ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Keith  (läst 4428 gånger)

2005-03-04, 15:02
läst 4428 gånger

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
Fältmarskalk Andrew Keith, som var här i Sverige under Erik XIV: s tid, gifte sig med Gustav Wasas kusindotter, Sigrid Birgersdotter. Han var greve av Finsta och Eka och bildade familj i Sverige, men hade inga manliga ättlingar. Många  ska dock räkna släktskap med honom på kvinnolinjen. Min fråga är; vilka var deras döttrar?

2005-03-04, 23:05
Svar #1

Utloggad Roger Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2012-08-16, 17:17
    • Visa profil
    • westervik.com
Hej Johnny!
 
Det var Elisabeth Birgersdotter Grip som Andrew gifte sig med 1574. Dotter till Birger Nilsson Grip och Brita Joakimsdotter Brahe. Har du något släktskap med Andrew Keith?
 
Min ana var James Keith som kom till Sverige några decennier efter Andrew.
 
Mvh Roger Olofsson

2005-03-04, 23:48
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag har flera medlemmar av den urgamla uradliga skotska klanen Keith inskrivna i mitt släktforskningsprogram. Därför undrar jag nu om ni vet i fall den skotska Keith släkten har bevisligt sammanhang med den ointroducerade Friherrliga ätten Keith som här diskuteras?

2005-03-05, 12:43
Svar #3

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
Jag vet inte om det är rätt ana, men min arbetshypotes är att Elisabeth Keits född ca 1675 och som gifter sig 1705-03-02  på Lindsbro herrgård i Östervåla med Johan Joenson Palm bosatt i Domarbo, Huddunge sn. vars far Joen Nilsson Palm (död 1671), var fogde på Viby för Nils Brahe?s dotter Elsa Elisabeth Brahe som då äger Viby säteri i Harbo socken, Uppland. Dessa sättesgårdar ligger bara någon mil ifrån varandra och då Elisabeths Keits far tydligen också är officer och huserade på Lindsbro så var min tanke att han och Joen Nilsson Palm var officerskamrater  med anknyttning till Upplands regemente där Nils Brahe var överste. Keits isåfall även genom släktskap med Brita Joakimsdotter Brahe. Det antas att Joen Nilsson Palm tidigare var officer vid Upplands regemente. Hans andra son och Johans bror var löjtnanten vid Västmanlands regemente Petter Palm (1648-1727), även han bosatt i Dommarbo, Huddunge. Vem som var Elisabeths far vet jag ej men stavningen är liknande och varierar i Huddunge böckerna. Min tanke var att genom döttrarna Keiths försöka spinna vidare.
Mvh Johnny

2005-03-05, 18:29
Svar #4

Utloggad Roger Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2012-08-16, 17:17
    • Visa profil
    • westervik.com
Andrew Keith är vad jag vet utomäktenskaplig son till Robert Keith, Abbot of Deer. Robert var född 1508 och dog 1551 i Frankrike. Vad jag vet om Andrew är att han hade en son, Andrew den yngre.
Andrew och Elisabeths hus på Baggensgatan 27, Stockholm finns kvar. Deras släktvapen finns kvar över dörren.
 
Roger Olofsson

2005-03-06, 14:52
Svar #5

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 681
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:48
    • Visa profil
Hej!
 
Vill hänvisa till mitt inlägg om James Keith den 22 oktober 2002 under Näshult, Jönköpings län.Där finns mycket information om sannolik anknytning till huvudgrenarna på skotska släkten Keith. Vad rör Andrew Keith så hade han inga barn inom äktenskapet.  Naturligtvis skulle han kunnat ha haft utomäktenskapliga barn men jag har med ljus och lykta försökt hitta några barn i de socknar han bodde i men ingenting tyder på detta. Den Andrew Keith som nämns efter hans död är antagligen ett syskonbarn eller en mer avlägsen släkting. Det vore mycket intressant att få veta mera om Elisabeth Keiths ursprung, men någon enkel relation kan jag inte finna ut.
 
Med bästa hälsningar
 
Claës Linder

2007-08-26, 12:22
Svar #6

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej!
 
Finns det några källor öht som knyter samman Ludvig Keith (död 1677) på Örsasjögle, Tveta (H), med majoren James Keith (död 1657) på Trulleboda, Hälleberga (H), och i sin tur denna med de förmodade skotska anorna? Via lösryckta citat på nätet kan man följa det mer eller mindre konstruerade anträdet flera hundra år tillbaka i Skottland men finns några belägg öht för att det stämmer? Källhänvisningar har jag inte sett några alls...
 
Liksom åtskilliga andra härstammar jag från Ludvigs dotter Beata Katarina, gift med Israel Svensson i Hässelid, Virserum (H).
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-08-27, 08:29
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Vincent!
 
Vet ej om du känner till att Claës Linder och Karin Carlson publicerade en artikel Jakob Keitz och några av hans efterkommande i vår medlemstidning KGF-Nytt nr 95 (dec. 2006) - däri nämns om att Ludvig Keith då han ansökte om äktenskap med den adliga jungfrun Märta Björnram får kungens tillstånd icke minst i anseende till ”faderns majoren Jacob Keitz honom och riket visade tappra och goda tjänster men även i anseende till hans egen visade skicklighet varigenom konungen hoppas att han framdeles sig mer och mer i vår och kronans tjänster kapabel varder och visar sig väl meriterad”. Det ser alltså ut som om det ska finnas en inlaga någonstans som påvisar att Ludvigs far är Jakob Keith. Kolla upp om du kan hitta denna - den kan finnas i Kalmar (eller Linköpings) domkapitels handlingar (förvarade på Vadstena landsarkiv) eller möjligen i någon arkivserie om kungliga beviljningar och utgående brevkoncept  i Riksarkivet (Stockholm). Möjligen finns även något undre Keith i Biograficaserien i Riskarkivet. Det är verkligen lurigt när man inte vet ursprungskällan - det kan ju lätt bli en sanning om man felciterar ifrån andras forskningar.  
Släkten Keiths ursprung i Sverige stannar än så länge med majoren Jakob Keith som var gift med Beata Gibbs - vem hans far var är inte bevisat. Han borde uppskattningsvis ha varit född omkring 1590-95 (uppger sig kommit i svensk tjänst 1613, och då kan han inte ha varit mer än högst ca 20-25 år; han ska sedan (vilken är originalkällan?) ha avlidit i polska kriget 1657 1 okt. - som aktiv militär (1657) lär han väl då högst varit i 65-årsåldern?).  
 
Mvh
Niclas

2007-08-27, 11:27
Svar #8

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej Niclas!
 
Jag har varit i kontakt med Claës Linder tidigare men kände inte till artikeln. Det kungliga brevet ska tydligen vara daterat 1676 7/4 (Silfving, Krigare, godsägare, fattighjon [1957] s. 52) men källor anges ganska sällan i äldre forskning vilket ofta gör det ganska svårt att hitta dessa uppgifter.
 
Framför allt amerikanska släktträd på nätet är inte alltför sällan fantasifoster med åtskilliga gissningar i äldre generationer. Extra underhållande är ju de där man leder härstamningen tillbaka till Adam och Eva.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2012-07-15, 17:48
Svar #9

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Google förde mig till Nästhultstråden, där jag skrev ett inlägg/fråga:  som kanske skulle varit här istället, men den här tråden hittade jag senare...
 
I den här tråden står det ju att James/Jacob Keith dog 1657 på Trulleboda, Hälleberga (H), låter ju som en mycket troligare dödsort för en gammal militär än I Polen.

2012-07-18, 09:29
Svar #10

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Så, enligt den för tillfället mest hållbara teorin är James Keith en undangömd son till svenskboende Fältmarskalk Andrew Keith? Och Andrew Keith är son till Andrew Keith d.ä., som i sin tur är oäkta son till Robert Keith, Abbot of Deer. Eller var det en generation för mycket instoppad där? Andrew Keith d.ä. är far till både Andrew Keith d.y. och James Keith? Det känns svårt att få allt att gå ihop, även utan att blanda in släkten Key...

2012-08-06, 17:37
Svar #11

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
...och här är, från Helsingfors Universitets matrikel 1640-1852, en Anders Axelsson Kitt, som på samma sida benämns både som (Keith, ? 1643) och Anders Kitz...:
http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=1384
 
Hans änka var för övrigt gift med förutvarande Uleåborgs borgmästare Jacob Anderson Tysk, en av de tidiga sursillarna...

2012-08-12, 20:11
Svar #12

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Jag vet inte om ovanstående Anders Axelsson Kitt/Keith/Kitz är samma Anders Keith som nämns i samband med ett par av Riddarhusets adelssläkter? Oavsett, vem är den Anders Keith som jag visar två citat om nedan?
 
Hans Wachtmeister, adlad Wachtmeister (översiktstab. 1), till Waijro på Dagö, som han bekom av Johan III 1573-06-02, Aunack i Keinis socken på Dagö, som han bekom av Johan III 1575-04-30, samt Laakt i S:t J?rgens socken, som han 1578-06-22 förvärvade av Anders Keith, och Poll i S:t Jacobi socken, som han fick i förläning av svenska kronan 1581-06-15, alla i Estland.
 
Erik Larsson Sparre, till Sundby i Öja socken Södermanlands län och Hökerum i Vings socken Älvsborgs län. Född 1550-07-18 på Sundby. Gjord varaktig (vapengill) 1569. Riddare s. å. Hovjunkare (ännu 1573). Riksråd 157(5). Vice kansler s. å. och tjänstg. Tidtals såsom sådan under de följande åren. Kommissarie vid underhandlingarna med danskarna på gränsen 1575-03-16. Legat till romerska kejsaren och greven av Ost-Friesland s. å. 21/8. Lagman i Västmanland och Dalarna 1578 kommissarie till mötet med danskarna i Knäröd 1580-08-29. Legat jämte Hogenskild Bielke till Mecklenburg 1581 ståthållare i Västmanland, Bergslagen och Dalarna 1582. Skotsk friherre 1683-03-01, vartill han upphöjdes av konung Jakob VI i Skottland (James I i England), bibehållande oförändrat det gamla vapnet, en gyllene Sparre i blått fält. Legat till England s. å. Legat jämte greve Erik Brahe till konungavalet i Polen 1587.
Avsatt från ståthållarämbetet 1589 och dömd från riksrådsämbetet 1590-02-19. Insattes åter i sina ämbeten 1593. Rikskansler s. å. Ånyo ståthållare över allt Västmanland och Dalarna samt lagman därst. 1594-07-14. Lämnade Sverige 1597 följde jämte de övriga landsflyktiga rådsherrarna Sigismund till Sverige 1598, men utlämnades av honom till hertig Carl och insattes i fängelse samt dömdes till döden. Halshuggen jämte riksråden Gustaf Banér, Sten Banér och Ture Bielke samt krigshövidsmannen Bengt Falk 1600-03-20 på Linköpings torg. 'Hans lik blev strax upptaget och infört i Peder Mattssons (Stiernfelt) hus, därstädes svept och i Linköpings domkyrkas grav jordfästat samt sedermera nedsatt i Öja kyrka, där hans fru även ligger, varest deras barn låtit över dem uppsätta ett kostbart marmorepitafium med en vidlyftig latinsk inskrift. Han sändes 1576 jämte andra till hertig Carl af Södermanland med konung Johan III:s propositioner om liturgiens antagande och om högre ämbetsmäns tillsättande i hertigens furstendöme, dock utan verkan, ävensom sedermera att därom samtala med hertigen. Finnes hava 1582 den 27 jan. undertecknat riksens råds och adelns stadfästelse på stadgan om konungens rättigheter i furstendömena. Upphöjdes till skotsk friherre på föremåle av den i Sverige boende skottländaren Anders Keith och för den frikostighet denne av konungen i Sverige åtnjutit samt fick ett latinskt skuldebrev, daterat e regia nostra Sancrusiana (Holy Road House eller k. slottet i Edinburg) den 1 mars 1583.

2012-08-18, 09:45
Svar #13

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Andrew motsvarar ju på svenska Andreas, och Anders och Andreas är samma namn... - ändå verkar det underligt om Andrew Keith, som mig veterligen alltid benämnt sig själv Andrew, på några så här formella platser kallats Anders...? Verkar vara en annan Keith.

2012-08-18, 11:01
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tommy, följer dina inlägg med intresse men har inget att tillföra just nu. Att man i Sverige (och i dess östra rikshalva Finland) kallade en Andrew för Anders i dokument är helt i linje med tidens anda - försvenskningar gjordes konsekvent. Även patronymikon kunde tillägas på en utlandsfödd person - inte alltid korrekt. En Anders Axelsson Keith behöver alltså inte haft en far som de facto hette Axel utan något annat namn som man kanske bäst tycktes associera med Axel.  
 
Mvh
Niclas Rosenbalck

2012-08-18, 23:53
Svar #15

David Jerrestrand

Hej. Kan det möjligen ha varit så att Anders Axelsson Kitt/Keith/Kitz fader kan ha varit en viss Alexander/Sander Keith?  
 
Denne Alexander/Sander Keith nämns enl The Scotland, Scandinavia and Northern European Biographical Database (SSNE)  att han skulle ha  varit handelsman i Vasa stad i finland åren 1613-1614.  
 
Källa: http://www.st-andrews.ac.uk/history/ssne/item.php?id=7549&id2=7549
 
(Meddelandet ändrat av Ibidiem 2012-08-18 23:58)

2012-08-19, 23:50
Svar #16

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Möjligt, vi får kanske också kontrollera datumen lite för  att eventuellt kunna utesluta vissa möjligheter. En sådan koll verkar inte så bra för din idé, Anders Keith borde åtminstone varit född 1550, då skulle Alexander Keith vara född före 1530. Tufft att vara handelsman 1613-1614 då.
 
Det som jag är lite fundersam över är hur viktig person Anders Keith verkade vara. Dels verkade han vara bra kompis med svenska kungen, dels hade han så bra kontakter i Skottland att han kunde få ett skotskt friherreskap till Erik Larsson Sparre. Tyder på att Anders Keith och fältmarskalk Andrew Keith skulle vara samma person.
 
Och under tiden jag skrev detta sökte jag runt lite, hittade jag nog svaret från Claës Linder på det här forumet för 10 år sedan:
 
Min anfader Jakob/James Keith kan ha fötts som son på sidolinjen till friherren Anders/Andrew Keith till Forsholm som var gift med Elisabeth Birgersdotter Grip 1574 och som var bosatta sannolikt just i Forsholm i Forshems socken men sedan flyttade till Finsta (Heliga Birgittas gård) i Skederid i Uppland. Finns någon uppgift om att Jakob Keith kan vara son till Anders Keith och född i sockenen vore det intressant att få upplysningar om detta. Enligt de flesta uppgifter hade Anders inga barn men nu finns bevis för att han hade sonen Alexander (Sander) som levde i Finland och hade flera efterkommande! Anders Keith ursprung i Skottland är klarlagt och sannolikt var Jakob nära släkt med honom. Att han också var av skotskt ursprung är helt belagt men var han var född vet vi ännu inte!
 
 
När det gäller Anders/Andrew så är de alltså rätt säkert samma person. Och Alexander är inte Anders far, utan tvärtom.

2012-08-24, 11:19
Svar #17

Utloggad Hans Borgnäs

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2017-03-15, 16:15
    • Visa profil
Anders Keith till Forsa och Finsta blev 1584 av skotske kungen James VI utsedd till Lord Dingwall. Anders var 1589 med och arrangerade James äktenskap med den danska prinsessan Anne. Han hade goda kontakter med George Keith 5th Earl Marischall, huvudman för släkten Keith i Skottland med säte på slottet Dunnottar, med vilken han var släkt.
 
Mvh
 
Hans

2012-08-27, 21:55
Svar #18

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Intressant. Intressantare vore det om jag riktigt förstod sammanhanget...  
 
Är den Anders Keith till Forsa och Finsta densamma som friherren Andrew Keith som var gift med Elisabeth Birgersdotter Grip? Hans far? Hans son? Okänt släktförhållande?
 
Elisabeths Andrew är far till finske Alexander?
Jacob/James Keith är son till Elisabeths Andrew? (Enligt Eva Granbergs utredning om Släkten Key  http://slaktenkey.se/Documents/FortsattForskning.htm
 
Känner man till föräldrarna till Anders/Andrew Keith?

2012-08-28, 09:08
Svar #19

Utloggad Hans Borgnäs

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2017-03-15, 16:15
    • Visa profil
Anders Keith till Forsa(Forsholm) och Finsta är samma person som Andrew Keith Lord Dingwall. Han var gift med Elisabet Grip. Andrew var oäkta son till Robert Keith, Commendator of the Abbey of Deer.
 
mvh  Hans

2012-08-30, 14:45
Svar #20

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Är det någon som har förståelig Keith-genealogy lite längre tillbaka? Närmare bestämt antavla för William Keith (2nd Earl Marischal) som var gift med Elizabeth Gordon?
 
The Keith Clan's hemsida bryr sig ju absolut mest om Succession of the Keiths, i vilken ordning de var huvudmän över klanen. Ibland tas familjeförhållandena med, endast sporadiskt kastas något årtal in. Dessutom heter nästan alla William. Skulle en sådan inte finnas till hands tar man en Robert, Edward eller John. (I gamla tider, innan man hade full koll, lyckades någon Patrick och en Henry ta sig över barrikaderna men det var olycksfall i arbetet).
 
Att ha ett Ancestry-abbonemang (och bygga släktträdet där) har om möjligt en försvårande påverkan. Man bombarderas med hundratals med tips om William Keith, alla fel.
 
Jag började med hjälp av en hemsida som flitigt angav The Complete Peerage...-verket med sidanvisning som källcitat, verkade OK som en början. Och det jag fått fram kanske är OK, men när jag försöker jämföra mot något annat så verkar inte allt vara rätt...
 
[Jag skrev sedan här Den här linjen skulle jag vilja ha kollad: och började ange från William Keith 2nd Lord Mariscahal (cirka 1323-1412) + Lady Margaret Fraser och såg sedan att linjen sedan inte kunde stämma. Sonen är en Robert Keith, men vilken (han dog i alla fall innan fadern)? Sonsonen (förstås) en William Keith, men var det den William som blev nästa Marischal? Och vem var han gift med? osv...]

2012-08-30, 16:23
Svar #21

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ibland säger man att svaret kom som ett brev på posten. Nu gjorde det inte det, men det kom ett brev på posten.  
 
Nämligen från Hans Borgnäs (tack!) med information om Andrew Keith. Alltså inte om de tidigare generationerna än Andrews far, men när jag jämförde Hans uppgifter om Andrews farbror såg jag att de inte stämde överens med The Keith Clan's uppgifter. Sedan såg jag att de stämde överens med mina egna uppgifter, innan jag ändrat dem (för de var fel), och som jag fått från någon rätt betrodd källa. Denna källa var brittiska Dictionary of National Biography. Tillbaka till The Keith Clan och då ser jag något jag missat tidigare: The Keith Clan:(The following list is taken from Nisbit's book, A System of Heraldry. There are differing entries in other writings.)
Alltså, numreringen/benämningen 4th Earl Marischal kan betyda åtminstone två olika personer - William Keith och George Keith...
 
Keith Clan verkar ju inte själva tycka att numreringen har någon absolut sanning eller att den är livsviktig (det har förmodligen bråkats nog inom klanen), så jag väljer att låta dem ha fel och dubbar William Keith till 4th Earl Marischal.  
 
Men numreringen har naturligtvis varit viktig för att röra till det för mig...  Om en viss nth Earl Marischal William Keith vid jämförelse med en annan källa har hans efterträdare n+1th Earl Marischal Wiliam Keith's fru listad som sin fru då tror jag ju förstås att jag gjort något fel... Men det är alltså numreringen som skiftar (minst) ett hack mellan olika källor, ett hack mellan de källor jag använt. Så nu ska jag hålla mig till de källor som använder samma numrering, i nödfall använda de andra men se till att räkna med skillnaden.
 
Jag mottar fortfarande gärna hjälp, men nu ser jag i alla fall att jag kan komma vidare

2012-08-30, 20:30
Svar #22

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Jag undrar om någon känner till bevisen som Claës refererar till i , bevisen på Andrews son Alexander/Sander? Att det fanns en Alexander Keith på universitetet i Helsingfors hittade jag själv tidigare, men var är bevisen för att han är son till Andrew? Han skulle väl i alla fall vara den Andrew den yngre som någon gång nämnts.
 
När det gäller om James/Jacob Keith skulle kunna vara son till Andrew så är det ju Eva Granbergs rätt grundliga undersökningar som mynnar fram i en teori att så skulle vara fallet.
Första hindret är ju att äktenskapet skulle vara barnlöst. Antingen rör det sig om 2-3 (ingen Keith-familj utan en William)  utomäktenskapliga söner, eller är de hemliga söner. Andrew visste ju att han levde farligt så nära knuten till svenska kungen. Enligt infon jag fick idag skulle han ju t.ex. ha mördats tillsammans med kungen 1573, men komplotten avslöjades. Så både om de var utomäktenskapliga eller inom äktenskapet fanns det skäl att hålla sönerna hemliga.
 
Andrew reste ju runt en del och flera gånger till Skottland. Utomäktenskapliga söner hade ju enklast tillverkats i Skottland, men då hade väl chansen varit stor att de stannat i Skottland när Sverige blev så farligt för Andrew att han var tvungen att fly till Polen. men om de varit födda inom äktenskapet, i Sverige, men hållna utanför alla register och som små uppväxt hos mor hemma på godset akulle de inte synas i några papper. Sedan, som ungdomar, utbildas de som James/Jacob till militär i Skottland (Alexander antagligen till något annat) och återvänder sedan som vuxna till sitt hemaland Sverige (Vet inte Helsingfors då låg i Sverige...) De håller fortfarande låg profil och uppgiften om att James skulle ha dött i kriget i Polen var nog en romantisk förklaring till varför han mer eller mindre gick under jorden, medan han istället dog av ålderdom. I, om inte mörkaste, så i alla fall Småland.
 
I James/Jacobs fall vet vi att det med nuvarande data inte går att bevisa att han är son till Andrew, det finns bara indicier. När det gäller Alexander skrev Claës för rätt länge sedan att det fanns bevis för att han är son till Andrew, det skulle då stärka indicierna också i James fall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna