 13:04
Svar #7

Lars Handberg

Hej Conny!
Sitter inte hemma med pappren men här följer släktleden.
 
Bonde Olofsson Handberg ca.1654-1730, var bosatt på gården Granstorp i Fryele socken efter sitt giftemål 1709 med Sigrid Jonsdotter Ödman fram till sin död. Han var kapten på Jönköpings infanteri regemente 1710-1715 då han gick i pension.
 
Sonen Johan (Johannes) Handberg född i Fryele 1716 gift med Catharina Mobeck familjen flyttade till Värnamo omkring 1764 och är därför svåra att följa pågrund av att kyrkböckerna brunnit upp.
Sonen Jacob Fredrik Handberg föds dock innan flytten i Fryele 1755.
 
Jag skall sända över kompletterande uppgifter till dig i kväll när jag är hemma. Skulle vara kul att höra hur du kommit in i Handberg släkten.
 
Hälsningar
Lars Handberg

2005-12-06, 11:55
Svar #8

Conny Nygren

Hej Lars.
Tack för ditt svar
Problemet med Värnamo känner jag väl då min mormor
härstammar från Hof och Hinsekind.
Min anknytning till Handberg är.
Jacob Fredrik H.f1755
Johan Olaus H.f1780
Lovisa Kristina H.f1805
Lena Maria Svensd. f1845
August Emil Johansson f1882
 
August Emil var min morfar och en morbror bor fortfarande på en gård i Simmarydsnäs.
 
Johanna Maria Handberg var o.ä. dotter till Lena Maria Svensdotters syster Juliana.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna